Landing Zone 4 v Kalifornii je připravena na premiérové přistání Falconu
AKTUALIZACE: K záchraně krytu během této mise nakonec nedojde.
Pokud vše půjde podle plánu, jen pár hodin nás dělí od premiérového přistání Falconu 9 na nové pevninské plošině Landing Zone 4 v Kalifornii. SpaceX nyní dokončilo poslední kosmetické úpravy plošiny před očekávanou premiérou během mise SAOCOM 1A. Zároveň bude proveden další pokus o zachycení aerodynamického krytu do nově nainstalované sítě na lodi Mr. Steven – bude pokus poprvé úspěšný?
Během této mise odstartuje z kalifornské rampy SLC-4E již použitý Falcon 9 a vynese 3tunovou argentinskou družici SAOCOM 1A na heliosynchronní dráhu. První stupeň Falconu 9 se po oddělení od zbytku rakety vrátí na pevninu, kde přistane na plošině Landing Zone 4. První stupně raket Falcon 9 a Falcon Heavy už 11krát přistály na pevnině, ale zatím se vždy přistávalo na floridském Mysu Canaveral, kde se nachází plošiny Landing Zone 1 a 2. SpaceX však už dlouho plánuje přistávat také v Kalifornii, ale poprvé se o to pokusí právě při této misi. Jak bude start SAOCOM 1A probíhat, si ukážeme na našem vlastním grafickém znázornění letového profilu, na kterém můžete vidět všechny fáze startu rakety i přistání prvního stupně (obrázek si rozklikněte pro výrazně vyšší rozlišení).
SLC-4W je název bývalé startovní rampy, která se nachází na Vandenbergově letecké základně v Kalifornii pouhých 434 metrů od startovní rampy SLC-4E. SpaceX rampu SLC-4W od roku 2015 pronajímá a už o rok později byla rampa předělána na kruhovou přistávací plošinu. Pokud vás zajímá historie vzniku této plošiny, odkud dříve startovaly rakety Titan, přečtěte si loňský článek Kdy se dočkáme prvního přistání na kalifornské pevnině, který mimochodem obsahuje výbornou Elonovu historku o útrapách jednoho tuleně.
SpaceX plošinu SLC-4W nově přejmenovalo na Landing Zone 4 (LZ-4), ale momentálně je záhadou, proč se nejmenuje LZ-3. Já osobně si myslím, že to je kvůli zrušené plošině na Canaveralu. SpaceX totiž ještě v roce 2017 plánovalo na Mysu provozovat celkem tři přistávací plošiny. Nakonec však byla původní LZ-1 rozšířena jen o jednu další plošinu (LZ-2). Označení LZ-3 by tedy mohlo patřit oné nerealizované plošině.
Ať je to jakkoli, podstatné je, že plošina je nyní připravena, protože letectvo vydalo oficiální varování pro místní obyvatele ohledně sonických třesků, které bude přistání prvního stupně na pevnině během mise SAOCOM 1A doprovázet. SpaceX zároveň zveřejnilo nové fotky plošiny, které ukazují nově natřené logo společnosti, jež zdobí betonový kruh. Zajímavé je, že plošina není na rozdíl od LZ-1 natřena speciální tmavou barvou, která odráží radarové vlny. Buď firma nakonec usoudila, že nátěr není potřeba, nebo byly plošiny LZ-2 a LZ-4, které jsou novější, rovnou postaveny tak, aby je radar “dobře viděl” i bez barvy. Hned vedle rampy se také nacházejí stojany, do kterých bude raketový stupeň po přistání přesunut, aby mohl být dále zpracován. Například je potřeba odpustit zbytkové palivo a sklopit či odmontovat přistávací nohy.
Přistání prvního stupně na LZ-4 možná ale nebude jediným prvenstvím během mise SAOCOM 1A. Do akce totiž bude nasazena taky loď Mr. Steven, kterou SpaceX využívá pro experimentální pokusy o záchranu aerodynamických krytů. Ty přistávají na řiditelných padácích a Mr. Steven se je snaží zachytit do rozměrné sítě. SpaceX provedlo už několik pokusů o zachycení krytu, ale zatím bez úspěchu. Dojde tentokrát k prvnímu úspěchu? Loď měla od srpna odmontována ramena i síť, a tak vládla nejistota, zda vůbec bude loď připravena na pondělní start. Nakonec však 3. října začala instalace čtyř ramen a 6. října se už Mr. Steven znovu pyšnil svou obří sítí. Následně SpaceX provedlo testy s jedním z dříve vylovených krytů. Mr. Steven by tedy měl být připraven. Průběh prací zachytila fotografka webu Teslarati Pauline Acalin:
Start mise SAOCOM 1A je sice plánován na nekřesťanských 4:21 SELČ v pondělí ráno, ale pokud si nařídíte budíka, věřím, že nebudete litovat. První přistání na nové plošině se přeci jen nekoná každý den a pokud navíc poprvé vyjde i zachycení krytu do sítě, o této misi se bude mluvit ještě hodně dlouho. Nejnovější informace o tomto startu najdete na průběžně aktualizovaném profilu mise.
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
- Mise Starlink 11-2 - 1. 10. 2024
- Crew Dragon nyní může v případě selhání padáků zachránit astronauty pomocí svých motorů SuperDraco - 28. 9. 2024
Já si myslím ,že chytání do sítě a děje se to na moři je volovina.Zde hraje jeden faktor a to je vítr ,který fouká nepředvídaně a často mění směr.Tento systém podle mne má malou procentní úspěšnost a časem od toho upustí.Existuje lepší metoda,která nejenom zachytí oba kryty,ale se hodí i na zachytávání druhého stupně i v nočních hodinách.
Takže se kryt přece jen bude zachraňovat ?
Mělo se za to, že ano, když je Mr. Steven zdánlivě připravený, ale prý ještě stále nevyjel z přístavu, tak se objevují pochybnosti, zda se kryt nakonec vůbec bude chytat. Uvidíme.