Mise Hispasat 30W-6

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 6. 3. 2018 06:33 SEČ
  • Startovní okno: 2 hodiny (06:33–08:33)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 21. 2. 2018 kolem 5:00 SEČ (Co je to statický zážeh?)
  • Primární náklad: Španělská komunikační družice Hispasat 30W-6, která bude poskytovat televizní, datové a další služby pro oblasti Evropy, severní Afriky a obou amerických kontinentů
  • Hmotnost nákladu: 6092 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 4 (nový první stupeň číslo B1044)
  • Cíl: Přechodová dráha ke geostacionární dráze (GTO)
  • Výsledná orbita: 184 km x 22 261 km x 26,97°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Proběhlo jen přistání na hladině oceánu bez záchrany stupně
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Vzhledem k vysoké hmotnosti nákladu se mělo za to, že při této misi nedojde k pokusu o přistání, ale SpaceX jej nakonec chtělo přeci jen provést. Díky kombinaci 3motorového přistávacího zážehu, výkonnějšího stupně typu Block 4 a titanových kormidel by přistání mohlo být proveditelné. Odklady startu a špatné počasí v přistávací zóně však měly za následek, že k pokusu o záchranu stupně nedošlo. Stupeň pouze přistál na hladině oceánu a o zajištění telemetrie se postaralo soukromé letadlo Elona Muska (Gulfstream G650).
  • První stupeň byl otestován v McGregoru už v listopadu 2017, neboť jej SpaceX mělo připravený v záloze pro případ, že by NASA nakonec nesvolila k použití repasovaného stupně u mise CRS-13.
  • Podle Elona Muska šlo o dosud největší družici, jakou kdy SpaceX vyneslo. Nejspíš myslel rozměrově největší, neboť Intelsat 35e měl o dost vyšší hmotnost.
  • Satelit vyrobila společnost SSL.
  • Družice se dříve nazývala Hispasat 1F.
  • Na této družici bylo místo pro nosič sekundárního nákladu PODS (Payload Orbital Delivery System). Tento sekundární náklad může mít maximální rozměry 1 x 1 x 0,6 m a hmotnost až 150 kg. Při této misi byla cestou na geostacionární dráhu vynesena 90kilogramová družice PODSAT-1 pro výzkumnou agenturu DARPA.
  • Vývoj data startu: prosinec 2017 → 14. února 2018 → 22. února 2018 → 25. února 2018 → 6. března 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
39 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
hanh

Je pěkné sledovat, že se postupně daří snižovat rozestup od původního data start po realitu. Prosinec 2017 … na nakonec třeba Únor/Březen 2018

Jakub

Je známo proč nechají spadnout do moře zbrusu nový první stupeň bloku 4, a nepoužijí nějaký starší, už jednou použítý, který by stejně vyhodili?

Jirka Hadac

Me spis fascinuje, ze poslali na more OCISLY, pokud chteji prubnout 0-3, tak bomba a tesim se moc. Ze by si tak verili? Wow.

Štěpán Pikna

Myslíte že bude mít titanová kormidla (bude náročný návrat) nebo hliníková (velká šance na neúspěch a ztrátu kormidel)?

Štěpán Pikna

Díky. Tak uvidíme

Štěpán Pikna

Tak to vypadá na titan 😯

RiMr

…nevím nevím jak takhle chtějí dodržet ten plánovaný počet startů… Tento start zase s nemalým odkladem a pak další start až za měsíc… pořád se spuštění toho raketometu odkládá…

Jirka Hadac

Mrkni se na stejne obdobi loni. Touhle dobou za sebou meli dva starty, ted maji ctyri. Ja osobne zadny problem nevidim. Spis maji nadskok proti lonsku.

Štěpán Svoboda

možná je to tim že jsme si zvykli na vysokou kadenci a teď je sem tam odklad,ale pořád mi přijde že je rychlost startů určitě větší než minulý rok kde ze začátku oproti letošku tolik startů nebylo. Já bych to neviděl tak pesimisticky lepší to odložit než mít další ohňostroj

P. Roth

Náklad této mise je téměř shodný s Inmarsatem 5 F-4, tak proč se při misi Inmarsat 5 F-4 nepřistávalo ? Myslíte že společnost Inmarsat přistání nepovolila, nebo že u Inmarsatu není jasné jestli je to Block 3 nebo 4. Takže kdyby to byl Block 3 tak by měl o trochu menší výkon motorů. Protože na vašem webu jste uvedl důvod že hmotnost družice je moc vysoká.

Martin

Staršia, menej výkonnejšia verzia nosiča môže byť jednou možnosťou, ale aj keby mal výkon identický, toto pristátie by malo byť prvým svojho druhu. Na “klasické” pristátie zdá sa nemajú dostatok paliva, ale posledné mesiace testujú extrémnejší profil pristátia s menšou spotrebou a ak ozaj pôjde o nové, 3-motorové pristátie, dôvod je jasný 😉

Jirka Hadač

Pokud opravdu plánují přistávat, tak jsem zvědav, kam se tím limitem přistání (v současnosti 5,4t) posunou. Každých 100kg se bude určitě hodit, ikdyž, tady to vypadá posun o víc jak 0,6t. Neuvěřitelné.

P. Roth

Myslím si, že toto přistání bude zatím nejkomplikovanější, stupeň bude mít malou rezervu paliva. Určitě překoná hodně složité přistání z mise bulgaria sat 1.

Štěpán Pikna

Přistání určitě proběhne, leda že by oddelali titanová kormidla.

RiMr

…to je divné, nezdá se mi pravděpodobné, že by ta kormidla o kterých Elon “kvílel” jak jsou hrozně drahá a že u FH šlo “hlavně o to” nepřijít o ně, že je teď prostě nabídnou Neptunovi jako škrabky na záda…

Jirka Hadač

Dovolím si zaspekulovat.. Nebudou zkoušet nějaký brutální sestupný profil, něco jako BulgariaSat1, něco, pro co jsou tyto kormidla nezbytná? A protože si nejsou jistí výsledkem, tak nebudou přistávat?

Štěpán Svoboda

taky se přiklánim k názoru,že titanová kormidla mají nějaký svůj úkol (například náročný sestupový profil) , protože mi přijde naprosto nelogické a plýtvavé je tam nechat, nehledě na to že je to zrovna taková věc která podle mně půjde přehodit docela snadno a,že by se na poslední chvíli rozhdli pro nezáchranu mi taky nepřijde pravděpodobné. Nicméně zejtra a během týdne se asi ukáže jak to vlastně bylo (nebo mělo být)

Ivo

A nebo je to prostě tak, že cena je sice vysoká, ale další odklad mise by znamenal ještě vyšší náklady a pak jaksi bohužel není co řešit. Ale nejde tady jen o kormidla, v sázce je celý stupeň a že by jim o něj nešlo? Je to sice “jen” zcela nový Block 4, ale i tak.

RostaK

Řekl bych, že jim už hliníková kormidla došla a není co jiného použít.

Pavel Dvořák

Taky se může stát, že stupeň se položí na hladinu a zůstane na ní plavat. Pak by o kormidla nepřišli.

Ivo

Vzhledem k počasí a k tomu, že tam nemají loď (domněnka), tak si to nemyslím.

Štěpán

A nebo byly naše odhady dříve mylné, Elon přeháněl a zase taková pálka ty kormidla nejsou…

Martin

I don’t want to hear THAT 😀

Martin

Neviete niekto ako je na tom pripravovaná plošina “Shortfall Of Gravitas” (či ako sa volá…)? 😀 Možno nás len ťahajú za nos a nakoniec na nás vybafnú pristátie na zbrusu novej plošine 😀 ^_^

jarda

Technický dotaz. Proč je raketa vybavena titanovými kormidly, když se 1. stupeň nebude zachraňovat? Proč má vůbec kormidla?

Kamil

Doufal jsem, že 50.start bude pilotovaný. Nebo to říkal Elon, že chce udělat padesát startů, než se odváží prosadit na Falcon lidi?