Starhopper

Koncem roku 2018 začalo SpaceX v jižním Texasu u Boca Chica Village montovat první technologický demonstrátor kosmické lodi Starship. Demonstrátor je přezdíván Starhopper nebo Starship Hopper a jeho úkolem je ozkoušet klíčové technologie potřebné pro kosmickou loď Starship. Konstrukce Starhopperu má k finálnímu designu lodi daleko, ale i tak dobře posloužil k otestování motoru Raptor v reálném provozu, tankování metanu a také prověření avioniky při krátkých letech a přistáních.

Starhopper má stejný 9metrový průměr, jako bude mít finální Starship, ale je o něco nižší. Celková výška Starhopperu i s původní špičkou se odhaduje na nějakých 40 metrů, přičemž finální orbitální raketa by měla mít výšku 50 metrů. Ve výsledku však Starhopper má jen asi 20 metrů, protože mu chybí horní polovina, kterou zničil vítr v lednu 2019. SpaceX se rozhodlo nevyrábět novou, protože pro plánované testy nebyla potřeba.

Poznámka: Souběžně se Starhopperem probíhají přípravy orbitálních prototypů lodi Starship. Tyto aktivity průběžně sledujeme v samostatném článku.

» Přeskočit na aktuální informace «

Stručná historie Starhopperu:

  • Na konci prosince 2018 začala v jižním Texasu vznikat ocelová konstrukce neznámého účelu. Elon Musk poté vysvětlil, že jde o experimentální prototyp kosmické lodi Starship, který bude provádět krátké zkušební lety.
  • 11. ledna 2019 byl Starhopper kompletně smontován, avšak jednalo se jen o velmi hrubou konstrukci bez funkčních motorů, nádrží apod.
  • Následně byl Starhopper opět rozmontován na dvě poloviny a začala příprava „vnitřností“
  • Na konci ledna silný vítr zničil nedostatečně ukotvenou horní polovinu Starhopperu
  • V následujících týdnech pokračovaly přípravy spodní poloviny – instalace nádrží, kabeláže, potrubí, zpevnění nohou apod.
  • 8. března byla spodní část Starhopperu přepravena na nedalekou startovní rampu
  • 11. března byl na rampu dopraven první motor Raptor, který byl o pár dnů později nainstalován na Starhopper
  • Starhopper během března absolvoval několik tankovacích zkoušek
  • 4. dubna proběhl první zážeh Starhopperu, který trval 3 sekundy. O dva dny později proběhl další krátký zážeh. Motor Raptor byl ze Starhopperu odmontován a odeslán do Hawthorne.
  • Na začátku června byl do Starhopperu nainstalován Raptor se sériovým číslem 4, ale zanedlouho byl opět odmontován
  • 11. července na rampu dorazil Raptor se sériovým číslem 6 a byl nainstalován na Starhopper
  • 17. července proběhl statický zážeh a 26. července byl proveden první krátký let do výšky 20 metrů
  • 28. srpna pak proběhl finální testovací let do výšky 150 metrů
  • Starhopper má být v budoucnu využíván pro stacionární testování motorů Raptor

K dispozici je také video z přeletu dronu nad rampou se Starhopperem:

Aktuální informace


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a redakce mohla nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkujeme za přízeň!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
301 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin

K dvojitým tryskám odporúčam vysvetlenie Scotta Manleyho (začínajúce v cca 2. minúte), hovorí aj o zaujímavostiach ako riziku nestability a podobne…

Jirka

Podle tweetu se jedna o skutecne raproty (ikdyz je to mix produkcnich a vyvojovych casti). Prvni raptor ktery by mel byt pouzit na Hopperu by mel mit zkusebni zazeh v unoru.

Roman

No vypada to pěkně. Zajimalo by mě, jak to chtej vyhladit. Zatim to vypada jak zmačkaný alobal.

rorejs

Podle mě se to celé natlakuje, čímž dojde k vyhlazení povrchu a hlavně ke zpevnění celého skeletu. Ale je to jen spekulace, uvidíme.

Martin Jílek

Já si zase dovolím zaspekulovat, že se nic vyhlazovat ani nafukovat nebude a současný vzhled už zůstane. I vzhledem k nedávnému Tweetu Elona (viz Aktuální informace).

Roman

Co tam chcete nafukovat? To je pevná ocelova konstrukce a to leskle je nejaka forma tenkeho plechu nebo folie, ktera je na tom přidělaná. Je to krásně vidět na te fotce s nohama.

Ales

vi se jak bude probihat prvni zkouska nebo co behem toho chteji otestovat? Nejak mi neni jasny jak to budou ovladat kdyz nemaji na vrcholu ty kridelka a nohy jsou taky pevne.

Jiří Hadač

Timhle ale nezvládnou ovládat případnou rotaci. Každopádně, máš rozhodně pravdu, bude to takové opakování testů Grasshopperu a F9R dev1. Prostě se naučit ovládat takový kolos. Držím palce, jako asi všichni.

Ales

Petře děkuji
Jiří jestli myslíš rotaci ve vertikální ose tak můžeš ovládat tak že krajní motory nakloníš na opačnou stranu vůči sobě.

Každopádně si myslím, že tam brzo přidají ty křidélka nahoru, protože ani falcon nedokážou ovládat bez roštových kormidel. Uvidíme co zamýšlí. Už se těším na první skoky 🙂

Jiří Hadač

Ona je otazka, kolik se jich bude dat naklanet. Ja vychazel z toho, ze jen centralni. Samozrejme pokud i krajni, tak mas pravdu. Ale to tu nerozresime.

Hrímfaxi

Nerezový design lodi mi silně připomíná starší sci-fi představy kosmické dopravy. Mám před očima černobílý obrázek rakety nápadně se podobající Starship startující z rampy uprostřed města. Trochu jsem zapátral, daný obrázek jsem nenašel, ale narazil jsem na jiný parádní kousek.
Myslím první obrázek, ale pro zajímavost posílám odkaz na celý článek. Nepřipomíná vám ta vize z roku 1948 něco? 🙂

Goodman

Nerezový design lodi mi silně připomíná starší sci-fi představy kosmické dopravy. Přesně to jsem teď chtěl napsat :DD
Doma mám hračku raketu, kterou jsem dostal od táty ještě než jsem šel do školy. Je to skoro to samé. Hned jsem si vybavil všechny ty skvělé roky a hry na kosmonauty.

Honza

Moc nerozumim tomu, ze to nebude 1:1 kvuli aerodynamice. Cekal bych ze to bude stejne vyskoky jako planovany starship vcetne hornich kridelek.

Martin Jílek

Nejsem si jistý, jestli při těchto malých rychlostech bude aerodynamika zas tak důležitá. A například Grasshopper také neměl roštová kormidla.

Honza

Ale co vitr? Plocha tohoto bude skoro o polovinu mensi. Ke pravda, ze pokud s tim.stejne chteji pristavat i na Marsu, budou muset pripadnou rotaci v ose resit spis pozicnimi motorky na prisi nez kormidly

Jirka

Vzhledem k tomu co jiz dokazala vime, ze to nejsou bridilove, ale ze o problematice vedi mnohem vice jak my tady.
Zmensene modely se pouzivaji bezne v F1. Extrapolace do 1:1 uz neni takovy problem.

Hrímfaxi

Nejen v F1, ale snad ve všech aplikacích. Model se zmenší a testuje v prostředí s větší hustotou (podle měřítka modelu). V těchto testech nebude hrát aerodynamika velkou roli. O té mají určitě dobrou představu.
A pokud vím, FH nebyl také předem testován 1:1. Přitom neplatí, že odpor vzduchu FH rovná se 3xF9.

pepa

i modely pro vodni turbiny se testuji v prumeru cca 350mm, a vysledne kolo muze mit prumer treba 5metru. vzduch a voda “je to same “. takze v tom problem nevidim

Mirek

Není to tak dávno, co se myslelo, že ta válcovitá struktura je budoucí vodojem a nakonec se z toho vyklubala vesmírná lod 🙂

Tomáš

Až vesmírna nebude.

Josef

Dotaz pro technicky znalejší: Ten plech (“alobal”) se na ocelový trup lodi připevňuje jak? Bodovými svary? Vždyť musí být hrozně slabý a propalovat se :-o. Pokud navíc budou svary bodové a hodně řídce rozmístěné, bude mít přece podtlak vzduchu tendenci plechovou fólii strhávat. A pak by mě ještě zajímalo, jak se dá fólie vyhladit tak, aby při letu prototypu nezvyšovala tření mezi povrchem a vzduchem.

Předem děkuji za vysvětlení.

Hrímfaxi

Možná mají z druhé strany magnetky 🙂 Nebo používají lepidlo. K tomu svařování z praxe podotýkám, že bodovat nerezové plechy o tloušťce 0,3-0,4mm není problém. A nejspíš i menší tloušťky.

Ales

Dle mého názoru tam nebude žádný zázrak, prostě použili standartní metodu svařování TIG. Ono to vypadá jako strašně tenký alobal, ale zřejmě to bude klasický nerez tl. 0.5 mm (jen tipuju) nebo něco podobného. Bodové svařování to určitě není (neplést si bodový svár ve smyslu plochý a bodové svařování). Rozhodně bych neměl obavy že se to utrhne.

Dále dle mého názoru – u tohoto prototypu se jim vyplatilo na celý povrch přivařit slabší leštěné plechy které snižují tření a zvyšují odrazivost tepla,světla. Druhá možnost je celý povrch lodi vyleštit, což je technologicky možné, ale je to dražší a náročnější (časově).

Co se týče zvlnění, pokud máte slabý plech je těžké ho dokonale vyrovnat a i malá odchylka v rovinnosti (válcovitosti) je hned vidět jako zmuchlaný povrch. Až vyleští první letový HW který nebude mít na celém povrchu přivařeny tenké plechy tak to bude vypadat hezky. Přece jen pokud zkrouží plech tl. 10 mm tak si drží tvar.

Josef

Děkuji za vysvětlení. Mně jen nejde do hlavy, jak použít TIG svařování skrz ten plech (fólii). Aby se nepropálila a byla pevně přivařená z druhé strany na ocelový trup lodi. Protože svár přece potřebuji mít mezi fólii a pláštěm lodi. Tam žádnou elektrodu nedostanu. Budu tedy muset komplet bodově roztavit fólii plamenem (acetonovým hořákem..)?

Jiří Hadač

Ja mam kliku, ze posledni dobou sleduju kanaly wekona, kileroze a vidlaka, takze mam aspon tuseni, o cem je rec :-). Ale dumal jsem nad tim samym, plus, jak tam dostat ten inertni plyn. Ale podotykam, ze sem absolutni laik, a vysvetleni nepotrebuju, budu Alesovi verit, ze to pujde snadno.

Ales

Josefe, mrkni na tu fotku co je i tady:
comment image

Je videt ze plechy jsou privareny po obvodu kratkymi svary. Pod jednotlivymi plechy nic neni. A opravdu to neni folie, predstav si plech. Kdyz to bude ta cca 0.5 mm a privarujes k daleko tlustejsimu podkladu. Tak se to svaruje celkem snadno. Oproti tomu se hure svaruji dva tenke plechy.

Inertni plyn tam dostanou z horaku.

Josef

Jo, podle této foto už vidím, že jsou svary těsně po obvodu. To ale právě mimojiné znamená, že udělat svar například uprostřed plochy fólie (plechu) bude o něco složitější. Takové svary ani nikde nevidím. Že by tam nakonec nebyly vůbec?

Ales

Taky ze tam nejsou 😉

chello

Používají k sváření MIG. Možná méně hezké sváry oproti TIGu za to větší produktivita 🙂comment image

Jiří Hadač

Abych se poučil, tak jsem si o tom něco přečetl. 🙂

Pavel P.

Mě by zajímalo, jaký význam má ten “alobal”.

Ketivab

Pravděpodobně hlavně estetický.

Ales

Viz. výše – odrazivost tepla, světla. + to že je to hezké 😀

Vendelin

Vypadá to že se nechali inspirovat raketou ve Vašem logu. Chybí jen to okynko😀😀

Samo

Oni tam také okienka majú 😀comment image