Starship možná poletí už v polovině října, testy tepelného štítu probíhají dobře

Texaský prototyp kosmické lodi Starship by měl být brzy hotový a už v polovině října by mohl vylétnout do výšky 20 kilometrů. Vyplývá to z povolenky úřadu FCC. Elon Musk zároveň aktuálně prozradil několik podrobností o výkonu motoru Raptor a také o keramických dlaždicích pro tepelný štít Starship, které SpaceX nedávno testovalo na Dragonu a Starhopperu.

Když Elon Musk koncem července odhadoval, že prototyp Starship poprvé poletí do konce října, působilo to jako další z přehnaně optimistických odhadů, na které jsme u Muska zvyklí. Ostatně, v té době ještě ani jednou neletěl Starhopper! Nyní uplynuly další dva měsíce, Starhopper absolvoval dva testovací lety a už je v důchodu, a začíná to vypadat, že Musk možná nebyl až tak daleko od pravdy. Výroba prvních dvou prototypů Starship pokračuje stabilním tempem a v Texasu by snad již brzy mohla začít finální kompletace rakety. Při ní mají být dvě poloviny prototypu spojeny do jednoho kusu a stroj dostane tři motory Raptor, přistávací nohy a také aerodynamické řídící prvky. V Texasu už byly některé z těchto komponent v posledních týdnech spatřeny poté, co dorazily z výroby, která nejspíš probíhá v továrně SpaceX v kalifornském Hawthorne.

Na konec září Elon Musk plánuje několikrát odloženou prezentaci, při které podrobně vysvětlí, jakými změnami prošel návrh raketového systému Starship a proč. Prezentace by se měla konat u texaské Boca Chica Village, kde probíhá výroba již zmíněného prototypu (druhý prototyp vzniká na Floridě). Musk říkal, že tou dobou by texaský prototyp už mohl být hotový a nejspíš doufá, že během prezentace jej bude moci divákům ukázat v celé jeho kráse. Moc času už ale nezbývá, tak uvidíme, jestli pracovníci stihnou dokončit alespoň hrubou montáž lodi.

Že to SpaceX myslí s brzkým testováním Starship vážně, dokazuje také aktuální žádost firmy u telekomunikačního úřadu FCC (Federal Communications Commission) ohledně udělení licence na vysílání a přijímání telemetrie během testovacího letu Starship. Z údajů v žádosti vyplývá, že let je v plánu nejdříve 13. října a prototyp Starship při něm vystoupá do výšky až 22,5 km. Start proběhne z rampy u Boca Chica a loď poté přistane na nedaleké betonové plošině. Celý let tedy bude probíhat stejně jako srpnový 150metrový let experimentálního Starhopperu. V případě Starship však bude dosažena větší výšky a raketa bude vybavena třemi Raptory místo jednoho.

Licence FCC jsou však udělovány na půl roku, takže testovací let Starship nakonec může klidně proběhnout o několik týdnů či měsíců později. Komplikaci navíc může představovat Federální letecká správa (FAA), která nejdříve musí SpaceX udělit povolení pro tento let. Vzhledem k tomu, že loď bude obsahovat několikanásobně více paliva a poletí výrazně výše, představuje větší riziko pro okolí rampy. Nabízí se tak otázka, zda před startem bude evakuována nedaleká vesnička Boca Chica Village. V případě testu Starhopperu obyvatelé evakuováni nebyli a jen jim bylo doporučeno, aby během testu nezůstávali uvnitř budov.

Nutno také dodat, že i když Elon Musk nedávno odhadoval, že 20kilometrový let proběhne už v říjnu a dokument FCC uvádí maximální výšku 22,5 km, nevylučuje to možnost, že nejdříve proběhne ještě nějaký kratší skok podobně jako u Starhopperu.

Elon Musk zároveň aktuálně na Twitteru mluvil o parametrech motoru Raptor, který bude Starship pohánět. Motor má mít dvě varianty, jednu uzpůsobenou pro let v atmosféře a druhou pro vakuum. Nosič Super Heavy bude vybaven pouze atmosférickými Raptory, zatímco loď Starship má mít ve finální konfiguraci 3 atmosférické motory a 3 vakuové. Musk nyní upřesnil, že specifický impuls atmosférického Raptoru je přibližně 350 sekund ve vakuu, ale pokud je motor vybaven velkou tryskou optimalizovanou pro vakuum, impuls stoupne na 380 sekund. Pro srovnání, vakuový Merlin 1D má specifický impuls 348 sekund ve vakuu a vodíkový motor RL-10 na horním stupni Atlasu 5 má kolem 450 sekund ve vakuu. Musk dodal, že časem by mělo být možné dosáhnout ještě vyšší efektivity (355 a 385 sekund), avšak bude to prý „velice obtížné“. Co se týče testování vakuové varianty Raptoru, Musk řekl, že bude „pravděpodobně“ probíhat s odmontovanou tryskou, která by podle dřívějších informací měla mít průměr 2,8 metru. Podobně jsou testovány i vakuové Merliny, jelikož rozměrná tryska by se při zážehu motoru v atmosféře zničila.

Dalším klíčovým prvkem rakety Starship bude kromě Raptoru také tepelný štít. Elon Musk si nejdříve pohrával s myšlenkou netradičního transpiračního chlazení trupu, ale nyní to vypadá, že tepelnou ochranu budou zajišťovat keramické dlaždice. Zatím to nebylo potvrzeno, ale má se za to, že jsou vyrobeny z materiálu TUFROC, který vyvinula NASA. Je však možné, že SpaceX vyvinulo nějakou vlastní verzi tohoto materiálu podobně jako v případě ablativního PICA-X, který využívají tepelné štíty lodí Dragon.

Nicméně keramické dlaždice SpaceX přes léto testovalo hned ve dvou různých situacích. V červenci odstartovala mise CRS-18 s lodí Dragon, která vezla zásoby na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Jednalo se o rutinní misi, avšak moderátoři SpaceX během živého přenosu poukázali na to, že tepelný štít Dragonu byl výjimečně doplněn o několik vzorků experimentálních keramických dlaždic určených pro tepelnou ochranu vyvíjené lodi Starship. Podrobněji jsme o tom tehdy psali v samostatném článku. Dragon poté strávil měsíc na ISS a 27. srpna se úspěšně vrátil na Zemi. Během návratu musel absolvovat ohnivý průlet atmosférou, což představovalo ideální prostředí pro otestování keramických dlaždic. Poté, co byl Dragon vyloven z moře a odvezen do přístavu, jej vyfotili místní fotografové. Díky tomu jsme se mohli podívat, v jakém stavu dlaždice jsou, avšak kromě toho, že nevypadaly poškozeně, se z fotek moc dalšího vykoukat nedalo.

A pokud jste sledovali dění kolem testování Starshopperu, možná jste zaznamenali, že SpaceX umístilo vzorky dlaždic také na tento experimentální stroj před jeho zkušebními lety. Několik dlaždic bylo na trupu a minimálně jedna další byla na vnitřní straně přistávací nohy, tedy velice blízko Raptoru. Bylo tedy evidentní, že SpaceX dlaždice testuje i zde, ale nebylo moc jasné, co si od experimentů slibuje a jak testy dopadly.

Elon Musk se však k těmto dlaždicím nyní vyjádřil na Twitteru. Vysvětlil, že dlaždice nejsou ke Starhopperu přilepeny, ale jsou připevněny mechanicky. To je prý důležité, protože díky tomu může zadní strana dlaždice dosáhnout vysokých teplot, které by jinak zničily kterékoliv lepidlo. Tři otvory na každé dlaždici slouží k připevnění dlaždice, zatímco bílý materiál na spodní straně, jenž někteří měli za lepidlo, je podle Muska tzv. rope seal. To je těsnící materiál, který dokáže odolat vysokým teplotám a také mechanickému namáhání. Používá se například v troubách, bojlerech nebo při opravách automobilů kvůli zabránění unikání motorového oleje.

Účelem testu dlaždic na Starhopperu bylo podle Muska především ověření mechanického uchycení. „Potřebujeme se ujistit, že dlaždice neodpadnou následkem vibrací a akustických vlivů,“ vysvětlil. A jak se dlaždice osvědčily při průletu atmosférou během mise CRS-18? Podle Muska to s nimi „vypadá dobře“.

Elon Musk však nechce o Starship prozradit všechno, a tak na otázku ohledně výroby a tvaru prvního nosiče Super Heavy odpověděl, že si musíme počkat na prezentaci, která je v plánu na 28. září. Máme se na co těšit!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře