Mise Formosat-5

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 24. 8. 2017 20:51 SELČ
  • Startovní okno: 42 minut
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Úspěšně proběhl 19. 8. 2017 (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Tchaj-wanský satelit Formosat-5, který bude sbírat data pro analýzu přírodních katastrof, národní bezpečnost, sledování životního prostředí, mezinárodní záchranné operace a vědecké účely
  • Hmotnost nákladu: zhruba 475 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 3 (nový první stupeň číslo B1038)
  • Cíl: Heliosynchronní dráha
  • Startovní rampa: SLC-4E (Vandenbergova letecká základna, Kalifornie)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na autonomní mořské plošině JRTI
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Ve své době se jednalo o misi s nejméně hmotným nákladem, jaký kdy Falcon 9 vynesl. Později jej však překonala mise TESS (365 kg).
  • Jednalo se o poslední první stupeň typu Block 3. Všechny další mise by už měly být s raketami Block 4 nebo Block 5.
  • Formosat-5 měl původně letět na Falconu 1e, který však nakonec nikdy neletěl. SpaceX kvůli tomu na této misi prodělala, neboť zákazník za vynesení Formosatu zaplatil jen 23 milionů dolarů a využití prstence cubesatů SHERPA jako sekundárního nákladu nakonec nevyšlo. Družice tedy letěla sama, za méně než polovinu běžné ceny startu Falconu 9.
  • Podle Hanse Koenigsmanna ze SpaceX během této mise došlo k dalšímu pokusu o záchranu aerodynamického krytu.
  • Podle podmínek smlouvy mělo SpaceX nárok na 6měsíční zpoždění od původně domluveného data startu. Poté je společnost povinná zaplatit 1,25 % ceny smlouvy za každý další měsíc zpoždění (až do maxima 8 měsíců). Tohoto maxima bylo dosaženo v dubnu 2017.
  • Vývoj data startu: 22. července → 24. srpna

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Český přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos od SpaceX:

Záznam statického zážehu:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

44
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Pedro
Host
Pedro

Jen se zeptám, hmotnost nákladu pouhých 525 kg? není to pro Falcona nějak málo? 🙂

Tom
Host
Tom

Poletia ešte aj nejaké cubesaty…

*****
Host
*****

Myslím, že je to ideální šance pro testy s druhým stupněm… bude mít dostatek paliva. Přeci jen Elon řekl, že na FH bude pokus o přistání druhého stupně…

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Kdy jindy to taky vyzkoušet, že? 🙂 Dle mého názoru dobrý postřeh.

Ondra
Host
Ondra

Jen asi nebudou ještě ready. 🙁

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Když začali s pokusy o přístání s prvním stupněm, tak dnešním pohledem taky nebyli ready. Ale začali, pár jich navedli do oceánu, pár jich roztřískali, ale učili se. Jenže když nezačnou někdy, tak se to nenaučí nikdy. Za sebe říkám souhlas, nejsou, ale opět, kdy jindy.

Miloš Hůla
Host
Miloš Hůla

Velmi elegantní by bylo, kdyby první stupeň přistál na plošině JRTI a druhý stupeň se se pokusil přistát na OCISLY, která bude tou dobou volná, ale lehce retrográdní dráha by znamenala dlouhý pobyt stupně na oběžné dráze, min. cca. 9. hodin, což bude asi hodně na 2. stupeň. Tedy pokud moje úvaha o otáčení země a sklonu dráhy není scestná.

Pití
Host
Pití

Zcestná ta úvaha je… nějak jsem si nevšiml, že by druhému stuni už přibily nožičky… takže jestli bude přistávat tak maximálně na hladině oceánu.

Ondra
Host
Ondra

To spíš můžou dát na aero kryty super obří padáky, a přistanou jako pírko.

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Při té hmotnosti to Dušan při přenosu vysvětlí hodně rychle. Samozřejmě neříkám, že větší hmotnost = víc slov, ale asi do většího nákladu narvete víc techniky. A víc techniky = nutnost více vysvětlovat. Sem zvědav, jak to s tím přistáním dopadne. Pokud to bude SLC-4W, tak bude nutno změnit tady na stránkách status na aktivní. Jasné, nic se zatím neví. Sem zvědav a těším se na nádherné záběry raket.

Ondra
Host
Ondra

Tak to by mohli přistát rovnou na plošinu ukotvenou v přístavu 😀
:: nemáte povolení zakotvit!
:: nemáte povolení zakotvit!!!
:: nemáte povolení zakotvit!!!!
— Who cares. My přistáváme. 🙂

Nebo tu plošinu zaparkuji co nejblíž hranice mezinárodních vod.

tvoj papko
Host
tvoj papko

Diskuse pod články se kvalitativně přibližuje iDnesu…

Ondra
Host
Ondra

Můj dotaz je možná zvláštní.

Podle mne nepůjde vůbec o jednoduché přistání. Je nějaký předpoklad, jak se Stage 1 zbaví přebytečného paliva? Je obří rozdíl se vracet do atmosféry s hýbností tělesa, které váží 200t oproti například 80t. Zpětný zážech s touto hybností může být extrémně zatěžující pro konstrukci rakety. A musí být silný, aby neshořel. Na LZ je nevracíme. Ale ani to by nestačilo na spotřebování. Dosednutí s například 3x hmotností je také úplně jiný oříšek. Případná nehoda při dopadu s daleko větším množstvým paliva by byla pro plošinu více devastující než dřív. A SpaceX potřebuje plošinu pro přistání IridiumNext.

lvy
Host
lvy

To je takový typický americký dotaz. Proč si jako myslíte, že by měli narvat plné nádrže pokud nebudou potřeba? Tak prostě natankují méně paliva a bude. Otázkou je, jestli skutečně nevyužijí tento start na nějaké testy a pak může být vše úplně jinak, ale rozhodně si nemyslím, že by zbytečně tankovali plné nádrže a pak přistávali s několika desítkama tun paliva.

Štěpán
Host
Štěpán

Není už čas založit událost (nebo jak se tomuto článku říká) na misi OTV-5? Přeci jen se už dosti blíží… Ale chápu, pokud je málo informací

Ondra
Host
Ondra

Prekvapilo mne, ze staticky zazech/test byl o skoro dve hodiny driv nez bylo/zacinalo casove okno pro nej urcene. Na vychodnim pobrezi je to preste koordinovana akce a kooperace s lidmi rizeni kosmodromu (nejsou to zamestnanci SpaceX) stejne jako pri ostrem startu. SpaceX plati za cas danych lidi a jsou to i ti lide, kterych ubylo pri zavedeni automaticke destrukce. V kalifornii jde o do jiste miry vojenskou strelnici, tak mi prijde toto nedodrzeni jeste divnejsi. To okne nejde prece meni tak ad-hoc je to pod dokumentem FFA ci jak se te organizaci nadava 😀

Ketivab
Host
Ketivab

Okno se otevřelo už ve 21:00 našeho času, v aktuálních informacích je uveden chybný údaj. 😉

Ondra
Host
Ondra

Kormidla: mozna az tak uspešna nebyla. Resp. hned mne napada, ze mohla zpusobit i nejake necekane skody. Jak rikal Elon, ze rostova kormidla pusobi na rakwtu silou nekolika tun, tak kdyz je udelate vetsi a učinejši, tak na raketu muzete pusobit až moc velkou silou. A buze dochazet k poskozeni-deformaci samotne rakety. To uz nevyklepou 😀
Nebo maji jeste hodne starych a na Block 5 uz se nehodi.
Nebo optimalizuji jejich design a vyroba hold cas zabere. Raketa uz odjizdi s kormidly z Ztovarny v Californie ne? Takze realne tenhle stupen byl dokoncen uz pred radou mesíců. Uchytny mechanismus musi byt o trosku taky jiny.

Filip
Host
Filip

Jsou jeste takove podobne nevyhodne mise, kterym vyprsel cas a spolecnost musi platit sankce? A jaka mise je dosud nejmene nevyhodna? Je moznost se to nejak dozvedet?

Roman L.
Host
Roman L.

Dneska to vypadá že zpětný zážeh nebude, zvláštní…

lvy
Host
lvy

Přístani na plošině, boost back burn neni potřeba.

Ketivab
Host
Ketivab

Podle fotky JRTI pluje sama bez tahače. Elon asi na ASDS nechal dát silnější motory, aby se lidé nehádali, zda je to opravdu loď nebo ne. Je to možné?