Tesla Model Y není jen trochu větší Model 3, nabízí vyšší výkon, tepelné čerpadlo a další vylepšení

Tesla začala s doručováním dlouho očekávané crossoveru Tesla Model Y v polovině března, načež jeho výroba musela být dočasně přerušena po zavření továren kvůli koronaviru. Automobilka tak stihla zatím vyrobit nejspíše jen pár stovek kusů Modelu Y, přičemž odhady dle VIN kódů hovořily přibližně o 400 vozech dodaných během března. To sice není moc, i tak to ale stačilo, aby se internet začal plnit zajímavostmi a technologickými novinkami, se kterými Tesla u svého nového elektromobilu přišla. Výběr toho nejzajímavějšího vám přinášíme v dnešním článku.

Přestože Model Y z pohledu použitých technologiích vychází ze sedanu Tesla Model 3 a lze klidně tvrdit, že se vlastně jedná o mohutnější Model 3 s praktičtějším kufrem, modernějšími technologiemi a dražší cenovkou, tak při bližším pohledu objevíme několik rozdílů. Jednou z největších změn je to, že Model Y má hned vedle předního elektromotoru tepelné čerpadlo. To je mnohem účinnější než odporové topení, které automobilka doposud využívala u všech svých předchozích modelů. Nevýhodou tepelného čerpadla je naopak větší složitost zařízení než v případě odporového vytápění. Elon Musk je na výkon týmu vyvíjející tepelné čerpadlo pro Model Y patřičně pyšný, na Twitteru uvedl, že jde o „jedno z nejlepších inženýrských řešení, jaké v poslední době viděl“. Tepelné čerpadlo si můžete prohlédnout zblízka na následujícím videu od Munro Live.

Na tomto kanálu najdete spoustu videí s poznatky o Modelu Y, které vyplynuly z jeho rozebrání pod dohledem experta Sandyho Munroa. Analýza ještě nebyla dokončena, ale prozatím to vypadá, že Tesla se od zahájení výroby Modelu 3 v roce 2017 hodně zlepšila a poučila. U Modelu Y pak napravila spoustu nedostatků a přišla s řadou inovativních vylepšení a chytrých řešení, která usnadňují výrobu a zvyšují celkovou kvalitu vozu a dílenské zpracování.

Již dříve jsme informovali, že Model Y nově má zadní USB konektory typu USB-C místo starších USB-A, kromě toho ale Tesla do crossoveru přidala také bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, z čehož se dnes již pomalu stává standard. U Modelu Y také přibyla možnost připevnění tažného lana ze zadní části vozu nebo užitečná tlačítka pro jednoduché sklopení zadních sedaček při přístupu z kufru. Tesla také do doplňkové výbavy přidala tažné zařízení, které je u Modelu 3 dostupné pouze na evropském trhu. Maximální možné zatížení tažného zařízení je dle konfigurátoru 1500 kg a je možné si ho k objednávce přidat za tisíc dolarů, tedy přibližně 25 tisíc korun.

Model Y je také zřejmě prvním vozem Tesly, který je vybaven „ohřívačem radaru“, tedy zařízením, které má za úkol odstraňovat sníh a případně i vodu bránící fungování předního radaru. Převážně mokrý sníh totiž může mít větší odrazivost, což by mohlo způsobit, že Autopilot vyhodnotí sníh na předním nárazníku jako překážku před vozidlem. Tesla již v minulosti začala ohřívače přidávat ke kamerám, ale s radarem dlouho váhala možná z toho důvodu, že v budoucnu nebude pro autonomní řízení nutný a má sloužit pouze jako záloha v případě selhání kamer.

Další změnou oproti Modelu 3 je elektrický zadní kufr, který tak lze otevřít či zavřít stiskem tlačítka. To jistě ocení řada řidičů.

Užitečný test Modelu Y provedl YouTuber Drag Times, který kromě tohoto nového crossoveru vlastní též Teslu Model 3 a zároveň má oba vozy v ostré variantě Performance, takže na řadu přišlo srovnání výkonu. K přesné diagnostice použil modul OBDLink, který dokáže do mobilu živě posílat data z vozu. U Tesly jde mimo jiné i o kapacitu baterie, takže víme, že Model Y ve verzi Performance disponuje kapacitou 77,5 kWh, přičemž u Modelu 3 ve stejné variantě je toto číslo o 5 kWh nižší. Výsledek testů výkonu je celkem překvapivý, jelikož z něj vyšlo, že Model Y disponuje vyšším maximálním výkonem než sedan, z něhož byl odvozen. Konkrétně jde o kombinovaný výkon 469 kW Modelu Y a 435,5 kW Modelu 3. Na celý test se můžete podívat ve videu:

Tesla k Modelu Y samozřejmě zveřejnila potřebnou dokumentaci ve formě uživatelského manuálu, ze kterého můžeme vyčíst přesné rozměry vozu. Nový crossover na délku měří 4751 mm a rozvor kol činí 2890 mm. Parametr jako výška pak ukazuje hlavní rozdíl mezi Modelem Y a Modelem 3, který jsme již v minulosti mohli vidět na různých fotografiích. Zatímco Model 3 je vysoký 1443 mm, Model Y měří 1624 mm, je tedy o celých 18 cm vyšší, což ve světě automobilů znamená podstatný rozdíl. Větší praktičnost Modelu Y pak potvrzuje světlá výška vozu, která je o 2,7 centimetru výše než u Modelu 3. Pohotovostní hmotnost Modelu Y činí téměř přesně 2 tuny u varianty Long Range, Model 3 ve stejné konfiguraci váží o o 150 kg méně. Manuál uvádí objem kufru (předního i zadního dohromady) kolem 1900 litrů, takové hodnoty jde ale téměř jistě dosáhnout pouze se sklopenými zadními sedačkami.

Tesla Model Y se sklopenými zadními sedadly (Zdroj: Tesla)

Zajímavé může být též srovnání Modelu Y s Modelem X. Přestože oba vozy mají rozdílný technologický základ, tak jde o jediné dvě SUV (přestože Model Y je spíše crossover) ve vozovém parku Tesly. Při pohledu do manuálu Modelu X zjistíme, že v porovnání s tímto vlajkovým SUV americké automobilky je Model Y o 28 centimetrů kratší a 6 centimetrů nižší. Ve variantě Long Range pak Model X váží 2,5 tuny. Rozdíl hmotnosti není způsoben jen velikostí vozu, ale také skutečností, že Model X ještě využívá starší typ baterií s horší energetickou hustotou.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Bystroushaak

Díky za info, to bych jinak přehlédl! Normálně bych na to nekoukal, ale když je tam Musk a mluví o výrobě, tak super.

Michal Lenc

Běžně je taky nesleduju, ale včera večer jsem kouknul na prvních 25 minut a bylo to dost zajímavé. (y)

jakub

Tak je po počáteční panice a FED reaguje agresivně. Ty peníze nikam nezmizely a pumpujou se další. Takže buď se to celé přežene, nebo lidi začnou více šetřit a teprve přijde krize. Ale za mě se to šponuje až moc agresivně, na to aby nepřišlo vystřízlivění. Musejí udržet nízkou inflaci.

3,14ranha

Jestliže burza roste v době dvouciferné nezaměsnanosti a ještě před dosažením vrcholu úmrtnosti na koronavir (v USA) tak jde s vědeckou jistotou o plošnou investiční bublinu spáchanou právě centrální bankou. Jednu z největších v lidských dějinách.

Za těchto perverzních podmínek začíná mít kladný úrok už i fyzické zlato (které normálně hodnotu v čase pouze uchovává, nikoli zvyšuje).

cituji:
“Over the last three weeks, the M2 money supply has exploded by a whopping $532 billion. This is more than the entirety of QE1 from December to June 2010, during which time M2 increased by $458 billion. Over the last three weeks money supply is expanding at 26x the rate of QE1 during the 2008 financial crisis !”

TomG

Je to uplně jednoduchý,jeto automobilka která razí uplně jinou cestu než bežné automobilky.A zadalší začínaj se oní dost zajímat investyční skupiny ,které dřív podporovaly,klasické divize počínaje ropným průmyslem,konče automobilkama na konvenční spalovací motor.Tenhle trend už končí a naopak vše co je spojené s ropou budou tlačit do nových technologií s ústupem od ropy. První pořádnou vláštovkou novych zítřků je právě Tesla.Tyhle investyční skupiny maj defakto neomezené zdroje takže zas tak divné to není že se tak drží a jde proti proudu.

RiMr

…ještě jednou napíšeš “investYční” a pozvracím klávesnici.

3,14ranha

A slyšel jste o tom jak je teď levná ropa ? A až dojde volné místo v zásobnících (dohoda OPECu s Ruskem pouze zpomalila hromadění zásob) tak bude ještě levnější. Žádný ústup od ropy se nekoná ! Pokud něco, tak se pouze část fosilního průmyslu přesouvá do zemního plynu (ale ten je v USA také velmi levný a už dávno dosáhli pozice čistého exportéra), protože to je technologicky výhodnější (na vytápění je lepší plyn než topný olej).

Investiční skupiny hledají jakékoli (!) ostrůvky pozitivní deviace kam by se daly schovat čerstvě vytištěné dolary než je zničí pádivá inflace (v mnoha, jinak vyspělých, zemích uvidíme dvojcifernou inflaci ! Jakkoli se to státy budou snažit maskovat statistickými triky a neobvyklými účetními čachry).

Tesla je pořád relativně nová a technologická firma a za takovou ji velcí investoři považují – jako spekulativní investici. A na to se logicky nabalují “denní” tradeři a (respektive jejich roboti) kteří cenu akcií nafukují ještě víc. Většina z nich má své investice napůjčované (napákované) takže proto ten útěk minulý měsíc a proto nová rallye v posledních dnech (když FED natisknul a bankám na spekulace na burze půjčil další miliardy dollarů).

To co někdo zmínil jako “dobrou likviditu” není likvidita skutečných investorů ale pouze pomíjivé rojení traderů a to je pro skutečnou hodnotu každé firmy ŠPATNÉ ZNAMENÍ, protože to znamená že titul je kontroverzní a náchylný na prudké výkyvy (tradeři vydělávají a prodělávají právě na těchto samotných výkyvech).

Lumír

Byl jsem dlouho příznivcem Tesly, ale poslední dobou, když se podívám na technickou stránku věci, musím opravit svůj názor. Tesla sice byla inovátor a vúdčí silou přechodu k elektromobiitě, ale jejich auta jsou nekvalitní a když se podívám na “vnitřnosti”, jde vidět, že šijou ty auta horkou jehlou. Kvalita vypadá jinak.

Myslím, že jiné automobilky mají v elektroautech tepelné čerpadla již delší dobu a například VW ID.3 vypadá po stránce technického zpracování lépe než Tesla. Pokud bych si dnes mohl vybrat, do Tesly bych už nešel.

Tomáš Kratochvíl

To já příznivcem stále jsem. I když si také potrpím na kvalitu, ve světle poměru cena/výkon je Tesla stále nejlepší. Takže přimhuřuji oko nad věcmi, které samozřejmě pramení z toho, že ty auta nedělají zkušení automobiloví fachmani, ale ajťáci, co se to stále dělat učí. A jde jim to dost dobře. Ta kvalita půjde nahoru. Při pohledu na vnitřnosti máme každý jiné pocity, záleží jaký máte žaludek a v tomto případě zkušenosti. Já tam žádné šití horkou jehlou neviděl, taky Munro to docela chválil. Souhlasím však, že kdo chce kvalitu ve zpracování, musí se poohlédnout jinde.

Ivo Janáček

Já být majitelem, tak se děsím konce záruky byť ono i ta záruka je často k ničemu.

Tomáš Kratochvíl

Vady z vyroby se projevi spolehlive v zaruce a auto je dobre navrzene, to je zas zarukou dlouhodobe spolehlivosti v dalsich letech. Ceho se tedy bojite?

PetrK

Iva na elektroautech pořád něco šokuje nebo děsí 🙂

Ivo Janáček

Jistě, já jsem zvyklý na to, že auto slouží mě a ne já jemu.

Ivo Janáček

Já bych se bál především ceny náhradních díků a dalších chyb typu špatně zvolená paměť, nevhodný displej, nemusíte měnit brzdovou kapalinu atp.

Ivo Janáček

Půlka ceny auta? Tak buď si vymýšlíte a nebo jste si koupil stočenou leštěnku za pár desítek tisíc a teď nadáváte jako většina ostatních, že to nic nevydrží, ale netušíte o tom, že to má najeto o pár set tisíc víc, než si myslíte. Nicméně obecně to co jste napsal je nesmysl.

Já mám zatím najeto s EGR, turbem a vstřiky 800000km a nikdy jsem je nemusel měnit, s DPF zatím jen 95000km a zatím to na výměnu taky nevpadá, první kontrola ve 180000km, cena něco přes deset tisíc tedy vzhledem k ceně auta to není žádná tragedie.

Robert

Naco sa vobec o to auto zaujimate? Ja teda nechodim na stranky kde sa rozoberaju veci ktore mi vadia alebo si myslim ze niesu dobre a mam nutkanie nasledne svoj nazor zdielat medzi verejnost. Kludne si jazdite miliony kilometrov na svojom aute, preverenom casom z doby kamennej. Nikto netvrdi ze Tesla je dokonale auto, je to ochutnavka buducnosti, ktora zo sebou nesie aj urcite negativa, uz to konecne pochopte, ostatny to pochopili.

Ivo Janáček

Mám tři roky staré auto, takže bych neřekl, že je z doby kamenné. A proč mě to zajímá? Je to z několika důvodů, jednak díky ekošílenství, kdy se nová ICE auta mrví tak, že za chvíli nebudou použitelná a pak taky díky tomu, že se zde dotuje něco o čem se tvrdí, že je to správné a ekologické a přitom to tak nějak vlastně není pravda. Jinými slovy, když za něco platím, tak bych rád věděl proč. Až si budou majitelé BEV platiti služby stejně jako ostatní majitelé vozidel a nebudou brát dotace, pak mě to až tak moc zajímat nebude.

Samo

Ekomagorina sú solárne elektrárne na úrodnej pôde a OZE nezmysly ako biopalivá a biomasa ktoré narozdiel od dotácií na BEV platíme draho dávno z omnoho väčších dotácií. BEV skôr či neskôr prísť musia lebo vodíková ekonomika tak skoro fungovať nebude ak vôbec… Páliť tak univerzálnu chemickú surovinu ako ropu v ICE je neskutočný archaismus, rovnako ako čierne uhlie v elektrárňach keď tu máme omnoho dokonalejšie zdroje energie ako jadrové štiepenie či do budúcna jadrová syntéza (fúzia). Netvrdím že dotácie na BEV sú super, som zástanca aby sa prebojovali prirodzene na trh, inak to budú len o dotácie drahšie tie isté krámy deformujúce trh a konkurencie shopnosť. VW nikdy nevyrobí BEV ktoré nemá za účelom zarobiť na dotaciach. Tá firma nemá problem kvôli zisku klamať, sú na tom podobne ako BOE ktorému sa to vymklo spod kontroly. Elektrifikácia energetiky vo všetkých sektoroch je pre budúcnosť nevyhnutná.

Ivo Janáček

Ano, máte pravdu, jen bych to shrnul do jednoho původce a tím jsou zelení eko (fašisté/teroristé/atp., doplňte si dle vlastní vůle).

Pokud bychom zde totiž neměli výše uvedená individua, pak bychom neměli problém se soláry na orné půdě, biopalivy, uhlí by dávno bylo mimo, protože jaderná energetika by ho dávno utlumila sama.

Otázka je jak by to vypadalo s automobily. Prozatím není lepší řešení, které by nahradilo spalování fosilních paliv tedy ICE a to s jedinou výjimkou a tou jsou lokální emise (i když v dnešní době už jde převážně jen o lidem neškodné CO2 a vodní páru). Pokud bychom však v minulosti neposlouchali zelené, mohli jsme dneska mít buď mnohem více BEV díky levné elektřině, ale spíše tady dávno mohla být levná výroba syntetických paliv, protože jaderné elektrárny se jaksi moc nevyplatí regulovat, takže v noci by byl značný nadbytek levné a čisté energie, která se mohla takto využívat.

Je potřeba si uvědomit, že BEV je skvělá věc s jednou obrovskou vadou a tou jsou samotné baterie. Pokud by tento jediný problém neexistoval, tak by nebylo o čem debatovat. Bohužel baterie jsou stále velmi drahé, těžké a mají malou kapacitu.

Ivo Janáček

Podle toho co píšete lze jen těžko soudit, ale existuje několik možností. Vybral jste si auto, které mělo špatný motor z důvodu snahy o dosažené co nejnižší teoretické spotřeby z důvodů nám všem známým. Ano taková auta byly a jsou a vždycky si říkám nekupuj zajíce v pytli. Tím chci říct to, že není dobré kupovat novinky, ale spíš ověřené věci a to platí i pro Teslu viz jejich problémy. Ale i tak si myslím, že hlavní problém bude ve vás osobně. A teď to neberte nijak ve zlém, ale podle toho co kolem sebe vidím, tak naprostá většina řidičů auta ničí ať už záměrně a nebo z neznalosti. Pokud jste měl uvedené problémy, tak pro vás bude BEV ideálním vozidlem a nebudete trápit klasické auto a sebe. Ale stejně mi pořád vrtá hlavou jak jste mohl dát nějakých 250000Kč za servis, tolik jsem snad nedal za servis za všechny auto co jsem kdy měl dohromady. Pravda, kupuji vždy nové a za své a podle toho se k nim chovám. Schválně jsem se podíval do evidence kterou si dělám, zaplatil jsem 9992,88Kč za servis (bez pneu), mám najeto 95000km a servis mám do 120000km. Tedy náklady pod 0,1Kč/km a to mi přijde vcelku v pohodě.

Ivo Janáček

Jen krátce, je to tak, že pokud já dodržuji to co mám, tak auto slouží tak jak má. Pokud budete na lyžích jezdit po štěrku, tak pak nepojedou dobře ani na sněhu.

pallo45

Tak neviem, koniec záruky u bežných spaľovákov vás nedesí? Ako tu už bolo spomenuté tak zásadné vady rieši záruka a ďalej je to už je len lotéria (a stanovisko firmy ako sa k tomu postaví – ale to je asi rovnaké u ropákov ako u EV). Ak sa bavíme o EV a Tesle – a to je v súčasnosti istý “fenomén”, tak u tejto firmy sa primárne jedná o asi v súčasnosti najlepší balík: pohon/baterka/battery management/efektivita. Ak sa chceme baviť o lícovaní dielov alebo komforte v kabíne tak to treba hľadať primárne u iných značiek. Napriek tomu všetkému má Tesla vcelku slušné celosvetové predaje – tak jej prajem aj naďalej len to najlepšie…

PetrK

Já si naopak myslím, že tradiční firmy, jako například Volkswagen, mají extrémně velké zkušenosti s elektronikou a softwarem pro ni. Navíc do toho sypou peníze, o kterých se Tesle ani nesní. 🙂

jakub

Golf i Octavia se v podstatě stále ladí. Představení nebylo oddáleno ale uspíšeno, kvůli novému NCAP hodnocení. To auto by stálo asi o 400EUR na výrobu jinak zase dráž. Do toho X nových pohonů, převodovek, mild hybridy, Plugin hybridy. Stále je problém WLTP při množství konfigurací. Do toho nové infoteimenty, Laura a odnože, Online funkce. Zajímavá je i ta wifi komunikace s okolními auty a infrastrukturou, asistenti atd. Ročně představí X modelů. Do toho ještě teď ta připravovaná celá ID řada. Stále doznívající dieselgate, emisní pokuty… A teď covid. Teď je na tradiční automobilky neuvěřitelný tlak a musí stále vydělávat. Na to co všechno musí stíhat, tak podle mě i ID přijde relativně na čas. Důležité teď bude hlavně vůbec obnovit výrobu a nastartovat prodeje. Stejně mě bavilo spojovat prodloužení výroby E-Golfa s IDčkem. Když už se měsíc vůbec nevyrábí a naplánovaná výroba se bude muset někdy dohnat. Tesla má hlavně obří náskok v jednoduchosti portfolia, kde se může soustředit i na “kravinky”. Ale s rostoucími ambicemi, to bude mít také těžší.

Robert

Navčši softwarovy triumf VW group je švindlovanie na STK kontrolach.

PetrK

Tak alespoň někdo to pochopil 🙂

Ivo Janáček

Já bych to shrnul asi tak, pokud by stejný problém měla Tesla, tak by to dávno vesele prodávala, chyby by opravovala dodatečně případně by to označila jako vlastnost auta. Tohle si však normální automobilka nemůže dovolit a tak prostě VW raději počká s prodejem než by si kazil jméno a naštval zákazníky.

Ivo Janáček

Myslíte to jak nastavili auta přesně podle znění předpisů v Evropě a neuvědomili si, že v USA je právo nastaveno jinak? To je asi to samé jako když někdo tvrdí jak jsou elektromobily zeleně ekologické a pak když se to poctivě spočítá, tak najednou se přijde na to, že to není tak úplně pravda, viz třeba nedávný článek: https://autobible.euro.cz/jsou-elektromobily-opravdu-ekologictejsi-zalezi-na-statu-v-cr-to-neni-zadna-slava/

Petr Melechin

Myslíte to jak nastavili auta přesně podle znění předpisů v Evropě a neuvědomili si, že v USA je právo nastaveno jinak?

To snad nemůžeš myslet vážně…

Martin B

A díval jste se na tu aplikaci? Ač mám VELMI vážné pochybnosti o některých parametrech, tak i přesto jasně vychází o kolik jsou elektromobily ekologičtější. Nehledě na to, že splodiny nevypouštějí ve městech, což je asi nejdůležitější údaj.

Ivo Janáček

Ano, samozřejmě, že jsem se na to díval a stejně tak jako vy máte pochybnosti, tak i já mám pochybnosti, protože spotřeba u ICE je počítána s korekcí “Real World” kdežto u BEV tato korekce není použita a tudíž výsledek je asi tak 10-25% ve prospěch BEV. Přesto jsou výsledky překvapující.

Zadal jsem si srovnání svého vozu s vozem Tesla model S Long Range a vyšlo mi, že rozdíl je asi 4g CO2/km a že se to srovná po ujetí asi 267000km. Když jsem započítal svojí reálnou spotřebu, tak jsem se dostal na -2g CO2/km oproti Tesle. Pokud bych u Tesly ještě dopočítal reálnou spotřebu, tak bude rozdíl kolem 30g CO2/km.

Nejhorší ale na tom je, že reálný rozdíl může být ještě větší a to z toho důvodu, že se u elektřiny stále počítá tzv. energetický mix a nikdo se neuvědomuje jak se vlastně tento tvoří a jak se vlastně elektřina vyrábí. Silně zkrátím, nejdříve jedou všechny zelené zdroje a pak jaderné, až na konec najíždí zdroje jako je uhlí a plyn tedy ty nikoliv extra zelené. Co se stane, když si koupíte elektromobil a budete jej dobíjet? Elektřina ze zelených zdrojů je dávno rozebrána a abyste mohli nabít ten elektromobil, tak budete muset prostě přihodit do kotle uhlí a nebo povolit více kohout u plynu. Tedy žádný mix nelze počítat.

Martin B

Ta korekce je počítaná k ICE, protože ty jsou měřené ve velmi nepřesném NEDC, kdežto elektromobily se v NEDC neměří.

A teď mi řekněte, má vaše auto taky 4×4, 450 koní a je stejné velikosti? Protože pokud ne, tak rovnou můžete srovnávat armádní náklaďák a elektrické dětské vozítko a počítat emise. Já naopak srovnal BMW i340 a Teslu Model 3 LR a tam je rozdíl propastné. Třebaže u Tesly mají špatnou (nízkou) hodnotu dojezdu i podle EPA a například Curb Weight je o 10 procent vyšší než ve skutečnosti.

A co se týče toho rozebírání zelených zdrojů, tak to vůbec nedává smysl. Elektromobilů přibývá, stejně jako zelených zdrojů a spousta majitelů elektromobilů má na střeše solární panely. Nehledě na to, že elektromobily se nabíjejí především v noci, kdy jedou elektrárny na prázdno a spalují suroviny bez toho aby reálně vyráběly elektřinu. každý takový elektromobil jenom zlepší stabilizaci sítě a sníží ztráty, které se pak rozpočítávají na reálně spotřebovanou elektřinu.

Další věc je, že se recyklace baterií počítá elektromobilům jako produkce CO2, přitom opak je pravdou. Recyklace je zdroj surovin pro další výrobu a právě naopak snižuje emise na straně těžby. Nehledě na to, že baterie z elektromobilů se začínají používat ve statických úložištích a klidně tam můžou fungovat dalších 10 let.

Karel Kulda

Děkuji za pěkný komentář! 🙂 Jen pro zajímavost životnost baterie v úložišti je díky zachováni homogenních podmínek mnohem vyšší. Při kvalitním tepelném managementu klidně vydrží i 20+ let s minimální ztrátou kapacity, což mě dost překvapilo.. 🙂

Ivo Janáček

Ono je jedno jak ta korekce je počítána, problém je v tom, že ty čísla jaksi nesedí. Jak už jsem psal, u mého vozu po najetí 95000km a evidenci dle účtenek je uvedena spotřeba o něco málo vyšší, ale u Tesly je uvedena zcela nereálná hodnota.

Ano, opět to trapné srovnání dle výkonu, ale mě skutečně výkon motoru nezajímá, mě zajímají úplně jiné věci. A nejsem v tom sám, dle průzkumu je výkon motoru asi až na dvanáctém místě podle čeho lidi vybírají nové auto. Už si konečně odpusťte srovnávat auta podle jediného parametru.

Ano, pokud někdo nabíjí v noci, pak to problém není, ale čím více BEV bude, tím méně takových bude. Nebo máte pocit, že nabíječky se staví zbytečně? Pokud by všichni nabíjeli v noci a elektromobily by měly skutečný dojezd stejný jako deklarovaný, tak by přece byly k ničemu ne?

K té recyklaci si nejsem jistý, ale podle mě je to tak, že recyklace je nákladnější než nová produkce a pak by to dávalo smysl, protože s tím souvisí další produkce CO2.

Martin B

Podle čeho usuzujete že spotřeba udávaná v Tesle je zcela nareálná? Příklady od lidí co to auto mají jasně ukazují že EPA spotřeba je nejenom reálná ale lze snadno jezdit i více ekonomicky. Krom toho ta aplikace ukazuje dojezd ještě o 13 procent nižší než je EPA certifikace (460 vs 525 km).

Samozřejmě že spotřebu udávám podle velikosti a podle výkonu. Protože porovnávat spotřebu na základě kubíků dřeva na palubní desce a počtu dvojtých stehů na volantu by nedávalo smysl. To co zajímá na autě konkrétně vás je čistě vaše subjektivní záležitost, ale spotřeba se vždy posuzuje podle velikosti a výkonu.

Už z principu užití elektromobilů je jasné že absolutní většina lidí bude nabíjet doma přes noc nebo obecně mimo špičky. Od toho jsou motivační nízké tarify. V USA probíhá 80 procent nabíjení doma a elektromobily si ještě dlouho budou kupovat převážně lidé, kteří mají kde nabíjet.

Recyklace se využívá v místě spotřeby materiálu. Takže pokud máte fabriku, která materiál používá, tak je logické postavit recyklační továrnu co možná nejblíže. Na Teslu napojená společnost RedWood Materials plánuje výstavbu supermoderní recyklační továrny v severní Nevadě. Tedy v místě kde stojí Gigafactory. Po desetiletích využívání baterií, které z aut přejdou do statických zařízení pro uskladnění energie a budou následně zpracovány přímo v USA a nový materiál bude použit přímo v USA. Nebude se tudíš muset těžit a převážet přes půl světa někde z Chile. A recyklační firmy investují mnoho prostředků právě do toho aby recyklace byla co nejekonomičtější a materiálově nejvýhodnější. To se dělá špatně u notebooků a mobilů, kde máte stovky typů malých baterií, ale u automobilů, které obsahují obrovské počty standardizovaných článků je situace značně odlišná. Už dneska je možné z baterií získat zpět 80 procent materiálu a všichni se snaží udělat ten proces levnější a výnosnější.

Ivo Janáček

Usuzuji podle toho jaké údaje udávají samotní uživatelé těchto aut. Je to snad špatně?

Pokud jde o spotřebu, tak ta se neposuzuje podle vašeho názoru, ale podle normy případně podle toho co udávají skuteční uživatelé, to byste asi mohl vědět. Spotřeba se neudává podle výkonu, to jste si asi nějak spletl.

Pokud jde o recyklaci, tak pokud by to bylo výhodnější a tudíž levnější než těžba a zpracování nové suroviny, tak by to byl dávno skvělý byznys a dělalo by to hodně firem. No asi není, protože tak nějak náklady přímo souvisí s emisemi CO2, takže asi tak.

Martin B

Spotřeba se poronává podle výkonu. Nemá smysl srovnávat Citigo a Ferrari podle spotřeby.

Recyklaci baterií provádí spousta firem. Byl by nesmysl ignorovat recyklaci baterií, v nichž je materiál za tisíce dolarů v každé. U elektromobilů zatím není nějak moc co recyklovat, protože ty auta jsou stále v provozu. Už jenom sehnat baterie z Tesly je problém a k dispozici jsou pouze baterie z bouraček za neskutečně přemrštěné ceny. Tedy baterie z elektromobilů se nikde nehromadí a nevrší.

Ivo Janáček

Prosím můžete mi poslat nějaký odkaz, kde je spotřeba porovnávána podle výkonu? Nikdy jsem nic takového neviděl. Vždy se srovnává spotřeba podle spotřeby paliva/energie na jednotku vzdálenosti. Jako další se pak hodnotí buď rychlost a nebo prostředí.

Pokud jde o ty baterie, tak ten materiál je levný, drahá je výroba baterií, ne samotného materiálu.

Petr Melechin

Ivo: Ano, spotřeba je pro všechna auta uváděna na jednotku vzdálenosti, ale pokud pak ta čísla budu chtít nějak smysluplně srovnávat, tak musím vzít v potaz i další věci jako třeba velikost vozu nebo právě výkon. Jinak budu srovnávat Smart s Land Roverem, což mi sice řekne, které z těch aut má větší spotřebu, ale moc užitečné srovnání to není.

Nikoho nezajímá, že ty si na výkonu nezakládáš – pokud chceš mít aspoň trochu objektivní srovnání, tak na něj musíš vzít ohled. Nikdo netvrdí, že výkon je jediný důležitý parametr, ale prostě to je jeden z parametrů, který navíc řidič při jízdě pozná. Je to jako bys srovnával 95kW Octavii a 180kW Octavii RS, a při srovnání zcela ignoroval vyšší výkon RS verze, protože tobě ten nižší výkon stačí. Vyšlo by ti, že pro tebe je Octavia RS zbytečně drahá, ale to přece pak nemůžeš vydávat za nějaké objektivní srovnání těch dvou aut, které platí pro každého.

Ivo Janáček

Ale vždyť já pořád dokolečka vysvětluji, že srovnávání přes výkon motoru je totální nesmysl. To opravdu nikoho nezajímá. Auta se srovnávají především podle typu použití, takže pokud vezmu sedan nějaké velikosti měl bych srovnávat se sedanem obdobné velikosti. Nelze vypíchnout jeden parametr tedy výkon motoru a podle toho srovnávat. Chápu, že zastáncům Tesly se to líbí, ale uvědomte si laskavě, že dát do auta výkonný elektromotor je velice snadné a bohužel i vcelku zbytečné. Takže jestli to chápu správně, tak podle zastánců elektromobilů je jediné správně srovnání dle výkonu motoru, je to tak?

Petr Melechin

Ivo: Já snad tvrdím, že se mají auta srovnávat pouze podle výkonu? Já jen říkám, že to je parametr, který nemůžeš jen tak ignorovat (tak jako cenu, dojezd, vybavení, kvalitu, vzhled a co já vím).

Jestli tě dobře chápu, tak ty vnímáš určitou úroveň výkonu auta jako dostatečnou pro běžného člověka a cokoli navíc jako zbytečnost, na kterou by se při srovnání neměl brát ohled. To je možná platné pro určitou skupinu řidičů, do které se asi počítáš, ale ty to pořád vydáváš jako jediný správný přístup ke srovnávání aut a nedokážeš/nechceš připustit, že existují lidé, kteří to vnímají jinak.

Proč myslíš, že existují lidé, kteří si koupí tu Octavii RS místo normální? Nebo proč si někdo připlatí za nejvýkonnější motor v BMW? Tobě ten výkon navíc možná přijde zbytečný, ale to je jen tvoje subjektivní preference a nic to nemění na tom, že někteří vyšší výkon chtějí. A když pak budu ta dvě BMW srovnávat, tak musím zohlednit, že jedno má motor s 100 kW a druhé 200 kW, jinak to není smysluplné srovnání. Samozřejmě jakou váhu tomu dodatečnému výkonu připíšu, je subjektivní, ale pokud chceš být aspoň trochu objektivní, tak ten parametr nemůžeš zcela ignorovat.

Ivo Janáček

Nikoliv, já pouze tvrdím, že podle průzkumu nehraje výkon v případě rozhodování o koupi nového vozidla žádnou zásadní roli. Je až na osmnáctém místě. Já ten parametr neignoruji, mě jen vadí, že je to jediná modla u BEV podle které se vybírají auta ke srovnání (nakonec dojde na dojezd a každý napíše, že na cestu do práce a z práce to stačí). Navíc v praxi je to u Tesly výhoda v nižších rychlostech, v těch vyšší ztrácí, protože nemá převodovku. Ale to už nikdo neříká.

Martin B

Už jste někdy viděl, že by někdo srovnával spotřebu kategoricky odlišných automobilů? Kdokoliv kdykoliv?
Když porovnáváte automobily na základě spotřeby tak se VŽDY srovnávají auta stejné kategorie, výkonu a velikosti.
Proč rovnou nesrovnáváte spotřebu Ferrari a Citigo?

Ten materiál rozhodně není levný, ale výroba je dražší. Cena výrobních technologií rychle klesá a stále více to bude o ceně materiálu.

PetrK

Tak ono srovnávat vaše imaginární auto s reálným modelem je takové, řekněme nefér.

Karel Kulda

Myslím, že realita bude dost podobná. Naše firemní elektrické Citigo jezdí v současné době za 15kWh/100km.

Ivo Janáček

Je zvláštní, že uvádíte údaj, který odpovídá tomu co uvádějí uživatelé, proč ale u Tesly uvádějí podstatně vyšší čísla netuším. Nicméně pouze 20% uvádí čísla nižší a celých 80% čísla vyšší, takže tam asi něco nehraje. Jinak ve vašem případě rozumná volba, takhle by se měly BEV používat.

Martin B

Já nevím kde jste vzal ten poměr 80:20, protože když se podívám na spotřebu na internet, tak je podobná tomu co je uvedeno v EPA specifikaci. Nehledě na to, že vám tu celou dobu říkám, že ta aplikace pracuje s hodnotou o 13 procent nižší.

Ivo Janáček

Koukám z okna a pořád tam stojí, ale asi máte lepší informace než mám já a asi tedy, podle vás, umím cestovat prostorem jen tak bez auta.

Karel Kulda

Už nevím, jestli si děláte ohledně srovnávání automobilů s rozdílným výkonem legraci, jestli to myslíte vážně, nebo jestli trolíte…:D Samozřejmě, že je to naprosto podstatné a nemůžete Vaše auto srovnávat s Modelem S (pokud tedy Vaše auto nemá obdobný výkon a charakteristiky…) Ještě, že nejezdíte s Yarisem, to byste nám tady teprve psal zajímavé závěry…:D

Ohledně nabíjení: V budoucnu mohou být klidně pomalé nabíječky u parkovacích stání a může se nabíjet v noci. V současné době, kdy není infrastruktura si zkrátka má EV koupit ten, kdo tu možnost má. Určitý počet nabíječek samozřejmě vždy bude muset být.

K recyklaci: Již dnes se využívají jeté baterie. Uvažuji nad nákupem baterie do firemního provozu pro kompenzaci špičkových odběrů, které máme velké a v nabídce na tuto baterii jsou použité vysloužilé baterky:) Naprosto geniální řešení a myslím si, že v budoucnu to bude naprosto běžné.

Ivo Janáček

V žádném případě si nedělám legraci. Podle vás tedy když postavím obludný BEV s výkonem třeba 1MW, který bude vážit 20 tun, tak bude lepší než normální auto s výkonem 100kW a hmotností 1200kg? Skutečně si to myslíte? Nebo jiný příklad, proč mají několikrát slabší ICE auta vyšší maximál ní rychlost než Tesla? Víte to?

Pořadí důležitosti faktorů, které ovlivňují koupi nového automobilu:

1. Cena
2. Spolehlivost
3. Druh paliva
4. Značka
5. Spotřeba
6. Model
7. Provozní náklady
8. Počet dveří
9. Komfort
10. Velikost vozu v rámci prostornosti
11. Objem motoru
12. Daně a poplatky
13. Převodovka
14. Počet sedadel
15. Velikost zavazadelníku
16. Velikost vozu v rámci manévrovatelnosti
17. Barva exteriéru
18. Výkon motoru a dynamika
19. Ovladatelnost
20. Délka záruční lhůty
21. Elektrické ovládání oken
22. Bezpečnost
23. Viditelnost skrze zadní okno
24. Emise CO2
25. Vzdálenost dealerství

Zdroj: https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/na-techto-vecech-lidem-opravdu-zalezi-pri-vyberu-auta-brusel-vysledky-asi-nepotesi/

Jak vidíte, tak ten váš výkon a dynamika je až na 18. místě, proč asi? No protože dneska už to není tak důležité a lidé dávají přednost jiným věcem a vlastnostem. Tesla je však americká automobilka, takže jede podle toho. Navíc jsou BEV mnohem těžší, takže potřebují o něco vyšší výkon, aby toto mohly kompenzovat a v neposlední řadě se tím částečně u Tesly kompenzuje i nepřítomnost převodovky což má vliv na nízkou maximální rychlost.

Takže stejně jako vy řešíte výkon motorů, tak já bych klidně mohl řešit maximální rychlost a napsat, že Tesla model 3 SR 211kW má maximálku 209km/h takže ji klidně mohu srovnávat s Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDI 103 kW který má 208km/h.

No a nakonec bych byl rád, kdybyste tady napsal jak často používáte vy maximální výkon vašeho auta. Já jsem ho ještě nikdy nepoužil. Většinou se pohybuji v dolní polovině a výkonu a zcela výjimečně potřebuji více a to mám jen 200 koní a hmotnost vozu je něco kolem 1550kg.

PetrK

Pořadí je údaj na dvě věci. Pokud nemáte váhu, která se danému faktoru přikládá, má to jen minimální vypovídající hodnotu. Vhodné je to pro porovnání dvou faktorů, ale ne pro rozhodovací tabulku.
Jinak k vašemu imaginárnímu autu a hodně to přitáhnu za vlasy. Já tvrdím, že žádné auto nemáte. Moje tvrzení má úplně stejnou vypovídající hodnotu, jako to vaše.

Ivo Janáček

Aha, takže to, že je něco na konci druhé desítky ještě neznamená, že je to méně důležité než to co je v první desítce? To je zajímavý přístup a pak tedy i chápu vaše další tvrzení. Vyřešeno.

PetrK

@Ivo Janáček – k seznamu
Já tvrdím, že zprůměrováním průzkumu nedodali dostatečně vypovídající hodnotu. Myslím, že ať se na ten seznam podívá kdokoliv, tak se s ním na 100% neztotožní. Dokonce bude mít jinak i první desítku, která by měla být relativně vypovídající. Prostě každý má svojí rozhodovací tabulku postavenou úplně jinak a zprůměrované to absolutně nesedí.
My jsme na vojně měli útvarového psychologa a útvarového právníka. Právník byl tak trochu Denny deVito, psycholog zase takový Dwayne Johnson, ale ještě trochu větší. Měli společné přednášky a tvrdili, že oni dva jsou dohromady dva průměrní vojáci útvaru. Tak asi tak.

Karel Kulda

Já neříkám, že bude lepší, jen říkám, že to obludne 20 tunove BEV mate srovnávat s obludnym 20 tunovym spalovakem, je mi putna, jestli bude lepší! 😀

Jinak podobný průzkum bych bral s velkou rezervou. Za prvé průzkum většinou vychází tak, jak si zadavatel přeje. Pokud budete chtít, aby mělo velké preference SPD, nebo komunisti, tak půjdete dělat průzkum před úřad práce, to samé u aut, bude velký rozdíl, zda podobný průzkum uděláte na polském sídlišti, nebo v německé metropoli…za druhé autoforum…

Ivo Janáček

Aha, takže najednou mám srovnávat podle hmotnosti? Takže ne podle výkonu motoru? Proč tedy mám srovnávat Tesly podle výkonu motoru a jiné auta podle něčeho jiného?

Karel Kulda

Myslel jsem tím, abyste srovnával srovnatelné. O hmotnost samozřejmě konkrétně nešlo…Vidím, že to nikam nevede a odcházím… 😀

Ivo Janáček

Takže srovnatelný je pouze výkon motoru? Jinak nic jiného? Zvláštní když to je v rámci rozhodování až na osmnáctém místě nemyslíte?

Tomáš Kratochvíl

Nesmysl. Vykon/cena se resi na prvnim miste a to nejen u automobilu.

Ivo Janáček

Ano, řeší se poměr výkon cena, ale zde to slovo výkon neznamená výkon motoru, ale spíš celkové vlastnosti vozidla.

Karel Kulda

Vaše tvrzení jsou zavádějící. Jaderná elektrárna jede pokud možno neustále na plno. Omezení výkonu, nebo dokonce odstavení se prakticky nekoná, kromě pár výjimečných situaci v roce. Energetický mix je jasne daný. Máme určite zdroje a ty jsou schopny dodávat určitý mix energie. Netušil jsem, že se dá spekulovat nad energetickým mixem… 😀 Člověk se až diví, co všechno je dnes možné zpochybňovat.

Ohledně dieselgate. VW se snažil cíleně oblbovat měřící zařízení a v USA udaval lživé údaje o svých autech. Proto také ty pokuty a vykupovani dodaných aut:) Argument, že si v Evrope proloboval s dalšími výrobci to, aby se test nastavil tak, jak potřebuje, je smutný a ukazuje to na lhostejnost dnešní společnosti k aroganci velkých koncernu, které se chovají jako cunata. Vážně by to chtělo si ohledně Dieselgate něco načíst a pokud máte dieselové auto, tak rozhodně není čistější, než EV a nemám na mysli CO2…

Ivo Janáček

Podle toho co píšete jste vůbec nepochopil co jsem napsal. Doporučují podívat se na grafy: https://www.electricitymap.org/?countryCode=CZ&page=country

Zjistil byste, že nejenom jaderné elektrárny jedou trvale, ale i ty uhelné a že to vše se dorovnává hlavně plynem. A teď vám dám hádanku, pokud nebudu mít BEV a nebudu tedy nabíjet, tak který zdroj nepojede? Ano, správně, nepojede ten plynový, takže pokud budu mít BEV a budu ho nabíjet, tak ho budu nabíjet převážně z plynové elektrárny.

Karel Kulda

Ne, vy jste to nenapsal dobře. Vzhledem k tomu, že jsem přímo energetiku vystudoval, tak mám povědomí troufám si říct vysoké. O tom, že by odstatavovaly uhelné elektrárny jsem nic nepsal, nepotřebuji nic zjišťovat…

Mám pocit, že stále nechápete energetický mix. Zkrátka odebranou elektřinu ze sítě tvořil určitý poměr energie z určitých zdrojů. Je jasně dané s jakým energetickým mixem jezdily EV v loňském roce, pokud brali energii ze sítě. Váš mobil jste nabíjel stejným mixem, jako jiný člověk tankoval svůj elektromobil. Reagoval jsem na to, že zpochybňujete energetický mix, Váš argument ohledně špičkových zdrojů asi necháme být, pokud toto napíšete, pravděpodobně se nikdy nepochopíme..:)

Navíc přeceňujete odběr elektromobilů, pro Vaši představu nedávno jsem byl v cementárně, kde byl elektromotor, který měl 10MWh. Jeden jediný motor…
Tento jediný motor za hodinu spotřebuje ekvivalent cca 350elektroaut hodinu jedoucích. Většinu odběru tvoří velký průmysl, auta to nikdy nebudou. I kdybyste elektrifikoval většinu osobních aut, stejně to nebude příliš velký odběr. Navíc pokud bude jednou systém dobře nastvený, tak elektromobily naopak můžou být pro přenosovou soustavu výhodou. Mohou snižovat odchylku sítě, mohou fungovat jako stabilizace. Budoucí možnosti jsou obrovské, ale myslím, že Vás o tom nikdy nikdo nepřesvědčí….:)

Martin B

Když Tesla začala prodávat první Modely 3, tak tam nefungovalo rádio, které bylo dodáno updatem o pár měsíců později. To není nic proti tomu, že ID.3 prakticky nefunguje vůbec. Oni neřeší nějaké maličkosti, ale úplně zásadní problém SW. Například nemožnost automatické aktualizace a proto ty auta neprodávají – musí se aktualizovat ručně a to by jinak bez velké svolávačky nešlo.

Ivo Janáček

Ať má VW jakékoli problémy, tak dokud auta neprodává, tak je to jeho interní problém. Pokud by je takto prodával, tak by to bylo jinak.

Martin B

A tento jejich interní problém jasně ukazuje, že po stránce elektroniky jsou velmi pozadu.

Ivo Janáček

Ano to klidně podepíšu a to nejen oni, ale i většina evropského průmyslu. Tady se hraje na něco jiného, důležitější je přece být jako eko, být korektní atp. Vývoj dávno odešel jinam a miliony lidí řeší nesmyslné papírování a nebo dotace. Evropa má co chtěla a teď se jí to začíná vracet.

Martin B

Neschopnost vyrobit SW nemá nic společného s ekologií.

Ivo Janáček

Ale má, peníze se investovaly jinam, takže na toto nezbylo, vývoj se outsourcoval do států typu Indie atp.

Martin B

Jo peníze se investovaly na krytí pokut a výkup aut po DieselGate. Za ty prachy si tehdy mohli koupit Teslu 3x.

Ivo Janáček

To sice mohli, ale naštěstí to neudělali. Sice by získali dobrou elektroniku, ale to je asi tak všechno.

Karel Kulda

Pravda…to, že by koupili firmu, která tenkrát stala jednotky mld. Dolarů a dnes má hodnotu 100+mld. dolarů by jim bylo naprosto k nicemu. Ještě, že takovou hloupost neudělali…dobra logika…navrhuji vyhýbat se investicím obloukem:D

Ivo Janáček

Víte hodnota akcií je věc poněkud virtuální, protože jakmile byste chtěl prodávat, tak cena poletí dolů. Ale chápu z hlediska laika je to něco co se dobře srovnává.

Martin B

Ano, asi tak všecho. A proto klasické automobilky jsou vystrašené, že skončí jako Nokia když přišel na trh iPhone.

http://www.hybrid.cz/sef-volkswagenu-se-boji-ze-kocern-dopadne-jako-nokia-omezi-vyvoj-vodikoveho-pohonu

Martin B

Myslím, že jste neviděl video od Sandyho Munroa, protože byste mluvil jinak. Tento veterán automobilového průmyslu je novou Teslou naopak nadšený.

Samo

Európania sme tu zhýčkaný, v US kvalita spracovania nehrá až tak rolu a Tesla je US automobilka.

3,14ranha

Kvalita zpracování obvykle souvisí i s celkovou životností (buď fyzikální, nebo morální) a spolehlivostí. A tady si myslím že evropská filosofie (a co teprve tradiční Japonská !) zaslouží pochválit, nikoli pohanit.

Nejekologičtější auto je takové které neskončí předčasně na vrakáči. To poslední co by prospělo planetě by bylo kdyby se Tesla začala chovat jako Apple (a Bohu žel tak končí hodně amerických technologických společností které dorostou do rozměrů nadnárodní korporace).

Rostislav Rosomák

“užitečná tlačítka pro jednoduché sklopení zadních sedaček při přístupu z kufru” – tohle je bezva. Když vystupuju z kufru u modelu 3, vždycky uvíznu.

Ivo Janáček

Evidentně jste nepochopil, nicméně je to něco, co mají běžná auta už víc jak deset let ve standardní výbavě takže mě spíš šokuje, že to Tesla zatím neměla.

Martin B

Žádné z mých aut to nemělo 🙂

Samo

“běžná auta už víc jak deset let ve standardní výbavě” celkom odvážne tvrdenie ale nechajme to tak. Na mnoho autách to nie je.

Henry

Spocital nekdo, kolil ma ten zadni kufr objem bez sklopenych sedacek? Nedari se mi to najit.. 🙂

Pacholik

Dá se nějak dopídit o kolik je to čerpadlo účinnější než ty odporové dráty (rozdíl příkonu)? Kolik to udělá na dojezdu? Asi to bude vážit o něco víc… Vypadá to ale velmi elegantně. Jinak dík za super článek! 😉🙏

Invc

Tam by neměl být problém s životností čerpadla – to je tam v provozu prakticky neustále protože má na starosti teplotní management baterie a spol… která to potřebuje prakticky pořád a je na to dimenzována. Problém v životnsoti by mohl být u toho “bazmeku”, který přepíná proudění z celého auta (chobotnice).

V podstatě je to tak, že se odstranil “malý systém” který měl na starosti kabinu, a spojil se s “velkým systémem”, který se staral o baterii.

Ivo Janáček

Vzhledem k tomu kolik hodin ty auta najedou, tak bych se o životnost toho kompresoru až tak nebál. Pokud je kvalitní, tak to auto několikrát přežije.

Robert

Skor by som povedal ze ta ucinnost sa prejavi kombinaciou superbottle a tepelneho cerpadla. To by chcelo nejake chladiara aby sa na ten system pozrel, vidim tam dva vymenniky chladivo-kvapalina ale kam to ide a co to chladi alebo zohrieva tazko povedat.

Tomáš Kratochvíl

Je vidět, že Munro maká i přes karanténu. Podle toho co zatím zjistil, udělala Tesla řadu změn oproti modelu 3, a docela se trefili do toho, co Munro trojce vytýkal nejvíce. Taky se vyplnila jeho předpověď, že auta vyráběná v Číně budou mnohem lépe uzpůsobeny pro hromadnou výrobu, na rozdíl od původní karosérie modelu 3, kde to byl takový vzorkovník všech možných materiálů a způsobů jejich spojování. No vděčné téma spár na karoserii. Ty jsou už od pohledu lepší, no do jakéhosi standardu ještě stále drobet chybí. Auto vypadá pěkně navržené, bohužel kvalita výroby je v Americe stále trestuhodná. V autě, co Sandy rozebírá se už na lince někdo vrtal, snažil se vyřešit zavírání kapoty, což se nakonec stejně nepodařilo a bylo by to na reklamaci. Frunk prostě po prvním otevření nešel zavřít. Podle toho jak si v Číně tu Tesla fabriku hýčkají, čekám že tamní kvalita výroby bude paradoxně na vyšší úrovni, než doma ve státech.
Jinak díky za článek, jen drobná poznámka: tepelné čerpadlo si dáte k baráku pro vytápění. Tomu co se dává do aut říkáme “kompresor klimatizace” a je u spalovacího motoru poháněn klínovým řemenem s elektromagnetickou spojkou. U BEV je honěn vlastním elektromotorkem. I tak se jedná o naprosto běžnou součást, nečekám zde zásadní inovace. Samozřejmě člověk si to může pochválit tak jako tak. Paradoxně Munro začíná to vido zmínkou o stížnostech na hlučnost právě tohoto komponentu, podle vyjádření Tesly provedou úpravu přidáním izolačního obalu kolem kompresoru.

Robert

Tepelne cerpadlo nieje nic prevratne v aute, skor ide o centralizaciu celej sustavy a jeden kompresor, ktory sa stara o vsetku tepelnu energiu v aute, jak o kabinu tak o baterky ci motor. Inak s vami suhlasim, ale treba si uvedomit ze auto je neuveritelne zlozita skladacka a musite mat dodany kazdy diel v presne danom pocte a kvalite, to su stovky roznych dodavatelov, vacsinou nemate ziadne zalohy ani velke pocty suciastok na sklade, lebo to je logisticky a finacne nezmysel, ak vsetko funguje ako ma. Verim ze Cina si vie subdodavatelov ustrazit ovela lepsie, tam maju vacsinov hlavny subdodavatelia, svojich subdodavatelov a ti uz vedia mat kontakty alebo rozdelovat vyrobu na rozne fabriky a tak v pripadne vypadku jednej malej sa da tento vypadok bleskovo pokryt fabrikou druhou.

Martin B

Model Y se nevyrábí v Číně. Dělají to ve Fremontu ve stejné továrně jako Model 3. Čínská linka pro Y je teprve ve výstavbě.