Musk na konferenci ISS R&D: Dragon nebude přistávat motoricky, chystá se zmenšená verze ITS, a další novinky

Šéf společnosti SpaceX Elon Musk se ve středu večer zúčastnil debaty na konferenci ISS R&D ve Washingtonu, kde nejdříve odpovídal na otázky Kirka Shiremana z NASA a poté také na otázky z publika. Dozvěděli jsme hned několik nových informací (některé byly očekávané, ale jiné byly naopak dost překvapivé). Elon mluvil o všem možném od letů na ISS s posádkou přes Falcon Heavy a záchranu aerodynamického krytu až po marsovskou raketu ITS. Mezi hlavní novinky patřila především smutná informace o tom, že Crew Dragon nakonec nebude disponovat schopností motoricky přistát na pevnině a pak také náznak toho, že se chystá zmenšená verze ITS pro využití na oběžné dráze Země.

Znovupoužitelnost

Čtyři zachráněné stupně v hangáru u rampy LC-39A (Foto: SpaceX)

  • Znovupoužitelnost je podle Elona do budoucna klíčová pro celé odvětví, nejen pro SpaceX.
  • Možná už příští rok by se firmě prý mohlo podařit znovupoužití zachráněného prvního stupně do 24 hodin.
  • Záchrana aerodynamického krytu by se mohla podařit ještě letos, jeho první znovupoužití pak buď koncem tohoto roku nebo začátkem příštího. Elon kryt přirovnal k paletě peněz (5–6 milionů dolarů) padající k zemi, a proto je podle něj pochopitelné, že se ji pokoušejí “chytit”.
  • Druhý stupeň Falconu údajně představuje zhruba 20 % ceny mise. Elon stále usiluje o jeho záchranu.
  • Elon si posteskl, že znovupoužití Dragonu pro misi CRS-11 tak trochu zapadlo. Jednalo se o první znovupoužití orbitální lodi od dob raketoplánu. Zároveň dodal, že renovace tohoto konkrétního Dragonu stála skoro stejně (nebo možná i o něco málo víc) než by stála výroba nového kusu. Příště by už však mohlo dojít až k 50% úspoře.
Falcon Heavy

Vizualizace startu Falconu Heavy (Zdroj: SpaceX)

  • Vývoj Falconu Heavy byl mnohem náročnější a složitější, než si Elon a jeho tým původně mysleli. Více věcí se může pokazit a řadu z nich nelze otestovat na zemi. Tři stupně znamenají trojnásobné vibrace, odlišné aerodynamické vlastnosti, otřesy během transonické fáze letu, nečekané interakce mezi 27 motory apod.
  • Centrální stupeň je úplně jiný než běžný Falcon 9, jelikož musí být schopen odolávat úplně jiným silám a všemožnému náporu.
  • S výsledkem je však spokojený. FH má mít 2,5x vyšší nosnost než Falcon 9.
  • Vzhledem k vyšší komplexnosti popsané výše považuje první start FH za velice riskantní a existuje velká šance nějakého selhání. Za úspěch však prý Elon bude považovat už jen to, že raketa doletí dostatečně daleko na to, aby při případné “anomálii” (slovo, které Elon nemá rád) nedošlo k poničení startovní rampy.
  • První posádka, která poletí na Falconu Heavy, je podle Elona “odvážná”.
Mars

Ilustrace znázorňující proces teraformace Marsu (Zdroj: SpaceX)

  • Elon si myslí, že je prospěšné, aby více než jeden subjekt soupeřil o “dobytí” Marsu. Nemá nic proti koalicím více zemí, ale takových koalicí by mělo být více, aby to všechny zúčastněné motivovalo a popohánělo kupředu v zájmu přátelské soupeřivosti.
  • Ve SpaceX se hodlají soustředit spíše jen na dopravu, ostatní aspekty kolonizace Marsu by rádi nechali na ostatních, aby jim zbytečně nelezli do zelí a nekonkurovali jim. Pokud to však bude potřeba a nikdo se k tomu nebude mít, tak se firma prý klidně pustí do řešení problémů souvisejících s ostatními aspekty kolonizace.
  • Elon připouští, že tunelovací technologie, které vyvíjí v rámci své společnosti The Boring Company, by nejspíš našly uplatnění na Marsu pro těžbu vody a dalších materiálů či hloubění tunelů pro příbytky. Současné stroje jsou však extrémně těžké, takže pro použití na Marsu by musely být značně upraveny, aby byly lehčí a zároveň fungovaly v marsovském prostředí.
  • SpaceX vyvíjí experimentální systém marsovské komunikace ve spolupráci s NASA.
ITS

Elon už od března plánuje zveřejnění nových informací o změnách týkajících se konceptu Interplanetary Transport System (ITS), což je technologická architektura pro cesty na Mars. Musk ITS představil v září 2016 na konferenci IAC v Mexiku a dnes potvrdil, že na letošním IAC (opět v září), které se tentokrát koná v Austrálii, představí aktualizovaný koncept ITS a také informace o tom, jak SpaceX hodlá celý projekt financovat. Elon dnes vysvětlil, že klíčovou změnou bude vytvoření zmenšené verze ITS, která bude realističtější než monstrózní marsovská varianta a která bude využitelná pro mise na oběžné dráze Země. Pomocí této rakety pak SpaceX vydělá peníze na vývoj a výrobu velké rakety určené pro Mars.

Vizualizace ITS za letu (Zdroj: SpaceX)

Spekuluje se o tom, že takovéhle mini-ITS by mohlo být ideální pro levné vynášení satelitů internetové konstelace, kterou SpaceX plánuje. Ta by pak pro firmu mohla představovat značný zdroj příjmů potřebných pro vývoj marsovských technologií. Uvidíme, co nám Elon prozradí v září…

Nový Dragon

Vznášející se Dragon při testu motorů SuperDraco v McGregoru. (Foto: SpaceX)

Nový Dragon nakonec nebude disponovat schopností motorického přistání na pevnině, jak bylo původně plánováno. Motory SuperDraco budou instalovány pouze na variantě lodi Crew Dragon určené pro lety s posádkou, kde však budou motory sloužit pouze jako únikový systém.

Problém byl podle Elona v tom, že implementace systému přistávacích nohou do tepelného štítu Dragonu by byla technicky náročná a zároveň bylo potřeba, aby celé řešení následně NASA schválila pro použití při letech s posádkou, což není jednoduché (motorické přistání představuje dodatečné riziko a je to další systém, který může selhat a navíc je v podstatě zbytečný). Elon dodal, že Crew Dragon bude technicky vzato schopen motorického přistání, ale musel by přistávat na nějakém měkkém povrchu, protože jinak by absence nohou vedla k poškození lodi. V praxi však bude vždy přistávat pomocí padáků.

Takhle mohl vypadat Red Dragon při přistání na Marsu. (Zdroj: SpaceX)

Zároveň prý SpaceX postupem času přišlo na lepší způsob přistávání na Marsu než ten pomocí tepelného štítu a postranních motorů, což znamená, že Red Dragon pravděpodobně nikdy nepoletí. Motorické přistání Dragonu je tedy jakousi slepou vývojovou větví, která firmě nijak nepomůže na cestě na Mars, což je to hlavní, o co SpaceX usiluje. V zájmu ušetření času a peněz se proto firma rozhodla od motorického přístání Dragonu upustit. Jednalo se prý o těžké rozhodnutí, ale Elon dodal, že se k této funkcionalitě SpaceX možná časem vrátí.

Nákladní verze nového Dragonu (Elon ji nazval “Cargo Dragon 2”) pak prý bude skoro stejná jako Crew Dragon, ale nebude vůbec disponovat motory SuperDraco. Přesto však podle Elona loď bude schopná zachránit náklad i v případě selhání rakety, i když jen pomocí padáků. To by se hodilo například při misi CRS-7.

Ostatní
  • SpaceX na letošek plánuje ještě 12 misí.
  • Základna na Měsíci by podle Elona byla super.
  • SpaceX maximalizuje investice do výzkumu a vývoje.
  • Elon tráví 80 % svého času na poradách s inženýry.
  • Commercial Crew (doprava posádky na ISS) je pro SpaceX momentálně hlavní prioritou. Elon dodal, že tento program je o dost náročnější než ten pro dopravu nákladu, a NASA na ně klade mnohem vyšší nároky (pochopitelně).
  • Elon by rád jednou letěl v Crew Dragonu na ISS. Třeba tak za 3–4 roky.

Záznam celé diskuze:

 




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
27 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře