Metanový Raptor v plné velikosti má za sebou první zkušební zážeh!

SpaceX nesundavá nohu z plynu a jen pár dnů poté, co byl do McGregoru v Texasu dopraven první exemplář motoru Raptor v plné velikosti, už proběhlo jeho krátké zažehnutí. Elon Musk poskytl fotky a videa a zároveň také vysvětlil, na jakém principu funguje úvodní zapálení motoru. Tento motor spalující metan a kyslík má tah 2 MN a je navržen pro to, aby poháněl marsovskou raketu Super Heavy Starship.

Elon Musk nejdříve v neděli ráno nasdílel fotku z testovacího areálu v McGregoru, kde spolu s týmem inženýrů připravoval zkušební zážeh Raptoru. Muskova přítomnost indikovala, že na test nebudeme muset čekat moc dlouho.

Elon Musk před testovacím zážehem Raptoru v únoru 2019 (Foto: Elon Musk)

Zážeh nakonec proběhl v noci z neděle na pondělí (místní pozorovatelé dokonce informovali o provedení více než jednoho testu). Elon nejdříve zveřejnil pouze fotku se slovy: „První zážeh motoru Raptor pro lety lodi Starship! Jsem strašně pyšný na skvělou práci týmu ve SpaceX!“

Zkušební zážeh motoru Raptor v únoru 2019 (Foto: Elon Musk)

Jen pár minut poté Musk zveřejnil také dvě videa zachycující tento krátký zkušební zážeh z různých vzdáleností. POZOR, první video má hlasitý zvuk!

Jeden z fanoušků také vytvořil upravenou verzi prvního videa, která má sesynchronizovaný zvuk.

AKTUALIZACE: SpaceX následně na Instagramu doplnilo, že zážeh trval 2 sekundy, tlak ve spalovací komoře dosáhl 170 barů a tah byl na úrovni zhruba 116 tun, tedy přibližně 60 % maxima.

Kompletně smontovaný trup prototypu lodi Starship s třemi atrapami motoru Raptor (Foto: Elon Musk)

Po zveřejnění videí se lidé Elona ptali, proč je plamen chvílemi nazelenalý. Podobnou zelenou barvu můžete znát ze startů raket Falcon, jelikož motory Merlin jsou zažehávány samozápalnou směsí TEA-TEB (triethylhliník-triethylboran), která při vznícení svítí zeleně. Mimochodem, nedostatek těchto látek přesně před rokem způsobil nezdar při přistání centrálního stupně Falconu Heavy.

Raptor však TEA-TEB nepoužívá, a tak Elon napsal, že zelená barva během testu by mohla být způsobena buď saturací kamery nebo kouskem mědi ze spalovací komory.

Jak je tedy Raptor startován, když ne pomocí směsi TEA-TEB? Musk prozradil, že plynný metan a kyslík je zapálen výkonnými svíčkami (podobnými těm, co startují motory v autech), čímž se následně zažehnou hořáky, jež zapálí spalovací komory hnacích turbín a také hlavní komoru. Musk tento proces vtipně nazval „neskutečně silným prdnutím“.

Jak moc úspěšný test byl a jestli proběhl podle očekávání, zatím nevíme, ale to, že Musk o něm mluví s nadšením, je dobrým znamením. Stejně tak je u jakéhokoliv nového motoru velkým úspěchem už jen to, že se motor při prvním zážehu nerozletěl na milion kousků.

Dá se předpokládat, že v následujících týdnech budou prováděny delší a delší zkušební zážehy. Zároveň by mohly být brzy otestovány také další dva exempláře Raptoru. Celkem tři motory totiž budou poté nainstalovány na experimentální prototyp lodi Starship, který je montován jen asi 720 km jižně od McGregoru. Prototyp by podle Muska mohl už během jara začít provádět první krátké lety. Celkem 38 Raptorů pak bude pohánět monstrózní ocelovou raketu Super Heavy Starship navrženou mimo jiné i pro cesty na Měsíc a Mars.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
12 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře