Přistávací plošina Just Read the Instructions se přesunula na Floridu a prošla upgradem

Vzpomenete si ještě na ten den, kdy společnost SpaceX světu představila první plovoucí ponton, který měl posloužit jako přistávací plošina pro první stupně raket Falcon 9? Tedy přesněji řečeno pro ty první stupně, které se z jakéhokoliv důvodu nemohou přistát na pevnině. Bylo to téměř neuvěřitelné, že něco tak prostého, ale zároveň novátorského opravdu fungovalo. Pamatuji si, jak se vedly bouřlivé diskuse o tom, zdali bude mořská plošina dostatečně stabilní a odolná v případě, že se něco pokazí. Pamatuji si skeptické poznámky i odvážné rady, jak by to šlo lépe atd., ale světe div se, ono to funguje naprosto skvěle. Dokonce to dnes už nikoho ani příliš nepřekvapí, že je tu soukromá společnost, jejíž rakety úspěšně přistávají ve vlnách oceánu.

Stupeň B1041 na palubě JRTI při cestě zpět do přístavu (Foto: Sam Sun / NSF)

To, co se však ve skutečnosti zdá jako rutina, je naopak stále stejně náročná operace vyžadující důkladnou přípravu a dokonalou koordinaci několika oborů najednou. Navíc je vždy kladen důraz na techniku, která je zde využita na hranici současných možností. Takže žádná běžná rutina, ale technologický zázrak 21. století, který přesto, že je velice náročný, tak je proveditelný.

Stačilo jen mít odvahu uskutečnit to, o čem jsme dlouhá léta pouze četli v románech nebo vídali ve filmech. Elon Musk tu odvahu měl. V žádném případě tedy nelze jakkoli zlehčovat dosažené výsledky SpaceX v této oblasti, jak se stále častěji bohužel děje. I ti nejzarytější skeptici a odpůrci přitom musejí uznat, že nechat přistávat stupně ve vlnách oceánu byl geniální tah, který vyřešil hodně problému a usnadnil nasazení opětovně použitelných raket a po dlouhých letech stagnace posunul kosmonautika zase o metu výš.

Celý princip návratu raketových stupňů je v podstatě jednoduchý a byl již mnohokrát vysvětlen. Teď se ovšem zdá, že poprvé od dob nasazení plovoucích plošin do provozu projdou obě zásadní změnou. Jak to víme? Na Floridu totiž v uplynulých dnech připlula plošina Just Read the Instructions (JRTI). O té sice v posledním půlroce nebylo moc slyšet a dokonce se spekulovalo, že se do flotily možná už vůbec nevrátí, ale skutečnost je jiná. Dělo se toho víc, než se zdá.

JRTI se letos v létě přesunula ze západního pobřeží USA na východní. Z vojenské základny Vandenberg probíhá mnohem méně startů a v následujícím roce by JRTI neměla moc práce. Je tedy logické, že se SpaceX rozhodlo plošinu přesunout. K přesunu došlo už v srpnu a proběhl bez problémů. Bylo však potřeba odmontovat postranní křídla kvůli cestě přes Panamský průplav, který vede skrz Panamskou šíji a spojuje Atlantský oceán s Tichým oceánem. Průplav má tři plavební stupně a právě kvůli jejich šířce bylo nutné křídla demontovat.

JRTI ovšem po zdolání kanálu nezamířila hned do přístavu na Floridě, jak se očekávalo, ale do loděnice Halimar Shipyard v Morgan City v Louisianě. Zde byly JRTI i sesterská OCISLY v roce 2015 vyrobeny. Během přesunu JRTI z Kalifornie se objevily spekulace, že plošina bude vyřazena ze služby nebo že poputuje do muzea, ale realita byla nakonec jiná. JRTI v Louisianě prošla údržbou a úpravami, které jsou pravděpodobně největší od dob, kdy si plošiny SpaceX pronajímá.

O jaké modifikace se tedy jedná? Tou největší byla pravděpodobně výměna stabilizačního systému (nikoliv pohonu, jak se často uvádí – plošiny vlastní pohon nemají). Stabilizační systém slouží pouze pro potřeby přistání a má za úkol udržet plošinu na předem určeném místě v co nejstabilnější poloze. Plošiny doposud využívaly mobilní hydraulické propulzní jednotky Thrustmaster, což znamená, že nebyly nikdy napevno přidělány k plavidlu a šlo je poměrně snadno a kdykoli odebrat. Některé detaily jsem shrnul do svého vůbec prvního článku pro kosmonatix.cz, který lze najít zde. Pravdou ale je, že dnes už není tak aktuální.

Každopádně se zdá, že tento systém mohl být u pontonu Marmac 303, tedy u JRTI, nahrazen novou sadou propelerů, které jsou již přidělány na loď napevno a nelze je tedy už tak snadno vyjmout. Nebo by k jejich instalaci mohlo dojít někdy v blízké budoucnosti. Navíc také byl jejich počet zřejmě navýšen, protože pozornému oku jistě neuniklo, že na palubě JRTI, která připlula na Floridu, se nachází celkem 6 takových propelerů. Pokud budeme předpokládat, že JRTI již má ty své nainstalované, těch 6 propelerů na palubě by mohly být určeny pro upgrade plošiny Of Course I Still Love You (OCISLY). Na palubě plošiny JRTI jsou patrné také velké bílé kontejnery, kterých je celkem 12. To nahrává předpokladům, ze kterých vycházíme, protože to budou pravděpodobně agregáty určené pro nové pohonné jednotky. Další patrnou vizuální změnou je obnovený nátěr obou plošin (v případě OCISLY to znamená, že zmizel čtyřlístek pro štěstí). O dalších úpravách ale zatím nic nevíme.

Nové propelery na palubě mají již od pohledu mnohem větší průměr než předešlé modré Thrustmastery a dá se tedy očekávat i mnohem lepší účinnost. Pokud mohu odhadnout, tak jde o pohon společnosti HI-SEA. Konkrétně by se mohlo jednat o elektrické Z-pohony (Z-Drive). To není nic jiného než označení pro uspořádání hřídelového vedení, které má tvar Z. Foto pro porovnání velikostí:

Nutno ovšem podotknout, že v tomto případě se již skutečně jedná o plnohodnotné lodní pohony, které nahrazují dlouhé hřídelové vedení, kormidlo a kormidelní zařízení. Umístění těchto jednotek lze očekávat na dně plovoucích plošin. Řekl bych, že je pravděpodobné rozložení do trojúhelníkové formace po třech na každém konci, ale to je samozřejmě jen jedna z možných variant, kterých je několik. Podobné rozložení jde vidět na obrázku níže a používá se u lodí, které vyžadují velmi přesné navádění a manévrovatelnost. Což v našem případě určitě odpovídá. Jak je to doopravdy, ovšem s jistotou nelze říci. Je dokonce možné, že některé nové propelery jsou pouze záložní a počet pro plošinu je menší a také není jisté, zda jsou všechny jen pro OCISLY, protože je tu stále nejistota, zda JRTI již své propelery má. Ale jelikož připlula z loděnice, tak by se to dalo předpokládat. Pravdu se nejspíš dozvíme v následujících týdnech a měsících.

Ukázka rozmístění propelerů v trojúhelníkové formaci (Zdroj: Thrustmaster)

SpaceX přesunulo plošinu na Floridu především kvůli plánovanému harmonogramu v roce 2020, kdy se počítá zejména s vyšší kadencí startů v rámci programu sítě Starlink a obě přistávací plošiny tak budou mít v dalších měsících opravdu napilno. Lze očekávat, že nový pohon by jim umožnil větší flexibilitu i stabilitu při horším počasí a další výhodu spatřuji i v novém umístění propelerů, celý systém teď bude díky tomu o něco odolnější. Což se možná zdá jako banalita, ale pokud přistáváte s raketovým stupněm na nestabilní podklad, tak v okolí opravdu moc věcí mít nechcete. Musíme si ovšem uvědomit, že vše jsou to pouze spekulace a dokud neuvidíme nějakou konkrétní práci na palubě, tak si nemůžeme být ničím jistí.

Pokud teď trochu odbočím, tak krom JRTI se ve službách SpaceX objevila poprvé ještě jedna loď, kterou jsme doposud neviděli. Jednalo se o zásobovací loď GO Discovery, která připlula do texaského přístavu Brownsville s velmi zajímavým nákladem. Na palubě měla díly pro Starship přivezené z Cocoa na Floridě. Připlutí se podařilo zachytit i na video:

Nerad bych také opomenul lodě na záchranu aerodynamických krytů, protože jak víme ty se z předchozí mise vrátily předčasně a bez úspěchu kvůli špatnému počasí. Lodě dočasně našly zázemí v přístavu Morehead City, kde se je podařilo vyfotit i s patrným poškozením sítě na GO Ms. Tree.

Lodě po několika dnech zamířily zpět do Port Canaveral, kde se připojily ke zbytku flotily. V přístavu jim byla demontována ramena, která byla později vrácena bez známek nějakých změn a v uplynulých dnech se dočkaly i svých sítí. V současnosti se nacházejí v cílové oblasti vzdálené 789 km od rampy LC-39A, kde se pokusí během mise JCSAT-18 / Kacific-1 vůbec poprvé o záchyt obou polovin aerodynamického krytu. Pokud se tedy mezitím něco nepokazí.

Lodě ve službách SpaceX odvádějí pořádný kus práce a přispívají nemalou částí ke znovupoužitelnosti raket Falcon. Bez přistávacích plošin, podpůrných plavidel, remorkérů a lapačů aerodynamických krytů by SpaceX nebylo tam, kde je. Jejich práce je sice trochu v pozadí „velkého dění“, ale není v žádném případě pouze podřadná.

Karel Zvoník



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
32 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře