Jednoduchá aplikace poradí, kde lze v Česku nabíjet elektromobil zdarma

Když jsem kupoval Tesla Model 3, předpokládal jsem, že za nabíjení na veřejných nabíječkách budu vždy platit. Ale:

  • První týdny měl ČEZ přechodné období pro novou aplikaci a nabíjení bylo na všech jejich nabíječkách zdarma.
  • Na srazu Tesel jsem se doslechnul, že MOL benzínky také mají zkušební provoz zdarma.
  • Kamarád mi řekl, že u Alzy v Holešovicích také jde nabíjet zdarma, stačí poprosit obsluhu.
  • Manželka dělala pohovor do Škoda Auto Digilab a mimochodem se dozvěděla, že mají v Letňanech experimentální rychlodobíječku zdarma.

Otevřel jsem proto zaběhnuté mapy nabíječek: PlugShare a fDrive. Obě mapy mají filtr na nabíjení zadarmo, ale na obou mapách některé z těchto chyběly. Poslední kapka bylo setkání s jiným elektromobilistou u Kauflandu. Opět nabíjel zdarma. Jak to, že mi to mapa nabíječek neukázala? Aha, zdarma je jenom AC nabíjení, DC je placené a tak filtr ukazuje nabíječku jako placenou.

Tesla Model X během nabíjení (Foto: Raysonho / Wikipedia)

Uvědomil jsem si, že v Česku je vlastně velké množství nabíječek zadarmo. Jenom jsou informace o tom těžko dohledatelné a často se mění. Je nutná „šuškanda“ na srazech, sledování Facebook skupin a dalších zdrojů. Pracuji jako vývojář aplikací a napadlo mě, že tohle je ideální nápad na mapovou aplikaci. Mapa by měla mít zapnutý crowdsourcing: elektromobilista do mapy zadá nabíječky v okolí svého bydliště a na oplátku uvidí nabíječky v místech, kde to nezná.

Dobře, nabíječek zdarma je hodně, ale proč by to provozovatel nabíječky dělal?

  • Nákupní řetězce: provozovateli obchodů s potravinami nebo různých OC se vyplatí nabízet nabíjení zdarma. Elektromobilista si spíš vybere váš obchod, když může spojit nákup s nabíjením. Aktuálně v Česku má nabíječky zdarma Kaufland, Billa a Lidl.
  • Restaurace a hotely: spíš si vyberete jídlo nebo ubytování, když můžete zároveň dobít auto. Hotelů a restaurací s nabíječkami je spousta, ale moje mapa je striktnější. Nabíječku vám obvykle odemknou pouze, pokud jste ubytovaní nebo hosti restaurace. A moje mapa obsahuje pouze nabíječky nepodmíněné útratou.
  • Testovací provozy: Někde to je podmínka dotace, např. když Globus postaví novou nabíječku, musí být nějakou dobu zdarma. Někdy to je experimentální technologie nabíječky. Někdy to je přechod na nový systém: než se nový systém zavede, nabíjení je klidně několik měsíců zdarma. Například nyní má PRE všude nabíjení zdarma do 31. ledna.
  • Podpora elektromobility: Některé firmy podporují elektromobilitu a elektřina je pro ně zanedbatelný náklad. Někteří elektromobilisté třeba nabídnou svoji domácí nabíječku i ostatním. Mezi elektromobilisty panuje komunitní duch a rádi si s vámi během nabíjení popovídají.

Snímek z mobilní aplikace umožňující poslání souřadnic nabíječky přímo do Tesly

Jako vývojář jsem tedy hned začal přemýšlet o struktuře databáze a jaké technologie použiji na aplikace. Pak jsem si ale vzpomněl, jak jsem dělal komunitní mapu pro hru Kingdom Come: Deliverance na platformě Mapotic. To by vlastně šlo celé udělat v Mapoticu a nemusím nic programovat! Mapa byla za týden hotová a rychle se v komunitě elektromobilistů ujala. Mapotic nabízí i tvorbu aplikaci pro Android a iOS. Jako podporu elektromobility aplikace vytvořili zadarmo, děkuji moc!

Dostal jsem také přístup ke zdrojovému kódu, a tak jsem do aplikace pro Android přidělal funkci speciálně pro Teslu. Pokud máte nainstalovanou oficiální Tesla aplikaci, objeví se v naší aplikaci u nabíječky tlačítko, které vám souřadnice pošle rovnou do auta.

Kde tedy nabíjet v Česku zadarmo? Službu Nabíjím zadarmo můžete využívat následujícími způsoby:

Aplikace funguje i bez přihlášení. Pokud se ale přihlásíte, můžete přidávat vlastní body. Pokud znáte nabíječku, co na mapě není, neváhejte ji přidat. Pokud něco už neplatí, napište komentář.

Komunita elektromobilistů je československá a už se rozjíždí komunitní přidávání slovenských nabíječek. Očividně je na Slovensku podobná situace, např. benzínky Slovnaft mají nabíjení zatím zdarma.

Pokud uvažujete o koupi elektromobilu, může být toto další argument, proč se to vyplatí. Lidé se mě často ptají, kolik platím za nabíjení. Odpověď je, že překvapivě většinou nic.

David Vávra



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan

Super apka. Zkontroloval jsem nabíječky, co znám a doplním, že nabíječky ČEZu u Kauflandů jsou přístupné (AC zdarma) nejen přes čezáckou aplikaci, ale také přes čezácký čip (čipy se mi osvědčily více než apky – je to rychlejší a spolehlivější). A pak také nabíječky u Lidlů, co znám, jsou za závorami (na vjezdu i výjezdu) a ty nejsou mimo otevírací dobu vždy otevřené – např. teď mezi svátky byly závory spuštěné. Lidl nabíječky tedy nejsou nonstop.

Marián Ch.

Zdravím, děkuji za pěkný článek a určitě bude přínosem vč. aplikace pro majitele elektroaut.
P.S. bohužel Tesla je zatím jen pro Vás horních 10.000 🙁

Martin

Máme v rodině dva plugin hybridy, takže se nám údaje z této aplikace také budou hodit, až budeme plánovat, kde s dětmi zastavíme na kus žvance. Pomalé nabíjení z AC nevadí.

Teslichard

Koľko takýchto ľudí to povie a neuvedomí si že má v domácnosti jedno auto pre každého člena z rodiny a dokopy hodnota áut presahuje Teslu hh.

Ivo Janáček

To mám chápat tak, že Tesla se umí rozdělit na několik aut a každé pojede s někým jiným někam jiném v tom samém čase???

Marián Ch.

mezi takéto vaše lidi nepatřím….,
hypo na 30 let, 1 auto (14let), 2 deti, plat vyšší než průměr Prahy a stejne….

Elektrická žába

Aha, takže chcete říct: “Kašlete na manželku a děti, ať si jezdí veřejnou dopravou. Kupte si radši Teslu pro sebe”?

PetrK

Spíš bych řekl, že chce říct, že spousta lidí říká říká, že EUV je strašně drahé, přesto ti samí lidé dávají za svou soukromou dopravu i výrazně více. Tedy řeší cenu vydanou za dopravu, nikoliv užitnou hodnotu tím získanou.
Jinak určitě nejlepší by bylo, aby všichni jezdili veřejnou (ne nutně hromadnou) dopravou, ale to je zatím utopie.
Nejsem si jistý, jestli mluvíte o “konceptu mama-taxi”, který já osobně považuji za velké zlo, v některých konkrétních případech, uznávám, že nutné zlo.
Osobně a opravdu čistě subjektivně, vnímám více než jedno auto na rodinu jako problém, který daná rodina způsobuje svému okolí.

Elektrická žába

Nepoukazuji na “mama taxi” ani na to jestli má nebo nemá smysl mít na jednu rodinu víc jak jedno auto. To by samozřejmě bylo na jinou diskusi. Poukazuji jen na tvrzení @Teslichard že za cenu dvou (a více) “obyčejných” aut (ať už spalováků nebo “levných” elektrik) by měl člověk jednu Teslu. Což samozřejmě takto nejde počítat. Ano, můžeme se bavit o tom jestli ta rodina vůbec potřebuje dvě a více aut a tudíž by tedy nestačila jedna Tesla na celou rodinu. Ale pokud ta rodina usoudila, že víc aut potřebuje, tak už rovnice od @Teslichard pokulhává.

Ivo Janáček

Tak existují i jiné BEV, než jenom Tesla.

Doktor

Já mám elektromobil který nedobijim mám neomezený dojezd

Vojta

Mně se docela líbil tenhle nápad. Je to optimalizovaný podle rozličných parametrů.
https://electroad.io/