Nové zakázky pro SpaceX: Turistické mise Crew Dragonu, telekomunikační družice a další měsíční lander

V dnešním článku se podíváme na několik nových misí, které si kalifornská společnost SpaceX připsala na svůj sáhodlouhý seznam chystaných letů. V jednom případě půjde o dopravu telekomunikačního satelitu na geostacionární dráhu, další mise zamíří k Měsíci a nakonec se podíváme na tři nově potvrzené soukromé mise Crew Dragonu.

Jedním ze zákazníků, kteří se aktuálně rozhodli využít služeb SpaceX, je španělská firma Hispasat. Ta působí na telekomunikačním trhu od roku 1989 a vlastní v současnosti flotilu 12 družic. Část těchto družic pracuje pro civilní sektor, ale najdou se zde i družice vojenské. Pokud však operátor zajišťuje pro své zákazníky telekomunikační služby, je nutno čas od času obměňovat družice, které provozuje. Firma Hispasat se rozhodla nahradit družici Amazonas-2, která na geostacionární dráze pracuje od roku 2009. Tato přibližně 5,5 tuny těžká družice bude nahrazena družicí Amazonas Nexus, která bude zhruba o 1 tunu lehčí. Této úspory bylo mimo jiné dosaženo i tím, že družice bude vybavena elektrickým pohonem. Družici vyrobí evropská firma Thales Alenia Space. Pracovat bude na 61° západní délky, odkud je možné pokrýt celý americký kontinent a severní i jižní Atlantik.

Umělecká představa družice Amazonas Nexus (Zdroj: Thales Alenia Space)

Start na raketě Falcon 9 je v součanosti plánován na druhou polovinu roku 2022. Pro firmu SpaceX se nejedná o první zakázku pro tuto španělskou firmu, na přelomu let 2017/18 byly vyneseny telekomunikační družice Hispasat 30W-6 a vojenská radarová družice Paz.

Druhou novou misí, kterou SpaceX získalo, je další start k Měsíci. Tímto směrem se už několik let soustřeďuje pozornost americké NASA, která si pronajímá služby různých firem, aby pro ni zajistily dopravu nákladu na lunární povrch. Jednou z těchto firem je i Firefly Aerospace, kterou si NASA vybrala v únoru 2021, aby pro ni dopravila na měsíční povrch v oblasti Mare Crisium 10 různých vědeckých nákladů o celkové hmotnosti 94 kg. Za tuto službu obdrží firma od NASA 93,3 milionů dolarů.

Pozice Mare Crisium na přivrácené straně Měsíce (Autoři: Peter Freiman Cmglee / Gregory H. Revera)

Pro tyto účely si Firefly vyvíjí vlastní lander Blue Ghost, který má mít schopnost dopravit 150 kg nákladu na Měsíc. Samotné vysazení nákladu pro firmu tedy problém představovat nebude, horší to bude v případě nosiče. Firma Firefly Aerospace si sice vyvíjí vlastní raketu Alpha, která by měla už za pár týdnů poprvé odstartovat na oběžnou dráhu, ale její nosnost 1000 kg na nízkou oběžnou dráhu je pro lunární starty nedostatečná. Společnost Firefly se proto rozhodla použít nosič jiné firmy. V květnu letošního roku bylo oznámeno, že nosnou raketou bude Falcon 9 a start k Měsíci se uskuteční v roce 2023. Pro SpaceX tento start znamená, že získalo již pět z celkem šesti již udělených letových kontraktů NASA v rámci programu Commercial Lunar Payload Services. Tou jedinou výjimkou je mise Peregrine firmy Astrobotics, která poletí se společností United Launch Alliance při inauguračním startu rakety Vulcan.

Blue Ghost, měsíční lander firmy Firefly Aerospace (Zdroj: Firefly Aerospace)

Poslední zpráva, kterou bychom dnes chtěli zmínit, byla již delší dobu očekávaná a týká se komerční kosmonautiky, která v poslední době přitahuje pozornost médií díky suborbitálním startům firem Virgin Galactic a Blue Origin. Na této vlně se veze i společnost SpaceX, která vyvinula a provozuje pilotovanou kosmickou loď Crew Dragon. Ta především umožňuje NASA provádět výměnu dlouhodobých expedic na Mezinárodní vesmírnou stanici ISS, ale SpaceX má s lodí Crew Dragon rozsáhlejší plány. Plánuje ji používat i pro soukromé turistické lety, jejichž posádky buď zamíří jen na oběžnou dráhu, nebo během svého pobytu ve stavu mikrogravitace navštíví i stanici ISS.

První soukromou misí SpaceX bude zářijová Inspiration4, ale až mise Ax-1 na začátku příštího roku bude první, při které posádka navštíví ISS. Start zajistí SpaceX, ale jinak misi organizuje společnost Axiom Space, která navíc plánuje minimálně tři další takové mise. U nich ale až donedávna nebyl známý dopravce. Ve hře byly pouze firmy Boeing (loď Starliner) a SpaceX (Crew Dragon). V zákulisí se sice již nějakou dobu již šuškalo, že je velmi pravděpodobné, že zbývající tři mise získá také SpaceX, ale do počátku června 2021 se jednalo pouze o nepotvrzené spekulace. Až tehdy se objevilo na kosmonautických serverech oficiální oznámení, že dopravu při misích Ax-2, Ax-3 a Ax-4 zajistí SpaceX.

Známá polovina posádky mise Axiom-2. Vlevo velitelka Peggy Whitson, vpravo pilot John Shoffner (Foto: Axiom Space)

Mise Ax-2 má odstartovat na podzim 2022 a prvními dvěma oznámenými členy posádky jsou bývalá astronautka NASA Peggy Whitson a podnikatel John Shoffner. Podrobněji jsme o misi Ax-2 psali v tomto článku. Zbylé mise Ax-3 a Ax-4 jsou plánovány na rok 2023, ale zatím neznáme přesné složení posádek. Kromě misí společnosti Axiom je v plánu ještě několik dalších startů Dragonů jak pro NASA, tak pro platící turisty. Jejich přehled najdete zde.

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
14 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Badman

Vpravo pilot Woody Harrelson.

Pavelll

Do tohoto prehledoveho (vyhledoveho) clanku by se hodilo zminit i snad nejvetsi uspech SpaceX z poslednich dnu, kdyz ziskala zakazku na dopravu Europa Clipper k Jupiteru (Falcon Heavy).

Petr Melechin

O tom bude samostatný článek.

Meh

Bude samostatny clanek taky o tom, jak to Ilonovi nandali nejdriv Branson a pak i Bezousek ? 🙂

PetrK

JJ obvyklé rýpnutí na téma kdo, kdy, kde a s kým/čím byl první 🙂 Ještě mohl vytáhnout, jak mu to nandala North American s X-15 …
Řekněme, že neoficiálně soutěžili, ale protože nikdo nespecifikoval pravidla, tak si to každý může vykládat po svém a použít své výsledky pro své vlastní PR.

Ján K

Ďakujeme. Super článok.
Dal by som do pozornosti správu z kosmonautix-u
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-awards-launch-services-contract-for-europa-clipper-mission
178 mil pre super heavy na misiu Europa Clipper. Nenašiel som ešte či sa vráti s centrálnym stupňom alebo nie.. vzdávam to. Možno to niekde je…

Ján K

teraz čítam, že o tom bude samostatný článok.. 🙂

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Ján K
Julius

Co je to “elektrický pohon družice?” Myslel jsem, že družici lze pohánět/ovládat jen reaktivně.

PetrK

Elektrický = iontový. Místo spalování paliva se elektricky urychlují částice pracovní látky …

Kamil

Docela by mě zajímalo, jestli na nějaké komerční misi nepoletí “důchodce” Doug Hurley