Proč bylo možné přerušit start mise Starlink v1-5 i po zážehu motorů Merlin?

Během nedělního pokusu o start mise Starlink v1-5 nastala poměrně vzácná situace – start byl přerušen až po zážehu motorů na prvním stupni. K tomu u SpaceX došlo naposledy v roce 2016. Co se vlastně stalo a jak je možné, že lze start přerušit i po zážehu motorů?

SpaceX je poměrně unikátní v tom, že pár dnů před každým startem provádí tzv. statický zážeh. Při něm proběhne normální natankování rakety na rampě zakončené několikasekundovým zážehem všech devíti motorů Merlin na prvním stupni. Tato generálka se provádí proto, aby se včas odhalily technické či jiné problémy, které by mohly zabránit ostrému startu. Díky tomu se málokdy stává, že by pak v den startu došlo k přerušení startu kvůli problému s motory na prvním stupni, jelikož ty byly otestovány pár dnů předtím. Aktuální mise Starlink v1-5 však byla výjimkou.

Statický zážeh Falconu 9 před misí Starlink v1-5 (Foto: William Harwood)

Během nedělního odpočtu nebyl detekován žádný problém, počasí spolupracovalo a všechno bylo na dobré cestě. Tři sekundy před startem byly jako vždy zažehnuty motory Merlin na prvním stupni Falconu 9 a všichni jsme očekávali, že raketa se poté odlepí od země a začne stoupat k nebesům. Jenže ve skutečnosti se motory krátce po zážehu opět vypnuly a raketa zůstala stát na rampě. Jelikož startovní okno pro tuto misi bylo okamžité, nebylo možné se pokusit o další start v ten samý den, a tak došlo k odkladu. SpaceX nedlouho po ukončení živého přenosu upřesnilo, že start byl automaticky přerušen kvůli abnormálním datům, která se objevila při kontrole napájení/tahu motorů („engine power check“). Start byl nakonec odložen o tři dny, což by mohlo znamenat, že jde o závažnější problém, kvůli kterému bude potřeba raketu sklopit a odvézt do hangáru, například kvůli výměně některých komponentů. Důvod delšího odkladu však může být také organizačního charakteru, takže těžko soudit.

Falcon 9 během přerušení startu mise Starlink v1-5 (Zdroj: SpaceX)

Motor Merlin 1D, který pohání rakety Falcon 9 a Falcon Heavy, je navržen pro snadnou znovupoužitelnost, a tak je možné jej mnohokrát zažehnout a zase vypnout, a to i v rámci jedné mise. Díky tomu není problém jej zkušebně zažehnut před startem (každý Merlin je před svým prvním startem minimálně třikrát zažehnut v rámci úvodního testování) a také to znamená, že případné přerušení startu po zážehu nepředstavuje velkou komplikaci.

Startovací sekvence raket Falcon je navržena tak, že k zážehu Merlinů dojde už 3 sekundy před plánovaným startem a po jejich náběhu se nejdříve zkontroluje, že motory běží, jak mají. A teprve pokud počítač vyhodnotí, že je všechno v pořádku, dojde ke startu rakety. Do té doby drží raketu u země sada obřích čelistí, které brání odletu a uvolní se až poté, co počítač potvrdí, že motory a všechno ostatní funguje, jak má. Pokud však během těchto pár sekund systém detekuje jakýkoli problém, jako tomu bylo u mise Starlink v1-5, počítač vydá pokyn k vypnutí motorů a přerušení odpočtu. Raketa tak zůstane na rampě, může být odčerpáno palivo a okysličovadlo, a po vyřešení závady se může SpaceX později pokusit o start znovu.

Pokud jste někdy sledovali starty raket jiných společností, možná víte, že často používají podobný systém. Například u Ariane 5 nebo u raketoplánů se nejdříve zažehnou hlavní vodíkové motory, a teprve pokud je s nimi všechno v pořádku, dojde k zapálení pomocných stupňů na tuhá paliva, které už poté vypnout nelze.

V případě Falconu 9 došlo v minulosti k přerušení startu po zážehu motorů celkem třikrát, a to při misích COTS-2, SES-8 a naposledy pak 28. února 2016 při misi SES-9. Ve všech případech systém po zážehu detekoval nějaký problém s motory Merlin na prvním stupni a přerušil start. V jednom případě byl například detektován příliš vysoký tlak ve spalovací komoře a v jiném případě byl zaznamenán příliš pomalý náběh tahu.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
29 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře