Plošina OCISLY se stěhuje do Kalifornie, na Floridě ji nahradí zbrusu nová plošina A Shortfall of Gravitas

SpaceX je známé především starty raket a vynášením nákladů do kosmu. Ovšem k tomu patří i celá řada vedlejších činností, a tou možná nejvýraznější je námořní flotila lodí, která různými způsoby pomáhá společnosti v znovupoužitelnosti raket. My bedlivě sledujeme i toto odvětví a pravidelně vás informujeme o všech důležitých věcech. Uzrál čas si představit další porci novinek z této oblasti.

Nedávno jste si u nás mohli přečíst článek o ukončení služby lodí pro záchranu aerodynamických krytů a rozhodnutí SpaceX „skořápky“ prostě nechat přistávat do vln oceánu. Ukázalo se totiž, že je to menší problém, než se očekávalo a pomohla i řada vylepšení na krytech. Do flotily na krátkou dobu přibyla nová loď Shelia Bordelon, která ovšem už flotilu také opustila a očekávalo se, že poté budou mít vytažení krytů na starosti lodě GO Searcher a GO Navigator, které už jsou ve flotile delší čas a normálně slouží pro lovení Dragonů z vody. Tyto lodě skutečně zajistily záchranu krytů během několika nedávných misí, ale vypadá to, že opět dojde ke změně. Zařízení pro výlov krytů na těchto lodích bylo v minulých týdnech odstraněno a spekuluje se, že dalším „lovcem“ krytů z vodní hladiny bude plavidlo s názvem Hos Briarwood. To by mělo 12. června dorazit do Port Canaveral, ale opět lze očekávat pouze dočasnou službu, než SpaceX připraví trvalou náhradu původních chytačů krytů Ms. Chief a Ms. Tree.

Novinky jsou ale i u plošin, kam přistávají první stupně raket Falcon, a na ty se teď zaměříme. Jako první se podíváme do Louisiany, kde už nějaký čas vzniká nová plošina s názvem A Shortfall of Gravitas (ASOG), kterou SpaceX už potřebuje jako sůl. V současnosti na plošině stále probíhají práce v nejjižnějším přístavu Port Fourchon v Louisianě v loděnici Bollinger. Rozměry jsou naprosto identické s plošinami Marmac 303 a 304, které Spacex nechalo přestavět na Just Read the Instructions (JRTI) a Of Course I Still Love You (OCISLY). Délka činí 91 m, ponor je okolo 6 m a šířka stávajících dvou plošin je 52 m. Nosnost je přes 11 tisíc tun. Podle očitých svědku sledujících úpravy na místě, je ASOG vybavena už všemi motory (celkem 4), nástavbou pro dodatečná zařízení, včetně elektrických generátorů a nautického vybavení, a zdá se tedy, že je plošina téměř hotová. Zatím to vypadá, že nová plošina dostala podobné vybavení, jakým byly za ta léta postupně vylepšovány i stávající plošiny OCISLY a JRTI.

Plošina ASOG v přístavu Port Fourchon v Louisianě v květnu 2021 (Foto: @ed_guidry)

A Shortfall of Gravitas, jak se zdá, bude přeci jen trochu odlišná. V minulosti se spekulovalo, jak bude vypadat, a mnozí čekali velké změny. Objevení plošiny v Louisianě bylo pak pro mnohé malým zklamáním, ale osobně musím říci, že architektura těchto plavidel funguje nad očekávání skvěle a asi nebyl důvod to zásadně měnit, což je více než logické. Z fotografií se ale dají vyčíst přece jen nějaké změny. Na plošině například zatím zcela chybí ony specifické kontejnery s vybavením. Místo nich je ale na palubě zvláštní černá konstrukce, která bude pravděpodobně ve svém nitru mít vše potřebné. Vybavení by tedy mohlo být lépe chráněné nejen v případě nezdařeného přistání, ale i před povětrnostními vlivy a spalinami všeobecně. Doposud nejsou známé ani žádné úpravy k rozšíření boků o křídla, která zvětšují plochu paluby a známe je z předešlých plošin. Je možné, že k jejich instalaci dojde až na Floridě v Port Canaveral, ale nemusí k tomu dojít vůbec. Nejnovější fotky plošiny ASOG najdete v tomto článku na webu Space Explored.

Základní rozměry plavidla Marmac bez rozšíření o boční křídla. Rozměry platí pro všechny plošiny ve flotile SpaceX – Marmac 302, 303, 304 (Zdroj: McDonough Marine)

SpaceX postupně zvedá kadenci startů a znamená to tedy potřebu i více plošin. V plánu je poslat po dokončení ASOG na Floridu, kde bude vypomáhat se starty, a naopak starší OCISLY odtud přesunout na západní pobřeží pro podporu startů z kalifornské Vandenbergovy základny. Kdo dění sleduje bedlivě, tak ví, že zde v minulosti operovala plošina Just Read The Instruction (JRTI), ale kvůli nedostatku startů byla předloni přesunuta na Floridu. Časy se ovšem mění a zejména kvůli startům spojeným s konstelací Starlink je třeba mít zázemí opět i v Kalifornii. Přesun OCISLY ovšem tentokrát proběhne jinak. Cesta z Floridy do Kalifornie je časově náročná a tentokrát se SpaceX rozhodlo využít služeb transportního kolosu – lodě s názvem Mighty Servant 1 (Mocný sluha 1). Tento typ plavidla je speciálně navržen k přepravě rozměrných nákladů. Dokáže v jednom kuse převážet celé ropné plošiny, plavidla, ale i pontony či jiné rozměrné konstrukce.

