Tesla Model Y není jen trochu větší Model 3, nabízí vyšší výkon, tepelné čerpadlo a další vylepšení

Tesla začala s doručováním dlouho očekávané crossoveru Tesla Model Y v polovině března, načež jeho výroba musela být dočasně přerušena po zavření továren kvůli koronaviru. Automobilka tak stihla zatím vyrobit nejspíše jen pár stovek kusů Modelu Y, přičemž odhady dle VIN kódů hovořily přibližně o 400 vozech dodaných během března. To sice není moc, i tak to ale stačilo, aby se internet začal plnit zajímavostmi a technologickými novinkami, se kterými Tesla u svého nového elektromobilu přišla. Výběr toho nejzajímavějšího vám přinášíme v dnešním článku.

Přestože Model Y z pohledu použitých technologiích vychází ze sedanu Tesla Model 3 a lze klidně tvrdit, že se vlastně jedná o mohutnější Model 3 s praktičtějším kufrem, modernějšími technologiemi a dražší cenovkou, tak při bližším pohledu objevíme několik rozdílů. Jednou z největších změn je to, že Model Y má hned vedle předního elektromotoru tepelné čerpadlo. To je mnohem účinnější než odporové topení, které automobilka doposud využívala u všech svých předchozích modelů. Nevýhodou tepelného čerpadla je naopak větší složitost zařízení než v případě odporového vytápění. Elon Musk je na výkon týmu vyvíjející tepelné čerpadlo pro Model Y patřičně pyšný, na Twitteru uvedl, že jde o „jedno z nejlepších inženýrských řešení, jaké v poslední době viděl“. Tepelné čerpadlo si můžete prohlédnout zblízka na následujícím videu od Munro Live.

Na tomto kanálu najdete spoustu videí s poznatky o Modelu Y, které vyplynuly z jeho rozebrání pod dohledem experta Sandyho Munroa. Analýza ještě nebyla dokončena, ale prozatím to vypadá, že Tesla se od zahájení výroby Modelu 3 v roce 2017 hodně zlepšila a poučila. U Modelu Y pak napravila spoustu nedostatků a přišla s řadou inovativních vylepšení a chytrých řešení, která usnadňují výrobu a zvyšují celkovou kvalitu vozu a dílenské zpracování.

Již dříve jsme informovali, že Model Y nově má zadní USB konektory typu USB-C místo starších USB-A, kromě toho ale Tesla do crossoveru přidala také bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, z čehož se dnes již pomalu stává standard. U Modelu Y také přibyla možnost připevnění tažného lana ze zadní části vozu nebo užitečná tlačítka pro jednoduché sklopení zadních sedaček při přístupu z kufru. Tesla také do doplňkové výbavy přidala tažné zařízení, které je u Modelu 3 dostupné pouze na evropském trhu. Maximální možné zatížení tažného zařízení je dle konfigurátoru 1500 kg a je možné si ho k objednávce přidat za tisíc dolarů, tedy přibližně 25 tisíc korun.

Model Y je také zřejmě prvním vozem Tesly, který je vybaven „ohřívačem radaru“, tedy zařízením, které má za úkol odstraňovat sníh a případně i vodu bránící fungování předního radaru. Převážně mokrý sníh totiž může mít větší odrazivost, což by mohlo způsobit, že Autopilot vyhodnotí sníh na předním nárazníku jako překážku před vozidlem. Tesla již v minulosti začala ohřívače přidávat ke kamerám, ale s radarem dlouho váhala možná z toho důvodu, že v budoucnu nebude pro autonomní řízení nutný a má sloužit pouze jako záloha v případě selhání kamer.

Další změnou oproti Modelu 3 je elektrický zadní kufr, který tak lze otevřít či zavřít stiskem tlačítka. To jistě ocení řada řidičů.

Užitečný test Modelu Y provedl YouTuber Drag Times, který kromě tohoto nového crossoveru vlastní též Teslu Model 3 a zároveň má oba vozy v ostré variantě Performance, takže na řadu přišlo srovnání výkonu. K přesné diagnostice použil modul OBDLink, který dokáže do mobilu živě posílat data z vozu. U Tesly jde mimo jiné i o kapacitu baterie, takže víme, že Model Y ve verzi Performance disponuje kapacitou 77,5 kWh, přičemž u Modelu 3 ve stejné variantě je toto číslo o 5 kWh nižší. Výsledek testů výkonu je celkem překvapivý, jelikož z něj vyšlo, že Model Y disponuje vyšším maximálním výkonem než sedan, z něhož byl odvozen. Konkrétně jde o kombinovaný výkon 469 kW Modelu Y a 435,5 kW Modelu 3. Na celý test se můžete podívat ve videu:

Tesla k Modelu Y samozřejmě zveřejnila potřebnou dokumentaci ve formě uživatelského manuálu, ze kterého můžeme vyčíst přesné rozměry vozu. Nový crossover na délku měří 4751 mm a rozvor kol činí 2890 mm. Parametr jako výška pak ukazuje hlavní rozdíl mezi Modelem Y a Modelem 3, který jsme již v minulosti mohli vidět na různých fotografiích. Zatímco Model 3 je vysoký 1443 mm, Model Y měří 1624 mm, je tedy o celých 18 cm vyšší, což ve světě automobilů znamená podstatný rozdíl. Větší praktičnost Modelu Y pak potvrzuje světlá výška vozu, která je o 2,7 centimetru výše než u Modelu 3. Pohotovostní hmotnost Modelu Y činí téměř přesně 2 tuny u varianty Long Range, Model 3 ve stejné konfiguraci váží o o 150 kg méně. Manuál uvádí objem kufru (předního i zadního dohromady) kolem 1900 litrů, takové hodnoty jde ale téměř jistě dosáhnout pouze se sklopenými zadními sedačkami.

Tesla Model Y se sklopenými zadními sedadly (Zdroj: Tesla)

Zajímavé může být též srovnání Modelu Y s Modelem X. Přestože oba vozy mají rozdílný technologický základ, tak jde o jediné dvě SUV (přestože Model Y je spíše crossover) ve vozovém parku Tesly. Při pohledu do manuálu Modelu X zjistíme, že v porovnání s tímto vlajkovým SUV americké automobilky je Model Y o 28 centimetrů kratší a 6 centimetrů nižší. Ve variantě Long Range pak Model X váží 2,5 tuny. Rozdíl hmotnosti není způsoben jen velikostí vozu, ale také skutečností, že Model X ještě využívá starší typ baterií s horší energetickou hustotou.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
89 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře