Prototyp Starship SN1 byl zničen při testu, ale SN2 už je ve výrobě, SpaceX chce orbitální let ještě letos

SpaceX během testování zničilo další exemplář kosmické lodi Starship. Prototyp nesoucí označení SN1 absolvoval v sobotu ráno tankovací zkoušku, která skončila výbuchem (nebo možná implozí?) a zničením prototypu. SpaceX v takový výsledek jistě nedoufalo, ale je na něj předem připraveno, a tak už teď probíhá výroba dalšího prototypu SN2, který má být opět o něco lepší. Elon Musk prozradil, čím se bude SN2 lišit, a také mluvil o dalších plánech pro Starship. SpaceX například chce provést první orbitální let ještě letos.

Starship SN1

Výroba prototypu Starship SN1 začala v areálu SpaceX v texaské Boca Chica někdy koncem ledna a za pouhý měsíc byla hotová spodní polovina kosmické lodi. Tu tvoří především hlavní nádrže na metan (nahoře) a kyslík (dole) a dále nejspodnější sekce pro motory Raptor. Spodní polovina lodi byla 25. února přepravena z montážní plochy na nedalekou startovní rampu, aby s ní bylo provedeno testování. Web NASA Spaceflight ještě před přesunem prototypu informoval, že SpaceX plánuje začátkem března provést statický zážeh se třemi Raptory a pokud vše půjde dobře, pár týdnů poté by následoval testovací let do 20 kilometrů.

Krátce po přesunu prototypu na rampu Elon Musk na Twitteru uvedl, že loď je připravována na instalaci Raptoru a provedení statického zážehu. Na otázku, zda SN1 bude mít tři Raptory, Musk odpověděl, že tři motory bude mít SN2. Z toho se dá odvodit, že SN1 možná nakonec měl mít jen jeden Raptor. Vzhledem k tahu motoru a odhadované hmotnosti prototypu by to znamenalo, že SN1 by nebyl schopen vzlétnout. Možná tedy došlo ke změně plánů a SpaceX se nakonec rozhodlo SN1 využít jen pro testování nádrží a následný statický zážeh s jedním motorem. Zkušební let by tím pádem proběhl nejspíš až s příštím prototypem SN2.

Na sobotu 29. února byly oznámeny uzavírky okolí rampy a doprovodné dokumenty uváděly, že důvodem je test zahrnující roztočení turbín motoru „engine spin/prime test“. To by v kombinaci se zmíněným Muskovým tweetem mohlo znamenat, že prototyp SN1 opravdu dostal Raptor, avšak nikdo jej nespatřil při instalaci.

Ať už však Raptor byl přítomen, nebo nikoli, podstatné je, že SpaceX v sobotu provedlo test Starship SN1. Kolem čtvrté hodiny ranní našeho času začalo tankování prototypu kapalným dusíkem, což vedlo ke vzniku námrazy na vnější straně nádrží. Vše bylo možné sledovat živě díky několika neoficiálním webkamerám, které zaznamenávají dění v Boca Chica 24 hodin denně. V pět ráno středoevropského času však došlo k selhání prototypu, který posléze vyletěl asi 20 metrů do vzduchu. Vrchní víko nádrže pak dopadlo na druhou stranu silnice u rampy podobně jako při výbuchu prototypu Mk1 v listopadu 2019.

Nikdo ze SpaceX se k testu zatím nevyjádřil, takže nevíme, co přesně způsobilo selhání nádrže, ani jakého tlaku bylo dosaženo. Na rozdíl od nedávných testů zkušebních nádrží je však nepravděpodobné, že by v tomto případě bylo zničení prototypu účelem testu. SpaceX s SN1 plánovalo provést statický zážeh, takže na destruktivní testování bylo moc brzy. Jedna z nádrží prototypu tedy nejspíš selhala neplánovaně během tankování nebo před dosažením nominální úrovně tlaku.

Mimochodem, SpaceX stihlo před nehodou dokončit také velkou část špičky pro Starship SN1. Vzhledem k tomu, že spodní polovina lodi byla zničena, je možné, že špička bude místo toho využita na příštím exempláři SN2, jehož výroba už probíhá.

Starship SN2

Proces vývoje a testování Starship je nastaven tak, že probíhá rychlá výroba mnoha prototypů, které jsou postupně testovány a získaná ponaučení a data jsou poté aplikována na další vyráběné exempláře. SpaceX tedy nečeká na dokončení testování jednoho exempláře, než začne vyrábět další. Na některých komponentech pro Starship SN2 se proto pracuje už několik týdnů. Elon Musk například 9. února zveřejnil fotku z výroby vrchlíků nádrží pro prototypy SN1 i SN2. Od té doby byly v Boca Chica vyfoceny další komponenty určené pro SN2 – například motorová sekce nebo přistávací nádrž.

Podle Elona Muska začala integrace nádrží pro SN2 tento týden a tento prototyp bude opět o něco pokročilejší a kvalitnější. Například povrch lodi se bude méně krabatit, což má poněkud komický důvod. SpaceX prý předtím používalo nesprávně nastavené svářecí stroje, ale díky konzultaci se společností Fronius by to už mělo být vyřešeno. SpaceX zároveň připravuje vlastní velký stroj pro zahlazování svarů.

Co se týče dalších aspektů prototypu SN2, tak podle Elona Muska bude vybaven kromě již zmíněné trojice motorů Raptor také dvěma malými přistávacími nádržemi. Ty obsahují pohonné látky vyhrazené pro přistání Starship a zároveň díky umístění ve špičce pomáhají vyvážit těžiště lodi během návratu atmosférou. Od loňského roku však došlo ke změně, neboť ve špičce bude podle Elona Muska umístěna jen kyslíková nádrž. Nádrž s metanem pro přistání bude umístěna uvnitř hlavní metanové nádrže uprostřed lodi. Jde tak o jakousi kombinaci návrhu BFR z roku 2017, který měl obě přistávací nádrže umístěny v hlavních nádržích, a loňského prototypu Mk1, který měl obě přistávací nádrže ve špičce. Umístění nádrže ve špičce podle Muska nemá velký vliv na velikost nákladního prostoru lodi, jelikož přistávací nádrž má ve srovnání s hlavní nádrží jen asi 2 % objemu. Prostor pro náklad či posádku tak stále bude přibližně 1000 metrů krychlových.

Elon Musk také znovu potvrdil, že řídící aerodynamické plochy prototypu SN2 budou ovládány pomocí elektromotorů Plaid a baterií z automobilů Tesla. Šéf SpaceX byl také opět spatřen v Boca Chica, kde dohlížel na výrobu komponentů pro SN2:

Areál SpaceX v Boca Chica nedávno přešel na nepřetržitý provoz a spolu se zrychlující se výrobou prototypů pokračuje také rozšiřování zdejšího zázemí. Společnost vztyčuje dodatečné pevné stany a také bude brzy dokončena nová vertikální montážní hala. Ta bude podle Elona Muska určena pro spojování motorové sekce Starship, nádrží a špičky do jednoho celku. Web NASA Spaceflight navíc uvedl, že budova je dost vysoká na to, aby zde mohla probíhat také montáž nosných raket Super Heavy. Ty budou potřeba pro orbitální lety Starship.

Motor Raptor

Objevilo se také pár novinek týkajících se motoru Raptor, který bude pohánět loď Starship i nosič Super Heavy. SpaceX se aktuálně podělilo o první fotku z testování Raptoru na novém vertikálním stavu v McGregoru, o kterém jsme psali v nedávném článku o této testovací základně. Společnost zde Raptory doposud testovala na dvou horizontálních stavech. Musk ale vysvětlil, že vertikální testování umožní zjednodušení konstrukce motorů, jelikož při něm dochází k lepšímu odtoku a menšímu opotřebení hřídele čerpadla. Navíc testování ve svislé poloze více odpovídá podmínkám, kterým budou motory vystaveny během ostrého letu. SpaceX uvedlo, že v McGregoru bylo otestováno už 18 různých Raptorů s celkovou dobou zážehů 3200 sekund. Několik zážehů přitom bylo provedeno s plným výkonem.

McGregor však nebude jediným místem, kde bude probíhat testování Raptorů. Loni jsme informovali o tom, že technologický demonstrátor Starhopperu by měl být v budoucnu upraven, aby mohl sloužit pro vertikální testování Raptorů. Novinkou však je, že v areálu Landing Zone 1 na Mysu Canaveral, který SpaceX používá pro přistávání Falconů a testování Crew Dragonu, byly před pár rýdny spatřeny komponenty a stojany pro Starship. Web NASA Spaceflight nyní uvedl, že by zde měl vzniknout testovací stav pro zkoušky motorů Raptor.

Vývoj a budoucnost

Elon Musk aktuálně mluvil také o vývoji Starship obecně. Uvedl, že nejobtížnějším aspektem je vytvoření systému výroby pro něco tak velkého (Starship se Super Heavy má na výšku 118 metrů a průměr 9 metrů). Druhou nejobtížnější věcí je navrhnout plně a rychle znovupoužitelnou raketu, která dokáže vynést 2 % vlastní hmotnosti na oběžnou dráhu. Výhodou však je, že návrh Starship může být upravován a vylepšován mnohem rychleji než v případě Falconu 9. Musk vysvětlil, že míra úprav Falconu 9 se snížila, jakmile raketa začala vynášet náklady, které byly příliš důležité.

Starship však zatím žádné náklady vynášet nepotřebuje, a tak může být velmi často a rychle vylepšována. Elon Musk aktuálně prohlásil, že SpaceX dělá vše pro to, aby první orbitální test Starship proběhl ještě letos.

Neoficiální představa Starship s nosičem Super Heavy po startu (Autor: @cburg / Twitter)

Nyní odhlédneme od aktuálních prototypů a přesuneme se trochu dále do budoucnosti. Elon Musk potvrdil, že je stále v plánu, aby Starship měla velké okno, které známe z oficiálních vizualizací. Okno prý bude o dost těžší než ocel, ale nebude představovat strukturální riziko. Musk dále nastínil, jak by mohla být Starship po přistání přesunuta zpět na startovní rampu. Mělo by stačit přidělat kola k přistávacím nohám a loď jednoduše odtáhnout. Prý by to mohl zvládnout i elektrický pick-up Tesla Cybertruck.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
100 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře