Vývoj a výroba Starship a SH

» Přeskočit na aktuální informace «

SpaceX vyvíjí ambiciózní raketu Super Heavy Starship určenou pro lety na Měsíc a Mars. Předcházet jí však bude několik prototypů, na kterých si firma ozkouší potřebné technologie a designová rozhodnutí. SpaceX od prosince 2018 stavělo v jižním Texasu (Boca Chica/Starbase) experimentální technologický demonstrátor Starhopper, s kterým byly v roce 2019 prováděny testy a krátké lety do malých výšek. Souběžně s těmito aktivitami v Boca Chica také začala výroba prototypů kosmické lodi Starship. Ty jsou na rozdíl od Starhopperu o dost podobnější finální podobě lodi a časem budou schopné letů na oběžnou dráhu. K tomu už bude potřeba nosná raketa Super Heavy, jejíž výroba začala na podzim 2020.

Tento článek je průběžně aktualizován, abyste měli přehled o výrobě prototypů Starship a Super Heavy a také novinkách z jejich vývoje a také z dění ve Starbase a na Floridě.

Neoficiální živé záběry z Texasu:

NSF-Starbase

NSF-McGregor

KSC

Nerdle

Plex

Rover

Rover 2.0

Rocket Ranch

Lab

Sentinel

Sapphire

Stručná historie orbitálních prototypů kosmické lodi Starship:

  • Výroba dílů pro první prototyp Starship podle Muska nejdříve probíhala v přístavu v Los Angeles v rozměrném provizorním stanu, kde se v roce 2018 vyráběly vzorky a zkušební exempláře dílů z uhlíkových kompozitů pro raketu BFR. Tento stan a technika pro výrobu kompozitových sekcí však byly v březnu 2019 odstraněny.
  • Výroba prototypu nakonec proběhla na montážní ploše poblíž Boca Chica Village v Texasu, kde byl předtím vyráběn hrubý technologický demonstrátor Starhopper.
  • V květnu 2019 jsme se dozvěděli, že SpaceX souběžně vyrábí druhý prototyp na Floridě.
  • Během září 2019 se rozjela finální kompletace texaského prototypu označovaného Mk1. Byly dokončeny hlavní nádrže, došlo k instalaci tří Raptorů a také přibyly nohy a stabilizační plochy. Obě poloviny prototypu pak byly 27. září spojeny do jednoho celku.
  • Po prezentaci byl texaský prototyp opět rozpojen a byly z něj odmontovány motory. Práce na něm však pokračovaly. Prototyp byl 20. listopadu 2019 zničen při výbuchu během tlakové zkoušky nádrží.
  • Koncem listopadu 2019 SpaceX ukončilo aktivity kolem floridského prototypu Starship Mk2 v Cocoa. aniž by byl otestován.
  • Na začátku roku 2020 byl v Texasu vyroben prototyp SN1, který byl 29. února zničen během kryogenního testování.
  • Po úspěšné tlakové zkoušce s testovací nádrží SN2 bylo na konci března 2020 zahájeno testování prototypu SN3.
  • Prototyp SN3 selhal 3. dubna 2020 během zkoušky s kryogenním dusíkem kvůli špatné konfiguraci testu.
  • Prototyp SN4, který by měl jako první provést krátký testovací let, byl dokončen koncem dubna 2020 a poté jako první úspěšně absolvoval kryogenní zkoušku. Na začátku května byly provedeny dva krátké statické zážehy a poté další testy. Prototyp však nakonec vybuchl krátce po pátém statickém zážehu, který proběhl 29. května 2020.
  • V červnu 2020 proběhly dvě kryogenní zkoušky zkušební nádrže SN7 až do zničení. Účelem bylo otestovat nerezovou ocel 304L (SpaceX do té doby používalo 301).
  • Prototyp SN5 byl převezen na rampu 24. června 2020, kryogenní zkoušky absolvoval 1. července a statický zážeh proběhl 30. července. Let do 150 metrů proběhl 5. srpna a byl úspěšný.
  • Prototyp SN6 byl přepraven na rampu 11. srpna 2020 a 16. srpna absolvoval kryogenní tlakovou zkoušku. Dne 24. srpna pak proběhl statický zážeh s Raptorem SN29. Prototyp pak 3. září absolvoval let do 150 metrů.
  • Na začátku září 2020 byla na rampu v Boca Chica přepravena zkušební nádrž SN7.1 z oceli 304L. Jejím účelem bylo provedení tlakových zkoušek až do zničení (stejně jako v případě SN7). K prasknutí nádrže došlo 23. září při tlaku 8 barů v horní části nádrže a 9 barů ve spodní části.
  • Prototyp Starship SN8 byl převezen na rampu 26. září 2020 bez aerodynamické špičky, následně absolvoval tlakové zkoušky a statický zážeh všech tří motorů Raptor. Aerodynamická špička byla nainstalována 23. října a následovala kryogenní zkouška nádrže ve špičce a také několik statických zážehů. SN8 poté 9. prosince rovnou letěla do výšky 12,5 km a zpět. Test byl velmi úspěšný, avšak přistání se nezdařilo.
  • Prototyp SN9 dostal motory i špičku rovnou v montážním areálu a jeho testování mělo začít hned po letu Starship SN8. Jenže 11. prosince 2020 se prototyp SN9 skácel v montážní hale a byl lehce poškozen. Po výměně dvou aerodynamických ploch byl prototyp 22. prosince převezen na startovní rampu, kde bylo zahájeno standardní testování. Prototyp vzlétl do výšky 10 km 2. února 2021, avšak přistání se opět nezdařilo.
  • Starship SN10 byla vyvezena na rampu na 29. ledna 2021, když tam ještě byl prototyp SN9. Bylo to tedy poprvé, kdy byly dva plnohodnotné prototypy Starship na rampě souběžně. SN10 pak během února prošla pozemními zkouškami a let do výšky 10 km proběhl 4. března 2021. Prototyp tentokrát přistál v jednom kuse, ale pár minut poté explodoval.
  • Prototyp Starship SN11 byl dokončen v polovině února 2021 a 8. března byl převezen na rampu s nainstalovanými třemi Raptory, kde prošel pozemním testováním. Prototyp pak 30. března absolvoval testovací let, ale ten byl neúspěšný. Loď vybuchla ještě před přistáním.
  • Starship SN15 byla dokončena a převezena na rampu na začátku dubna 2021. Podle Elona Muska tento prototyp obsahuje stovky vylepšení. Loď pak 6. května provedla úspěšný let do 10 km s měkkým přistáním. Zvažovaný druhý let byl nakonec zrušen ve prospěch příprav na první orbitální start Starship a Super Heavy.
  • První plnohodnotný prototyp rakety Super Heavy měl označení BN1 a byl zlikvidován hned po dokončení, protože byl zastaralý. Následující prototyp B3 pak byl určen pouze pro pozemní testování na rampě.
  • Starship S20 a Super Heavy B4 měly být prototypy určené pro první orbitální test. Na začátku srpna 2021 byly převezeny na orbitální rampu a zkušebně spojeny do jednoho celku. Poté se prototypy vrátily do montážního areálu, kde na nich byly provedeny další práce a o pár týdnů později byly opět vyvezeny na rampu kvůli samostatnému pozemnímu testování. Znovu spojeny byly v únoru 2022, tentokrát však už pomocí ramen Mechazilly. Následovalo několik dalších testů, ale poté byly prototypy vyřazeny, aniž by někdy vzlétly.
  • Starship S24 a Super Heavy B7 byly pokročilejší prototypy, které jako první společně odstartovaly. První kryogenní test B7 na orbitální rampě proběhl 4. dubna 2022 a testování Starship S24 začalo v květnu 2022. Oba prototypy poté podstoupily řadu stále náročnějších zkoušek a nakonec odstartovaly v rámci prvního integrovaného testovacího letu. Raketa byla zničena 4 minuty po startu.
  • Druhý integrovaný testovací let proběhl s prototypy Starship S25 a Super Heavy B9 v listopadu 2023 a byl úspěšnější než první let.
  • Třetí integrovaný testovací let má startovat v roce 2024 a využije vylepšené prototypy Starship S28 a Super Heavy B10.

Podrobnější přehled všech prototypů Starship a informace o nich najdete v samostatném článku.

Aktuální informace

(Přípravy třetího testovacího letu Starship sledujeme v samostatném článku!)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka

Ja jsem tak rad, ze muzeme sledovat jak se stavi raketa, firma o ni informuje alespon jendou rocne co je noveho a co delaji…
Mozna by bylo vic fanousku i jinych firem a instituci, jenze oni si vyrabi pod poklickou a nic moc nesdili, coz je velka skoda.

Tano

Uuuuf, tak to jsem rád, že se hurikán Dorian nakonec Floridy skoro nedotkl. Takže se jede dál … 🙂

daevid

Nikde som sa nedočítal akú hrúbku nerez plechu používajú na prstence jednotlivých segmentov.
Je známa táto informácia?

Mr. G

Je niekde oficialna inforamcia od SpaceX k comu bude sluzit ta vysoka konstrukcia na Floride ? Povodne som myslel, ze to bude hangar.

Josef

Prý větrolam.

bohyn

Jsem zvedavy, jak tam schovaji MK2 po finalnim sestaveni, nebo SH, az prijde hurikan. Prozatim, ale asi dobry.

Mr. G

Na poslednych fotkach z Floridy je vidiet, ze spravili “branu”, takze moj povodny predpoklad bol zly, bude to hangar. Myslim, ze to presunu dnu kvoli ludom, co to stavaju. Nerezi vonkajsie prostredie nevadi, ale zvarat v nerezovom valci na floridskom slnku nie je ziadna sranda.

Milan

Nové video pěkné, zvlášť mě zaujalo tech 6 nových kruhů opodál (od cca 1:55), k čemu pak to asi je ;-).

Invc

To je školka pro děti zaměstnanců Space X – po 10 do každého kruhu. To víš i SX musí šetřit … ocelové kruhy jsou levnější než učitelky…

PetrV

Super Heavy patrně sestaví ve VAB na KSC. Je to jediné místo, kde se jim to může podařit. Části mohou lepit v Cocoa.
Nejdříve ale zkusí se Starshipem suborbitální vzlet s pokusem o přistání- to je předzvěst rychlého cestování na Zemi. Například z Boca Chica na Floridu a zpět…

bohyn

Jsem docela zvědavý, jak problém s přelety budou řešit při přistávání

Mr. G

Myslim, ze to nejak extremne hrotit nebudu. Shuttle tiez pristaval ponad obyvane oblasti. Ci uz SHS vzlietne z Texasu, alebo z Floridy pri navrate z orbity bude v oboch pripadoch musiet preletiet ponad obyvane oblasti.
Ak by sa tomu chceli uplne vyhnut, museli by startovat z nejakeho ostrovu (napríklad Atol Kwajalein ako pri Falcone 1).

bohyn

Jo STS letala nad obydlenymi oblastmi.
1) v dobe, kdy zacinal program raketoplanu, tak se na bezpecnost tak moc nehledelo
2) pristavalo se na Edwardsove zakladne, takze prulet nad obydenym uzemim byl “omezen”
3) pak vzrostla sebejistota a mame Columbii roztrousenou po 1/2 Texasu (mam uctu k posadce i ke stroji, ale fyzicky je to tak)
4) co se tyce letoveho profilu SS, tak ten se mi zda o hodne nebezpecnejsi, nez u Falconu. Teprve nekde v 250m by mela zacit rotovar z “cruise” pozice do vertikalni a pak zahajit pristavaci zazeh.

No, bude to zajimave, ale urcite jim preju uspech +1

Invc

4) Ta “cruise” pozice ke konci bude poměrně blízká kolmici k zemi (nebo dokonce “záporná”) ke směru pohybu – takže tam nebude třeba příliš rotovat. (Reentry probíhá břichem napřed – a není důvod později tu orientaci významně měnit směrem k horizontální poloze – trápí je rychlost v horizontálním směru, vertikální rychlost není je oproti tomu .. “drobnost”).

Oproti vracejícímu se F9 si musíš uvědomit, že zatímco F9 co do horizontálního směru pohybu prakticky stojí na místě – tak SS začíná s přebytečnými 7km/s … směrem stranou. (Jinými slovy – není problém dostat se shora dolů a zastavit pohyb shora dolů… hlavní problém je zastavit pohyb stranou).

Jan M.

Není to na starship už nějaký vysoký? Jestli už to není super heavy….

Milan

Dobry den. Vi se presne k cemu bude slouzit ta nove vznikající konstrukce na floride, co vypada jak kostra budouciho hangaru pro ministarship. Prijde mi ze se do nej nevejde uz ani pulka rakety. Treba je to jenom opticky klam ale i ty “futra” mi prijdou uzke a nizke. Pritom to ma takovy zvlastni tvar.

PetrV

Levná příprava na hurikány. Věří si, že je hurikán nezasáhne plnou silou.

Daniel

Tak že by už příští test letěl Starhopper kompletní?

Josef

Není tato “neobvykle řešená sekce” aktivní chlazení?comment image

Rosetau

Ty tečky a čárky hnědé barvy to je tepelně ovlivněná ocel. Takže zevnitř museli něco svařovat přimo na stěnu Starship. Ale co tam svařovali to netušim.