U Iridium-4 nedojde k pokusu o přistání prvního stupně

AKTUALIZACE: Šéf společnosti Iridium na Twitteru potvrdil, že stupeň se nepokusí přistát.


Iridium-2 na rampě (Foto: SpaceX)

Za pár dnů nás čeká poslední start SpaceX letošního roku ve formě čtvrté mise pro společnost Iridium. Jedná se o první start v této sérii, při kterém poletí již jednou použitý stupeň Falconu 9, ale mise je jinak totožná s prvními třemi. U předchozích misí pro Iridium raketa vždy úspěšně přistála na mořské plošině Just Read the Instructions v Pacifiku, takže nebyl důvod předpokládat, že tomu tentokrát bude jinak. Dnes se však objevila informace, že k pokusu o přistání prvního stupně nakonec nedojde. Podívejme se, jaké by k tomu SpaceX mohlo mít důvody.

Mise Iridium-4 startuje z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii, která není zdaleka tak dobře přístupná veřejnosti jako Kennedyho vesmírné středisko na Floridě, odkud SpaceX provedlo většinu letošních startů. Informací či fotografií z dění na Vandenbergu je tedy mnohem méně, takže SpaceX například v noci z neděle na pondělí provedlo statický zážeh pro tuto misi, aniž by o tom veřejnost měla sebemenší tušení. O testu jsme se dozvěděli až z potvrzujícího tweetu od SpaceX. Z tohoto důvodu nemáme k dispozici jedinou fotku rakety určené pro misi Iridium-4, i když je start vzdálený jen pár dnů.

Dnes se však na Redditu objevila informace od bývalého zaměstnance SpaceX, který má kontakty ve Vandenbergu, že raketa pro tuto misi prý není vybavena roštovými kormidly ani přistávacími nohami. Vypadá to tedy, že na rozdíl od předchozích misí pro Iridium tentokrát nedojde k záchraně prvního stupně Falconu 9. Pro fanoušky to je jistě zklamáním, ale z pohledu SpaceX je to vlastně logický krok.

Na této misi poletí již jednou použitý stupeň ještě starého typu Block 3 z červnové mise Iridium-2. Již za pár měsíců bude mít premiéru pokročilejší varianta Falconu 9 zvaná Block 5, jejíž znovupoužití bude rychlejší a levnější. SpaceX bude časem využívat výhradně rakety tohoto nového typu. A vzhledem k tomu, že SpaceX má už teď v zásobě dalších 5 zachráněných stupňů, které za sebou mají pouze jeden start, firma by už nejspíš nenašla využití pro dvakrát použitý stupeň z mise Iridium-4. Obzvlášť pokud předpokládáme, že SpaceX neplánuje trojnásobné použití stupňů typu Block 3.

Přistání prvního stupně během mise Iridium-2 (Foto: SpaceX)

Dalším důvodem, který mohl přispět k rozhodnutí neprovádět pokus o záchranu stupně, mohla být skutečnost, že záchrana stupně metodou přistání na ASDS je dražší než přistání na pevnině a navíc několikadenní přeprava zachráněného stupně zpět do přístavu by znamenala, že část zaměstnanců by musela pracovat přes vánoční svátky.

Zajímavostí je, že SpaceX přistání původně minimálně zvažovalo, neboť licence od telekomunikačního úřadu pro tuto misi obsahuje povolení pro nasazení ASDS. Firma však nejspíš nakonec usoudila, že bude v tomto případě lepší stupeň po dvou misích zahodit.

A co Iridium-5?

Na základě těchto poznatků by se dalo snadno usoudit, že u příští mise tohoto typu k pokusu o přistání také nedojde. Jenže to není zdaleka tak jednoduché. Mise Iridium-5 je zatím plánována na únor 2018 a už dříve bylo potvrzeno, že opět poletí s již použitým stupněm. Ještě se neví, o který konkrétní kus půjde, ale jako pravděpodobný se mi jeví ten z říjnové mise Iridium-3.

Stupeň č. 41 v přístavu po misi Iridium-3 (Foto: Pauline Acalin)

Jenže tento stupeň už je ve variantě Block 4, což by údajně mělo umožnit jedno z prvních přistání na kalifornské pevnině. To by pro SpaceX znamenalo nižší náklady na záchranu stupně a když k tomu přičteme skutečnost, že Block 4 by teoreticky mohl být snadněji znovupoužitelný než Block 3, firmě by mohlo stát za to takový stupeň použít potřetí. Bude zajímavé sledovat, jak se nakonec vše vyvine.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kopito

Diskuse na ElonX se pomalu blíží lžiDnes. Kdo má vzadu otvor, má plno názorů. Úroveň třetí třídy ZŠ nikoho nezastaví a zdravá soudnost už se dneska obecně nenosí…

OskaⓇ

Už Váš citově zabarvený název serveru iDnes mluví za zbytek příspěvku 😉

Za mě proaztím víceméně vždy věcná diskuse, to že lidi vyjadřují názor je normální a ne každý tématu rozumí a nemůže sledovat vše. Například autor webu pan Petr informuje skvěle a jsou tu velice ucelené informace o spaceX. Za mě dobrý 🙂

Martin

Bohužiaľ, AI ešte nepokročila natoľko, aby bolo možné si prednastaviť pre chat možnosť “filtrovať infantilné príspevky a jalový hovor”, tak sa s tým prosím zmierte. Všetci tu sme v prvom rade fanúšikovia a na to nepotrebujeme ani prehľad ani odborné vedomosti. PS: priateľská rada – skontrolujte si vlastný “otvor vzadu”, pravdepodobne došlo k úniku 😉

Karel

Moje teorie je, že pojedou s prvním stupněm nadoraz, aby zbyla ve druhém stupni dostatečná rezerva na nějaké další manévry kvůli datům pro jeho pozdější pokusy o záchranu.

Ales

No OK, nechtějí se s tím párat. Můj názor je takový, že mohli “přistát” aspoň na hladině a získali by tak další cenná data z telemetrie

Vladiír Todt

Ono je to logické. Zachráněných prvních stupňů mají dost a věřil bych, že na jejich skladování už moc místa není. Navíc se blíží finální V5 u které se předpokládá časté vícenásobné použití. Z ekonomického hlediska (levnější a rychlejší příprava na další start finální varianty) a i z pohledu přístupu k zákazníkům (nové lepší, levnější se i dle parametrů lépe prodává) je to pochopitelné. Když jste soukromá firma, tak si nějaké starší verze necháte např. na rizikové použití (Falcon Heavy test let) nebo jako pomník a pak to už chcete nahradit novější celkově ekonomičtější variantou a ztrácí pro vás význam starší typy zachraňovat a skladovat, když je už nijak nevyužijete a skladovací haly nejsou nafukovací. Takto se jich elegantně zbavíte a je to levnější než znovu zachránění a recyklace s dalšími věcmi okolo.

Kopito

Nemyslím, že SpX hodlá starty b5 podávat levněji. Nejlevnější už jsou a vývoj budoucí i minulý musí z něčeho zaplatit.

Jirka Hadač

Jako podobnou variant sem už nekolikrát navrhoval, ale narovinu říkám, spíš sem si to představoval při startu na GTO při hmotnostech nákladu vyšších než 5400kg. Tam by mi to přišlo logické, starý stupeň, bez využití, tj expendable. Jsem si ale jistý tím, že ať tak nebo tak, Elon ví co dělá. A možná si něco bude zkoušet.

tonda

Myslím si,že stejně zkusí návrat za nějakých extrémních podmínek a jen dosednutí na hladinu,aby získali nějaká data kde jsou hranice,za které nejde jít.A přimlouval bych se,aby dali kamery na loď při záchraně krytů!!

tonda

Stručně-asi pro to mají pádný důvod.Ale jistota-zklamali nás,fandy,a na Vánoce!!A s krytem to zkusí,nebo taky nee?

samo

Nesklamali bude to plánovaná obeť leteného stroja to tiež ešte nebolo a je to svojim spôsobom novinka ktorá sa podľa mňa do budúcna môže ešte niekoľko krát zopakovať. Tak či onak aspoň je isté že tohtoročná 100% úspešnosť pristátí už ostane nedotknutá. 🙂