Motor Raptor dosáhl rekordního tlaku, Super Heavy Starship bude levnější než Falcon 9 a další novinky

SpaceX ani Elon Musk nikdy nespí, a tak tu máme další nadílku informací o probíhajících testech motoru Raptor a také o připravované raketě Super Heavy Starship, kterou bude tento motor pohánět. Musk odhaduje, že raketa bude extrémně levná a také vysvětlil, jak bude probíhat návrat nosiče Super Heavy.

Motor Raptor

Největší novinkou je informace o dosažení dalšího důležitého milníku v rámci testování prvního Raptoru v plné velikosti. Testy začaly teprve před týdnem a podle Elona Muska bylo za tu dobu provedeno asi 6 zkoušek, při kterých byla zažehnuta hlavní spalovací komora, a k tomu ještě pár takových, kdy byly zažehnuty jen vedlejší komory hnacích turbín. V noci z neděle na pondělí pak proběhl přibližně 11sekundový zážeh, při kterém bylo dosaženo tlaku ve spalovací komoře ve výši 268,9 barů. Tím byl překonán ruský motor RD-180 s tlakem 267 barů. Musk pochválil tým SpaceX, ale také vyjádřil obdiv k ruským inženýrům – napsal, že je neuvěřitelné, že tyto motory dokázaly rekord držet několik desetiletí.

Graf průběhu 11sekundového testu Raptoru v únoru 2019 (Zdroj: Elon Musk)

Pro SpaceX a Raptor je to jistě skvělý úspěch, ale je nutno dodat, že ruské motory dokázaly s tímto tlakem spolehlivě fungovat i několik minut, zatímco Raptor zatím demonstroval jen pár sekund. Stejně tak je ještě potřeba ověřit, zda Raptor zvládne mnoho dlouhých zážehů spolehlivě a opakovaně. Nicméně i tak je rychlost testování a dosažení velmi vysokého tlaku dobrým znamením pro budoucnost Raptoru.

Elon Musk dodal, že tlak 250 barů je dostatečný pro potřeby rakety Super Heavy Starship, ale motor by měl být schopen vyšších hodnot. Podle Muska totiž během testování momentálně nejsou používány vysoce podchlazené pohonné hmoty (metan a kyslík) a látky se nacházejí jen těsně pod bodem varu. Raptor by tedy podle Muska mohl být teoreticky schopen dosáhnout tlaku 300 barů při použití chladnějších pohonných hmot. Musk však varuje, že rozhodně není jisté, že motor něco takového dokáže přečkat v jednom kuse. Navíc při tlaku v hlavní spalovací komoře přesahujícím 300 barů začne představovat problém tlak v komoře kyslíkové hnací turbíny, který pak může dosáhnout hodnoty přes 800 barů, což je prý neprobádané území.

Musk už dříve oznámil, že i když bude první verze rakety Super Heavy Starship využívat jen jeden typ Raptoru na obou stupních, budoucí verze motoru bude mít dvě varianty – jednu pro vakuum a druhou pro atmosférický let. Nyní Musk doplnil, že cílem je u vakuové varianty dosáhnout specifického impulsu ve výši 380–382 sekund, přičemž tryska nebude rozkládací (takovou trysku používá například motor RL-10B-2 na raketě Delta IV). Musk však vysvětlil, že toto řešení jen ušetří potřebnou délku, ale průměr trysky je stále omezen průměrem rakety. Co se týče atmosférické varianty Raptoru, tak Musk potvrdil, že plánovaný specifický impuls ve vakuu by měl být zhruba stejný jako ten oznámený v roce 2017, tedy kolem 356 sekund. Z dřívějška pak víme, že tento budoucí motor by měl mít tah zvýšen na 2,5 MN.

Návrat Super Heavy

Fanouškovská vizualizace prvků systému Super Heavy Starship (Autor: kimitalvitie)

Elon Musk také v posledních dnech mluvil o raketě Super Heavy Starship (SHS). Co se týče prvního stupně zvaného Super Heavy, Musk vysvětlil, že i když bude mít raketa aerodynamické plochy, Super Heavy nebude při návratu atmosférou létat „břichem napřed“ jako Starship, jelikož těžiště Super Heavy bude oproti lodi Starship o dost níže a bude konzistentnější (není třeba brát ohled na variabilní hmotnost nákladu), takže bude mít tendenci letět motory napřed (tedy stejně jako první stupně raket Falcon).

Co se týče teplot, kterým bude Super Heavy při návratu vystaven, Musk upřesnil, že teploty na nejvíce namáhaných částech trupu by neměly přesáhnout 330 °C a teploty kolem motorové sekce nepřesáhnou 925 °C, což prý ocel zvládne jen pomocí pasivního radiativního chlazení. Oproti tomu loď Starship dosáhne při návratu rychlostí Mach 25 teplot kolem 1400 °C, a tak potřebuje nějaký tepelný štít (Musk plánuje využít nevšední systém transpiračního chlazení).

Cena Super Heavy Starship

Musk se také vyjádřil k očekávané ceně Super Heavy Starship, což má být největší raketa v historii: „Bude to znít neuvěřitelně, ale myslím, že existuje způsob, jak vyrobit Starship / Super Heavy levněji než Falcon 9.“ Musk navíc odhaduje, že cena Super Heavy Starship při přepočtu na kilogram nákladu vyneseného na nízkou oběžnou dráhu, bude minimálně 10krát nižší než v případě Falconu 9. Z následujících odpovědí pak vyplynulo několik důvodů pro tato tvrzení:

  • Nerezová ocel je velmi levná a dá se snadno svařovat
  • Raketa bude využívat kyslík a metan v plynném skupenství pro tlakování nádrží, takže není potřeba heliový systém (který SpaceX v minulosti nadělal spoustu vrásek)
  • Metan a kyslík bude zároveň použit i pro manévrovací trysky (i když až u pozdější verze rakety), takže nebude potřeba ani dusík či hydrazin

Za sebe dodám, že další úspory by mohla přinést sériová výroba Raptorů, které budou v případě úspěchu SHS potřeba ve vysokých počtech. Musk navíc může mluvit o relativně vzdálené budoucnosti, kdy bude Starship pravidelně létat na Měsíc a Mars, často vynášet satelity Starlink, poskytovat rychlou dopravu po Zemi apod. V takovém případě bude potřeba značná flotila raket a tisíce motorů.

Ostatní

Musk na závěr také prohodil pár poznámek o oblíbené literatuře, podpoře veřejnosti a cestách na Mars:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

129
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Roman
Host
Roman

Thomas Mueller a jeho tym jsou prostě nejlepši a to neni pochvala ale fakt! 🙂

Peter H.
Host
Peter H.

Zaujíma ma ako detailnejšie funguje tlakovanie nádrží (napríklad pomocou hélia). 🤔
Základný princíp chápem – palivo v nádržiach sa postupne míňa a tým sa znižuje aj tlak. Preto sa musí vzniknuté “miesto” vyplniť inou látkou, aby tlak neklesol príliš a palivo naďalej plynule “odchádzalo” z nádrží.
No vždy som si myslel, že už samotné palivo sa nachádza v nádrži pod dosť veľkým tlakom (aj preto, že je skvapalnené a extrémne podchladené). No ak tlakovacia látka je “len” v plynom skupenstve, logicky sa mi do hlavy tlačí myšlienka, že bude mať menší tlak, ako tlak toho nahusteného mrazivého paliva. 😅 Ako potom môže dostatočne silno “vypĺňať” to vzniknuté prázdne miesto po minutom palive?
Vie mi to niekto detailnejšie vysvetliť, prípadne poslať link na zaujímavé video/článok? Ďakujem. 😇

Jiří Hadač
Přispěvatel

Peter, docela hezke odpovedi na zajimave otazky byvaji na space.stackexchange.com. zkus se mrknout.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Mám obavu, že to vůbec nechápeš, kapaliny jaksi moc stlačitelné nejsou, to znamená, že těžko vytváří nějaký tlak v nádrži. Pokud si toto uvědomíš, tak ten zbytek už ti pak asi začne dávat smysl. Jinak tlak v nádrži není proto, aby šlo palivo do motorů, na to jsou turbo čerpadla. Tlak je tam proto, aby se zvýšila pevnost stěn nádrže. Vem si plechovku od pití a zmáčkni ji pokud je v ní pití a pak pokud je prázdná. Je to něco podobného. Jinak jsem to záměrně zjednodušil, aby to bylo co nejsrozumitelnější.

horalko
Host
horalko

To co tvrdis vo svojich prvych vetach, v prvom priblizeni plati pre tekutiny ako je voda pri izbovej teplote. Vysoko podchladeny hydrazin aj LOX sa ti pri izbovej teplote prirodzne zohrievaju, a tym padom sa, pri stalom objeme, nechutne zvysuje tlak a plyn sa prirodzene rozpina. Kvoli tomu su na LOX nadrzi ventily, ktore pocas tankovania zbavuju nadrz nadmerneho tlaku. Ak by tam neboli, tak jednoducho, aj pocas tych 30minut, ktore ma SpX na natankovanie, tie nadrze roztrhne.
Zvysok toho, co tvrdis plus minus plati 🙂

Jan Jančura
Host
Jan Jančura

Ono to s tím tlakem v nádrží není tak jednoduché, jak píšete. Když raketa letí „pod zrychlením“ gravitačním nebo akceleračním, tak je hladina kapaliny kolmá na výsledné zrychlení a tlak v dolní části může dosáhnout v závislosti na zrychlení i několik bar( jen od gravitace dá 10 m sloupce kapaliny o hustotě vody 1 bar). Problém je ve stavu beztíže, kdy nádrž musí být natlakovaná, aby turbočerpadla kapalinu nasála.
Ten tlak pro „nafouknutí“ je nutný pro tenkostěnné nádrže, ale nevím, zda to zrovna má platit pro SHS, tam má vnějškem nádrží plášť rakety, který pravděpodobně to natlakování potřebovat nebude, zejména když má mít dosti husté podélné výztuže, jak Musk ukazoval na nějakém obrázku.
Ten tlak par kyslíku a metanu zřejmě od prostého odpaření podchlazeného paliva asi sám nevznikne. Pravděpodobně se musí část kyslíku a metanu ohřát za účelem zplynění a natlakovat do nádrže, což jest dost technologicky náročné. Nezdá se mi, že by se použily spaliny nebo kyslík a metan od turbočerpadel, ten tlak tam musí být i když motory nepoběží.

Jan Jančura
Host
Jan Jančura

Musím opravit svůj předchozí příspěvek ohledně náhrady helia složkami paliva. Podle bylo hlavním účelem heliového „polštáře“ v nádržích „vyplnit“ ubývající prostor v nádržích při spalování paliva, tedy chodu motorů. Jiná situace bude při doplňování paliva na oběžné dráze, tam zřejmě před příletem prvního tankeru už ten plynný polštář bude muset být předem vytvořen. Jako tak to bude SpaceX řešit to netuším a nechci spekulovat.

Petr Šída
Host
Petr Šída

Když se podchlazená kapalina v uzavřené nádrží zahřívá a zplynuje, tak samozřejmě roste tlak, v okamžiku odběru paliva motory to ale nestačí, proto má raptor tlakování

Jednoduše si to představte tak, že část nasáté kapaliny nejde do preburneru a neúčastní se hoření, ale běží samostatnou trubkou skrz, ohřívá se a vrací se do nádrže a tím ji tlakuje

Mimochodem, ta schémata se dají najít během pár kliknutí, někdy je lepší místo spekulováno chvilku hledat

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Ano to je jedna z možností, řekl bych ta jednodušší za cenu paliva, které nevykoná žádnou práci.

J R
Host
J R

“Jinak tlak v nádrži není proto, aby šlo palivo do motorů, na to jsou turbo čerpadla.”

Opravdu? Co dělají ta turbočerpadla z pohledu paliva v nádrži? Sají nebo tlačí?

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Opravdu, z pohledu paliva v nádrži ty čerpadla sají palivo z nádrže.

J R
Host
J R

OK, blížíme se, tak ještě jedna nápověda. Vzpomeňte si na ten známý příklad ze základní školy, ve kterém se počítá do jaké výšky vody lze pumpou čerpat vodu. Hlavně se zaměřte na to, proč tam to výškové omezení je (co dostává vodu nahoru?)

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Pokud si myslíte, že tlak v nádrži nějak zásadně ovlivňuje tlak na výstupu čerpadel směrem do motoru, tak si troufám tvrdit, že to je skutečně to poslední oč tu běží.

PS: žádný takový příklad jsme v ZŠ neměli.

J R
Host
J R

Aha, zřejmě si nerozumíme. Vy jste psal, že “tlak v nádrži není proto, aby šlo palivo do motorů, na to jsou turbo čerpadla”. Já motorem rozumím vše, včetně čerpadel. Čerpadlo nemůže na vstupu vytvořit větší podtlak než je tlak v nádrži. Tlak v nádrži tedy dopravuje palivo do čerpadel, čerpadla tlak zvyšují a dopravují do spalovacích komor. Každopádně ten tlak tam není jen proto, aby se zvýšila pevnost nádrže. To je jen vedlejší účinek.

(Ad pumpa – to je smutná vizitka pro školství. Zrovna tohle je jedna z věcí, které by výuka fyziky měla v každém zanechat. Je to jednoduché, dobře pochopitelné a v životě užitečné.)

Yokotashi
Host
Yokotashi

Palivo bude mit pri pracujicich motorech v prvnich fazich letu asi pouzitelny tlak samo o sobe. Ale ten motor je schopen vycucnout tu nadrz do znacneho podtlaku, coz jednak snizi efektivni tlak paliva na vstupu cerpadla (1. problem) a mozna muze i zbortit nadrz vnejsim pretlakem (jen v prvnich par kilometrech samozrejme).

peter
Host
peter

s tym prekonanim rd-180 opatrne, lebo rusky motor to dosahuje v ostrej prevadzke a nie na testovacom stanovisti
ak rd-180 funguje v ostrom nasadeni na 267baroch tak na testoch bol urcite skusany aj na vyssi tlak takze raptor zatial nic neprekonal, prekona to potom ked s tym tlakom v motore budu lietat rakety

porovnavajme porovnatelne a nie nejake par sekundove utrzky

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Teds čekal jsem to mnohem dříve a ne až takhle k večeru. 🙂

peter
Host
peter

neviete co za matros pouziva musk,okrem praskov na spanie a marisky, lebo toto co mal v sebe ked hovoril o tom, ze vie ako vyrobit SS(dufam, ze myslel v takych parametroch ake prezentuje) lacnejsie ako F9 muselo mat fakt silne halucinogenne ucinky a mozno ak by som chcel sa dostat mimo realitu mal by som o ten matros zaujem :):):)

toto uz nieje fakt normalne, ak bude hovorit o cene za kg nakladu pohoda, ak bude hovorit o cene za start no povedzme, ze prizmurim obe oci, ale hovorit, ze vyroba rakety v plne reusable mode s nosnostou cez 100 ton bude lacnejsia ako vyroba ciastocne reusable rakety s nosnostou 20 ton tak to je uz na psychiatra
tomuto ma akoze niekto verit?
nech sa muskonauti nehnevaju ale toto su uz obycajne dristy, on si z vas robi dobry den 🙂

a neviem ci mam komentovat aj tu cenu letenky na mars :):):):):):):)

Olgoj
Host
Olgoj

Moc prosíííím, okomentuj všechno, vždy se u toho dobře pobavím 😀 😀 😀

peter
Host
peter

ja sa zas bavim na muskovi a na vas ako mu to zeriete
takze win-win situacia, co povies?

Jouda
Host
Jouda

Co na to říct? Ano, žeru ho, mám jeho fotku na čestném místě nad krbem a každý večer se k němu modlím!!!
Ale to jsme odbočili. Já chtěl, ať ještě okomentuješ ceny letenek na Mars. Moc tě o to prosím…

peter
Host
peter

nechci to 🙂 niektori by to uz neprezili a nechcem ich mat na svedomi

J R
Host
J R

Neboj, smíchy ještě nikdo neumřel, to se jen tak říká.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Dost se pleteš, viz. World´s Funniest Joke

J R
Host
J R

neviete co za matros pouziva Monty aj s Pythonom,okrem praskov na spanie a marisky, lebo toto co mali v sebe ked hovorili o tom, ze vedia ako umriet smiechom po vtipe (dufam, ze mysleli take vtipy ake prezentuju) rychlejsie ako po zastreleni muselo mat fakt silne halucinogenne ucinky a mozno ak by som chcel sa dostat mimo realitu mal by som o ten matros zaujem :):):)
toto uz nieje fakt normalne, ak budu hovorit o vtipoch o policajtoch pohoda, ak budu hovorit o vtipoch o bacoch no povedzme, ze prizmurim obe oci, ale hovorit, ze vtipy o rusoch budu lepšie jako vtipy o americanoch tak to je uz na psychiatra
tomuto ma akoze niekto verit?
nech sa montypythonovci nehnevaju ale toto su uz obycajne dristy, oni si z vas robia dobry den
a neviem ci mam komentovat aj tu kvalitu videa na Youtube

PetrK
Host
PetrK

Poslední dobou se čím dál vice setkávám s lidmi, kteří nechápou vtipy, nadsázku, ironii nebo sarkasmus. Zejména v Internetových diskuzích. Asi stárnu.

J R
Host
J R

Nebojte se, to nestárnete vy, ale ti ostatní.

(Jen doufám, že jste pochopil, že ten můj příspěvek vzniklý přepsáním petrova příspěvku byla parodie poukazující na absurditu jeho způsobu argumentace. Monty je samozřejmě prvotřídní zábava.)

yamato
Host
yamato

nie on nema dvojity meter, nekope do Muska a nie je precitlively na ruske motory…. 😂

Matúš Kaman
Host
Matúš Kaman

“Pozrite, nejakí dvaja týpci sa snažia postaviť lietadlo a potom v ňom letieť, to je tak šialené, úplný nezmysel”
*O pár desaťročí neskôr: lety v takýchto obrovských a drahých lietadlách nikdy nebudú dosť lacné na to, aby si ich mohli dovoliť aj bežní ľudia
2019: *ja smejúci sa na týchto názoroch počas toho ako sedím v lietadle na ceste do inej krajiny s letenkou za pár desiatok €

peter
Host
peter

ked veris tomu, ze SS vyrobi za mensie peniaze ako f9, tvoj problem
tak isto muskov biznisjet sa neda postavit lacnejsie ako 4 miestna cesna 🙂
ak tu teslu nepostavis zo zlata, ale pokial viem f9 z neho postavene nieje 🙂

Martin B
Host
Martin B

Je nejvyšší čas aby ses přihlásil do SpaceX jako účetní. Nebo ještě lépe jako Brouk Pytlík. Toho tam určitě ještě nemají.

peter
Host
peter

ked pojdem na obed a nebude mi chutit a skritizujem kuchara tak mam akoze nastupit na jeho miesto, lebo inak budem brouk pytlik? 🙂
ste uz trapni ako nedokaze zniest opravnenu kritiku na muska
tie jeho kecy su nezmysly tak ako boli jeho vizie o ITS, vtedy tiez kazdeho kritika muskonauti posielali pracovat do spacex nech totomu elonovy vysvetli a nakoniec sa ich tam asi par aj dostalo kedze dalsie verzie rakety uz boli upravene a to dost tym smerom akym isla kritika :):):)

yamato
Host
yamato

mal by si zacat pisat fantasy 😂

horalko
Host
horalko

Skusme matematiku. Rozne zdroje podla roznych vypoctov udavaju vyrobnu cenu jedneho Merlinu 1.52-2.28 mil$. vyroba celej rakety F9 cca 50 mil$, pre jednoduchost zoberme 1.5 a 50 mil $. Kombinacia SHS/SS bude obsahovat 38 Raptorov. Pri vyssiej zlozitosti motora Raptor sa neda predpokladat,ze cena bude mensia ako pri Merline. To len za motory da 38*1.5=57mil$. To je vyssia suma ako za celu F9inu. Kludne ma opravte ak vidite nezrovnalost.

peva
Host
peva

Tak jestli Elon nehovoří o ceně za vývoj-postavení (build) nové rakety. Falcon 9 + FH zhlediska vývoje byla celkem drahá raketa…muselo se prošlápnout spoustu věcí od začátku. Ted už toho spaceX spoustu zná a mají zkušenosti, takže by to mohlo být i lacinější.

peter
Host
peter

spoustu zna? to vzne, aj s tym aktivnym chladenim maju skusenosti? to bude asi uplna malina

Kotlopou
Host
Kotlopou

On nemluvil o ceně výroby, ale o té ceně za start, tak prosím přimhuř obě oči a shodneme se. Můžeme to zvládnout i bez sarkasmu a smajlíků, což už se tu bohužel šíří na obou stranách. Nešlo by udržet aspoň základní kulturu diskuze?

horalko
Host
horalko

Ako prelozis Elonov tweet “This will sound implausible, but I think there’s a path to build Starship / Super Heavy for less than Falcon 9”?
(dufam, ze je to tento tweet: https://twitter.com/elonmusk/status/1094793664809689089)

Ludvik
Host
Ludvik

Je mozne nejak vyjadrit cenu phm na rakete falcon 9 a budouci SHS ? Letecky petrolej na F9 a metan na SHS ? Okyslicovadlo je stejne. Ceny techto dvou PHM a dostupnosti ? Diky

horalko
Host
horalko

Ak si dobre pamatam, tak cena paliva pri F9 je 0.3% z celkovej ceny startu, cize cca 200 000 $. Pri pouziti prveho stupna F9 sa tento pomer zvysuje, lebo cena paliva zrejme ostava rovnaka.

Pri SHS nevieme cenu ani pocet viacnasobnej pouzitelnesti celeho systemu, takze tazko hovorit. Cena paliva vsak bude konstantnou polozkou pri kazdom starte, bez ohladu na to, ci berieme F9 alebo SHS.

peter
Host
peter

metan je zemny plyn, ale ten vzavislosti od lokality tazby obsahuje aj ine primesy, ale americky ma 99.7% metanu teda aspon ten na aljaske https://cs.wikipedia.org/wiki/Zemn%C3%AD_plyn
takze mozes sa odpichut od ceny LNG, lacnejsie to nebude skor drahsie ak to bude nutnost pouzivat vyssie percento cistoty
plus asi by bolo treba zaratat aj zlozitejsie skladovanie, lebo petrolej mozes skladovat aj v obycajnej bandaske, ale s tekutym metanom to uz taka sranda nieje

Kotlopou
Host
Kotlopou

Viz níže (je to tu trochu zmatené): ten výrok takhle může znamenat víc věcí – cenu za kus, cenu celého projektu, eventuální cenu za start… Asi jsem nesprávně vyloučil většinu variant. Takhle nevíme nic. Peter bude nadávat, že se nějaká verze splněná nebyla, ostatní se radovat, že nějaká ano.

Jan Jančura
Host
Jan Jančura

Mi ten anglický text uvedený v příspěvku p. Horalky překládač Google přeložil takto: „To bude znít nepravděpodobné, ale myslím, že existuje cesta ke stavbě Starship / Super Heavy pro méně než Falcon 9“. Tu už moc místa pro zpochybnění nezůstává.
Z té poslední odrážky v článku není jasné zda v ceně letenky 100-500 tisíc. dolarů je zahrnuta cena za pobyt na Marsu – to je potraviny, vzduch voda, elektřina, topení, ubytování, skafandr apod., za což se zaplatí mnohonásobně víc než na Zemi. Pak to bude kolik? Bude stačit prodat na Zemi dům?

peter
Host
peter

sorry ale neda sa to bez sarkazmu, bez sarkazmu sa da diskutovat o realnych veciach, ale ak niekto zacne vypustat uplne haluze a mysli to vazne(alebo sa aspon tak tvari) a nie len zo srandy tak tam nemozes cakat serioznu diskusiu
ak niekto sa snazi zo mna spravit uplne idiota co si nevie dat 2+2 dokopy ako to robi musk tak nemoze odomna ocakavat, ze budem o jeho napadoch diskutovat seriozne a nebudem si aj ja zneho robit srandu

a musk hovoril o vyrobnej cene aj autor clanku to tak pochopil
„Bude to znít neuvěřitelně, ale myslím, že existuje způsob, jak vyrobit Starship / Super Heavy levněji než Falcon 9.“

Kotlopou
Host
Kotlopou

OK, možná jsem si to špatně přeložil. Každopádně ten výrok takhle může znamenat víc věcí – cenu za kus, cenu celého projektu, eventuální cenu za start…

peter
Host
peter

on hovori o vyrobnej cene
ale ani cena celeho projektu nebude nizsia ako pri falcone, ved pri falcone pouzival viac menej uz vynajdene technologie, mal pristup k celemu know-how nasa,…, ale minimalne pri stavbe druheho stupna ma ist o nieco o co sa este nikto nepokusil a tam sa nebude dat spoliehat na existujuce postupy a technologie

a ani cena za start nebude nizsia ved prvy stupen f9 je 100x reusable, jedine ze by nebol 🙂
a cena druheho stupna az taka velka nieje oproti cene prveho
uz len cena motorov na SS bude obrovska, ved jednoduchy merlin s otvorenym spalovacim cyklom ma cenu 1-2mil. a raptom ma byt nieco co okrem rusov nikdy este nepreslo cez stadium velmi rannych prototypov a ani rusi ho realne nenasadili, nieje realne aby tak komplikovany motor mal nizsiu vyrobnu cenu
to mas ako s autami, preco musk nevyraba napr. model S za cenu fabie? nuz lebo to nieje mozne, ale on teraz tvrdi, ze to dokaze, ale preco to nedokaze aj pri tesle? 🙂

Lukáš
Host
Lukáš

co kdyby si zalez zpátky pod kámen

Alicja
Host
Alicja

A vy berete co, že se tu vyjadřujete takovým způsobem? A to jste si ještě nevšiml, že jste na stránkách fanoušků SpaceX a dalších Muskových firem? Nechápu proč sem vlastně chodíte. Zřejmě trpíte nějakým typem masochismu anebo jen rád urážíte a rád vyvoláváte animozity. Pokud je to ta druhá možnost, pak se kvalifikujete jako normální troll a měl byste dostat ban. Ostatně myslím, že na takovém kosmonautixu už by s vámi pan Majer dávno zametl. Na Kosmonautixu i zde se diskuse pod články ještě stále dají číst, jsou často zajímavým doplněním vlastního článku, ale tohle je odpad co patří možná někam na novinky apod. Tímto prosím administrátora, aby v tomto směru zjednal nápravu, děkuji.

J R
Host
J R

Vždyť na kosmonatixu s ním pan Majer taky už dávno zametl, proto se přestěhoval sem. Stačí si najít na fóru “boris”. Pozor, pouze pro silné žaludky.

od Dugi » 28 kvě 2018, 11:14
Chtěl jsem čekat na 15:00, kdy vypršel termín na omluvu, ale jelikož jsi v jediném příspěvku použil hned dvě vulgarity, tak není co řešit. Loučíme se nikoliv na shledanou, ale sbohem.

Karel Kulda
Host
Karel Kulda

Také si myslím, že by měl Peter dostat ban. Bohužel převážně kvůli jeho snaze hrotit všechno a všechny ztrácí diskuze téměř pod všemi články úroveň.

Yokotashi
Host
Yokotashi

Ano ponekud to prehani. Ale na druhou stranu kdo jiny by mel delat oponenta?

Dokud utoci na technickou podstatu za pomoci technickych argumentu, tak bych ho rozhodne nebanoval.

Alicja
Host
Alicja

To ano, určitě je fajn, když se někdo snaží uvést Muskova prohlášení na pravou míru nebo je konfrontovat s realitou, ale taky to lze normálním a slušným způsobem. Pan Jančura sice občas používá trochu šroubovanou logiku, ale jeho argumenty jsou vesměs legitimní a věcné, nemá potřebu někoho napadat a urážet, jeho příspěvky mají hlavu a patu, je vidět, že se v problematice orientuje. Ale nějaké hloupé výkřiky, to se mi dost nelíbí a zbytečně to tu snižuje úroveň jinak zajímavé diskuse. Jestli to tak pujde dál, tak by tu za chvíli mohlo dojít taky na caps lock, vykřičníky a vulgarity. Chápu že jsme jen lidi a máme emoce, ale taky snad máme rozum abychom emoce trochu krotili.

Pavel Kralicek
Host
Pavel Kralicek

Peter: pro tebe uz zadny dalsi matros…ty ujizdis na zavisti a michas ji s neprejicnosti a malosti…s nicim dalsim uz radeji nekombinovat! Dovi!;-)

Miro
Host
Miro

Taky si čtete komentáře jako já , jen proto že je tu Peter? Vždy se u každého článku musí pokusit dokázat svojí pravdu na neověřených informacích. Kdo to bere jako já večerní poezii před spaním, hodte mi lajčík. 🙂

Olgoj
Host
Olgoj

Máš ode mne lajk 😀
Ze začátku mi lezl krkem, ale teď už by to bez něj nebylo ono 😀 😀 😀
Neříkam, že možná v něčem nemá pravdu, ale on to bere jako zábavu, vytáčet lidi.
Takže teď už jsem vděčný za každý jeho komentář. A myslím si, že by jsme ho v tom měli podporovat, aspoň to není tak nudné 😀 😀 😀

peter
Host
peter

no tak pod a zacni tie neoverene informacie vyvrcat, ale skus to inak ako muskovymi kecami ktore nijak inak overene a dolozene nemas
tak zacni, cakam ako mi vyvratis tie info co som napisal napr. v tejto diskusii 🙂

neboj sa pod do toho urcite ti dalsi muskonauti pomozu

Olgoj
Host
Olgoj

Bohužel tě zklamu. Nemohu s tebou diskutovat. My obyčejní smrtelníci nejsme hodni toho, aby jsme polemizovali nad tím co nám zjeví (rozuměj zveřejní na Twiteru) náš Pán (rozuměj Elon Musk). My musíme jen slepě věřit, protože jeho slovo svaté.

No nic, jdu se pomodlit Peter a jdu spát. A ty by jsi měl taky, protože Velký Elon tě vídí…. a ví co činíš…

Kotlopou
Host
Kotlopou

Musím se petera zastat – takovéhle komentáře nejsou o nic lepší. Peter může sloužit jako slušný test – pokud někdy něco bude fakt hodně špatně, chytí se toho. Dokud spamuje víceméně do šířky, má Elon slušnou šanci.

lubix
Host
lubix

Tiez citam komentare pretoze je tu peter ale myslim ze az nevhodne znizuje uroven diskusie ked vytahuje kazdu konspiracnu teoriu (proti SX) ktora je na webe. Viac by ma potesilo keby si tu precitam nejake odborne komentare a nie ze FH ma nosnost 10 ton. A preco sa TU riesi prinos ISS ked na kosmonautixe je o tom niekolko clankov? Uz len pokrok v medicine vdaka tym experimentom musi normalnemu cloveku stacit. Myslim ze by si mal najst nejaky lepsi zmysel zivota ako hejtovat a neviem preco to tu tolerujete ked si tu niekto riesi komplexy a ukazuje intelekt ked nakoniec citatel ktory do temy uplne nevidi si moze mysliet ze tie prekrutene teorie su pravdive. Urcite nemate cas odpovedat na vsetky komentare ale problem su tu hlavne odborne technicke komentare z kozmonautiky. Ja osobne tiez spochybnujem niektore vyjadrenia a nic zle na tom nieje ale tieto jeho komentare su podla jednej sablony a pritom vsetky pochybne lebo su nepodlozene a postradaju logiku kedze sa nedokazu opriet o relevantne udaje. Prinajlepsom nemaju vobec ziadny prinos a preto by som ho z celkoveho pohladu urcite blokol.

Karel Kulda
Host
Karel Kulda

Pěkně jste to vyjádřil:)

Jan Jančura
Host
Jan Jančura

V článku u odstavce „Motor Raptor“ mi se jeví rozporný údaj o specifickém impulzu motoru ve vakuu – nejprve je uvedeno, že cílem je dosáhnou Isp 380-382 s. V poslední větě odstavce Musk potvrdil, že plánovaný Isp je kolem 356 s.
Vůbec mi není jasné jeho konstatování, že průměr trysky (zřejmě pro vakuum) je omezen průměrem rakety. Vždyť motor pro vakuum má být asi použit jen u 2. stupně a tam je jen 7 motorů, tam by se větší tryska měla pohodlně vejít, když se na stejný průměr rakety se na 1. stupni musí vejít trysky 31 motorů.

yamato
Host
yamato
Radomir Vysocky
Host
Radomir Vysocky

Dobry den preji vsem diskutujicim. Nejprve napisi svuj nazor, ktery se primo netyka clanku. Mrzi mne, ze tenhle fandovsky web k clankum obsahuje diskuzi, ktera se rekneme ze 30% nakonec tyka reseni osobnich potycek mezi diskutujicimi. Skeptiku i Tesitelu. Mne osobne zajimaji technicke a rekneme ekomicke aspekty, tykajici se firmy, o jejiz produkci a filozofii se rad zajimam. Proto ctu clanky zde a i na kosmonautix.cz. Osobni a konfrontacni korespondece mezi diskutujicimi zde podle mne nema co delat. Nejsem fundovane seznamen s technickymi a ekonomickymi parametry problematiky kosmickych letu SX, jen jako fanda – co nekde neco vycte. Prave proto ctu velmi dobre koncipovane clanky na obou webech, chci proste vedet vice, neumim totiz bohuzel na dostacne urovni anglicky. Clanky maji pro mne velkou hodnotu. Stejne tak rad ctu i diskuze s nimi souvisejici. Zvlaste ty technickeho chatakteru. Nastoluji zajimave otazky a take nazory k zodpovezeni, nebo k zamysleni a dohledani. Takhle ma vypadat fandovska diskuze. Akorat me mrzi, ze urcite procento (za mne velke) diskuznich prispevku resi naprosto nerelevantni veci k clanku, tematu. Je to balast, ktery je zatezujici. Pro zavile skeptiky… NEPISTE prosim do diskusniho fora, kdyz pochybujete nebo primo nesouhlasite s protagonisty nebo systemem prace firmy, ktere je venovan tento FAN web – ktery se alespon z meho pohledu snazi o objektivni spravodajstvi. Vim, nemusim to cist, presto, musim se tim prokousat, hledat, kvuli objektivite… Sepiste a zaridte petici s jitym poctem hlasu a adresujte k vedeni SX, nebo lepe panu Trumpovi, bude rad. Ja jsem Muskonaut a verici (svicky a oltar zatim nemam, a ani nebudu zarizovat). Jsem totiz “moderni verici”. Pokud kdokoliv bude mit potrebu mi to nejakym zpusobem vyvratit nebo vysvetlit, proc bych jim nemel byt, necht pise na muj osobni mail, ne do fora (a tady, fakt nevim, jestli mohu uvest svuj osobni mail – dotaz na redakci, jestli budu moci, napisu pod clanek obratem, nebo pres redakci pro zajemce poslu).

A: Zajimalo by mne, pokud se na foru najde materialovy inzenyr, jak to bude se svary platu z nerezi tridy trista u SS (byt jinak legovane…). Z drivejska si pamatuji, ze totiz svary predstavuji problematicke misto, kde ma material jine pevnostni vlastnosti, jinou krystalickou strukturu, nez v plose mezi nimi. Predpokladam, ze z eko hlediska to bude kompromis mezi poctem dilu a svaru…

Prominte mi ten “novinovy” sloupek… Uz me to celkem “s…lo”. Rado

Roman
Host
Roman

Svařovani je vždy problematicke ale zasadni je ,že svar ma mit stejne nebo podobne mechanicke vlastnosti jako svařovany material. SpaceX použiva hlavně svařovani třenim. Tento druh svařovani ma ohromné vyhody. Svar je tvořen ze stejneho materialu jako svařovany vyrobek, nepřidava se žadny material tak nedochazi k narustani hmotnosti, vysoka pevnost a trvanlivost, minimalni tepelne ovlivněni svařovaneho materialu a tudiž nedochazi k deformacim.

Radomir Vysocky
Host
Radomir Vysocky

Dekuji Romane za info o svarovani trenim v SX, to jsem nevedel. Mel jsem zatim naivni predstavu, ze plast lodi budou svarovat dil po dilu klasickym zpusobem. Zatim si nedokazu dost dobre predstavit, jak touhle metodou svarovat velke a zakrivene dily plaste trupu lodi, jejiz velikost se pohybuje v radu desitek metru, v potrebne kvalite a presnosti. Na to asi budou potreba pomerne velke stroje a pripravky… Zatim jsem nasel na webu videa a obrazky, kde se takto svaruji pomerne male soucatky…

Honza
Host
Honza

Timhle zpusobem je svarovana i nadrz SLS a to je take poradny macek. Ono technicky to asi nebude zvlast slozite. Svaruji se tim i zakrivene plochy bez vetsich problemu, treba tady je hezka ukazka https://www.youtube.com/watch?v=aNbQH8XBgxQ a robotovi je jedno, jestli se jedna o malou, nebo velkou cast.

Radomir Vysocky
Host
Radomir Vysocky

Kouknul jsem na to nazorne video a uz je mi to jasne. Dekuju!

Roman
Host
Roman

Svařovani třenim byla jedna z věci na ktere Elon Musk trval.

J R
Host
J R

V případě SHS se svařování třením nebude používat, minimálně ne v rozsahu jako u Falconů. I když SpaceX patří ke špičce v tomto oboru, tak vzhledem k rozměrům a materiálu je to nereálné.

Svařování se bude provádět běžnými svařovacími metodami. Petr o tom jistě brzy napíše článek, tak nebudu prozrazovat víc abych mu nevykrádal téma.

Roman
Host
Roman

Nechapu co je na tom nerealne. Svařovat třenim se daji i rozměrne a geometricky složite tvary. Ostatni metody svařovani maji hodně nevyhod. Možna svařovani laserem. U Starshipu, ktera se bude z volneho prostoru do atmosfery řitit kolem 25 Ma bych čekal použiti jen prvotřidnich technologii.

