SpaceX stále plánuje let Crew Dragonu v lednu a přípravy na další Falcon Heavy jsou v plném proudu

Hans Koenigsmann na tiskové konferenci u jedné z předchozích misí CRS (Foto: Jared Haworth / Spaceflight Insider)

Stejně jako u všech předchozích zásobovacích misí CRS proběhla předstartovní tisková konference se zástupci NASA, SpaceX a letectva před misí CRS-16. Kromě vysvětlení, proč došlo k jejímu odkladu z úterý na středu, jsme také dozvěděli několik novinek od Hanse Koenigsmanna, který na konferenci zastupoval SpaceX. Mluvil o zvyšující se kadenci startů, možnosti dvou souběžných misí s Dragony, záchraně aerodynamických krytů a taky o termínu napjatě očekávané demonstrační mise lodi Crew Dragon. Na rozdíl od administrátora NASA totiž stále počítá s lednovým startem. To však může mít vliv na příští start Falconu Heavy.

Odklad CRS-16

NASA při nakládání pokusných myší do Dragonu zjistila, že jejich jídlo bylo kontaminováno plísní. Bylo tedy potřeba jídlo vyměnit za nové, které mělo dorazit do Orlanda v pondělí večer. Nakládání Dragonu je ale potřeba dokončit do určité doby, aby SpaceX mohlo včas provést start. Výměna jídla se nakonec nestihla, a jelikož experiment s myšmi je součástí primární mise, vedlo to k odkladu startu z úterý na středu. Výhodou je, že předpověď počasí je ve středu výrazně lepší (jen 10% šance nepříznivých podmínek).

Startovní kadence a znovupoužitelnost

Sklápění nohy v přístavu během mise Telstar 19V (Foto: The Aerospace Geek)

  • „Za poslední 2 roky jsme provedli více startu než ve všech předchozích letech dohromady. A v následujících letech neočekávám snížení tempa.”
  • Starty misí SSO-A a CRS-16 před odkladem dělilo jen 24 hodin, a tak se Hanse někdo zeptal, jaká je nejkratší doba mezi starty z různých ramp, kterou SpaceX zvládne. Hans odpověděl, že 24 hodin je takové relativně pohodlné minimum, ale v případě nutnosti by se prodleva nejspíš dala zkrátit na nějakých 13–14 hodin. Kratší doba zatím není možná, protože po každém startu se provádí vyhodnocení získaných dat, které nějakou dobu trvá.
  • Stále je v plánu příští rok provést dva starty s jedním stupněm Falconu 9 během 24 hodin. Hodně se to ale bude odvíjet od toho, jestli se prot tuto demonstraci povede najít dvě vhodné mise. Mohlo by k tomu tedy dojít o něco později.
  • Hans potvrdil, že SpaceX stále plánuje u prvních stupňů po přistání sklápět nohy, ale bohužel neví přesně, kvůli čemu jsou momentálně odmontovávány.
Záchrana krytů

Tisková konference se konal necelé dvě hodiny po startu SSO-A, a tak pochopitelně přišla řeč také na pokus o zachycení aerodynamického krytu do sítě na lodi Mr. Steven, který během této mise proběhl. Elon Musk k tomu řekl:

Obě poloviny aerodynamického krytu Falconu minuly síť, ale měkce přistály do vody. Mr. Steven je vyzvedne. Plán je takový, že je vysušíme a použijeme znovu. Trocha vody nic není.

Tohle bylo dost překvapivé prohlášení, protože zrovna Hans Koenigsmann v minulosti říkal, že zabránění kontaktu s mořskou vodou je momentálně největší problémem u snah o jejich znovupoužitelnost. Na konferenci pak Hans situaci trochu objasnil poté, co ho někdo zeptal, jak těsně kryt minul síť. Odpověděl:

Nevím, o kolik přesně se kryt netrefil. Byla to starší verze krytu. Prováděli jsme totiž upgrade, díky kterému Mr. Steven kryt snadněji najde.

Tady se Hans téměř určitě spletl, protože SpaceX fotky z rampy jasně ukazují, že na misi SSO-A letěl upgradovaný typ „kryt 2.0″. Nejspíš si to popletl s misí SAOCOM 1A, na které letěl starý typ krytu a Mr. Steven se jej ani nepokusil zachytit.

Vylovené kryty z mise SSO-A na palubě lodi Mr. Steven po návratu do přístavu (Foto: Pauline Acalin)

A jelikož já jsem věděl, že na SSO-A letěl upgradovaný kryt, napadlo mě, jestli náhodou Hans nemluví o nějaké úplně nové verzi krytu, kterou SpaceX teprve chystá. Využil jsem tedy možnosti pokládat otázky na Twitteru, a zeptal jsem se, jestli Hans mluví o nějakém novém upgradu nebo myslí ten, co měl premiéru během únorové mise Paz. Můj dotaz pak přečetli během živého přenosu a Hans poněkud zmateně odpověděl:

Myslím, že to je ten samý upgrade. Možná jsem to obrátil, že jsme použili starší verzi místo tohohle, ale měl by to být tenhle. Změny se týkají hlavně záchrany krytu, ne přímo krytu jako takového.

Upřímně jsem z té odpovědi tak trochu jelen, ale chápu to tak, že se prostě spletl a na této misi tedy letěl upgradovaný kryt, ale jednalo se o nám známý typ označovaný „2.0″, který SpaceX používá už od února.

Porovnání staré (vlevo) a nové verze krytu (Zdroj: NASA Spaceflight)

Nicméně na Hansovu odpověď navázal někdo další a zeptal se, jak je to s poškozením krytů při přistání do mořské vody a jejich znovupoužitelnosti při měkkém přistání jako u SSO-A. Hans odpověděl ve smyslu, že přistání krytů je už tak přesné, že i když se kryt netrefí do sítě, spadne kousek od lodi a je možné ho rychle vylovit a je vidět, jak moc byl v kontaktu s vodou. Momentálně tedy zkoumají, zda by v takových případech přeci jen nemohli kryt použít znovu. To odpovídá tomu, co řekl Elon.

Mimochodem, SpaceX během vysílání mise SSO-A ukázala nové záběry na loď Mr. Steven. Ten by se měl brzy přestěhovat na Floridu, ale je možné, že odklady mise SSO-A s plány zamíchaly. Loď už možná nestihne přejet na druhé pobřeží USA, aby mohla asistovat u mise GPSIII-SV01, a tak se nabízí možnost, že nakonec počká v Kalifornii na start Iridium-8.

Crew Dragon

Vizualizace lodi Crew Dragon (Zdroj: NASA)

Někdo se zeptal, co by se stalo, kdyby se nějaká mise s Crew Dragonem překrývala s misí CRS. Je možné mít na orbitě dva Dragony? Hans odpověděl:

Teoreticky ano, ale… Když je Dragon připojen k ISS, tak v řídícím středisku je klid a není problém souběžně provést další start. Už mnohokrát jsme něco takového udělali, je to rutinní věc. Pokud by oba Dragony byly volně na orbitě, bylo by to náročnější, ale obecně řečeno musíme být schopni obsluhovat dva Dragony na ISS. Není to tedy technický problém, ale jde spíš o to, že v případě DM-1 je potřeba vyšší soustředění, aby vše bylo opravdu připraveno, a ne aby nás rozptylovaly souběžně probíhající mise. Takže je výhodnější mise oddělit, ale pokud budeme muset, zvládneme dvě najednou, ale je to pochopitelně o něco složitější.

NASA nedávno určila termín startu první demonstrační mise Crew Dragonu na 8. ledna. Avšak nedlouho poté administrátor NASA Jim Bridenstine prohlásil, že Crew Dragon v lednu téměř určitě nepoletí a pravděpodobnější je jaro 2019. Hanse se proto někdo zeptal, jak to tedy s termínem DM-1 je, a on odpověděl, že si dokáže představit několikadenní zpoždění například kvůli provozu na ISS, ale SpaceX podle něj stále cílí na polovinu ledna. Dodal, že všechen hardware pro DM-1 už je na Canaveralu a momentálně probíhá finální integrace, testování a všemožné analýzy a kontroly. Následně ale upozornil, že pro SpaceX je důležitější bezpečnost a úspěšnost demonstrační mise než konkrétní termín startu. Na otázku ohledně anomálií během testování padáků, které byly zmíněny v souvislosti s očekávanými odklady demonstračních misí Crew Dragonu, Hans odpověděl:

