Má Tesla opravdu menší dojezd než klasické auto se spalovacím motorem?

Elektrické automobily jsou známé skvělou jízdní dynamikou. Z každé křižovatky se dostanou o vteřinku rychleji než podobný vůz se spalovacím motorem. Jestli se toto dá říci o elektroautech obecně, tak o Tesle to platí dvojnásob. Tesla v tom ale není jedinečná. Prémiové vozy německé provenience mají pověst trhačů asfaltu také. Na elektroauta se ale nepěje jen chvála. Jistě často slýcháváte, že mají malý dojezd, který se ještě dlouhé roky ani zdaleka nebude rovnat vozům se spalovacím motorem. Možná s tím i souhlasíte. Je to ale opravdu tak jednoznačné, jak se na první pohled zdá? Pojďme tedy spolu porovnat maximální dojezdy podobných vozů, které disponují stejnou jízdní dynamikou jako Tesla.

Tesla Model S (Zdroj: Tesla)

Vysoký výkon má ale negativní vliv na spotřebu a tudíž i dojezd. Proto abychom nesrovnávali jablka a hrušky, řekněme si nejprve, co to vlastně takový podobný vůz je. Jsou to vozy podobné cenové kategorie, typu karoserie, délky, prostoru pro posádku, zavazadlového prostoru a s podobnou jízdní dynamikou – výkonem, točivým momentem, maximální rychlostí a zrychlením z 0–100 km/h. Tedy prakticky na chlup to samé auto, jen pokaždé od jiného výrobce. Nebudeme tedy porovnávat základní verze BMW řady 3, nebo Audi A4 (které mimochodem mají horší zrychlení i maximální rychlost než základní Škoda Octavia) s nejlevnější Teslou Model 3 Standard Range Plus, která i v základní verzi má pořád o polovinu lepší zrychlení a dvakrát vyšší výkon než zmíněné německé vozy. Základní verze konkurenčních modelů sice mají výrazně vyšší dojezd, ale dosahují ho právě díky tomu, že mají násobně nižší výkon, a tudíž i výrazně nižší spotřebu.

Úskalí jízdních cyklů

Většina lidí se pravděpodobně shodne na tom, že maximální dojezd deklarovaný výrobcem neodpovídá skutečnému dojezdu v reálných podmínkách. Stejně tak se asi většina lidí shodne na nereálně udávané spotřebě benzínu a nafty u klasických aut. Spotřeba elektrických i klasických vozů se v EU nově měří podle metodiky WLTP. Tento nový standard má více odpovídat skutečným podmínkám v reálném provozu. Je to tedy příjemná změna od dříve používaného standardu NEDC, který byl příliš optimistický a dojezd ani spotřeba tak neodpovídaly realitě.

Nicméně aby to řidiči neměli zase tak jednoduché a automobilky na tom nebyly bity, tak spotřeba naměřená pomocí WLTP se pak zase přepočítává zpět na staré NEDC. A v něm ho pak automobilky mají povinnost zveřejňovat pro zákazníky. Má to sloužit k tomu, aby si zákazník mohl objektivně porovnat spotřebu mezi novými a starými vozy, které byly změřeny ještě podle NEDC. Zlí jazykové by možná tvrdili něco o tom, že vlk se nažral a koza zůstala celá.

Výňatek z katalogu Audi Q7:

Od 1. září 2018 WLTP postupně nahradí nový evropský jízdní cyklus (NEDC). Kvůli realističtějším podmínkám měření jsou hodnoty spotřeby paliva a emisí CO₂ naměřené dle WLTP v mnoha případech vyšší než hodnoty naměřené dle NEDC. Aktuálně je ještě povinné zveřejňování hodnot dle NEDC. Pokud se jedná o nová vozidla, která jsou homologována dle WLTP, odvozují se hodnoty NEDC z hodnot WLTP. Uvádění doplňujících hodnot dle WLTP je do zavedení povinnosti jejich zveřejňování dobrovolné.

Dojezd je tedy údaj dobrovolný. A to jak u klasických aut, tak i těch elektrických. Na webových stránkách tak dojezd pro klasická auta výrobci většinou neuvádí. Najdete ho až v různých databázích třetích stran. U klasických vozů to není problém, protože dojezd se přesně stanoví vydělením normované spotřeby objemem nádrže.

Elektromobil Audi e-tron (Foto: Audi)

U elektroaut je to zdánlivě jednodušší. Automobilky u nich dojezd uvádějí, protože je to jeden z nejdůležitějších parametrů a zákazník ho chce vědět. Ale aby to opět nebylo tak jednoduché, tak už je udáván přímo ve WLTP bez onoho zpětného přepočtu na NEDC, jako je tomu u aut klasických (viz např. Audi e-tron). Dojezdy elektroaut vs. klasických aut jsou tak uváděny v rozdílných normách a nelze je objektivně porovnávat. To má za následek, že dojezdy vozů se spalovacími motory jsou oproti elektro vozům nadhodnoceny průměrně o 20 %. U každého vozu je ale rozdíl individuální a jednotlivé typy se tak mohou od sebe značně lišit. Pokud automobilka sama neuvede hodnoty pro obě normy, je skutečně objektivní porovnání prakticky nemožné. Některé je uvádějí. Ale je jich menšina a nedělají to u všech modelů. Většinou je to uvedeno jen u elektroaut, u spalovacích vozů velmi výjimečně. Světlou výjimkou je např. německé Audi, kde je vidět, že rozdíl je běžně 25 %.

Kdybyste na to chtěli jít stejně jako u klasických aut a dopočítat si dojezd vydělením deklarované spotřeby kapacitou baterie, tak vás musím opět zklamat. Pro bezchybný výpočet potřebujete znát maximální dostupnou kapacitu baterie. Tu ale často neznáme, protože baterie mají vždy rezervu, která slouží k její ochraně před vybitím a přebitím. A to i v případě, kdy ji výrobce neuvádí. Někteří neuvádí celkovou ani dostupnou velikost baterie vůbec (Tesla), protože to opět není povinnost. Maximální dostupná kapacita baterie není navíc za všech podmínek vždy stejná. Značně ji ovlivňuje teplota okolí, teplota baterie i způsob nabíjení. A jelikož přesně nevíme, jaká byla kapacita v době testování spotřeby, nedokážeme přesně spočítat ani dojezd. Dokážeme udělat pouze více či méně kvalifikovaný odhad. Každopádně i tak získáme dojezdy zase jen v nerealistickém NEDC.

Nicméně tento stav by měl být jen dočasný a od roku 2021 by se měly hodnoty pro všechny vozy uvádět už pouze ve WLTP. Zákazník pak u klasických aut zaznamená skokové zvýšení papírové spotřeby a snížení dojezdu. Problematika jízdních cyklů je poměrně rozsáhlá, a proto se jí možná budeme věnovat v některém z budoucích článků.

Srovnání Tesly s konkurencí podle EPA

Jak tedy z této šlamastyky ven? Řešením je porovnávat hodnoty dle cyklu EPA (americká Environmental Protection Agency), který měří všem stejným metrem. Ze všech norem navíc platí za tu nejpřísnější a nejvíce tak odpovídá reálnému dojezdu a spotřebě na skutečných silnicích. EPA zpřístupňuje informace o všech prodávaných vozech v USA a jejich normovaných hodnot spotřeby a dojezdu v oficiálním katalogu. Z výše zmíněných důvodů proto v tabulkách níže uvádíme dojezd v EPA přepočtený na km.

Tesla Model S (Zdroj: Tesla)

Model Dojezd Rozdíl % Rozdíl km
Tesla Model S Long Range Plus 627 km
BMW M550i xDRIVE 579 km +8 % +48 km
Mercedes-AMG E 63 611 km +3 % +16 km
Audi RS 7 542 km +16 % +85 km

Procenta a km u každého modelu udávají o kolik má Tesla oproti tomuto vozu vyšší (+%), nebo nižší dojezd (-%).

Model S Long Range Plus už srovnal s konkurencí krok a dokáže ji dokonce porážet i se zajímavým rozdílem. Kdo by to řekl, že elektroauto bude jednou konkurovat benzínovým vozům s tou nejvyspělejší technikou těch nejvyspělejších automobilek na světě.

Tesla Model X (Foto: Tesla)

Model Dojezd Rozdíl % Rozdíl km
Tesla Model X Long Range Plus 564 km
BMW X6 M50i 634 km -12 % -70 km
Mercedes-AMG GLE 63 554 km +2 % +10 km
Audi Q8 652 km -16 % -88 km

Model X Long Range Plus drží krok s částí konkurence. Na tu nejlepší ale ztrácí 88 km dojezdu. Poznali bychom to na silnici vůbec? (Audi Q8 má proti ostatním o 200 koní menší výkon, a tudíž i lepší dojezd. Výkonnější SQ8 se v USA zatím neprodává.)

Tesla Model 3 (Foto: Tesla)

Model Dojezd Rozdíl % Rozdíl km
Tesla Model 3 Long Range 518 km
BMW M340i xDrive 628 km -21 % -110 km
Mercedes-AMG C43 616 km -19 % -98 km
Audi S4 566 km -9 % -48 km

Model 3 Long Range už začíná trochu ztrácet. Ale rozdíl maximálně 110 km pořád nepředstavuje ten údajný rozdíl o celou třídu, o kterém tak často slýcháme. (Stačí se podívat do diskuzí pod každým článkem o elektroautech.) Na nejslabšího zástupce ztrácí Model 3 jen 48 km.

Někdo může namítnout, že jsme se záměrně vyhnuli srovnání s Modelem 3 Standard Range Plus, který má menší dojezd. A bude mít samozřejmě pravdu. Vyrobit stejně výkonné benzínové auto, ale s výrazně vyšším dojezdem není v tomto případě pro konkurenci žádný problém. Elektroauto do milionu korun s dojezdem přes 800 km je naproti tomu pořád ještě nereálné. Ale stejně jako za poslední roky vzrostl dojezd, tak i stejně vytrvale klesá cena baterií. Nesnažíme se tedy tvrdit, že kompletní portfolio Tesly má stejný dojezd jako jakákoliv konkurence. Snažíme se upozornit na probíhající pozitivní vývoj a že věci už dávno nejsou tak černé, jak je mnoho lidí stále skálopevně přesvědčeno. Problém tak může představovat hlavně rychlost nabíjení. Tyto obavy se pokusíme rozptýlit zase příště.

Pokles ceny baterií v letech 2010–2019 (Zdroj: BloombergNEF)

EPA vs. NEDC

Pro zajímavost si ještě ukážeme konkurenty Modelu S na americkém trhu, které mají ty největší dojezdy ve své třídě. A srovnáme je s NEDC dojezdem, abychom si udělali představu o tom, jak moc se normy liší. Toto je ten svatý grál, kam se potřebuje Tesla dostat, aby byla v dojezdu naprosto srovnatelná s konkurencí.

Rozdíl mezi oběma cykly je propastný. I těm největším polykačům kilometrů na trhu už je však Tesla na dostřel.

Model EPA NEDC Rozdíl
BMW 530i 811 km 1 177 km 45 %
Mercedes-Benz E 350 727 km 1 000 km 37 %
Audi A6 45 TFSI quattro 838 km 1 123 km 34 %
Tesla Model S LR+ 627 km WLTP

(Procenta udávají rozdíl mezi oběma normami u stejného vozu. Audi na různých trzích používá rozdílnou velikost nádrže, počítáno s tou větší.)

Blýská se na lepší časy?

Jak jste právě sami viděli, Tesla už srovnatelnou konkurenci dávno dohnala. Někteří teď opět namítnou, že do do dojezdu 1 000 km to má pořád daleko. A budou mít samozřejmě opět pravdu. Tedy alespoň prozatím. Od příštího roku, až se skutečně začne používat WLTP, se vykazování spotřeby zpřísní. A to pak může znamenat, že typický vůz, který měl dojezd kolem 1 000 km, bude mít najednou jen 800 km. Poslední verze Modelu S Long Range Plus ještě nemá stanovený WLTP dojezd, ale vzhledem k tomu, že dojezd podle EPA je 627 km, tak dojezd 700 km podle WLTP je poměrně reálné číslo. A 700 km vs. 800 km už není takový rozdíl, že?

Od roku 2012 zvýšila Tesla maximální dojezd o 50 %. Podobným tempem dosáhne dojezdu typického vozu se spalovacím motorem maximálně do tří let. Třeba pak nastane doba, kdy se dojezd elektrických vozů přestane uvádět úplně, protože už to vlastně nikoho zajímat nebude. Stejně jako to dnes nikoho nezajímá u vozů klasických. No schválně, dokážete teď z paměti říct přesný dojezd vašeho auta?

Na druhou stranu je potřeba zmínit, že dojezd není všechno. Je sice fajn, když s elektromobilem můžete ujet 600 km na jedno nabití, ale daní za to je nutnost s sebou neustále vozit zbytečně velkou a těžkou baterii. Většina lidí navíc tak velký dojezd potřebuje jen občas. Automobilky by se tedy měly soustředit spíše na co nejvyšší efektivitu pohonného ústrojí. Díky tomu je možné dosáhnout většího dojezdu s menší baterií, přičemž ušetřená hmotnost vede k dalšímu zvýšení efektivity. Menší dojezd, který by byl problém při delších cestách, lze v budoucnu kompenzovat vyspělou sítí rychlonabíječek.

Lukáš Košík

Lukáš Košík

Profesí IT obchodník, srdcem fanoušek Elona Muska a všech jeho projektů. Na ElonX se věnuje především Tesle. Ve volném čase rád sleduje nové seriály a přednášky na TEDu.

Podpořte projekt ElonX
Lukáš Košík



Mohlo by se vám líbit...

145
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Robert
Host
Robert

Je to tazka tema a ano za 10 rokov sa EV posunuli daleko. Niekomu aj maly dojazd elektroauta bohate staci a niekomu ani 600km dojazd tesly stacit nebude. Len doplnim k clanku ze som odpozoroval z videi z YT, kde ludia podnikali rozdne dlhe cesty s elektroautami (aj teslou) ze museli casto zo svojej trasy uhybat, co pridavalo cas cestovania a znizovalo dojazd, niekedy to boli aj hodiny navyse, kedze museli s teslou odbocit z dialnice do centra mesta, ktore bolo ucpate. Vacsia siet nabijacok by mala toto odstranit + u elektroauta je vyhoda domaceho nabijania, to by sme u spalovaku tazko hladali, teda pokial si neulievate z firemneho traktora alebo bagru 🙂

J R
Host
J R

Pro zajímavost: Na Twitteru působí jistý James Stephenson, který kromě toho, že tvoří predikce finančních výsledů Tesly (zatím s překvapující přesností), tak také občas zveřejňuje průměrnou spotřebu za celou dobu provozu jeho Modelu 3. Momentálně je na 189 Wh/mi = 11,74 kW/100km po ujetí cca 18tis. km. To odpovídá průměrnému dojezdu 638km u LR verze. Tvrdí, že nejezdí nijak zvlášně, jen jezdí klidně a zrychlení přátelům předvádí jen občas.

Volloda
Host
Volloda

Najprv si kúpte Teslu a potom pište články o dojazde Nova Tesla má reálny dojazd medzi 300 až 500 km a je jedno ktory model.A dalšia vec Za 24 hodin strati z baterky kôli pohotovostnemu režimu 3-4 kilometre v lete a v zime 10 km . 600 km dojazd sa da dosiahnut iba ustálenou 90tkou

J R
Host
J R

A musí si redakce koupit i Starship, nebo stačí Falcon, aby mohli psát o SpaceX?

Volloda
Host
Volloda

Samozrejme, inač je to iba Jedna baba povedala a ovca počuvala.

MrK
Host
MrK

Možná zkuste napsat vlastní analýzu. Jinak je to totiž jako “Jeden Volloda povídal…”

Jiří Hadač
Redaktor

J R : 🙂 Nějak to nemám v plánu, ale dobrý nápad 🙂

Kosmoman
Host
Kosmoman

fu ha,dobre platia v redakcii,ak kupuješ falcona……z europy je zakaz strielat na rovnik,asi to budeš odpalovat na polarne orbity. 🙂 bude to vysielat live kosmonautix?

hanh
Host
hanh

Vy taky o vozidlech Tesla nevíte. Jinak byste nenapsal takovou kravinu. Proč si myslíte “ustálenou 90…” v 90 to auto má vyšší spotřebu než při jízdě po městě.
A věta “300 až 500 km a je jedno ktory model” by řekl tak leda Otik z “Vesničko má středisková”. U modelu LR Model 3 je při jízdě po městě skoro problém se dostat pod 450 km. Protože až 25 % je rekuperace. A máte minimální odpor vzduchu.
Internet dál hlas i lidem, kteří by bez něho byly jako krysy v koutě, že?

Jan
Host
Jan

A ty sis koupil konkrétně kterou konfiguraci od Tesl,y že o tom tak zasvěceně píšeš?

Dr.Str.
Host
Dr.Str.

Tak můj Pežotek 407 má v kombinované spotřebě dojezd 900-1000 kilometrů a když jedu po dálnici rychlostí kolem stovky, tak se mi jednou podařilo 1300 kilometrů. Ale tak samozřejmě je to diesel, má velkou nádrž, je velmi aerodynamický a chce to lehkou nohu na plynu, nebrzdit… na to je spousta lidí moc pohodlná.

Volloda
Host
Volloda

Presne tak z rýchlosťou sa zvyšuje spotreba ako na benzinovom aute.

bohyn
Host
bohyn

No, kdo by to byl řek, že zákony termodynamiky fakt fungujou… 😀

Jiří Konečný
Host
Jiří Konečný

“U klasických vozů to není problém, protože dojezd se přesně stanoví vydělením normované spotřeby objemem nádrže.”

Nechci rýpat, ale není to náhodou naopak? Objem nádrže musíte vydělit spotřebou, abyste dostali dojezd. Příklad: Spotřeba 7 l /100 km, objem nádrže 49 litrů paliva. Dojezd = 49 / 7 = 7 (x 100 km) => 700 km.

Jinak spotřeba EV se udává v kWh / 100 km, nikoli v kW. To se však netýká článku, ale diskuze pod ním.

Ales
Host
Ales

Tak ono pak srovnavat stary diesel s elektro autem a brat v uvahu jen spotrebu a ze s dieslem dojedu i pres 1000 km je celkem o nicem. Jsou i jine aspekty a ty bohuzel mnoho lidi netrapi – treba ten smrad z vyfuku. Ve mestech je to vazne labuzo.

karol
Host
karol

elektro auta zas vdaka vyssej vahe maju vacsie opotrebovanie pneumatik a tym produkuju viac malych pevnych castic ako spalovacie auta
bordel z gum je tiez jednym z hlavnych znecistovatelov vzduchu v meste ktory nepriaznivo posobi na zdravie ludi

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Další mýtus. Na toto téma se podíváme někdy příště. Díky za tip. Kdyby si člověk dal tu práci (než udělá rychlý závěr) a podíval se na specifikace těch aut co jsme porovnávali, tak zjistí, že rozdíly ve váze jsou stejně “brutální” jako jsou mezi benzínovou a dieselovou verzí stejného modelu klasických aut. Tedy jen nějakých 100-200 kg. Taky kudy chodíte tam všude upozorňujete, jak každý nafťák brutálně ničí silnice? To samé samozřejmě platí i o větších benzínových motorech oproti např. základní Octavii. Čtete snad v každé recenzi: “Lidi proboha nekupuje si tu dvou litrovou Octavii! Víte, že je o 200 kilo těžší?! Víte, jak to ničí silnice?” 😀
Škoda Octavia 1.0 TSI – 1246 kg
Škoda Octavia 2.0 TDI/110 KW DSG – 1395 kg
Škoda Octavia RS 2,0 TSI / 180 kW – 1448 kg
Rozdíl nehorázných 202 kg. A to jsem ještě nevybral tu úplně nejtěžší Octavii. Ta váží dokonce 1561 kg! Což je závratných 315 kg

Stejné vozy jako Tesla:
Model 3 LR – 1847 kg
BMW M340i xDrive – 1745 kg, rozdíl – 100 kg

Tesla Model S LR – 2215 kg
Audi RS 7 2020 – 2140 kg, rozdíl – 75 kg
BMW M550i xDRIVE – 1945 kg, rozdíl – 270 kg

Takže elektro auta opravdu neváží více, než ta spalovací. Tudíž ani nedochází k většímu opotřebení pneumatik ani nevzniká “bordel” z gum.

J R
Host
J R

Jen pro upřesnění dodávám, že těch 1847 kg je pro verzi Performance. Modelu 3 LR má hmotnost 1730 kg a nejprodávanější SR má 1611 kg. Vzhledem k porovnávnému BMW, je ale volba nejtěžší verze správná.

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Ne, ne. Modelu 3 LR má skutečně hmotnost 1847 kg. Performance má 1860 kg. SR+ má skutečně 1611 kg. Viz Model 3 owners manual, strana 187.
Jak to myslíte s tím:

Vzhledem k porovnávnému BMW, je ale volba nejtěžší verze správná.

Model 3 LR má dokonce vyšší výkon, ale nižší cenu, než porovnávané BMW M340i xDrive. Jízdní dynamika je ale velmi podobná.
317 kW
644 Nm
233 km/h
4,6 s
1 426 200 Kč
BMW M340i xDrive
275 kW
500 Nm
250 km/h
4,4 s
1 565 200 Kč
Model 3 Performance je už na úrovni BMW M3.

J R
Host
J R

Nojo, máte pravdu. Údaj z manulálu je nejprůkaznější. Já jsem to hledal všude možně a opakovaně jsem našel tato čísla. Vypadá to, že zmatek do toho vnesla LR verze s jedním motorem. A s tím druhým bodem jsem to myslel pouze tak, že jste to správně neporovnával s tou nejlehčí verzí Modelu 3, jenom proto, aby to vyšlo co nejlépe lépe.

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Jo takhle. Tak to souhlas.

karol
Host
karol

ako prisiel jack na to, ze “vybrakovany” model 3 ide porovnavat s bmw m340i? 🙂
porovnavaj porovnatelne, este dobre, ze si nevybral nejaky rolls ten je urcite tazsi ako model 3 🙂

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

A nějaký skutečný argument, nebo jen prázdná slova?

Argumentum ad lapidem
Argumentum ad lapidem spočívá v tom, že řečník nepohodlné tvrzení bez dalších argumentů odmítne jako „očividně“ nesmyslné nebo jinak nevěrohodné a tak se vyhne nutnosti jej vyvracet.

Podle Koperníka se prý Země otáčí kolem Slunce. O takovém nesmyslu se odmítám bavit!
To je přece už na první pohled konspirační teorie, na tom nemůže být ani zbla pravdy. Jak tomu vůbec můžeš věřit?

Nebo také jinak Model 3 je vybrakovaný. Jak ho chcete srovnávat s BMW?

3,14ranha
Host
3,14ranha

Napsal to už karol, ale já to ještě zdůrazním:

že elektro nespaluje benzín/naftu tak to ještě neznamená že nedělá škodliviny. Drobné prachové částice jsou dnes (po značném vyčištění výfukových plynů u fosilů) hlavní zdravotní riziko městského provozu ! (ani nepíšu automobilového, protože obrušování pneumatik se s nadsázkou týká i cyklistiky 😀 ).

A protože elektro auta jsou cca dvakrát těžší, tak to opotřebení gum (ale stejně tak i povrchu vozovky) a produkce škodlivého prachu je úměrně vyšší !

PS: elektrické vozy samozřejmě nejsou jediní “tlustokožci” na silnicích. Stejný problém jsou i moderní SUV (která nejsou ani sportovní, ani užitková zato jsou prudce neekologická a silně bezohledná při případných autonehodách – to druhé klasické auto skončí rozpárané jak při srážce s vlakem či kamionem)

Ales
Host
Ales

To prece nikdo nepopira. Jen jsem chtel upozornit na dalsi aspekt. Mnoho lidi v cr (nejen cr) zajima jen spotreba.

A co se tyka pneu tak klasicke auto ma smradlavy vyfuk a pneu. Elektro auto ma jen to pneu.

Mimochodem dvojnasobek oproti cemu? Treba zmineny Mercedes-Benz E 350 ma pohotovostni hmotnost 1.7 tuny. Tak doufam ze to nepotovnavas treba s felicii.

A pak prosim o zdroj. Ono je totiz hezke ze se rekne “castice z pneu jsou druhy nejvetsi znecistovatel ovzdusi v mestech” ale jestli znecisti treba jen 10% proti vyfuku. Tak je to neporovnatelne i kdyby elektro auta melo dvojnasobne opotrebeni pneumatik.

3,14ranha
Host
3,14ranha

A kolik asi po republice jezdí mercedesů ? Máte pocit že všichni přesedláme do luxusních LIMUZÍN ???

Ukažte mi nejlehčí elektromobil (ale ne nějaký indický “elektro-velorex”). Protože já se bavím o průměrné FLOTILE českých (evropských) silnic. Nejznámější masové elektro v evropě – Nissan Leaf má dvě tuny !

PS: jediné novější fosilní osobáky které smrdí jsou diesely (benziňáky mají spolehlivě fungující katalyzátor). Protože diesel se do osobních aut moc nehodí (příliš uspěchané, příliš komplikovaná technologie proti tvorbě sazí atd.).
Ale diesely tady nespadly z čistého nebe. Diesely byly jak spotřební daní na benzin, tak přímo CO2 normami od EU prosazovány jako nejekologičtější řešení pro osobní přepravu. Za tohle se bruselští oteplovací aktivisté a lobbysté jednou budou smažit v pekle a budou u toho mít nacpaný dieselový výfuk přímo do obličeje

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Myslíte tem Leaf, co váží 1460 kg, stejně jako Octavia? 😀 https://vybermiauto.cz/katalog/nissan/leaf

3,14ranha
Host
3,14ranha

Nejlehčí model 2018 mi našlo 1560kg. Ale modely 2020 jsou už kolem dvou tun (aby mohly konkurovat dojezdem).

Masové fosilní vozy jako je Škoda Fabia či Rapid jsou hmotnostně někde úplně jinde ! OPAKUJI že se bavíme o průměrné flotile na českých silnicích a tvorbě prachových částic.

diwalt
Host
diwalt

Člověče, proč v době internetu takhle hloupě lžete? Stojí vám to za to?

https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/cz/brochures/Techdata/Nissan_LEAF_Tech_data_CZ.pdf

Údaje přímo na stránce výrobce, aktuální prodejní model – hmotnost od 1545 do 1723 kg dle výkonu. V USA pak od 3538 do 3946 lbs (tj. max 1789 kg).

https://www.nissanusa.com/vehicles/electric-cars/leaf/specs/compare-specs.html#modelName=S|40%20kWh,SL%20PLUS|62%20kWh

To rozhodně nejsou dvě tuny a ani KOLEM dvou tun.

Ta hmotnost elektroaut je opravdu jen opravdu vyšší do deseti, patnácti procent se srovnatelnými vozy. Argument s “průměrnou” flotilou je lichý, protože ta průměrná hmotnost roste setrvale bez ohledu na to, jestli lidé začnou jezdit v elektroautech. Jsou vyšší nároky na bezpečnost, jsou v módě SUV (to je čiré zlo, ale co s tím?), lidé vyžadují větší vnitřní prostor (je fascinující, jak generačně rostou auta – kde byl před patnácti lety golf a kde je dnes). Navíc i kdyby to bylo třeba o půl tuny více, tak emise z opotřebení nerostou lineárně s hmotností. Opotřebení pneumatik je naprosto srovnatelné, brzdy elektroauta naopak opotřebovávají méně (protože rekuperace). Zkrátka v tomhle argumentuje opravdu nesmyslně, tudy cesta nevede.

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Ne, nejsou 2 krát těžší. Tudíž i ostatní argumenty jsou liché. 😉

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

A pokud jsou opravdu výrazně těžší, tak to evidentně není problém technologie elektrických vozů jako takové, ale zjevně neschopného výrobce, který nedokáže vyrobit technicky pokročilé auto. Stejně jako asi nikdo nedává za vinu technickou zaostalost automobilky Dacia za vinu celé technologii spalovacích motorů, jako takové, že?

karol
Host
karol

kolko je vaha motor+prevodovka+nadrz a jeho ekvivalent v euate motor+baterie?
pokial viem tak celkovy pohon v eaute je o par stovak kil tazsi ako v aute so spalovacim motorom, alebo nie? 🙂

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Model 3 LR – 1847 kg vs BMW M340i xDrive – 1745 kg, rozdíl – 100 kg.
Tesla Model S LR – 2215 kg vs Audi RS 7 2020 – 2140 kg, rozdíl – 75 kg. Stejně velká a výkonná auta.
Kolik dalších dat potřebujete?
Já vím, je to k neuvěření, že to co denně čteme v motoristických magazínech jsou jen hloupé lži.

3,14ranha
Host
3,14ranha

Nemám problém se omluvit že jsem od pasu střelil “dvojnásobek”. Tak velký ten rozdíl není. Omlouvám se.

Ale jestli nevidíte že ten rozdíl mezi fosily a elektro je skutečně výrazný tak děláte elektrovozům medvědí službu. Nikdo nemá rád fanatiky.

Tesla M3 je muskovo nejlehčí a nejlevnější auto ale pořád má blíž ke dvěma tunám, než k jedné tuně (nad kterou se těsně pohybují masové fosily).

The Hyperduck
Host
The Hyperduck

Omlouvam se, ze srovnavat dojezd elektromobilu a auta se spalovacim motorem je hloupe. Na dlouhe trasy ujete najednou je elektromobil vyrazne horsi a jeste dlouho bude. A to rikam jako fanousek elektromobilu a clovek, ktery uz 2.5 roku nejezdi jinym autem, nez elektrickym.

Takovato “srovnani” elektromobilite jenom skodi, protoze temer kazdy vidi, jaka je pitomost vytahovat se tim, ze Tesla dojede na jedno nabiti o 50km dale, nez Trabant na jednu nadrz. Kdyz benzin natankujete za 2 minuty do kanystru (ktery stal stovku) a za dalsi dve minuty prelijete do nadrze v odstavnem pruhu dalnice, kam jste doplachtili pote, co benzin dosel.

Stejna situace u elektromobilu znamena mit v kufru 100-200kg vazici lithiovy “kanystr” za ctvrt milionu, nabijet ho nekolik hodin a nabijet z nej auto dalsich nekolik hodin. Navic vetsina elektromobilu odmitne jet, kdyz se nabiji, takze musite jeste umet oblbnout elektroniku. A pokud chcete na “kanystr” jet stejne, jako predtim a hned, tak u nej bude pekne macaty a drahy menic.

Elektromobil neni stejny, jako spalovaci auto. Elektromobil neni plnohodnotna nahrada spalovaciho auta. A spalovaci auto neni plnohodnotna nahrada elektromobilu. Protoze spalovaci auto nenatankujete v lete zadarmo ze strechy pokryte panely, ani na navsteve u kamarada na chalupe v lesich. Se spalovacim autem nepojedete za 30 haleru na kilometr ani kdybyste se rozkrajeli. A uz vubec neni dobry napad nastartovat spalovaci auto a na prvnich metrech zadupnout plyn do podlahy a spechat, zatimco elektromotoru to je jedno.

Ale vite co … videl jsem hrozne sikovneho chlapika zatloukat hrebiky sikovkama. A zatloukal rychleji, nez ten trotl vedle nej, co se ve trech pripadech ze ctyr netrefil kladivem do hrebiku. Asi napisu clanek o tom, jak je lepsi zatloukat krebiky sikovkama.

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

A mohu se zeptat co máte za vůz? Já jen že skoro 600 km není 200 km třeba s nějakým e-Golfem, Leafem, a podobně.. Tím chci jen říct, že když mám k dispozici tak velký dojezd, tak 364 dní v roce prakticky žádný nedostatečný dojezd a tudíž nabíjení neřeším. Pokud ano, tak mám hodně daleko k 99 % všech lidí v republice, co nájezdí denně ani ne 100 km, o víkendu 200 km na chatu, jednou za měsíc max. nějakou dálku typu Praha – Brno a jednou ročně dovolenou do Chorvatska. Takže dojezd jim nevystačí jen jednou za rok na to Chorvatsko.
Ale i kdybyste byl to jedno jediné procento lidí v republice a jezdil Prahu-Brno každý den, tak nechapu, proč byste měl mít s dojezdem problém. Pokud tedy nejezdíte denně do Hamburku a zpět. Pak bych to chápal. Resp. nechápal proč už raději neletite letadle, když letenka vyjde na méně než cena benzínu.
Nebo pokud tedy nemluvíte o úplně jiných autech, než jsou nové Tesly o kterých je celý článek…

The Hyperduck
Host
The Hyperduck

Muj prispevek neni o tom, jaky mam vuz a jak ziji, ale o tom, ze srovnavat dojezd elektromobilu a spalovaciho auta je jako srovnavat schopnost sikovek a kladiva zatloukat hrebiky.

Ne, opravdu nemam elektromobil proto, ze by mel tak uzasny dojezd. Mam ho kvuli tem vsem ostatnim vecem, krome dojezdu, ktere jsou na nem vyrazne lepsi, nez u jakehokoliv spalovaciho auta, se kterym jsem mel tu cest. Vykon k dispozici ihned at uz pri rozjezdu, nebo pri predjizdeni. Rekuperace. Moznost nabiti u kazdeho kamarada, ktery ma barak misto toho, abych nekde v zapadakove hledal benzinku. Letni provoz zadarmo ze solarnich panelu. Zadne zahrivani motoru. Zadne oleje, filtry, rozvody, karburatory, vstriky svicky a potobne veci.

Psat co mam za vuz je naprosto zbytecne, protoze v technicaku je neco jineho, nez v xeroxove kopii xeroxove kopie xeroxove kopie navodu a na internetu nejde najit ani jedno ani druhe. Je to maly elektromobil individualne prestaveny v zapadni Evrope ze spalovaciho auta. Ma dojezd 150km a kdyz dam do kufru dalsi baterky a menic, ktery jsem k tomu ucelu postavil, tak 200km. Management baterii jsem stavel take sam, takze auto jede i kdyz se nabiji z pridavnych baterii, nebo z generatoru. Obcas by se hodil vetsi dojezd, ale tak jednou az dvakrat za rok a kvuli tomu nebudu davat pul milionu za dalsi baterky, ani se nebudu patlat s udrzbou spalovaciho auta – to mi za to nestoji. Takze jsem se tomu prizpusobil. Jednou jsem nabijel v hotelu, jednou jsem s sebou vzal generator, jednou jsem jel vlakem (coz bylo drazsi, nez provoz generatoru a trvalo to dele, nez by trvalo cestou 2x nabijet a pohodli radsi komentovat nebudu), jednou jsem akci vzdal a jednou jsem se svezl s kamaradem jeho autem.

Ale i kdybych dal pul milionu za baterky a mel dojezd 1000km, tak to nic nemeni na tom, co jsem napsal. Na 2500km dlouhou cestu bude lepsi vyrazit spalovacim autem a jet ji elektromobilem bude mit smysl jen pro cloveka, ktery jine auto nema, nebo je fanousek elektromobility. Porad to bude znamenat shaneni nabijecky v cizine. Zjistovani jak nabit (u nas to je takove peklo, ze je jednodussi, pohodlnejsi a levnejsi hodit do kufru benzinovou centralu, coz je dost smutne; jak to funguje v cizine nevim) a saskovani s nekolika nekompatibilnimi konektory. Shaneni hotelu, ktery cloveka necha nabit a spani v hotelu misto zadarmo v aute jako v dobe, kdy jsem jeste mel spalovaci. Hromada komplikaci. Ke spalovacimu autu vezmete 8 kanystru koupenych v armyshopu po stovce a dojedete i kdyby po ceste nebyla jedina otevrena benzinka.

Sila elektromobilu je v kazdodennim jezdeni na kratke vzdalenosti.

karol
Host
karol

“Protoze spalovaci auto nenatankujete v lete zadarmo ze strechy pokryte panely”

kde davaju solarne panely zadarmo? mal by som zaujem o par kusov

Peter
Host
Peter

Má ich už dlhšie ako dva roky. Rozumej, splatené. Ešte zo záruky budú minimálne dvadsať rokov dávať elektrinu zadarmo. Múdra voľba.

The Hyperduck
Host
The Hyperduck

Slysel jste nekde o investicich? A o rozdilu mezi “mit” a “pronajimat”?

Kdyz jetete taxikem, pronajimate si auto a ridice a platite za cas ridice a za vyrobu paliva. Do zacatku nepotrebujete nic.

Kdyz si pujcite auto v pujcovne, tak si pronajimate vyrazne levnejsi cas auta a platite za palivo, coz se da pripodobnit k tomu, jako kdybyste si na chvili pronajali ropny vrt a rafinerii (aby vyrobila presne to mnozstvi paliva, co spotrebujete).

Kdyz mate vlastni auto, tak uz si nepronajimate auto a klidne s nim odjedete 100km na dovolenou, tam ho nechate dva tydny stat a pak zase odjedete 100km domu. Ty dva tydny vas nic nestoji. Ale “pronajimate” si tezbu a rafinerii tim, ze platite za palivo.

Dalo by se nekam pokrocit dal, abyste neplatili za kazdy kilometr rafinerii? No mohli byste si koupit vlastni rafinerii (nebo jeji kousek – treba par akcii – a palivo patit z dvidend). Mohli byste si koupit les a jezdit na drevoplyn (otazku legality pominme). Mohli byste si predelat septik na vyhnivaci generator bioplynu a koupit si za asi sto tisic plnicku do tlakove nadrze CNG auta (otazka je, jestli nebudete mit problemy s cistotou).

No a nebo si vyrazne levneji a jednoduseji jako investici nezavislou na stavu akcioveho trhu poridite par solarnich panelu a nabijite s nimi elektromobil. A v tom okamziku jezdite zadarmo*. Protoze cele vase naklady byla investice, kterou jste uz udelali. Tim, ze nikam nepojedete nic neusetrite. To, ze budete jezdit vic vas nic nestoji (dokud to panly utahnou – pokud se chcete inspirovat, tak pocitejte s tim, ze v zime je energie desetina i mene).

*) krome oprav a pneumatik samozrejme. Dalsi krok by mohl byt poridit auto, ktere je tak odolne, ze nepotrebuje tolik oprav a naucit se doma recyklobvat pneumatiky (to prvni je problem, to druhe v malem pitomost).

Je to srozumitelne?

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Asi tomu nerozumím, ani to počasí dneska moc neodpovídalo a kalendář taky říká něco jiného. Něco mi však říká, nech to být, nemá to smysl.

PetrK
Host
PetrK

Palec nahoru. Tu druhou větu jsem si řekl taky 🙂

PetrK
Host
PetrK

A taky jsem ji porusil. Sakra 🙁

Mar3ek
Host
Mar3ek

moc pekný článek, děkuji
jen tak dál…

Jirka4000
Host
Jirka4000

Myslím, že dojezd není to rozhodující měřítko pro koupi elektroauta. Dříve jsme taky tankovali co 500 km a nepřišlo nám to. Dnes tankujeme po 900 – 1000 km a ještě nás to obtěžuje. U elektroauta, se musí do denního nebo cestovního plánu proti letitým zvyklostem zakomponovat 1 hod. nabíjení co 500 km. A to v člověku, který nemá fůru času nazbyt jako mileniálové nebo lidi, kteří nejezdí na čas denně, celý týden do práce nadšení z praktických důvodů vzbuzovat nemůže. I z toho důvodu, že když je fronta u pumpy, zdrží mne to o 10 minut. U nabíječky, strávím 1/2 nebo v případě fronty taky 2 hodiny i více. Elektroauto mne nutí zcela změnit životní styl kvůli časově náročnému a neodhadnutelnému doplňování energie. Normální člověk totiž nemá ani čas ani chuť strávit u nabíječky tolik času chatováním nebo hraním her nebo jinou činností na ubíjení času. Normální člověk má většinou rodinu, se kterou chce trávit svůj nepracovní čas. No a pak je tu ta cena auta a stoupající cena kWh pro nabíjení. Z ekonomického i ekologického hlediska se tak z elektroauta stává nesmysl, který by bez státních a zelených zásahů neměl šanci uspět.

diwalt
Host
diwalt

A nebo se na to můžete dívat také naopak – při denním ježdění naopak u elektroauta čas ušetříte, protože pokaždé vyjedete s plnou “nádrží” (dobijete přes noc). Nabíječky jsou potřeba jen při dlouhých cestách a na to je upřímně řečeno mnohem lepší si pořád ještě pořídit spalovák, třeba jen formou půjčení. Koneckonců tohle v mém okolí řeší čím dál více lidí i s běžnými auty. Žijí ve městě a naprostá většina cest je jen v relativně blízkém okolí, vrací se tedy spíše do menších aut (hatchbacky místo kombíku či MPV) a na dovolenou buď letí letadlem nebo si půjčují velká auta, ať už větší MPV, offroad či karavan. A musím říct, že ten přístup se mi čím dál více líbí, osobně k němu postupně inklinuji také a jen čekám na cenově dostupné elektroauto s vlastnosmi, které by mi sedly, a přejdu na něj. Na 99 % mých cest by už dnešní e-auta byla naprosto dostačující svým dojezdem. Za celý rok jsem měl jedinou jízdu delší než 300 km v rámci jednoho dne. Jinak to jsou jízdy do 250 km (nejčastěji do 50 km) a pokud cestujeme volnočasově, někam na výlet, bývá to velmi často s přespáním a krátkými cestami po okolí.

David
Host
David

Kde presne budou pres noc dobijet lide, kteri bydli jinde nez v rodinnem dome a parkuji na ulici, aby take mohli kazde rano vyjet s plnou nadrzi jako vy?

Petr
Host
Petr

Kde přesně vezmou lidé peníze na benzín, když to mají do práce 50 km a mají nízký příjem? Nemají snad právo na stejný komfort, jako každý jiný, kdo si vozí zadek v autě? No prostě na to nevezmou nikde. A budou se muset tlačit v autobuse. Jaká nespravedlnost! Světe div se, všechno není pro všechny. A nikdo nemá automaticky právo na všechno, když na to nemá peníze.
Stejně jako nikdo nikoho nenutí jezdit autobusem, tak nikdo nikoho nenutí žít v bytě. Ať si koupí dům, nebo alespoň byt v novostavbě kde jsou garáže, a nebo ať si alespoň pronajme někde poblíž garáž. Aha, že by to stálo peníze a ty on nemá, nebo nechce dát? No jo, takový je už hold svět. Tak bude asi dál spokojeně jezdit ve spalováku a nemusí si stěžovat, že elektro auta jsou drahá a dům, nebo garáž je taky drahá. Nebo to lidi normálně chodí na Porsche forum a “vysvětlují” ostatním, že Porsche je nesmysl, protože si ho přeci nemůže pořídit každý.
Nicméně i tak u nás žije přes 5 milionů lidí v domech. Ale ten obrázek, co tu lidi vykreslují vypadá, jako kdyby 99 % lidí žilo v paneláku. Takže elektro auto může bez mrknutí oka a ihned nabíjet celá půlka republiky. Ale ročně se v ČR prodá jen několik stovek elektro aut. Takže až bude mít v republice elektro auto opravdu každý druhý, nebo budou přikázána zákonem, tak pochopím, že lidi opravdu nemají kde nabíjet.

David
Host
David

To mne vubec nenapadlo, skvely napad! Proste zrusime mesta a bude po problemu s nabijenim :D.

Petr
Host
Petr

Jj a zrušíme i peníze tudíž nebude muset miliony lidí denně jezdit mhd. Takže benzín se bude od teď fasovat zdarma a každý si bude moci jezdit do práce spalovákem i když na to dříve neměl peníze. A ten kdo dříve neměl peníze ani na ten spalovák, tak od teď se budou fasovat taky zdarma i ty spalováky. A ten kdo nebude chtít jezdit autem, tak si nově vyfasuje tryskáč Jó, to by tak hrálo aby někdo neměl něco, co druhý má. Třeba jako ti majitelé eveček, co bydlí v domech a můžou si kdykoliv nabít auto přes noc!
Zvláštní, že majitelé bytů si nestěžují na majitele domů, že oni v bytě nemůžou chovat krávy a pěstovat brambory, jako oni v domech se zahradou a s polem. To je kravina, co? Řeknete si. To by vás nikdy nenapadlo požadovat aby se daly v bytech chovat krávy. Přitom nikdo nemůže popřít a je tedy skutečně pravda, že krávy se v bytě skutečně chovat nedají. To dá přeci rozum, ne. To přeci každý ví. A nikoho to tak ani nenapadne vytahovat jako argument proti vesnickým domům. Třeba by se měly zrušit vesnice, aby to bylo vůči majitelům bytů taky spravedlivé, ne? Jak oni k tomu přeci přijdou?
Zvláštní, že jak jednou přijmeme nevýhody nějaké věci, tak si na ně zvykneme a už by nás ani nenapadlo to na někoho vytahovat jako argument. Byli bychom totiž k smíchu. Lidé taky nebydleli odjakživa v panelácích. Ani dokonce v činžácích z 19. století. Do 19. století žila drtivá většina obyvatel na vesnicích a chovali právě ty krávy. Až s příchodem průmyslové revoluce se všichni přestěhovali do měst. Možná si tehdy opravdu stěžovali, že ve městě si nemohou vypěstovat vlastní brambory a musí si je draho kupovat na trhu. Možná pak, stejně jako vy, vykřikovali: “a kde budou lidi v bytech pěstovat zeleninu?” Teď byste ale takovou blbost nevyslovil, protože odpověď je přeci naprosto jasná a byl byste jen za blbce. Prostě nebudou.

David
Host
David

:D:D:D:D:D

David
Host
David

Jak presne vsem tem lidem vysvetlite, ze se maji vzdat neceho, co denne pouzivaji a povazuji za nezbytnost, na ukor neceho, co podle vasich slov “proste mit nebudou”, aniz by vas nehnali vidlemi az do nejblizsi Giga Factory? 😀

PetrK
Host
PetrK

Děláte, jakoby zítra mělo být nařízeno, že se všechna auta se spalovacími motory mají zrušit a benzínky zavřít.
Co stát udělá (a co je naprosto legitimní) je, že bude postupně znevýhodňovat spalovací motory a zvýhodňovat elektromobily.
K tomu se připojí pozvolná výstavba infrastruktury. Klasická zásuvka 230V/16A stačí pro “přesnoční nabíjení” na dalších “typických” 100-200km další den. Jde o nový obchodní model pro rozvodné společnosti a developery, takže v tom nevidím problém.
Skutečné problémy vidím dva – rychlost nabíjení pro dlouhé trasy a pořizovací cena elektromobilu se slušným (alespoň 500km) dojezdem. To první není v současné době řešitelné jinak než spalovacím motorem nebo hustou sítí rychlonabíječek. To druhé je (doufám) jen otázka času.

Petr
Host
Petr

Pardon, dnes je v republice několik milionů eveček? Čeho že se lidi mají zbavovat, když to nikdy ani neměli? 😀
Nikdo vás přeci nenutí zbavovat se spalováku.

3,14ranha
Host
3,14ranha

Nutí nás EU normy na limity CO2. Už letos to ovlivní některá auta (hlavně levnější, u kterých by stál vývoj a montáž hybridního pohonu víc než zbytek vozidla) a další zpřísnění bude za 5 a další za 10 let.

V roce 2030 budou normy tak přísné že klasické spalovací motory půjdou koupit jen v závodních autech (kde zákazník dobrovolně přispěje na emisní pokutu – ale to bude jen pár nostalgiků – petrolheadů protože zrovna sportovní auta jdou na elektriku předělat celkem dobře a v mnoha parametrech už jsou mnohem lepší než fosily).

Ekopošuci a bruselský úředník se domnívají že fyzikální zákony jdou odhlasovat a že každý občan má doma stejnou tiskárnu na peníze jako má ECB.

🙁

Petr
Host
Petr

Ale teď vážně. V ČR je jen několik tisíc eveček. Ale 6 milionů spalováků. Takže jsme si jaksi zvykli, že je na každém rohu benzínka. Bodejť by taky nebyla, když musejí obsloužit 6 miliónů aut. A to samé teď očekáváme pro evečka. A to od dne nula. Okamžitě a hned. Na sídlištích u každého parkovacího místa na silnici musí být okamžitě možnost nabíjet. Jinak je to důkaz, že evečka jsou k ničemu a nikdy se nerozšíří.
Jako kdyby snad od roku nula bylo v Čechách 4 000 benzínek jako dnes. Karl Benz postavil první auto v roce 1888, ale přitom ještě v roce 1903 nebyla v Čechách jediná benzínka. Tedy celých 15 let poté. Jak neslýchané! Až v roce 1904 se postavilo prvních 17 stanic. A to ještě byly jen ve velkých městech. To je hnus velebnosti, co? Určitě si tehdy každý říkal, jo, jo tohle je velká budoucnost. Tohle “auto'” bude jednou všude. Vždyť to není vůbec kde tankovat! Slepá větev, to s nikdy neujme. Koně prostě přivážete u kdejakého stromu on se nažere trávy a můžete zase jet. A je to hlavně zadarmo! Ne nějaký drahý benzín.
V roce 1906 bylo v Čechách celkem 301 motorových vozidel. 73 aut a 228 motocyklů. To máte 18 vozidel na jednu benzínku. Dnes je v Čechách maximálně 10 tisíc eveček. Ale v republice už je 500 rychlo nabíječek. To máte 20 aut na jednu nabíječku. Hodně podobné jako tehdy s benzíňáky. Ale oproti tomu roku 1906 je tu 2 miliony domů a v nich žije 5 milionů lidí a z nich většina může elektroauto nabíjet už dnes.
Takže vše bude. Jen nemůžete čekat, že vám dnes někdo zaplatí nabíječku na sídlišti, kde je na 20 tisíc lidí jediné elektroauto. Takže to není o evečkách je to jen o penězích. Takže stejně jako nikdo nikomu nebude dotovat benzín, když na něj nemá, tak nikdo nebude pro jednoho člověka stavět nabíječku přímo jemu před barákem, aby on si nemusel stěžovat, že nemá kde nabíjet. Až se evečka rozšíří stejně jako to udělaly spalováky, tak budou i ty nabíječky na sídlišti. Prozatím se prosím spokojme s faktem, že 5 milionů lidí s nabíjením problém nemá. To je myslím pro začátek docela slušný výkon.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/benzin-cerpaci-stanice-benzinka-fantolin.A180216_130020_automoto_taj

3,14ranha
Host
3,14ranha

Člověče Vy jste asi spadl z marsu ?! Tohle není o dobrovolnosti ! Normy CO2 (neplést s číslovanými normami škodlivin !) evropské unie se tak zpřísňují že už letos (2020) se některá auta musí přestat prodávat a za 5 let (maximálně za 10 let) už jiná nová auta než elektrická LEGÁLNÍ nebudou !

A autobusy rozhodně nejezdí všude ! A jak neblaze se vyvíjí ceny nemovitostí, zejména ve městech si dokážete zjistit za domácí úkol sám.

Zelení pošuci zadělávají na dokonalou bouři. Žluté vesty ? Již brzy ve vašich městech…

PetrK
Host
PetrK

za 5 let (maximálně za 10 let) už jiná nová auta než elektrická LEGÁLNÍ nebudou !

Víte, co je to paragraf 357 trestního zákoníku?

J R
Host
J R

To ale není poplašná zpráva. To je skvělá zpráva. Jen jen nepravdivá. 🙂

3,14ranha
Host
3,14ranha

Nevím co je poplašného na tom, že sériové auto s motorem tak slabým aby mělo spotřebu pod 3 litry je neprodejný nesmysl = fosilní auta chce EU opravdu v této dekádě zakázat ???

Možná vás to překvapí, ale o fyzikálních zákonech se nedá hlasovat v Bruselském parlamentu.

PetrK
Host
PetrK

A vy zase mlátíte černochy 🙂

3,14ranha
Host
3,14ranha

Toť argument! 😀

Vždyť už nynější motorizace (přísně diktované tlakem aktivistů a bruselských norem na CO2) jsou tak zprzněné že jejich užitná hodnota je nižší než u 20 let starého křápu.

Navíc ta různými berličkami dosažená nižší spotřeba (to je diktát fyzikálních zákonů !) je optimalizovaná na nějaký ustálený režim. Takže spousta aut “papírově” plnících normu ji plní třeba jen ve městě, nebo zase naopak jen na dálnici a když se pohybujete mimo optimální režim tak to auto žere víc než opět 20 let starý křáp (který měl spotřebu průměrně vyšší, ale méně kolísavou) !

The Hyperduck
Host
The Hyperduck

Elektroauto rozhodne zmeni hodne veci. Nektere k horsimu, nektere k lepsimu.

K tem pozitivnim:

Se spalovacim autem jsem musel myslet na to, abych zajel k benzince, Bydlel jsem v Praze a nejblizsi LPG benzinku jsem mel 5 kilometru, takze jsem najezdil peknych par kilometru uplne zbytecne. Na chatach a chalupach kamaradu jsem jel k benzince treba i 20 km. Elektromobil dam do zasuvky a nic neresim. V nouzi nekdy ukecate i obsluhu restaurace.

Kdyz jsem se spalovacim autem spechal, tak jsem se stejne snazil prvnich cca 5 km jet opatrne a moc na to neslapat, abych neposkozoval motor. V zime spis 10km. Nekdy to auto nejelo se zahratym motorem treba cely tyden. Elektromotoru to je uplne jedno.

Na spalovacim aute se porad delala nejaka udrzba. Menit svicky a zapalovaci kabely (ty tohle konkretni auto docela zralo; druhe zralo zapalovaci civky), kontrolovat a menit olej, olejovy filtr, chladici kapalinu, vzduchovy filtr, brzdove desticky, kazdych par let menit startovaci olovenou baterku, protoze uz nenastartovala. S elektromobilem jezdim.

Elektromobil je vyrazne zivejsi, protoze se nezdrzuji rozjezdy se spojkou a razenim. A jezdi za 9 kWh/100km (Tesla chce myslim 15kWh/100, ale je vetsi).

Moznost nabijet ze solarnich panelu (3-9 mesicu v roce podle toho, kolik mate panelu a jak moc jezdite).

Moznost vyuzit energii pro provoz domu pri vypadku proudu, nebo na elektricke naradi na chalupe bez elektriny (pokud mate vhodny menic).

K tem neutralnim:

Casto v navigaci vybiram nejkratsi cestu misto nejrychlejsi. Nejezdim pres 90 km/h (to v Tesle neni problem – ta ma lepsi aerodynamiku a vetsi vykon). Vidim jina mista.

A k tem negativnim – protoze lhat si do kapsy nema smysl a vytvaret nespokojene majitele elektromobilu, kteri nevedeli, do ceho jdou, take ne:

Topeni. Moje auto vyrobili Nemci, takze umi topit elektrinou, nebo plynem. Nestezuji si. Ale vetsina elektromobilu ma bud elektricke topeni, ktere vyrazne snizi dojezd, nebo benzinove/naftove topeni. Nektere drazsi maji tepelne cerpadlo. Co ma Tesla nevim.

Vyhrivani baterek. LiION se pri teplotach pod nulou Celsia nesmi nabijet. A pri vybijeni jejich kapacita vyrazne klesa. Takovy Nissan Leaf pry vubec nema vyhrivani baterek. Jak na tom je Tesla nevim, ale pokud vyhriva, tak to bude zrat vyrazne vic, nez tech 20W, co zere moje auto, protoze baterky jsou roztahane po celem podvozku (coz ma jine vyhody) a mista na izolaci tam uz moc neni.

Cesty na vetsi vzdalenosti, nez co daji baterky. Ptate se kamaradu, jestli se u nich da nabit. Shanite prodluzovacky, kdyz se neda zajet na zahradu a nejblizsi zasuvka je o 20 metru dal. Nakupujete hodinu v Lidlu jenom proto, ze se nechcete nudit v aute. Pokud nebudou kamaradi doma, mate velky problem.

Nabijeni funguje normalne akorat u Lidlu. Jinak musite mit nejakou kartu, kterou si musite vyridit predem a treba CEZ chce asi 700kc/mesic, coz se vyplati cloveku, ktery najezdi tisice kilometru tydne, ale ne nekomu, kdo vetsinou jezdi v ramci dojezdu a jednou za dva, az tri mesice by jel nekam dal. PRE chce neco malo pres 30 korun za ctvrtleti, to se da. Ale nefunguje to, jako benzinky. Musite si dopredu zjistit ci nabijecka to je, sehnat kartu, zaregistrovat se, zavolat tam, pakarna, opruz, generator v kufru je mene ekologicky, ale casto vyrazne pohodlnejsi.

Doporucuji mit dojezd, ktery pokryje alespon 90% cest. I kdyby to znamenalo pridat do kufru baterky a menic na nabijeni, nebo generator se spalovacim motorem.

Lukáš Košík
Host
Lukáš Košík

Díky!

Pikopage
Host
Pikopage

Mimochodem, Stydím se za sebe. I přes mou kritiku, je ten článek pěkně napsaný. Moc si vážím tvé práce na něm a jsem vlastně rád, že dovede podnítit diskuzi, ze které vzejde jistě ještě lepší. Díky!

Martin B
Host
Martin B

Hodně se elektromobilům vyčítá, že se nabíjí dlouho. Na rychlonabíječce tak o 15-20 minut déle než se spalovacím vozem. To je fakt, ale zase na každém podobném nabíjení ušetřím 1000-1500 korun za benzín. Já nevím jak vám, ale mě neplatí 3000-4500 na hodinu aby mi to za těch 20 minut navíc nestálo. A to v tom není cena za roční servis, která je u elektromobilů cca třetinová.

Důležité ale je, aby prodejní cena elektromobilu a spalováku byla stejná nebo alespoň podobná. To se zatím daří jenom ve vyšších třídách, ale vzhledem k tomu jak rychle klesají ceny baterií a rozjíždí se masová výroba elektromobilů, tak už nebude dlouho trvat a seženete za pár let elektro s rozumným dojezdem i za cenu 500-600k. A pak prodeje teprve začnou ve velkém.

Martin B
Host
Martin B

Ještě k těm cenám za baterie Jedná se o nějaký průměr v odvětví. Předpoklad je, že ceny vybraných automobilek jsou výrazně nižší. Nikdo vám moc neřekne přesné číslo, protože se jedná o firemní tajemství, ale Musk v roce 2018 prohlásil, že do konce roku 2018 očekávají pokles pod 100 dolarů za kWh pro bateriové články a do konce roku 2020 předpokládají cenu pod 100 dolarů/kWh pro bateriové packy (viz ten graf).
To by znamenalo že u rozumně veliké 50kWh baterie jsou výrobní náklady kolem 120k Kč. A to by možná bylo i ufinancovatelné i pro auta za 500-600 tisíc. A samořejmě u 100 dolarů to nekončí. Někde jsem četl že cena vstupního materiálu je kolem 30 dolarů za kWh a to bylo tak 2 roky zpět kdy byly ceny surovin výrazně vyšší než dnes. Vysoké ceny jsou dány hlavně potřebou vysokých investic.

Venca P.
Host
Venca P.

No tak a již s benzínovým nebo s dieslovým autem se zpravidla dá na plnou nádrž v reálných podmínkách dojet nějakých 1000km, což asi každý motorista potvrdí. Natankování je pak možné zvládnout do 5 min., včetně zaplacení. Elektromobily jsou slepou uličkou vývoje a za pár let po nich ani neštěkne pes. Až postavíme dalších 5 – 10 temelínů a zároveň řádově posílíme rozvodnou soustavu, pak by mohlo mít smysl začít řešit elektromobilitu, pokud by se podařilo přijít na akumulátory, které budou konečně ekologické a bezpečné na rozdíl od lithiových. Elektromobil je bezva věc, třeba ve formě golfového vozíku, ale na silnici to zatím nemá co dělat. Ještě navíc s tou otřesnou nekvalitou a přístupem k zákazníkům, jaký předvádí Tesla.

Martin B
Host
Martin B

A co když vám řeknu, že ČR exportuje ročně více elektřiny než kolik by bylo zapotřebí k nahrazení všech aut elektromobily už dnes (na základě počtu aut a průměrného nájezdu) a tedy není nutné stavět 10 Temelínů. A taky že v noci jedou elektrárny na prázdno, protože je přebytek výkonu, takže se elektřina ani nevyrábí ani nevyváží a takový elektromobil nabíjený na noční proud má fakticky nulové emise, protože ta elektrárna by jela tak jako tak.

Doufám, že jste pochopil, že vaše znalost problematiky je tak mizivá, že nemá smysl reagovat na jakékoliv další vaše připomínky.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Musím uznat, že diskuze pod tímto článkem je velice výživná, ale tento příspěvek tomu dal korunu.

Petr Melechin
Admin

A tvoje dva příspěvky do této diskuze zase mají z hlediska přínosnosti nulovou hodnotu. Nikdo není dokonalý. 😉

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Pokud někdo absolvoval základní vzdělání, tak je tato věta “A taky že v noci jedou elektrárny na prázdno, protože je přebytek výkonu, takže se elektřina ani nevyrábí ani nevyváží a takový elektromobil nabíjený na noční proud má fakticky nulové emise, protože ta elektrárna by jela tak jako tak.” skutečně velice zajímavá. A to je ten důvod proč jsem to napsal.

Pokud jde o celý článek, nechci řešit, protože lze napsat přesně článek opačný a podložit jej stejně zásadními argumenty a podklady, ale to bys asi nechtěl a tak nechci přilévat benzín / přihazovat lithium do ohně.

Navíc stále doufám, že se konečně najde někdo odvážný a provede reálné srovnání jak to vlastně je ve skutečnosti v reálném provozu.

Petr Melechin
Admin

Tak máš napsat nějakou konkrétní reakci na tvrzení v komentáři. Když napíšeš jenom “tenhle komentář všemu nasadil korunu”, tak to má nulovou hodnotu a do diskuze to absolutně ničím nepřispívá. O nic jiného mi nešlo.

lze napsat přesně článek opačný a podložit jej stejně zásadními argumenty a podklady, ale to bys asi nechtěl

Ivo, už několikrát jsem ti nabídl, že když něco takového napíšeš, tak to klidně zveřejním. Ale nějak se k tomu nemáš.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

OK, beru tě za slovo.

Martin B
Host
Martin B

Můžete ten svůj výplod něčím podpořit, nebo jste to jenom tak plácnul?

V ČR je zaregistrováno 5,5M aut. S průměrným nájezdem cca 15.000km ročně. Taková Tesla Model 3 LR, což je na české poměry dost velké a výkonné auto, má spotřebu 160 Wh/km podle metodiky EPA. Tedy 6,25 km/kWh. To znamená že průměrně takové auto spotřebuje ročně 2,4MWh energie. 5,5 milionů aut spotřebuje 13,2 TWh energie. Loni ČR vyvezla 13,9TWh elektrické energie.

A to do výpočtu není zahrnuta noční výroba energie kdy je elektřiny přebytek a některé eletkrárny jedou na prázdno a nic nevyrábějí a nehrozí alespoň 30 let, že by všechny auta byly elektromobily navíc o velikosti Modelu 3. Spíše tím reaguju na ten jeho nesmysl, že elektromobilita nemá smysl bez 10 nových Temelínů.

Teď mi doufám pane Janáčku pokusíte objasnit s čím přesně nesouhlasíte a neplácl jste jenom tak z patra nějakou hloupost.

Venca P.
Host
Venca P.

Kdepak jste vzal 15tis. km ročně? Pokud má být model 3 určen pro “běžného člověka”, tak mi řekněte, kdo si koupí auto za více jak 1,5mil. kč, aby s ním jezdil jenom na nákupy? Počítejte spíš, že tahle auta budou používána, takže nájezd může být klidně 40tis. km ročně. To se potom dostáváte u jednoho vozu na téměř 10MWh ročně.

Dosud elektroauta kupovali bohatí fandové. Pokud si to koupí normální člověk pro sebe a nebo pro práci, tak se bude snažit vytěžit maximum z faktu, že “elektřina je zadarmo”.

Váš výpočet je velmi ale velmi zjednodušený. Asi nic nevíte o stabilitě přenosové soustavy, asi jste nic neslyšel o tom, že za 15 let končí životnost Dukovan a zatím se žádný další blok / elektrárna stavět nezačala. Nyní ČEZ elektřinu prodává a za 15 let se ji bude snažit (marně) nakupovat…

Jak to bude s (ekologickou) likvidací těch ohromných tun lithiových článků po skončení životnosti automobilů (10 let)? No a jak to vypadá, na základě zkušeností z Norska, tak Tesly jsou rezavé už když si je odvážejí od prodejce domů:))

BBM
Host
BBM

Nějak jste nepochopil o čem je řeč.

Martin B
Host
Martin B

Já jsem vám tady chtěl ukázat, že ikdyby VŠICHNI přešli na elektromobily, tak není zapotřebí stavět jedinou elektrárnu. A to na Modelu 3. V reálu by to byly především vozy velikosti Oktávie a Fábie. A to v daleké budoucnosti, kdy budou baterie menší a lehčí. Proto je ta vaše poznámka o výběru konkrétního vozu naprosto nesmyslná, protože pokud by nepřešli všichni, tak není vůbec co řešit.

To jaká je životnost Dukovan a dalších elektráren nehraje vůbec žádnou roli v naši diskuzi, protože mluvíme o dnešku – době bez elektromobilů, natož pak o době až by na silnicích jezdily miliony vozů.

A co se týče té ekologické likvidaci, tak žádná nebude. Nebude žádná likvidace, protože bude recyklace a suroviny pro nové auta. Nebo si opravdu myslíte, že někdo nechá skládkovat/spálit baterie, které mají v sobě materiálu za desítky tisíc korun v podobě tisíců stejných standardizovaných článků? 🙂 Což mimochodem nemá vůbec nic společného s tím vaším nesmyslem o 10 Temelínech na který jsem reagoval.

3,14ranha
Host
3,14ranha

Naprosto neuvažujete sezonní výkyvy spotřeby a produkce elektřiny. V létě by to šlo s odřenýma ušima.

V zimě by nastal blackout (v lepším případě by zasáhla centrální regulace nočního proudu = statisíce lidí by nepřišlo do práce, protože by ráno našli elektromiláčka stále vybitého).

Martin B
Host
Martin B

Pořád vám tu nedochází, že mluvím o situaci, kdy by přešli VŠICHNI, což se nestane MINIMÁLNĚ 30 let. Spíše déle. Chtěl jsem poukázat na tu absurdnost požadavku nových Temelínů aby měla elektromobilita smysl. Je to takový problém pochopit? Za posledních 25 let stoupla spotřeba o 65% přirozeně a nebyl k tomu zapotřebí jediný elektromobil.

3,14ranha
Host
3,14ranha

A to myslíte že ty staré auta typu Fabie atd. vydrží 40 let provozu, nebo co ?? Za 5 nebo maximálně 10 let už nové spalovací auto v EU nekoupíte. Už letos spousta automobilek(jejich zákazníci) platí 1000 Kč/gram CO2 pokuty u motorizací které přesáhnou nějaký stanovený limit nařízený EU ! Limit který horko těžko plní hybridní auta !

PetrK
Host
PetrK

Ne. Trabantem už dneska taky nejezdíte.
Jestli si dobře pamatuji, tak tohle se netýká jednotlivých aut, ale celého portfolia vyráběného automobilkou (fleet) … Takže buď se něco změnilo a já jsem to nezachytil, nebo …

3,14ranha
Host
3,14ranha

Trabant byl zdraví škodlivý dvoutakt který jezdil na směs paliva a oleje.

Zatímco moderní zážehový motor v lehčím spotřebitelském autě s třícestným katalyzátorem je zdraví méně škodlivý (a fakticky více ekologický) než elektrická limuzína od Tesly !!!

v následujícím článku doporučuji zejména první bod:

https://www.autickar.cz/blog/clanek/5-duvodu-proc-jsou-flotilove-emise-co2-jen-dalsi-sprostou-dani-a-prirode-nijak-nepomuzou/1005/

PetrK
Host
PetrK

Mě je úplně jedno, co píše autickar, ať už s tím souhlasím nebo ne.
Já jsem jen upozornil, že pravděpodobně lžete a vy nemáte ani kousek slušnosti, abyste to přiznal. Pouze jste vytáhnul své tvrzení a subjektivní názor na blogu.

Martin B
Host
Martin B

Bylo by fajn, kdybyste srovnával srovnatelné vozy. To by byl dobrý začátek. Pokud srovnáváte Teslu, tak ji prosím srovnávejte s autem podobné velikosti a výkonu. Pak jsou tyto vozy srovnatelné i hmotnostně s rozdílem pár procent.

Spalovací motor nemůže být čistý už jenom z principu jeho fungování. Způsobů výroby elektřiny je velké množství a je na státu, nebo ještě lépe na společnosti, aby se snažila prosazovat zdroje, které jsou pokud možno nejméně škodlivé a vytvářet takový energetický mix abychom se za něj nemuseli stydět. Je to naše země a naše zdraví.

Produkovat neskutečné množství odpadního plynu (ať už se jedná o CO2 nebo pevné části jako jsou prachové částice) v hustě obydlených městech není něco, na co bychom měli být hrdí. Jsme to i my a naše děti co to den za dnem dýcháme.

3,14ranha
Host
3,14ranha

Tak to vysvětlete úředníkům kteří tyhle magořiny vymýšlejí a vymáhají.

To si myslíte že VW a spol. si na letošek nachystali víc hybridů a elektrovozů než klasických spalováků z čisté lásky k přírodě ?

EU kašle na srovnání tříd automobilů, prostě chce zrušit fosilní auta a to nejlépe do deseti let. (auto se spotřebou dva litry je podmotorovaný neprodejný šunt, pokud rovnou není nevyrobitelné)

A to píšu jako člověk co nikdy auto neměl a ze zásady se dopravuji na kole, pěšky či MHD !

PS: Škodlivost CO2 hrozí ve vzdálené budoucnosti a musí se počítat pro životní cyklus. Lehký fosil s malým nájezdem (ne každý jezdí na služebky do zahraničí) má menší CO2 stopu než elektrická limuzína !

A největší škodlivina u normálních aut* jsou dnes prachové mikročástice kterých Tesla produkuje víc než Fábie.

* osobáky s dieselem jsou nedomyšlený zeleno-bruselský průšvih, horší už jsou jen biopaliva

Martin B
Host
Martin B

Stále srovnáváte velkou Teslu a malý spalovák. Takové srovnání je bezvýznamné. To už rovnou srovnávejte koloběžku s traktorem.

A pokud si myslíte, že spalovák produkuje málo prachu, tak vemte bílý kapesník a přiložte jej na pár sekund k výfuku nastartované Fábie. Budete překvapený.

Osobáky s dieselem jsou podle vás nedomyšlený průšvih, ale to nic nemění na tom, že jsou v Evropě nejpoužívanější typy vozů a používají se i na krátké vzdálenosti.

3,14ranha
Host
3,14ranha

Protože je v tomto evropa naprostý úřednicko-zelený kocourkov. Nikde na světě to tak tak není. Jen Evropa je dieselová velmoc, protože nafta má zde menší spotřební daň (oproti benzínu), do nafty se dá míchat “řepka” a automobilky platí za diesely menší CO2 pokuty (protože diesel je TEORETICKY palivově úspornější, alespoň na delší trasy).

Je to celé škodlivý paskvil a dotované elektrovozy jsou stejný průšvih (viz. norsko) !

PS: A navíc stále odmítáte pochopit že první fosily které zmizí z EVROPSKÉHO trhu budou právě ty lehké (a levné) fábie a “nákupní tašky na kolečkách”.

Evropští úředníci a aktivisté vůbec nerozumí ani ekologii ani ekonomii (což je často totéž).

Martin B
Host
Martin B

to 3,14ranha:
Já si určitě nemyslím, že první zmizí malé spalováky. Právě naopak ty zmizí až poslední, protože nebudou mít v elektru konkurenci ještě hodně dlouho. Fabii nenahradí elektromobil za stejnou cenu ještě aspoň 10 let.

První zmizí spalováky mezi dražšími vozy, kde nebude problém mít elektromobil s dlouhým dojezdem za stejnou cenu jenom za nižší provozní náklady a lepšími jízdními vlastnostmi.

Stejně jako dotykové mobily vyřadily tlačítkové první v té nejvyšší třídě, pak je vytlačily ze střední třídy a dneska seženete tlačítkáč až na vyjímky jenom v té nejlevnější kategorii.

A nevím co myslíte s tím Norskem. Tam fungují elektromobily dobře a mají stále větší popularitu. Dokonce v Oslu za poslední léta výrazně klesá prašnost, protože lidi přecházejí ve velkém na elektromobily a elektřinu mají z vodních elektráren.

3,14ranha
Host
3,14ranha

re:Martin B
takže nemáte ánunk o ekonomii a byl jste líný přečíst i ten článek na serveru autíčkář 🙂

Fábie – jako lehčí vozy mají relativně přísnější normy. A protože předělat ji na ultraúčinnou motorizaci, nebo poctivě navržený hybrid by ji zdražilo na dvojnásobek, tak se prostě přestane nejpozději za pět let vyrábět-prodávat (v evropě)

Poděkujme pošahaným aktivistům a bruselským úředníkům.

Dvoutunovou limuzínu s milion+ cenou se vám vyplatí nacpat jakoukoli technologií (hybrid zde může dávat ekonomický i ergonomický smysl) která bude existovat, takže paradoxně budou zakázané (neprodejné) v evropě až jako poslední fosilní vozy.

PS: problém v norsku je, že neexistuje infrastruktura. Ani to není dost dobře možné – modernizovat koncové vedení během pár let. Oni zatím vyměnil jen třetinu vozů a už jsou tam vidět scény s prodlužkami nataženými z oken paneláků ven na ulici. A dispečeři v rozvodnách už mají všichni opadané vlasy hrůzou.
Norové dotují/dotovali až milion korun za kus. To je zelený bolševismus a ekonomická sebevražda – zničíte tím trh spalovacích, stejně jako těch elektrických aut ( těch nejpozději v okamžiku kdy ty dotace odvoláte). Kromě toho výpadek spotřební daně na paliva krvácení státní kasy ještě urychlí.

PPS: doporučuji vám před další debatou o ekonomii i ekologii začíst se do krátkého dílka:
Co je vidět a co není vidět od klasického ekonoma Frédérica Bastiata

Ema Ma Misu
Host
Ema Ma Misu

O tom, co nam hrozi z CO2 nikdo nic nevi, protoze nase modely klimatu poradne nefunguji a nerozumime tomu. Jsou tam negativni zpetne vazby (vice CO2 -> rostlina spotrebuje v horku mene vody -> vice fotosyntezy -> vice ulozeneho CO2) i negativni (metan uvolneny z permafrostu). A diky tomu, jak IPCC lhalo a manipulovalo s umistenim a vyrazovanim mericich stanic je vubec otazka jestli se otepluje (veril bych jenom druzicovym datum).

Z principu predbezne opatrnosti by bylo vhodne prejit na bezemisni zdroje energie a pripadna uhlovodikova paliva (pro provoz na dlouhych trasach) vyrabet z nich. A to bez jadra nepujde.

U prachovych mikrocastic je velmi dulezite, jak jsou velke. 50um jsou o necem uplne jinem, nez treba 3um. A hodne by me prekvapilo, kdyby se z oteru pneumatik (brzdy se na elektromobilu moc nepouzivaji – na 20km ceste je pouziju treba 3x a z toho jednou pro parkovani) uvolnovaly srovnatelne male castice, jako po vstriku nafty z commonrailoveho vstrikovani (2000 Atm) s perfektnim rozprasenim paliva na extremne male kapicky.

Cim mensi castice, tim lepe prochazi bunecnou stenou a delaji problemy.

Ema Ma Misu
Host
Ema Ma Misu

Trabant mel akorat emise nespalenych uhlovodiku. V sazich a NOx mel emise velice dobre a pokud by se ten motor vyladil na pouziti v generatoru pro seriovy hybrid (stale otacky, optimalni zatizeni, ladeny vyfuk a sani, lepsi loziska, lepsi olej), tak by byl velmi konkurenceschopny i dneska.

Ten tricestny, nebo treba dvanacti-zcestny katalyzator vam je moc platny tech prvnich 10-15 km, nez se zahreje behem toho, co clovek jede tech svych 5-15km do prace, nebo na nakup.

3,14ranha
Host
3,14ranha

Pan Venca se mýlí v jediném: na dobíjení osobáků by stačil asi současný temelín.

Ve všem ostatním je pravdě blíž než Vy:
– pro přechod na elektrovozy by skutečně byla nutnost masivního posílení soustavy – zejména nižších stupňů vedení (tj. zákaznická strana) kterých je nejvíc kilometrů a nejhůř se modernizují.
– nutnost najít náhradu za lithiové akumulátory a podstatně zlepšit bezpečnost (zejména požární).
– levnější proud mají v noci jaderné a uhelné elektrárny. Ale ty jaderné se nestaví dost rychle a uhelné se ruší (a to tak že masivně). Zatímco takové FVE v noci nevyrábí vůbec – nula.
– Záleží podstatně na roční době – doopravdy naprázdno mohou jet elektrárny někdy v létě (netopí se a fakticky u nás v závislosti na zeměpisné šířce několik dní až týdnů ani není skutečná pravá noc, lidé jsou pryč na dovolených a vůbec méně používají automobily a dopravují se do práce pěšky či na kole. (Proto se na letní sezonu plánují odstávky a modernizace elektráren).
– úplně opačný problém je v zimě – fotovoltaika nevyrábí ani přes den, větrníky taky jen málo, lidé topí, svítí dlouhé hodiny, kdo může tak všude jezdí autem a elektrárny jedou na doraz (často i v noci). Elektrovozy budou mít vyšší spotřebu díky ztrátám (ochrana baterie 24h + topení pro posádku během jízdy).
– A to zcela pomíjíme že polovina lidí bydlí v paneláku a ani rodinné domy nemívají všechny garáž. Pohádkově bohaté Norsko je odstrašující příklad vítězství ideologie nad zdravým rozumem a to tam nahradili teprve třetinu vozů za elektrické (cokoli nad to bude sci-fi) !!!

PetrK
Host
PetrK

Proč by v zimě nemohla fotovoltaika vyrábět el. energii a větrníky měly vyrábět méně? Ono nesvítí slunce? Nefouká vítr?

3,14ranha
Host
3,14ranha

Asi jste nikdy neviděl koeficient FVE za leden či únor ve středoevropských podmínkách.

Slunce svítí neustále… jen jaksi tomu světlu občas brání rotace a sklon Země a počasí. 😀

Stejně tak vítr bývá v zimním období zpravidla extrémnější – buď fouká hodně (vichřice), nebo je bezvětří.

PetrK
Host
PetrK

Slunce – za předpokladu, že je instalace statická, znamená to jenom nižší účinnost
Vítr – platí pouze po dobu kulminace. Během náběhu a dozvuku naopak vyrábějí výrazně více. Proto taky Německo po dobu toho “foukání hodně” platí za odběr elektřiny. Bezvětří na těch místech, kde ty větrníky jsou, bývá jen výjimečně.
Takže opět jen bláboly.

3,14ranha
Host
3,14ranha

Tak jestli desetkrát menší koeficient VÝROBY proti letnímu období je pro vás maličkost, tak asi vůbec nechápete o čem se v tomto vláknu debatuje. V zimě je spotřeba na MAXIMU. Ale výroba FVE a často i větru je na absolutním minimu. Proto potřebujeme uhelné a jaderné elektrárny.

Fotovoltaika je ve střední evropě luxus, nebo koníček na letní pobyty na chatě.
NIKOLI ENERGETICKÁ ALTERNATIVA.

PS: až nám ten náběh německých větráků za vichřice udělá blackout v půlce EU, tak si tu ekologickou elektřinu můžete strčit třeba za klobouk. (smekám před německými dispečery – ti mají riziko psychického vyhoření už asi jako vojáci někde na misi).

havran
Host
havran

Osobna skusenost: volvo XC70, 2.5l naftak, hmotnost 1900kg, 4 rocne, vykon 225k; renault laguna kombi, 2l benzinak, hmotnost cca 1400kg, 12 rocne, vykon 215k. Obe auta su priblizne na cenovej urovni Tesly 3 LR. Pohodlie v oboch autach je vynikajuce pre 4 dospele osoby, batozinovy priestor rovnako. Cesta do Chorvatska, cize vacsinou dialnice, klima pustena na cca 450km, priemerna rychlost 98km/h (4 zastavky na cca 10min). Na plnu nadrz Volvo urobilo 1150km, renault 930km. Toto momentalne neda ziadna Tesla.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Problém je v tom, že vám tady napíšou, že to takto nelze srovnávat, protože to nejsou stejně výkonné vozy. Dál bych to raději nerozebíral.

havran
Host
havran

Presne pre tento dovod som napisal svoj prispevok. Je totiz mozne uviest miriady parametrov, podla ktorych vieme porovnavat jednotlive auta. Je totiz jasne,ze 99% ludom je jedno aky ma auto krutiaci moment, najvyssiu dosiahnutelnu rychlost (ci je to 150 alebo 200 km/h je jedno, pretoze 200 km/h clovek nevyuziva) alebo zrychlenie z 0 na 100 (v beznej premavke je obozretnost dolezitejsia ako to, ci krizovatku prejdem o stotinu sekundy skor). Ludi zaujima pohodlie, velkost batozinoveho priestoru, cena, a vybava. Volvo XC 70 je jednoducho porovnatelne s Teslou 3 aj Teslou S po vsetkych strankach ale dojazd ma vyrazne vyssi.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Já to vím, vy to víte, ale jsou lidé, pro které je asi to zrychlení na stovku to nejdůležitější a podle toho auta porovnávají.

Zdeněk H
Host
Zdeněk H

Myslím, že je to téma, kolem kterého se budeme točit pořád.
Porovnávat spalovací a elektrické auto je stejné jako před sto lety porovnávat koně a osobní automobil.
Není to o jednotlivých parametrech, je to o změně myšlení.
Předpokládám, že před sto lety v hospodě ( internet nebyl ) se lidé taky handrkovali o tom, jestli je lepší kůň, který se napase všude nebo smradlavé auto, kde benzín museli shánět v lékárně nebo u obchodníka.
Nakonec vyhrálo smradlavé auto, protože přineslo něco navíc – výkon, rychlost, střechu nad hlavou. Tomu se přizpůsobila infrastruktura – zpevnily se silnice, postavily se benzin pumpy a dneska nad tím nikdo nepřemýšlí.
S elektrickými auto to bude stejné. Ti progresivnější (nebo movitější) si to pořídí hned, ti konzervativnější o něco později.
To ale nic nemění na tom, že ke změně dojde, protože už z principu elektrické auto, zvláště ve městě, žádné emise nevypouští.
Jsem fanda Elona i Tesly, přesto mám dieselové Volvo. Oceňuji jeho pohodlí i 1000 kilometrový dojezd ale už dnes jsem přesvědčen, že mým dalším autem bude Tesla Model 3. Jezdím kolem 40 000 km ročně a zatím ji nemám, protože na to nemám. Až ji koupím ojetou za cenu 3-4 letého Volva S80 tak do toho půjdu hned.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Vidíte, já proti elektromobilům jako takovým taky nic nemám, naopak pokud by nebyl problém s bateriemi (hmotnost, cena, ztráta kapacity), tak bych do toho taky šel, ale zatím nemůžu, protože bych neměl šanci dojet do cíle většiny svých cest a to je problém. Je to o to zvláštnější, že já dělám za rok jen 30000km a vy 40000km. Asi jezdíte denně krátké trasy.

Petr Melechin
Admin

Vidíte, já proti elektromobilům jako takovým taky nic nemám

Z tvých příspěvků to teda tak nepůsobí. 😀

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Vidíš a přitom v mých příspěvcích není nic proti elektromobilům obecně, mě vadí konkrétní věci, které se sice elektromobilů týkají, ale to je na delší povídání. Pokud je něco, co mě trápí, tak je to skutečně reálný dojezd v kombinaci s rychlostí nabíjení. Pokud by byl dojezd běžnou dálniční rychlostí 130km/h těch 500km v zimních podmínkách, nevadilo by mi nabíjení o délce řádově hodina dvě. Pokud by byl dojezd kratší, ale nabíjení by bylo v řádech minut, pak by to taky nevadilo. Problém je zatím ten, že toto zatím elektromobily neumí a proto jsou pro mé použití nepoužitelné. Je ovšem otázkou času, kdy dojde k průlomu na poli baterií a tento problém bude vyřešen. Dále uznávám, že sekundárním problémem je ekonomika provozu, která opět v mém případě vychází pro elektromobil hůř než pro vůz se spalovacím motorem. Ale opět dodávám, že už dneska jistě existují případy, kdy tomu tak není a lidem se to vyplatí.

No a když už jsi to nakousl, tak si myslím, že by se mělo přistupovat k elektromobilitě jinak. Měly by se především podporovat aplikace, kde to má skutečný smysl již nyní. Jako příklad bych uvedl veškeré rozvážkové služby, vozidla Taxi, autobusy jezdící ve městech, malé vozidla pro lidí bydlící ve městech a jezdící po městech. Naopak si myslím, že vzhledem k současným možnostem se zatím moc nevyplatí těm, kteří jezdí pravidelně delší trasy a do města skoro nejezdí.

Vadí mi to, jak se o BEV píše jako o bezemisních ekologických atp. Jak je vidět dle reálné produkce elektřiny, tak to neplatí vždy a všude. Dále mi vadí to, jak se píše o dojezdu, viz tento článek. Přitom při mé námitce jsem byl odkázán na video, kde jsem viděl jak Tesla s deklarovaným dojezdem 522km ujede jen asi 350km a to rychlostí pouze 120km/h. Jinými slovy, když bych se podíval na stránky Tesly a koupil si ji, tak bych v praxi zjistil, že nejsem schopen dojet ani z prahy do Ostravy.při rychlosti 120km/h. Ano pokud bych jel devadesátkou, tak bych dojel. Vadí mi, že se Tesly srovnávají s jinými vozidly podle výkonu a zrychlení, proč? Jak tady správně uvádí havran, toto lidi dneska skutečně nezajímá a potvrzuje to i průzkum, který provedl Hyundai. Já si stejně tak mohu jako srovnávací parametr vybrat maximální rychlost a najednou bude vše vypadat jinak. Tím chci říct to, že srovnání v tomto článku je zcela nesmyslné.

Zdenek H
Host
Zdenek H

Naopak jezdím delší cesty pravidelně. Minimálně 2x měsíčně 800 km za víkend a občas 1500 – 2500 km během 2-3 dnů
Poslední cca 2 roky koukám na to jak dělám zastávky a jak dlouho na nich jsem. Vychází mi z toho, že dělám přestávky průměrně po 2-3 hodinách na 10-30 minut ( podle toho, jestli je to jen záchod a něco sladkého nebo i s jídlem ). Za celou dobu jsem se přistihl jen jednou, že jsem udělal skoro 900 km na jeden zátah, protože jsme vyrazili pozdě a měl jsem jasně daný čas příjezdu, který nešel překročit. Takže s TM3 bych to zvládal bez problému, kromě toho jednoho případu – ale to bylo jen o disciplíně( prostě vyrazit včas )

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Můžu se zeptat jakou rychlostí jezdíte tyto trasy? Viděl jste tento test|? https://www.youtube.com/watch?v=6xSnWoYzEUo

Zdeněk H
Host
Zdeněk H

To záleží na zemi, ve které se pohybuji a na silnicích, po kterých jedu. V Německu přes 200 km/h když to umožní provoz, ve Švýcarsku 120 km/h a ani o kilometr více i když jsem na dálnici sám. U nás nebo v Polsku rozhodně nejsem brzda provozu 🙂
Příklad – Praha Ostrava pod 3 hodiny, když je třeba sobota večer. Nebo tu samou trať za 4-5 hodin pokud je pátek odpoledne.
Ale zase je to jen o změně myšlení – musím tam být za 3 hodiny?
Co by se stalo, kdybych to jel 3,5 hodiny a mezitím dobil a nejedl se?
A k tomu testu – Bjorna sleduji už velmi dlouho a viděl jsem spoustu jeho videí. Jezdí jak pomalu – v Norsku to skoro jinak nejde, tak i rychle https://www.youtube.com/watch?v=B4oeV0Cgyk0
A ano, elektro vozy nejsou vhodné na dlouhé cestování vysokými rychlostními průměry. Ale takhle se už ani v Německu běžně nejezdí.
S tím koněm jste se taky mohl pustit přes louku nebo les a autem už to neděláte – prostě doba se mění a lidé se přizpůsobují. Proto jsme tam kde jsme a už nežijeme v jeskyních

Invc
Host
Invc

Jenže já nechci disciplínu. Já chci pohodlí …

Chcu vyjet ve stejnou dobu, tak jak jsem zvyklý.
Nechcu v centru města (kde bydlím) hledat místo na nabíjení a řešit jestli je tam zrovna místo, když přijíždím.
Nechcu řešit, že na nabíjecím místě auto může stát maximálně 3 hodiny, a pak ho musím jít sundat z nabíječky a odstavit jinam.
Nechcu se cestou bát jet zejména po dálnici rychlostí, která je mi pohodlná proto, abych si náhodou neubral z potřebného dojezdu (s trestem třeba byť půlhodinového zdržení).
Nechcu celou cestu přemýšlet, jestli dojedu, tam kam potřebuju včas, a hypnotizovat ukazatel dojezdu …a rozhodovat jet dobít / nejet dobít…

Prostě mi to není příjemné a stresuje mě to. Pro mě je cesta nutné zlo (sice řídím rád) – ale ve své podstatě je to pro mě pracovně ztráta času.

Spoustu z toho má řešení:
Nabíjení (a zároveň parkování) – může třeba pořešit samořízení – prostě odeslat auto do nabíjecího domu… a pak si ho zavolat.
Tu range anxiety – baterie / rychlost nabíjení…

Ale do té doby, to pro mě prostě není… na druhou stranu, pokud někdo má barák za Prahou, kde může přes noc nabíjet, a denně jezdí do centra (má max 2 děti), a na delší trasu se vydá jednou za uherský rok a má na takové auto, tak chápu, že si ho pořídí.

Zdeněk H
Host
Zdeněk H

Naprosto s vámi souhlasím. Jen jinými slovy to, co jsem napsal já. Kdo na to má a nebo je progresivní, ten si to pořídí hned. Ti ostatní postupně, podle toho jak se parametry elektro vozů a infrastruktura budou zlepšovat. Ale elektro vozy nakonec vyhrají.
A je jedno, jestli budou mít baterku nebo palivový článek a nádrž na vodík.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Jen pro zajímavost, aktuální cena benzínu v EU v rafinériích je 4Kč/litr. zdroj: https://www.e15.cz/byznys/dno-je-19-korun-za-litr-ale-to-se-nejspis-nestane-rika-sef-site-benzinek-tank-ono-1369058

Někdo tady někde (možná to bylo pod jiným článkem) psal o tom kolik kWh elektřiny se spotřebuje na výrobu jednoho litru benzínu. Tak bych byl prosím rád, aby mi vysvětlil jak to ty rafinerie dělají, když aktuálně platí za barel ropy kolem 20-30$ (nepíšu o USA) a k tomu platí dopravu a zpracování a vše kolem. Předem děkuji za vysvětlení.