Osobnosti SpaceX #4: John L. Insprucker

V českých luzích a hájích jsou starty raket Falcon 9 pro řadu diváků spojeny s přenosy živě a česky od Kosmonautix.cz, ale v docela jiné situaci je většina světa a hlavně anglicky mluvící země. Těm jsou informace okolo startu zprostředkovávány moderátory přenosu. Těchto moderátorů je velká řádka a možná bude pro vás překvapením, že se nejedná jen o osobnosti najmuté pro tyto přenosy, ale jsou to autentičtí zaměstnanci firmy SpaceX, pracující na inženýrských pozicích. Tento obrázek je poměrně vtipně znázorňuje skoro všechny najednou. A jedna okolnost je z něj jasná a zřejmá. Prim mezi nimi hraje jeden člověk.

Názor některých fanoušků na moderátory SpaceX (Autor: /u/Venom_moneV)

Tímto člověkem je John L. Insprucker, plukovník US Air Force ve výslužbě. John L. Insprucker se narodil 7. října roku 1956 a vyrůstal v michiganském Detroitu. Poté zahájil svou činnost v amerických leteckých silách. V roce 1978, ve svých 22 letech, získal hodnost rezervního důstojníka po studiu na University of Michigan. Svou celou následující vojenskou kariéru se zabýval raketami a vším, co s nimi souvisí. Je zajímavé, že sloužil i 5 let na Vandenbergově letecké základně v Kalifornii (VAFB), dokonce na rampách SLC-4, které má dnes pronajaté firma SpaceX. Šíře jeho pracovních zkušeností zahrnuje pokročilé plánování vesmírných systémů, vývoj a design pozemních zařízení, systémové inženýrství, montáž raket a testování. Nejedná se tedy jen o vysloužilého vojáka, ale o zkušeného armádního důstojníka, který věnoval celý svůj profesní život raketové technice.

Se svým angažmá začal v roce 1980. Sloužil jako inženýr rampy, nákladu a raket. Na rampě SLC-4 na VAFB pracoval jako kontrolor odpočtu startu. Během pěti let služby se podílel na 17 úspěšných startech raket Titan. Od roku 1985 se pak podílel v rámci Secretary of the Air Force’s Special Project Office jako šéf divize pro vývoj kontroly polohy kosmických lodí. Úspěšně vedl tento vládní projekt a také se podílel na vývoji letového softwaru pro průzkumné satelity. Byl mimo jiné vyznamenán za záchranu důležitého národního satelitu po selhání softwaru kontroly polohy.

V roce 1991 se oženil, vzal si o 3 roky mladší Nancy Rhoades, rovněž důstojnici US Air Force.

John Insprucker v roce 2008 s přetlakovou kabinou lodi Dragon (Foto: Rob Coppinger )

Sloužil jako zástupce ředitele pro vesmírné a pozemní systémy v programu NRO na nízké oběžné dráze (Deputy Director for Space and Ground Systems Acquisition in the National Reconnaissance Office’s Signals Intelligence Low Orbiting Program). Řídil denně práci týmu 60 lidí a 2000 kontraktorů v oblasti designu, výroby, testování a dodávek vesmírných systému v celkové ceně dvě a půl miliardy amerických dolarů. Pracoval také jako programový manažer v navazujícím programu satelitů v hodnotě 700 milionů dolarů. Zde se podílel na vývoji pozemních systémů nových satelitů pro NRO a raket Titan. V rámci své práce řídil 11 úspěšných startů raket Titan II a IVB a to v letech 2000 až 2002 jako zástupce programového manažera, a poté mezi lety 2003–2004 jako vedoucí tohoto programu.

Svou kariéru u US Air Force zakončil jako ředitel System Program Office (SPO) raketového programu Evolved Expendable Launch Vehicle a řídil letové operace raket Delta IV a Atlas V, a to mezi 13. prosincem 2003 až 30. listopadem 2005. V této době také sloužil jako ředitel inauguračního startu rakety Delta IV Heavy, největší a nejsilnější rakety, která kdy letěla pro US Air Force. Na svém kontě má 30 úspěšných startů raket a 9 vynesených satelitů.

Přibližně rok po svém odchodu z armády, tedy 27. listopadu 2006, nastoupil ve SpaceX na plný úvazek, když už předtím ve SpaceX pracoval částečně. Byl Elonem Muskem pověřen dohledem na vývoj Falconu 9. Elon k jeho pracovní pozici dodal, že se John Insprucker žádným způsobem nebude podílet na prodeji startů, nebo dokonce lobovat ve prospěch SpaceX u US Air Force. V současné době pracuje na pozici Principal Integration Engineer, jak samozřejmě neopomene dodat při každém přenosu startu.

Pokud si dokážete vybavit z živých přenosů SpaceX některého komentátora, bude to nejspíše John a jeho hlas. Jedna věc je tedy jistá, Elon Musk se ve SpaceX dokázal obklopit jak mladými nadšenci zapálenými touhou něco dokázat, tak i opravdovými odborníky, kteří už ve svém oboru něco dokázali.

Ještě bych na závěr povídání o Johnu Inspruckerovi přihodil jednu otázku a několik odpovědí ze serveru Reddit.

Proč je John Insprucker tak oblíbený moderátor?

  • /u/Senno_Ecto_Gammat: Protože je to absolutní profesionál, který se pohybuje v oblasti raketové techniky už celá desetiletí. Je moderátorem, protože ví, co dělá a protože si to zaslouží. Není tam proto, že je cool pro PR oddělení.
  • /u/Jef-F: Protože podává informace stejnoměrným a srozumitelným způsobem a dělá u toho mnohem méně chyb než jiní moderátoři.
  • /u/wiLD0: Je to můj oblíbený komentátor, protože je extrémně dobrý, shrnuje a zprostředkovává velké množství informací o tom, co ví. A to na úrovni, která je vhodná pro většinu amerických diváků. Je to schopnost, kterou má málo inženýrů. Pokud se přihodí něco mimo scénář, bude vám pravděpodobně věc schopen vysvětlit tak, že se jeho vysvětlení bude dát věřit.

V budoucnu si posvítíme i na další moderátory SpaceX. Které máte nejraději?

Předchozí díly seriálu Osobnosti SpaceX:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaroslav Pospíšil

Skvělý článek, díky za něj. Jen ta formulace o tom že všichni čeští diváci sledují starty živě a česky mi přijde zbytečně nabubřelá a je zcela jistě nepravdivá.

Petr Melechin

Trochu jsem to upravil.

Pavel Riedl

no bóóóže…

Michal Majzner

John je skvelej. Ma vyborny styl a hlas … netusil jsem, ze je navic tak zkuseny. Diky!

Zdeněk

Rád mám tu blondýnku 👍