Základní parametry transportního kolosu Mighty Servant 1, který přepraví plošinu SpaceX (Zdroj: Boskalis)

Velmi zajímavá je také nakládka, protože rozměrný náklad je běžně i příliš těžký pro manipulaci s jeřáby a podobně, a proto je loď vůbec nepotřebuje. Dokáže se totiž sama výrazně zanořit, a to do té míry, že nákladní palubu dostane pod náklad a poté se opět vynoří již s nákladem na palubě. To je možné díky speciálním nádržím v trupu plavidla, které jsou schopny pojmout obrovské množství vody a umí ho pochopitelně i vyčerpat. Loď má ponor až 26 metrů!

Ukázka přepravních možností lodě Mighty Servant 1. Část těžební konstrukce vážící 22 000 tun během transportu v roce 2019. Patrné je i rozšíření boků plavidla z původních 40 m na 50 m. (Zdroj: Society of Petroleum Engineers)

K naložení plošiny SpaceX dojde na Bahamách, kam OCISLY už dorazila, a je nyní na volné vodě poblíž města Freeport, kde došlo k prvnímu setkání s kolosem Mighty Servant 1. Loď na místo vlekl remorkér Mr. Jonah, který mimochodem nedávno dopravil na Floridu centrální stupeň rakety SLS. V době psaní článku byla OCISLY již nad palubou lodi Mighty Servant 1 a čekala na pomalé vynoření.

Po nakládce ve Freeportu sestava z OCISLY na palubě zamíří přes Panamský průplav, pravděpodobně do nového přístavu SpaceX v Port of Long Beach. Poslední přesun plošiny, kdy byla JRTI vlečena remorkérem na Floridu z Kalifornie, trval 4 týdny. Odhaduje se, že Mighty Servant 1 by mohl tuto cestu zkrátit na polovinu. Průměrná rychlost plavby je 14 uzlů. K dispozici má dva silné motory o výkonu 2x 6770 kW značky Wärtsilä. Rozměry kolosu jsou 50 m na šířku a délka činí 190 m. Operační paluba 150 m. Původní šířka byla 40 metrů, ale později došlo k rozšíření na každém boku o podpůrné bloky. Na každé straně jsou dva. Plošina OCISLY je široká i s bočními křídly 52 m a dlouhá 91 metrů. Rozšiřující křídla pravděpodobně zůstanou a nebude je třeba sundávat, i s nimi by mělo jít Panamský průplav zdolat, protože i v nejužších místech má šířku 55 m. Jak vypadá nakládání na speciální loď Mighty Servant 1, je dobře patrné třeba na tomto starším videu. Jde o nakládku podvodní vrtné soupravy Pirat-X. Jen jako malou zajímavost uvedu, že v současné době patří Mighty Servant 1 do flotily Holandské společnosti Boskalis, pro kterou jsem měl tu čest několik měsíců také pracovat. Specializovaných plavidel má tato společnost celou řadu.

Rád bych se ale ještě zastavil u cílového místa cesty, přístavu v Long Beach, protože SpaceX si zde nově pronajalo asi 6,5 hektaru pro své operace na molu T od prvního května 2021. Společnost tak převzala místo po jiné raketové plošině Sea Launch, odkud startovaly rakety Zenit. Sea Launch opustil přístavní molo minulý rok. Místo přitom využívala společnost 20 let. SpaceX využije stávající zařízení přístaviště k dokování svých lodí a vykládku prvních stupňů raket Falcon 9. Smlouva byla podepsána na dva roky a měsíční nájemné činí 107 000 dolarů. SpaceX má však možnost místo kdykoli opustit s 90denní výpovědní lhůtou. V tomto přístavu už na plošinu OCISLY čeká podpůrné plavidlo NRC Quest, které slouží pro lovení aerodynamických krytů a nedávno se přesunulo právě do nového areálu SpaceX v Long Beach. Všechny případné úpravy tohoto místa bude platit SpaceX, včetně údržby a provozu.

SpaceX přesunem OCISLY do Kalifornie získá možnost snadných startů družic Starlink na polární dráhy, což je významným krokem k celosvětovému pokrytí, jak bylo avizováno na začátku projektu této satelitní konstelace. Tyto mise mají začít během července a prozatím se plánuje jeden start měsíčně. My budeme dění samozřejmě i nadále bedlivě sledovat a pravidelně vás informovat.

Karel Zvoník



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
5 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr

Díky moc za parádní článek – pro mě jako prakticky ryzího suchozemce plno zajímavých informací o tom, co všechno lze dnes dělat :-).

Jiří Hadač

Mas pravdu, hezky sepsane, taky se mi to libilo. Hold my suchozemske krysy obdivujeme ty obří lodě 🙂

Petr

Jo, jo, přesně tak. Já jsem jel v životě jen několikrát (malé desítky případů) trajektem a občas trochu na windsurfingu, ale toto je jiná liga. I když před mnoha lety trajekt z Dánska do Norska byl tedy na můj vkus už pořádný kolos :-). A to se (asi) neumí potápět a vynořovat na přání :-).

Karel Zvoník

Jsem rád, že mohu čtenářům nabídnout i informace, které neznají. Děkuji za pochvalu.