U Iridium-4 nedojde k pokusu o přistání prvního stupně

AKTUALIZACE: Šéf společnosti Iridium na Twitteru potvrdil, že stupeň se nepokusí přistát.


Iridium-2 na rampě (Foto: SpaceX)

Za pár dnů nás čeká poslední start SpaceX letošního roku ve formě čtvrté mise pro společnost Iridium. Jedná se o první start v této sérii, při kterém poletí již jednou použitý stupeň Falconu 9, ale mise je jinak totožná s prvními třemi. U předchozích misí pro Iridium raketa vždy úspěšně přistála na mořské plošině Just Read the Instructions v Pacifiku, takže nebyl důvod předpokládat, že tomu tentokrát bude jinak. Dnes se však objevila informace, že k pokusu o přistání prvního stupně nakonec nedojde. Podívejme se, jaké by k tomu SpaceX mohlo mít důvody.

Mise Iridium-4 startuje z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii, která není zdaleka tak dobře přístupná veřejnosti jako Kennedyho vesmírné středisko na Floridě, odkud SpaceX provedlo většinu letošních startů. Informací či fotografií z dění na Vandenbergu je tedy mnohem méně, takže SpaceX například v noci z neděle na pondělí provedlo statický zážeh pro tuto misi, aniž by o tom veřejnost měla sebemenší tušení. O testu jsme se dozvěděli až z potvrzujícího tweetu od SpaceX. Z tohoto důvodu nemáme k dispozici jedinou fotku rakety určené pro misi Iridium-4, i když je start vzdálený jen pár dnů.

Dnes se však na Redditu objevila informace od bývalého zaměstnance SpaceX, který má kontakty ve Vandenbergu, že raketa pro tuto misi prý není vybavena roštovými kormidly ani přistávacími nohami. Vypadá to tedy, že na rozdíl od předchozích misí pro Iridium tentokrát nedojde k záchraně prvního stupně Falconu 9. Pro fanoušky to je jistě zklamáním, ale z pohledu SpaceX je to vlastně logický krok.

Na této misi poletí již jednou použitý stupeň ještě starého typu Block 3 z červnové mise Iridium-2. Již za pár měsíců bude mít premiéru pokročilejší varianta Falconu 9 zvaná Block 5, jejíž znovupoužití bude rychlejší a levnější. SpaceX bude časem využívat výhradně rakety tohoto nového typu. A vzhledem k tomu, že SpaceX má už teď v zásobě dalších 5 zachráněných stupňů, které za sebou mají pouze jeden start, firma by už nejspíš nenašla využití pro dvakrát použitý stupeň z mise Iridium-4. Obzvlášť pokud předpokládáme, že SpaceX neplánuje trojnásobné použití stupňů typu Block 3.

Přistání prvního stupně během mise Iridium-2 (Foto: SpaceX)

Dalším důvodem, který mohl přispět k rozhodnutí neprovádět pokus o záchranu stupně, mohla být skutečnost, že záchrana stupně metodou přistání na ASDS je dražší než přistání na pevnině a navíc několikadenní přeprava zachráněného stupně zpět do přístavu by znamenala, že část zaměstnanců by musela pracovat přes vánoční svátky.

Zajímavostí je, že SpaceX přistání původně minimálně zvažovalo, neboť licence od telekomunikačního úřadu pro tuto misi obsahuje povolení pro nasazení ASDS. Firma však nejspíš nakonec usoudila, že bude v tomto případě lepší stupeň po dvou misích zahodit.

A co Iridium-5?

Na základě těchto poznatků by se dalo snadno usoudit, že u příští mise tohoto typu k pokusu o přistání také nedojde. Jenže to není zdaleka tak jednoduché. Mise Iridium-5 je zatím plánována na únor 2018 a už dříve bylo potvrzeno, že opět poletí s již použitým stupněm. Ještě se neví, o který konkrétní kus půjde, ale jako pravděpodobný se mi jeví ten z říjnové mise Iridium-3.

Stupeň č. 41 v přístavu po misi Iridium-3 (Foto: Pauline Acalin)

Jenže tento stupeň už je ve variantě Block 4, což by údajně mělo umožnit jedno z prvních přistání na kalifornské pevnině. To by pro SpaceX znamenalo nižší náklady na záchranu stupně a když k tomu přičteme skutečnost, že Block 4 by teoreticky mohl být snadněji znovupoužitelný než Block 3, firmě by mohlo stát za to takový stupeň použít potřetí. Bude zajímavé sledovat, jak se nakonec vše vyvine.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
14 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře