Mise Hispasat 30W-6

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 6. 3. 2018 06:33 SEČ
  • Startovní okno: 2 hodiny (06:33–08:33)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 21. 2. 2018 kolem 5:00 SEČ (Co je to statický zážeh?)
  • Primární náklad: Španělská komunikační družice Hispasat 30W-6, která bude poskytovat televizní, datové a další služby pro oblasti Evropy, severní Afriky a obou amerických kontinentů
  • Hmotnost nákladu: 6092 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 4 (nový první stupeň číslo B1044)
  • Cíl: Přechodová dráha ke geostacionární dráze (GTO)
  • Výsledná orbita: 184 km x 22 261 km x 26,97°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Proběhlo jen přistání na hladině oceánu bez záchrany stupně
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Vzhledem k vysoké hmotnosti nákladu se mělo za to, že při této misi nedojde k pokusu o přistání, ale SpaceX jej nakonec chtělo přeci jen provést. Díky kombinaci 3motorového přistávacího zážehu, výkonnějšího stupně typu Block 4 a titanových kormidel by přistání mohlo být proveditelné. Odklady startu a špatné počasí v přistávací zóně však měly za následek, že k pokusu o záchranu stupně nedošlo. Stupeň pouze přistál na hladině oceánu a o zajištění telemetrie se postaralo soukromé letadlo Elona Muska (Gulfstream G650).
  • První stupeň byl otestován v McGregoru už v listopadu 2017, neboť jej SpaceX mělo připravený v záloze pro případ, že by NASA nakonec nesvolila k použití repasovaného stupně u mise CRS-13.
  • Podle Elona Muska šlo o dosud největší družici, jakou kdy SpaceX vyneslo. Nejspíš myslel rozměrově největší, neboť Intelsat 35e měl o dost vyšší hmotnost.
  • Satelit vyrobila společnost SSL.
  • Družice se dříve nazývala Hispasat 1F.
  • Na této družici bylo místo pro nosič sekundárního nákladu PODS (Payload Orbital Delivery System). Tento sekundární náklad může mít maximální rozměry 1 x 1 x 0,6 m a hmotnost až 150 kg. Při této misi byla cestou na geostacionární dráhu vynesena 90kilogramová družice PODSAT-1 pro výzkumnou agenturu DARPA.
  • Vývoj data startu: prosinec 2017 → 14. února 2018 → 22. února 2018 → 25. února 2018 → 6. března 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

39
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
hanh
Host
hanh

Je pěkné sledovat, že se postupně daří snižovat rozestup od původního data start po realitu. Prosinec 2017 … na nakonec třeba Únor/Březen 2018

Jakub
Host
Jakub

Je známo proč nechají spadnout do moře zbrusu nový první stupeň bloku 4, a nepoužijí nějaký starší, už jednou použítý, který by stejně vyhodili?

Jirka Hadac
Host
Jirka Hadac

Me spis fascinuje, ze poslali na more OCISLY, pokud chteji prubnout 0-3, tak bomba a tesim se moc. Ze by si tak verili? Wow.

Štěpán Pikna
Host
Štěpán Pikna

Myslíte že bude mít titanová kormidla (bude náročný návrat) nebo hliníková (velká šance na neúspěch a ztrátu kormidel)?

RiMr
Host
RiMr

…nevím nevím jak takhle chtějí dodržet ten plánovaný počet startů… Tento start zase s nemalým odkladem a pak další start až za měsíc… pořád se spuštění toho raketometu odkládá…

Jirka Hadac
Host
Jirka Hadac

Mrkni se na stejne obdobi loni. Touhle dobou za sebou meli dva starty, ted maji ctyri. Ja osobne zadny problem nevidim. Spis maji nadskok proti lonsku.

Štěpán Svoboda
Host
Štěpán Svoboda

možná je to tim že jsme si zvykli na vysokou kadenci a teď je sem tam odklad,ale pořád mi přijde že je rychlost startů určitě větší než minulý rok kde ze začátku oproti letošku tolik startů nebylo. Já bych to neviděl tak pesimisticky lepší to odložit než mít další ohňostroj

P. Roth
Host
P. Roth

Náklad této mise je téměř shodný s Inmarsatem 5 F-4, tak proč se při misi Inmarsat 5 F-4 nepřistávalo ? Myslíte že společnost Inmarsat přistání nepovolila, nebo že u Inmarsatu není jasné jestli je to Block 3 nebo 4. Takže kdyby to byl Block 3 tak by měl o trochu menší výkon motorů. Protože na vašem webu jste uvedl důvod že hmotnost družice je moc vysoká.

Martin
Host
Martin

Staršia, menej výkonnejšia verzia nosiča môže byť jednou možnosťou, ale aj keby mal výkon identický, toto pristátie by malo byť prvým svojho druhu. Na “klasické” pristátie zdá sa nemajú dostatok paliva, ale posledné mesiace testujú extrémnejší profil pristátia s menšou spotrebou a ak ozaj pôjde o nové, 3-motorové pristátie, dôvod je jasný 😉

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Pokud opravdu plánují přistávat, tak jsem zvědav, kam se tím limitem přistání (v současnosti 5,4t) posunou. Každých 100kg se bude určitě hodit, ikdyž, tady to vypadá posun o víc jak 0,6t. Neuvěřitelné.

P. Roth
Host
P. Roth

Myslím si, že toto přistání bude zatím nejkomplikovanější, stupeň bude mít malou rezervu paliva. Určitě překoná hodně složité přistání z mise bulgaria sat 1.

Štěpán Pikna
Host
Štěpán Pikna

Přistání určitě proběhne, leda že by oddelali titanová kormidla.

RiMr
Host
RiMr

…to je divné, nezdá se mi pravděpodobné, že by ta kormidla o kterých Elon “kvílel” jak jsou hrozně drahá a že u FH šlo “hlavně o to” nepřijít o ně, že je teď prostě nabídnou Neptunovi jako škrabky na záda…

Martin
Host
Martin

Neviete niekto ako je na tom pripravovaná plošina “Shortfall Of Gravitas” (či ako sa volá…)? 😀 Možno nás len ťahajú za nos a nakoniec na nás vybafnú pristátie na zbrusu novej plošine 😀 ^_^

jarda
Host
jarda

Technický dotaz. Proč je raketa vybavena titanovými kormidly, když se 1. stupeň nebude zachraňovat? Proč má vůbec kormidla?

Kamil
Host
Kamil

Doufal jsem, že 50.start bude pilotovaný. Nebo to říkal Elon, že chce udělat padesát startů, než se odváží prosadit na Falcon lidi?

Ivo
Host
Ivo

Jak tak koukám na to video, tak se nepokusili vůbec o nic, prostě nechali první stupeň klasicky spadnout. Přijde mi to zvláštní, že se nepokusili aspoň o nějaké testy. Že by si byli tak jistí? Případně obětovali palivo navíc, aby dosáhli lepší dráhu pro satelit?

Tak ne, tak přece jen tam měli letadlo Gulfstream G650, takže buď přece jen něco zkoušeli, ale na začátku stupeň nechali bez změny pozice. Je to divné a aby tam bylo letadlo jen tak mi nepřijde normální. Podle mě to zase posadili na vodu.

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Dušan to říkal ráno v přenosu, plus ta informace o Gulfstream zazněla na chatu. Byl jsem silně rozespalý (probral jsem se minutu před zážehem), ale bylo tam slyšet v přenosu, že se o něco pokouší, proběhl re-entry burn. A možná si klasicky (poslední dobou – od Iridia 4) si tyto informace nechávají pro sebe, s vyjímkou stupně na hladině v případě GovSat1.
Jinak, kdyby vůbec nic nezkoušeli, nenechají tam kormidlo a nohy.
Co se týká té nezměněné pozice. Stupeň okamžitě otáčí jen v případě, když chtějí přistávat na zemi, nebo blíž k pevnině na ASDS (Iridia, Formosat). Ale v případě GTO misí ho vynechávají úplně a sestupují po balistické křivce.

Martin
Host
Martin

Omyl. Aj komentátor spomínal to čo bolo možné počuť vo vysielačke: vstupný zážeh a tak. Na videu síce nevidíme nič, ale k pristátiu (pokusu) na hladine došlo. Čo ale vidíme je to, že po odpojení 1. stupňa sa stupeň neotočil kvôli brzdiacemu/návratovému zážehu a to je trochu mätúce. Nie je to ale potvrdenie že sa stupeň nezachraňoval – išlo o ťažký náklad na vysokú orbitu, teda mali extra málo paliva aby sa pokúsili vôbec o hocičo… preto sa kvôli úspore paliva v prvom rade redukuje dĺžka pre návratový/spomaľovací zážeh až sa úplne vynechá (stupeň pokračuje po neupravenej balistickej trajektórii, plus – pri tomto zážehu každé skrátenie predstavuje dupľovanú úsporu paliva, pretože stupeň je ešte mimo atmosféry a účinnosť zážehu atmosférických trysiek je veľmi nízka), čo sa práve pri tomto štarte stalo. Stupeň sa následne otočil a robil zážehy už len 2 -> vstupný a pristávací 😉

Přemek
Host
Přemek

largest se nemusí rovnat heavest, toť mé hnidopišství. Díky za skvělý článek

Michal
Host
Michal

tady je duvod proc mel prvni stupen dostatek paliva pro pokus o pristani… druhy stupen nemiril na GTO, ale dosahl apogea jen cca 22 tis. km: http://stuffin.space/?intldes=2018-023C&search=2018-023
cili satelit spotrebuje spoustu paliva nez se dostane na GEO (cca 36 tis. km). proto ma satelit suchou hmotnost jen 2623 kg a zbytek pripada na palivo a asi na podsat, ktery ma 90 kg.
https://www.satbeams.com/satellites?id=2555
http://space.skyrocket.de/doc_sdat/podsat.htm

Damel
Host
Damel

To dělá z celku slušnou “třístupňovou raketu”. 🙂

Jirka Hadač
Host
Jirka Hadač

Tak to je dost zajímavá informace. Nějak nevěřím, že by to špatně spočítali, asi mířili na tuto dráhu, protože to je plně v režii druhého stupně, takže asi opravdu satelit byl dopraven na plánovanou dráhu. Ale fakt sem toto nečekal. I to MECO bylo docela brzo, na “expendable” misi.