Mise Crew Dragon DM-2

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 30. 5. 2020 21:22:45 SELČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Start byl úspěšný / Dragon strávil 2 měsíce na ISS a poté se úspěšně vrátil na Zemi
  • Primární náklad: Kosmická loď Crew Dragon (C206.1) nesoucí astronauty Roberta Behnkena a Douglase Hurleyho k ISS v rámci programu Commercial Crew agentury NASA
  • Hmotnost nákladu: V případě mise DM-1 byla hmotnost Crew Dragonu 12 tun
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (první stupeň B1058.1)
  • Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání: Úspěšný, na plošině OCISLY
  • Pokus o zachycení krytu: Mise s Dragony nedisponují klasickým aerodynamickým krytem
  • Press kit NASA ke stažení zde

Milníky mise

Časy a data jsou v SEČ nebo SELČ.

  • Statický zážeh: 22. 5. 2020 22:33 (Co je to statický zážeh) ✔️
  • Generálka předstartovních příprav: 23. 5. 2020 ✔️
  • Start: 30. 5. 2020 21:22:45 ✔️
  • Dokování na ISS: 31. 5. 2020 16:16 ✔️
  • Otevření poklopu: 31. 5. 2020 19:02 ✔️
  • Odlet Crew Dragonu: 2. 8. 2020 01:34 ✔️
  • Přistání Crew Dragonu: 2. 8. 2020 20:48 ✔️

Podrobnosti a zajímavosti

  • První start společnosti SpaceX s lidskou posádkou.
  • Druhý start lodi Crew Dragon na orbitální dráhu celkově a také druhý a poslední testovací let lodi Crew Dragon (nepočítáme-li test únikového systému za letu). Na následujících misích budou létat astronauté NASA, ESA, JAXA a Roskosmu na ISS v rámci střídání posádek dlouhodobých expedic. Časem pak může být loď využita také pro přepravu soukromých astronautů.
  • První start amerických astronautů z americké půdy na americké lodi a raketě od startu STS-135, který se uskutečnil v červenci 2011. Při tomto posledním letu raketoplánu byla na ISS umístěna vlajka, která už v minulosti letěla na palubě prvního raketoplánu Columbia při misi STS-1. Je určena jako trofej pro příští posádku startující z amerického území. První posádka Crew Dragonu tak získala právo snést při svém návratu tuto vlajku zpět na Zemi. Vlajka potom bude na palubě první pilotované lodi startující z území USA za nízkou oběžnou dráhu Země (pravděpodobně Orion v rámci mise Artemis 2, ale třeba to Starship stihne dřív…)
  • Na této misi letěl nově vyrobený první stupeň rakety Falcon 9 číslo B1058.
  • Posádka pro misi DM-2 byla oznámena v srpnu 2018, kdy bylo určeno, že při první pilotované misi Crew Dragonu budou na palubě Bob Behnken (pilot) a Doug Hurley (velitel). V roli zálohy byl astronaut Kjell Lindgren.
  • Bob Behnken touto misí absolvoval už třetí start do vesmíru, předchozí dva starty uskutečnil v americkém raketoplánu Endeavour (STS-123 a STS-130).
  • Pro velitele Douga Hurleyho toto byl již třetí let do vesmíru, misi STS-127 uskutečnil rovněž v raketoplánu Endeavour, při misi STS-135 pod velením Chrise Fergusona letěl na stroji Atlantis.
  • Crew Dragon, který byl použit při této misi, byl nově vyrobený a má číslo C206. Posádka po startu prozradila, že se tento Crew Dragon rozhodla pojmenovat Endeavour na počest stejnojmenného raketoplánu, na kterém Bob i Doug letěli do vesmíru poprvé.
  • Protože Crew Dragon C206 byl původně určen pro první dlouhodobý pobyt na ISS, otevřela se tím pro NASA možnost prodloužit tuto testovací misi o několik týdnů až měsíců a z obou členů posádky udělat regulérní členy dlouhodobé expedice na ISS. Podle posledních informací posádka DM-2 na ISS stráví zhruba 2 měsíce.
  • Crew Dragon při této misi přistál v Mexickém zálivu, 65 km od floridského města Pensacola. Záložní přistávací oblast se nacházela o kousek vedle u města Panama City. Oproti tomu nákladní Dragony přistávají v Pacifiku a Crew Dragon z mise DM-1 přistával v Atlantiku.
  • Crew Dragon z této mise by měl být použit znovu na misi Crew-2 v roce 2021.
  • Loď Crew Dragon v minulosti několikrát změnila název, jmenovala se například Dragon Rider, Dragon 2 či Dragon V2.
  • Vývoj data startu: konec 2017 → květen 2018 → srpen 2018 → prosinec 2018 → duben 2019 → červen 2019 → 25. července 2019 → září 2019 → 15. listopadu 2019 → 17. prosince 2019 → 1. čtvrtletí 2020 → únor 2020 → březen 2020 → 2. čtvrtletí 2020 → 7. května 2020 → 27. května 2020 → 30. května 2020

Související články

Aktuální informace

Fotky

Návrat z ISS

Astronauté na ISS

Dragon na ISS

Záchrana prvního stupně

Den startu

Falcon a Dragon na rampě

Pokus o start 27. května

Statický zážeh

Generálka startovního dne

Přípravy Falconu a Dragonu

Astronauti před startem

Interiér lodi

Počítačové vizualizace

Ostatní

Videa

Živé přenosy

Oficiální přenos SpaceX/NASA (start):

Oficiální přenos SpaceX/NASA (na orbitě):

Český přenos od Kosmonautix.cz (start):

Česky komentovaný přenos z dokování:

Oficiální přenos SpaceX/NASA (přelet k ISS a dokování):

Oficiální přenos SpaceX/NASA (odpojení od ISS):

Oficiální přenos SpaceX/NASA (cesta z ISS):

Oficiální přenos SpaceX/NASA (přistání Dragonu):

Česky komentovaný přenos z přistání Dragonu:

Mise DM-2

Výcvik astronautů na misi DM-2:

Video NASA lákající na misi DM-2:

Vývoz Falconu 9 a vztyčení:

Generálka startu s astronauty:

Prohlídka Crew Dragonu na oběžné dráze (české titulky):

Sestřih z odletu z ISS:

Podrobný přehled plánovaných kroků v den startu:

Dokování Crew Dragonu k ISS:

Oficiální animace průběhu mise DM-2:

Sestřih nejlepších momentů z oběžné dráhy:

Otevření poklopu na ISS:

Uvítací ceremoniál na ISS:

Sklápění nohou v přístavu:

Příjezd OCISLY s prvním stupněm do přístavu:

Oficiální sestřih momentů ze startu a letu k ISS:

Sestřih nejlepších momentů ze startu:

Odvoz prvního stupně z přístavu:

Loučení s posádkou na ISS:

Vědecká práce Boba a Douga na ISS:

Přistání Crew Dragonu v Mexickém zálivu:

Generálka mise DM-2 před únikovým testem:

Oficiální ohlédnutí za misí DM-2:

Statický zážeh Falconu 9:

Návrat Crew Dragonu z ISS:

Tiskové konference

Tisková konference o misi DM-2:

Tisková konference o programech komerčních posádek a ISS:

Konference s Dougem a Bobem před startem:

Zábavný rozhovor s posádkou:

Tisková konference po dokončení FRR:

Tisková konference před startem:

Postartovní tisková konference:

Tisková konference s Bobem a Dougem po návratu:

Tisková konference s astronauty na ISS:

Rozhovor s astronauty před návratem z ISS:

Tisková konference před odletem z ISS:

Tisková konference NASA/SpaceX po přistání:

Ostatní

Video o skafandrech SpaceX:

Interiér Crew Dragonu:

Elektromagnetické testování Crew Dragonu:

Makety a simulátory Crew Dragonu:

Představení Crew Dragonu v roce 2014:

Přípravy a testování Crew Dragonu:

Představení astronautů NASA:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Michal Václavík

Upravte si čas přistání a odpočet, po oddělení SpX-DM2 od ISS a provedení odletových motorických manévrů se upravil na 20:48 SELČ.

Michal Václavík

Můžete zase upřesňovat na 20:48:24 SELČ 🙂

Petr Melechin

Díky, ale uniká mi smysl uvádění sekund u přibližného času. 😀

Michal Václavík

Tak každý asi pracuje s jiným zájmem o detail, přesnost a aktuálnost. Mějte si to tady klidně třeba jenom v řádu století 😀

Kartel Zvoník

Chlapci ďábel je v detailech. 🙂

David

Video “SpaceX DM-2 Flight Day Highlights – May 30, 2020” je zablokované. Má někdo kopii? Je zablokované jenom pro Evropu nebo zcela?

bohyn

Z ceske IP normalne funguje

hotovson

IDA se mi zdal hned od prvniho pohledu divny
 
po dnesku naprosto nechapu myslenkove pochody jeho konstrukteru
 
je tu nekdo, kdo by mi dokazal objasnit, jake duvody vedou k tomu, ze IDA vypada tak, jak vypada?
 
tedy proc je tak nesmyslne zalomeny a proc se poklop otvira do cesty, misto co by se otviral presne opacne mimo cestu?
kdyz uz pominu, ze zmensuje vstupni otvor

bohyn

To jsou PMA, a jsou na ISS od zacatku, ne IDA. IDA je ten krouzek uplne na konci a zahnuty neni.

hotovson

pravda, v tom pripade se ptam na PMA

bohyn

Aby modul, ke kteremu by raketoplan pripojen neprekazel nakladu v nakladovem prostoru. Mozna i roboticke pazi.comment image
 

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem bohyn
hotovson

diky

Petr

Naprostý souhlas – fakt doufám, že to celé má nějaký hodně dobrý důvod, protože kdyby architekt takto navrhl dveře do místnosti, tak by měl zvážit vrácení diplomu…

MilAN

Tak se někdy podívej na vchodové dveře do bytu. Všechny se otvírají dovnitř, aby bylo možno v případě nějaké katastrofy se dostat ven. V době, kdy ještě padal sníh, se tak dělaly i všechny vchodové dveře, jinak by ses nevyhrabal ven. Takže i ti architekti asi něco ví, a není potřeba je považovat za blby jen proto, že to dělají jinak, než bych to dělal já.

Invc

Jestli narážíš na to, proč se dveře otevírají dovnitř – tak to je kvůli tlaku.
 
Když máš na různých stranách dveří různý tlak – tak je mnohem lepší, aby ti rozdíl tlaků pomáhal držet ty dveře zavřené a utěsněné, než aby ti je otevíral.
 
Ta síla je … velká. Pascal je definován jako N/m2… nechce se mi hledat, jaký mají atmosférický tlak na ISS (bude snížený oproti tlaku na hladině moře – je to úspornější, menší namáhání konstrukce atd..).. ale i tak na ty dveře bude tlačit pár tun / m2.
 
(BTW přemýšlels někdy nad tím, proč se sebevražední teroristi mordují s bombami, místo toho, aby jednoduše za letu otevřeli nouzové východy v letadle?)
 
Co se může stát, když je to obráceně … se můžeš podívat třeba na UAL811.
 

bohyn

na ISS je tlak 1 atmosfera

Invc

No vida – čekal jsem tlak snížený podobně jako u letadel, případně ještě o trochu níže a zvýšení podílu kyslíku. Člověk se pořád učí.

hotovson

nenarazim na dvere, ktere se otviraji dovnitr
 
narazim na dvere, ktere se otviraji na vnitrni stranu navazujiciho oblouku, misto aby se otviraly na vnejsi stranu oblouku, kde by – dle meho – mene zavazely

Rhorin

Lze se do ISS dostat i z venčí? Pokud by nikdo nebyl uvnitř aby otevřel poklopy.

bohyn

Na ruske strane by to jit melo. Tam ty dokovaci porty jsou jeste z doby, kdy nebyla ISS permanentne obydlena. A PMA na americke strane tam jsou take z doby pred obydlenim
 

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem bohyn
Jozef

Moze dazd na rakete ovplyvnit nejak start? t.j. aj keby sa v case startu vyjasnilo a neprsalo by, tak raketa po dazdi bude mokra a pri tankovani sa vytvori lad.

Petr Melechin

Led se na raketě vytváří i když před tankováním neprší, takže v tom problém není. Pokud vím, tak problém je jen start v dešti, ale „mokrá raketa“ nevadí.

Tonda

Dnes poletí! Ale zajímalo by mě,jak si oblékají skafandry?

Rosetau

Nedávám tomu velkou naději je to tam pěkně zatažený.

Rosetau

Nikdy jsem se tak rád nemýlil bylo to super.

Petr Melechin

Zítra o tom vyjde článek. 🙂

petr

Trochu to byla jen taková propagační akce. Nemyslím, že by je vůbec nechali nastoupit do lodi a už vůbec zahajovali tankovaní při té předpovědi. Nezrušili to dříve jen proto, že se na to koukalo moc lidí. Bohužel to vypadá, že neodstartují ani o víkendu.

petr

to pochybuji. Status povolení ke startu byl celo dobu právě kvůli počasí negativní. Musk s tím nemohl nic dělat.

Petr

Pokud nedojde k odkladu a vše bude OK, tak by CD měl být viditelný od nás cca 22 minut po startu (https://heavens-above.com/passdetails.aspx?lat=49.816&lng=15.4773&loc=Unspecified&alt=200&tz=CET&satid=71000&mjd=58996.8732038489&type=V). Obrázek v odkazu je cca pro střed ČR, pokud bydlíte více na západ nebo na jih, tak ho uvidíte trochu dříve a trochu výš, na východ to bude právě naopak. Když tam si nastavte “své” souřadnice přesněji. Jasnost bude poměrně vysoká, poletí “pod” měsícem, takže by neměl být problém jej najít, jen ten měsíc to bude možná trochu přesvětlovat.

bohyn

SX udelala simulator dokovani CD u ISS.

frog

počas letu k ISS budú stále v sedačkách, alebo je tam možnosť aspoň nejakého postavenia poprípade pohybu?

Petr Melechin

Odpoutají se a dokonce sundají skafandry a pokusí se i vyspat.

Tom

Trunk bude behom tejto misie prázdny? A je vlastne známe akú hmotnosť nákladu v trunku je Crew Dragon schopný vyniesť na iss? Tipujem že to veľa asi nebude, či?

Petr Melechin

Na DM-2 v trunku pokud vím nic nebude, akorát budou nějaké zásoby pod sedadly.

Náklad v trunku myslím nemá omezenou nosnost, limitujícím faktorem je akorát maximální nosnost celého Dragonu. SpaceX uvádí 6 tun, přičemž tu hmotnost lze libovolně rozdělit mezi kabinu a trunk.

Tom

Vďaka za info 🙂 Už sa neviem dočkať štartu