Je SpaceX konečně připraveno zachránit aerodynamický kryt?
AKTUALIZACE (18. 2. 2018): Článek původně vyšel v prosinci 2017 a byl dost spekulativní. Nyní byl doplněn o nové informace a z velké části přepracován.

Uzavírání nákladu do aerodynamického krytu před misí Iridium-4 s lidičkami pro porovnání (Foto: Iridium)
SpaceX už více než rok pracuje na experimentální záchraně a znovupoužití aerodynamických krytů, jejichž výroba stojí několik milionů dolarů. Informací o úspěších či neúspěších tohoto projektu je však poskrovnu. Nyní se objevily fotografie lodě Mr. Steven, kterou SpaceX pro tyto účely používá, a paluba tohoto plavidla byla nově rozšířena o kovovou konstrukci, která bude sloužit k zachytávání přistávajících krytů do sítě. SpaceX navíc možná už při misi Paz použije vylepšený typ aerodynamického krytu, který má být uzpůsoben pro snadnější záchranu.
Co je to aerodynamický kryt a proč jej SpaceX zachraňuje?
Aerodynamický kryt je dvoudílná skořápka z hliníkové voštiny a uhlíkového kompozitu tvořící špičku rakety Falcon 9. Účelem krytu je během startu chránit nesený náklad (obvykle nějakou družici) před akustickými a atmosférickými vlivy a zároveň zajišťovat aerodynamický tvar rakety. Vzhledem k rozměrům krytu (cca 14 x 5 metrů) je výroba časově i finančně náročná. SpaceX si kryty vyrábí samo a Elon Musk v minulosti prohlásil, že celý kryt vyjde na nějakých 5–6 milionů dolarů.
Z toho důvodu SpaceX usiluje o záchranu krytů v zájmu jejich opakovaného použití. Zvolenou metodou je použití systému manévrovacích trysek a padáků integrovaných do krytu. Po odhození obou částí krytu je trysky nasměrují tak, aby vstupovaly zpět do atmosféry v optimální poloze. Následně kryty vypustí řiditelné padáky a pomocí GPS doletí do cílové oblasti.
Má se za to, že testy dosud byly prováděny vždy jen s jednou polovinou krytu a probíhalo zatím pouze přistání na vodní hladině. To je však jen dočasné řešení, neboť mořská voda krytům škodí a ztěžuje nebo možná úplně znemožňuje jejich opakované použití. SpaceX proto pracuje na tom, jak kryty snášející se na padácích zachytit, než se dostanou do kontaktu s vodou. Původně firma zvažovala zachytávání vrtulníky přímo ve vzduchu, ale od toho prý bylo upuštěno. Místo toho bude SpaceX kryty chytat do sítě pomocí speciální lodě.

Údajný slajd s původním plánem záchrany krytů, který by využíval vrtulníky
Speciální loď
V přístavu Port of Los Angeles byla v prosinci 2017 vyfocena loď Mr. Steven, kterou SpaceX v minulosti již použilo v rámci snah zachránit aerodynamický kryt. Loď se do Kalifornie přesunula z Floridy, kde asistovala například při misi KoreaSat 5A. Fotky byly zajímavé tím, že jsme na nich poprvé viděli novou kovovou konstrukci, kterou byla loď vybavena:
- Loď Mr. Steven v přístavu Port of Los Angeles v prosinci 2017 (Foto: /u/vshie)
- Loď Mr. Steven v přístavu Port of Los Angeles v prosinci 2017 (Foto: /u/vshie)
- Loď Mr. Steven v přístavu Port of Los Angeles v prosinci 2017 (Foto: /u/vshie)
Účel této nové konstrukce objasnil Elon Musk o 2 měsíce později na tiskové konferenci po startu Falconu Heavy. Musk vysvětlil, že loď bude sloužit pro zachytávání přistávajících aerodynamických krytů do sítě. Nedlouho poté se objevily první fotky lodi již vybavené sítí (všechny fotky zde):
- Loď Mr. Steven s nataženou sítí v únoru 2018 (Zdroj: /u/rfleason)
- Loď Mr. Steven s nataženou sítí v únoru 2018 (Zdroj: /u/rfleason)
- Loď Mr. Steven s nataženou sítí v únoru 2018 (Zdroj: /u/rfleason)
- Loď Mr. Steven s nataženou sítí v únoru 2018 (Zdroj: /u/rfleason)
Vylepšený kryt
Elon Musk na zmíněné tiskové konferenci také vysvětlil, že kryty, které společnost v současnosti používá, nejsou ideální a zamotávají se do padáků. SpaceX proto pracuje na vylepšeném krytu, který by měl tyto problémy vyřešit. Firma podle Muska plánuje opakované používání až u této nové verze krytu, která podle něj bude mít o něco větší průměr a její premiéra proběhne “již brzy”. Podle informací z konce minulého roku SpaceX provádělo testování nové verze krytu v Ohiu, kde se nachází největší termální vakuová komora na světě.
Test staré verze krytu ve vakuové komoře (rok 2013):
Testování v Ohiu mělo být dokončeno v únoru 2018, a tak když SpaceX odložilo start mise Paz s odůvodněním, že “potřebuje více času na provedení kontrol vylepšeného aerodynamického krytu”, fanoušci zpozorněli. Je možné, že při této misi bude poprvé použit onen vylepšený kryt přezdívaný “Fairing 2.0”. Otázkou je, jestli zároveň dojde i k prvnímu opravdovému pokusu o jeho záchranu pomocí lodě Mr. Steven.
Na Redditu dva uživatelé tvrdí, že v den startu Falconu Heavy (6. února) o tom mluvili s manželkou zaměstnance SpaceX pracujícího s Mr. Stevenem. Ta prozradila, že loď už absolvovala dvě generálky a že k prvnímu pokusu o zachycení krytu do sítě by mělo dojít zhruba za měsíc. Měsíc sice ještě neuběhl, ale i tak je možné, že SpaceX už je připraveno na první seriózní pokus o záchranu krytu během mise Paz či některé z dalších mnoha misí, které budou startovat z Kalifornie v následujících týdnech a měsících.
Kolem samotného procesu přistání krytu je však stále řada otazníků. Neví se, jestli bude Mr. Steven během přistání v pohybu, ani jestli bude posádka vůbec přítomna na lodi. Stejně tak nevíme, jestli pro zachycení obou polovin krytu budou potřeba dvě lodě, nebo postačí jedna. První možnost je asi pravděpodobnější.
Dá se také předpokládat, že pokud se proces chytání krytu do sítě osvědčí, SpaceX si pronajme další lodě. Firma by potřebovala až 3 další lodě, aby mohla zachraňovat také kryty u misí startujících z Floridy.
Fanouškovská animace znázorňující potenciální proces záchrany krytu pomocí lodě Mr. Steven:
SpaceX ohledně celého projektu dost tajnůstkaří – možná kvůli tomu, že konkurence by mohla proces relativně snadno okopírovat, neboť implementace záchrany krytů nevyžaduje zásahy do rakety jako takové. Každopádně si jsem jistý, že v případě úspěšné záchrany se SpaceX podělí o nějaké informace či fotky a videa. Gwynne Shotwell i Elon Musk odhadují, že k prvnímu znovupoužití krytu by mohlo dojít do půl roku, takže možná nebudeme muset čekat už moc dlouho.