Podívejte se, jak rychle se dá obléknout skafandr SpaceX v mikrogravitaci

Počátkem dubna 2021 se ve shonu kosmonautických novinek částečně ztratily dvě zajímavé události. Proběhlo přeparkování kosmické lodi Crew Dragon Resilience z dokovacího portu IDA-2 na port IDA-3 a při té příležitosti nám japonský astronaut Sóiči Noguči představil některé doposud neviděné detaily týkající se skafandru firmy SpaceX. Na obě události bychom se nyní chtěli zaměřit blíže.

5. května se kompletní posádka lodi Crew-1 oblékla do svých skafandrů a nasedla do kosmické lodi Crew Dragon. Pro vše, co mělo následovat, se posádka připravila tak, jako by již nyní měla opouštět Mezinárodní vesmírnou stanici ISS. V 12:25 se poté posádka odpojila od ISS, vzdálila se od ní a po několika desítkách minut se zase přiblížila, tentokrát však k jinému dokovacímu portu než dříve. Celý proces zabral jen asi 45 minut. Ve zkratce je předokování představeno na videu níže, sestřih skutečných záběrů pak najdete zde. Podobné manévry jsou naprosto běžné pro sovětské kosmické lodi, ať už nákladní či pilotované, provádí je totiž už od 70. let. V případě pilotované lodi americké ale šlo o první předokování v historii NASA. Proč však k tomuto přemístění došlo? Jednalo se o přípravu stanice ISS na očekávaný přílet posádky mise Crew-2, která měla za několik týdnů startovat z Kennedyho vesmírného střediska.

Proč bylo nutné přemístit kosmickou loď z jednoho portu na druhý? Nebylo by možné, aby se posádka mise Crew-2 připojila k dokovacímu portu IDA-3 a tím se zamezilo tomuto napohled zbytečnému manévru? Odpověď bude poněkud delší, i když opět jasná a srozumitelná. Z technického hlediska tomu vůbec nic nebránilo, obě kosmické lodi jsou vybaveny tak, aby se mohly připojit k libovolnému z obou dokovacích portů IDA-2 i 3. Důvod však byl jiný. Počátkem června má totiž startovat 22. zásobovací let SpaceX, tedy mise CRS-22. Ta přiveze ke kosmické stanici nové fotovoltaické panely v nákladním trunku. Pokud by se  však tento zásobovací Dragon připojil k portu IDA-2, nebylo by možno dosáhnout do trunku robotickou paží Canadarm2. Stejná situace nastala již při misi CRS-21, kdy nákladní Cargo Dragon rovněž dokoval u portu IDA-3, aby bylo možno z trunku vyjmout náklad.

Vytahování modulu Bishop z trunku nákladní lodi Dragon pomocí robotické paže (Autor: Mack Crawford)

Samozřejmě byl možný i druhý scénář. Crew-1 by zůstala zadokována na IDA-2 a Crew-2 by se připojila rovnou k IDA-3. Několik týdnů po odletu Crew-1 by následně mohla předokovat Crew-2 na IDA-2. Proti tomuto scénáři však hovořilo něco jiného. S každým přemístěním kosmické lodi totiž vyvstává riziko, že se kosmické lodi nepodaří z nejrůznějších příčin připojit zpět ke stanici. Pokud by tento scénář nastal, musela by se posádka takovéto kosmické lodi vrátit zpět na Zemi. Z hlediska NASA i plánování aktivit na ISS bylo proto jednodušší vystavit tomuto riziku předčasného návratu dosluhující posádku Crew-1, než riskovat předčasný návrat právě vypravené posádky Crew-2.

Než však bylo možno k předokování Dragonu přistoupit, bylo nutné, aby si posádka Crew-1 opět oblékla skafandry. O tomto skafandru už vyšlo na našem serveru několik článků, v jednom z nich jsme našim čtenářům nabídli i jeho srovnání se skafandrem, který budou používat astronauté na palubě lodi CST-100 Starliner společnosti Boeing. Při manipulaci se skafandrem SpaceX nám japonský astronaut Sóiči Noguči představil řadu dosud neznámých podrobností, které se skafandru týkají. Pojďme tedy na ně. Nejprve si představíme jednotlivé části skafandru a na závěr vám nabídneme i video, ze kterého pochází následující i obrázky, a na dalších dvou videích si Sóiči Noguči skafandr nejprve obleče a poté i sundá.

Vak na skafandr s jmenovkou astronauta

Skafandr, který astronauté letící v lodi SpaceX používají, je určený k tomu, aby zabránil zranění či smrti posádky v případě náhlé dekomprese kosmické lodi. Není určen k výstupům do volného prostoru. Astronauté mají tyto skafandry oblečené během startu, při dokovacích operacích u ISS či při vstupu do atmosféry a návratu na Zemi. Astronauté nemají tedy skafandr ve vesmíru nasazený pořád. Pokud není ale skafandr používán, je uložený ve speciálním obalu, na kterém je na štítku uvedeno jméno astronauta.

Helma skafandru s viditelnými sluchátky

Skafandr SpaceX je jednodílný, to je jedna z věcí, kterou se liší od skafandru firmy Boeing, který má oddělitelné rukavice a boty. Helma skafandru je podobná té, kterou používají motocyklisté a je vyrobená z ABS (akrylonitrilbutadienstyren) vyztuženého uhlíkovými vlákny a byla vytvořena 3D tiskem. Hledí přilby je samozřejmě odklopitelné. Mikrofon, který slouží pro komunikaci posádky po sklopení helmy, je součástí helmy, sluchátka jsou částečně oddělená, aby si je člověk mohl dát do uší.

Podrážka skafandru určená pro fixaci vsedě

I boty jsou na rozdíl od Boeingu součástí konstrukce skafandru a jsou podobně jako helma neoddělitelné. Tvar podrážky je navíc upravený tak, aby umožňoval fixaci nohou v okamžiku, kdy je astronaut usazován do křesla lodi Crew Dragon. Skafandr vypadá sice futuristicky, ale z určitého hlediska se drží tradičního uspořádání. Vnější část, kterou všichni důvěrně známe a je tvořená kombinací šedé (nomex) a bílé (teflon) barvy, slouží jako ochrana vnitřních vrstev skafandru. Hned pod vnější slupkou se nachází výztuž, vlákny zpevněná střední část, která je zde proto, aby skafandr držel tvar i po natlakování. Zajištuje též, aby astronaut ve vakuu nevypadal jako panáček Michelin. Nejvnitřnější část skafandru tvoří samotný přetlakový oděv (garment) šedé barvy. Zipy, které zatahují tuto přetlakovou část, mají červenou barvu, patrně z důvodu jasné viditelnosti a při zapínání je nutno je dotáhnout je až k bílé čárce.

Pokud potřebujete manipulovat s něčím vlastními prsty, rozepnete si zip na zápěstí a ruce můžete vytáhnout

Zajímavý pohled na skafandr je i zezadu – zádová část je polstrovaná. Toto polstrování má za úkol utlumit náraz při dopadu na hladinu při přistání. Loď Crew Dragon sice při sestupu dosedá na hladinu rychlostí přibližně 24 km/h, ale i tak je to pěkných 6,7 m/s.

Pohled na skafandr zezadu

Již v květnu jsme naše čtenáře informovali o tom, že skafandr SpaceX se obléká tak, že si rozepnete zip, který se nachází na vnitřní straně stehen, vlezete si do skafandru, a jak se budete napřimovat, budete si zároveň skafandr pomalu oblékat. Podotýkám, že tento postup je samozřejmě poplatný tomu, že si skafandr oblékáte na Zemi. O tom, jak se skafandr obléká, nás již loni informoval ve videu Tim Dodd, známější jako Everyday Astronaut. Mohl nám však tyto okolnosti popsat pouze slovně, při prohlídce neměl dovoleno se skafandru dotknout. Rozdíl proti loňskému květnu je tak patrný, jedna věc je totiž číst a slyšet povídání o tom, jak se něco dělá, a druhá pak to přímo vidět. Video najdete v samotném závěru článku. Mimochodem, zipy skafandru jsou poměrně lehce manipulovatelné rukou.

Rozepnutý zip na vnitřní straně stehen nám detailně ukazuje vstup do skafandru

Jedním z prvních úkolů, ne-li tím prvním, který je po oblečení nutno vykonat, je odklopení krytky na stehně. Tím se odhalí stehenní přípojka, která umožňuje napojit vnitřní prostor skafandru buď na přenosné ventilační zařízení, anebo se pomocí kabelu lze připojit na systémy lodi Crew Dragon či automobilu Tesla, který převáží astronauty na startovní rampu. Zlatavé části stehenní přípojky slouží pro připojení na datové a komunikační linky. Dalšími zipy je pak skafandr vybaven i v oblasti zápěstí. Pokud je rozepnete, umožní vám to používat vlastní prsty místo rukavic. Aby bylo možné skafandr natlakovat, je nutno mít zatažené všechny zipy a mít sklopený průzor na helmě.

Detail stehenní přípojky

A na závěr slíbená videa. Jsou sice v japonštině, ale pro předvedení jednotlivých prvků skafandru a procesu jeho oblékaní či svlékání poslouží dobře. Mimochodem, na videu oblékání je z časové osy vidět, že oblékání sfakandru je poměrně rychlé a ani mikrogravitace není žádnou překážkou.

Představení skafandru:

Navléknutí skafandru:

Prohlídka Crew Dragonu a svléknutí skafandru:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr

Děkuji pane Hadači za pěkné povídání o (pře)parkovávání na oběžné dráze a o skafandru.
Znovu jsem ale musel kroutit hlavou (svou) nad tím, proč ustoupili od velkých dokovacích “vrat” a vrátili se k malým průlezům. Proč rovnou neudělali standard z toho praktičtějšího?
Díky za článek:-)

Username

Ono to předokování z IDA-2 na IDA-3 je logické z ještě jednoho důvodu ,může za to orbitální mechanika když se dragon vzdaluje od IDA-2 je rychlejší než ISS takže ho to bude tlačit “nahoru” směrem k IDA-3 a tu poslední část dokování (“dolů” k iss) je potřeba udělat “natvrdo”.
Kdyby se ale předokovával z IDA-3 na IDA-2 musel by kvůli orbitální mechnice obletět celou iss nebo se “vykašlat” na orbitální mechaniku a letět přímo což by stálo více paliva, kterého mají málo.
PS: Ono to jde vidět i při příletu k iss kdy se dragon přibliřuje ze “spoda” a pak obletí ISS zepředu až k IDA-2 nebo 3 přičemž draca prakticky nepoužívá a použije je až při záverečném dokování.