Kdy bude opravena rampa SLC-40 a co to znamená pro Falcon Heavy

Nedávno jsem informoval o tom, že první start Falconu Heavy se opozdí, neboť se ukázalo, že mise SES-11 poletí ještě z rampy LC-39A, místo z opravené SLC-40. To znamenalo, že ještě nemohou začít úpravy rampy 39A pro Falcon Heavy. Následně se tedy očekávalo, že z rampy 40 bude startovat mise KoreaSat 5A. Ta je momentálně plánována na konec října, ale nyní se ukazuje, že opravy SLC-40 se nestihnou ani do tohoto termínu a mise nakonec také odstartuje z rampy 39A.

Stav rampy SLC-40

Poničená rampa SLC-40 krátce po nehodě Amos-6 (Foto: Stephen Clark / Spaceflight Now)

Rampa SLC-40 je součástí CCAFS a v září 2016 byla značně poškozena při výbuchu rakety během příprav na statický zážeh mise Amos-6. Největší škody utrpěl TEL, který byl od té doby rozebrán a místo něj byl vyroben nový, velice podobný tomu, který známe z rampy LC-39A, akorát menší, neboť tento nemusí být dimenzovaný na Falcon Heavy.

Web NASA Spaceflight informoval, že ještě minulý víkend pracoval velký tým inženýřů SpaceX v hangáru u SLC-40 na novém TEL. Základní konstrukce je prý kompletně svařená, ale zbývá ještě spousta práce – např. instalace potrubí a přívodových hadic a také je potřeba erektor natřít.

Rampa SLC-40 tedy na ostrý start nejspíš nebude připravena dříve než v listopadu. Není však zatím jasné, která mise nakonec bude onou vyvolenou, jež odstartuje z čerstvě zprovozněné rampy jako první. Ve hře jich je hned několik.

Dopad na Falcon Heavy

Jak jistě víte z dřívějška, Falcon Heavy nemůže odstartovat, dokud nebudou provedeny rozsáhlé úpravy na rampě LC-39A. TEL na této rampě je sice dostatečně velký pro FH, ale chybí mu řada klíčových komponentů, bez kterých se start neobejde – především dodatečné držáky a všemožné přívody pohonných hmot, plynů a elektřiny pro boční stupně. Tyto práce mají zabrat minimálně dva měsíce a nemohou začít, dokud nebude rampa odstavena ve prospěch znovuzprovozněné SLC-40, což nastane nejdříve po misi KoreaSat 5A.

Detail dvojice konstrukcí, které je potřeba přimontovat na TEL, aby podpíraly boční stupně Falconu Heavy

K tomu je potřeba připočítat skutečnost, že upravený TEL bude následně potřeba otestovat s historicky prvním exemplářem Falconu Heavy (který je mimochodem už v podstatě připravený) a poté provést minimálně jeden statický zážeh (27 motorů Merlin!). To jistě také nebude procházka růžovým sadem a začíná být tedy jasné, že Falcon Heavy svou oznámenou listopadovou premiéru rozhodně nestihne. Prosinec je také dosti nepravděpodobný a podle neoficiálních informací z fóra NSF dokonce i SpaceX interně počítá spíše s rokem 2018.

Pokud věříte na Ježíška, můžete si zkusit přát start Falconu Heavy pod stromeček, ale moc bych nesázel na to, že to bude splnitelné přání. 🙂

 

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil

Aspoň se nebude plést rok, kdy TO opravdu naplno vypuklo a začala nová éra kosmonautiky. 2018 – FH, Dragon2, Starliner, oblet Měsíce… To bude hustý

PxM

vsak maju este 6 mesiacov, to urcite stihnu 🙂

Jirka Hadač

To bylo pěkně ošklívé, ale možná realistické, já myslím tak 4-5, vic to nebude. 🙂 tak uvidíme, kdo z koho

Vlada

Souhlasim se 6 mesici, ale tentokrat snad spustili odpocet.

Jirka Hadač

O to tu jde asi úplně nejvíc 😉