J R
Host
J R

Třecí svařování s rotujícím nástrojem se používá především u hliníku a obecně měkčích materiálů (plasty, barevné kovy, titan, měkčí oceli..). Tady půjde o speciální, tepelně odolnou, nerezovou ocel. Netvrdím, že to nejde, ale posouvá to náročnost na jinou úroveň. Svařování velkých je sice možné, ale je to velmi náročné, protože díly je se musí naprosto pevně upnout a místo sváru podložit – válcová část rotačního nástroje tlačí shora a kolík díly odtlačuje, obojí velkou silou. V tom videu se svařují dva miniaturní hliníkové díly a všimněte si masivnosti ramen robota a způsobu upnutí. V případě SHS půjde o díly větší než velké (délky svarů i desítky metrů) a navíc z relativně tenkého plechu. Další faktor je, že vývoj a výroba potřebného zařízení byla časově i finančně velmi náročná. Času i peněz momentálně SpaceX nemá na rozdávání.

Roman
Host
Roman

Děkuji za vysvětleni.

Radomir Vysocky
Host
Radomir Vysocky

Skutecne velmi zajimave. SS bude pri navratu skrze atmosferu podstatne vice dynamicky i tepelne namahana oproti SH. Svary budou muset byt excelentni s ohledem na chybejici ablativnivni stit. Pokud bude nova koncepce transpirativniho chlazeni opravdu pouzita (poprve pro sestup atmosferou, jestli se nepletu), budou nejspise prave svary platovani trupu kritickym mistem (+ “kridla” v predni i zadni casti lodi). Diky odkazu pana Honzy jsem ziskal moznost se seznamit s technologii – treci svarovani. Existuje skutecne cela rada videi na y.t., ale zatim jsem nenarazil na svarovani nerezove oceli touto metodou – pouze alu slitiny, klasicka ocel, titan a termoplasty, barevne kovy… – jak pise pan JR… Clanky, na ktere jsem narazil ohledne nerez oceli, jsou v technicke anglictine nebo nemcine, to je mimo me schopnosti porozumet. Treci svarovani mne prijde jako velmi elegantni metoda (videl jsem video jak spojuji dno s plastem Orionu), a to hlavne proto, ze teplo se rozptyli ve vetsi plose obou spojovanych dilu. Oproti klasickemu “linearnimu” svarovani take neni tak velka potreba “zacistit” misto svaru (narazim na zrcadlove hladky povrch lodi SS). Dle vstupu pana Romana – E. Musk na metode treciho svarovani trva. Patrne tedy maji u SX neco v “rukavu”. Moc by mne zajimal nazor ostatnich na foru a take pana Petra.

Roman
Host
Roman

Je kolem toho spousta otazniku. Myslim, že to bude běh na dlouho trat. Když člověk uvaži, že kosmodrom ani vyrobni hala v Boca Chica neni hotova. Co se tyče stabilizačnich křidelek ve předni časti a křidelek v zadni časti, ktere slouži zaroven jako přistavaci nohy jsem dost skepticky. Nějak si nedokažu představit, že by měli vydržet sestup do atmosfery rychlosti 25 Ma. To mechanicke a tepelne namahani musi byt enormni. Nikde jsem nenašel jak to bude řešeno jestli take budou z nerezu a hlavně jsem zvědavy na ty hydraulicke pumpy, ktere s nimi maji pohybovat. Zajimave take bude jak ty křidelka budou připevněna k trupu, když je tu fakt, že se kovy vlivem teploty roztahuji a smrštuji. Letoun SR-71 po překonani rychlostniho rekordu byl cely zdeformovany a byl dokonce o několik jednotek centimetru delši než když startoval a to byl vyroben z titanu.

Roman
Host
Roman

Tim, že Elon Musk na svařovani třenim trva jsem myslel SpaceX obecně a ne konkretni připad SHS. Elon Musk napsal, že nerezova ocel se svařuje jednoduše z toho se da vyvodit, že bude použita metoda elektrickeho oblouku v ochrane atmosfeře. MIG – Metal Inert Gas, vzniká oblouk mezi nepřetržitým svařovacím drátem a svařencem. Oblouk a svarová lázeň jsou chráněny proudem inertního nebo aktivního plynu.

Radomir Vysocky
Host
Radomir Vysocky

Dekuji vsem prispevatelum ohledne svarovaci technologie. Proc me to vlastne zajimalo: zmena designu SHSS je oduvodnena financni a casovou usporou. Nejde vsak ale jen o stavbu lodi, take o ekonomiku provozu a udrzby. Pri navratu lodi muze nastat situace, ktera nemusi byt uplne jako z prirucky – nepatrne jiny uhel vstupu, rychlosti – vzhledem k atmosfere, apod… Muze dojit k poskozeni povrchu lodi. V pripade pouziti ablativniho stitu se proste vymeni opotrebovane nebo poskozene segmenty. U lodi bez stitu, vybavene transpiracnim chlazenim bude potreba vymenit primo cele casti plaste, ktery tvori zasadni cast strukturalni integrity lodi. Prijde mne to komplikovanejsi – navetrna strana lodi je totiz kvuli distribuci chladiciho media zdvojena. Muj nazor je ten, ze vysledny design bude kombinaci transpiracniho a ablativniho chlazeni. Napriklad u obou typu kridel, ktere patrne budou mit moznost naklapeni, nedokazu odhadnout, jestli budou take chlazeny transpiraci… Samozreme, o zamerech SX vim uplne kulove, tohle je pouze uvaha a dotaz. Moc by mne zajimal nazor nekoho jineho.