Pochopitelně se potýkáme s určitými problémy. U každého startu jsou věci, které je potřeba vyřešit a zajistit, aby vše fungovalo správně. Dragon 2 má na rozdíl od Dragonu 1 dokonce čtyři padáky, takže mají větší redundanci než Dragon 1. Navíc budou padáky na DM-1 zesílené, takže si jsem dost jistý, že budou úspěšné.

Doufejme tedy, že má Hans pravdu, a prvního letu Crew Dragonu se dočkáme dříve než na jaře, jak prohlašoval Bridenstine. Pro úplnost pak ještě připomínám, že prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell nedávno řekla, že raketa s Crew Dragonem bude zkušebně vztyčena na rampě ještě do konce roku. Uvidíme, jestli se to nakonec stihne.

Falcon Heavy

Odklady Crew Dragonu jsou nepříjemné z ještě jednoho důvodu. Crew Dragon i Falcon Heavy totiž mohou létat pouze z rampy LC-39A, takže dokud nedojde ke startu DM-1, nemůže letět ani další Falcon Heavy. Ten by měl začátkem příštího roku vynést satelit Arabsat 6A a vypadá to, že přípravy na tento start jsou v plném proudu. Během posledních pár týdnů totiž byly spatřeny oba boční stupně při přepravě do testovacího areálu v McGregoru, takže hardware pro start Arabsatu by mohl být připraven za pár měsíců. Mohlo by ale dojít k situaci, kdy Falcon Heavy sice bude připraven, ale startu bude bránit odkládaná mise DM-1, která bude zabírat rampu. Nicméně i pokud dM-1 odstartuje v lednu, Falconu Heavy se určitě nedočkáme dříve než v únoru.

Záznam celé tiskové konference si můžete pustit na YouTube a pokud preferujete čtení, k dispozici je také kompletní textový přepis.


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a redakce mohla nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkujeme za přízeň!




  • Mohlo by se vám líbit...

    13
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Martin B
    Host
    Martin B

    Co se týče toho krytu, tak nemysli to spíše tak, že se sice jedná o upgradovaný model z letošního roku (2.0), ale že SpaceX připravuje update naváděcího systému, aby zvýšili šance zachycení? Přece jenom původně se se snahou o zachycení vůbec nepočítalo a další kryty můžou být modernizovány, byť po vzhledové a hardwarové stránce se bude jednat o stejný Kryt 2.0

    Pavel Riedl
    Host
    Pavel Riedl

    Tak mi přijde, že Hans Koenigsmann je tak trochu mimoň. Ale třeba zrovna nebyl ve formě.

    yamato
    Host
    yamato

    nene, Hans uz viackrat vypustil zjavne nespravne info, napr. o nosnosti rakiet Falcon. Gwynn je lepsi zdroj.

    Nedvidky
    Host
    Nedvidky

    Nohy u F9 po přistání musí stejnak odmontovat kvůli přepravě (omezení na kamionu bez dodatečného povolení) a dělají to v přístavu, protože už to mají nacvičené.
    Takhle bych to viděl já.

    Samuel
    Host
    Samuel

    Lokálnu licenciu a pre prepravu na Caneverale aj v prípade že by sa jednalo o nadroznerný náklad podľa mňa problém nebude navyše Falcon 9 na Floride nedosahuje 16 stôp (4.9m) šírka 18 stôp (5.5m) výška a 150 stôp (45m) dĺžka čo dosahuje 1. stupeň ltt. len v dĺžke s nohami bude prvý stupeň tak max 4.5 m široký. http://www.fdot.gov/maintenance/OWODPermits.shtm Hlavné obnedzenie je 3.7m je tuším
    lem pri diaľniciach.

    Vasyl
    Host
    Vasyl

    Díky za článek 🙂

    Jozkii
    Host
    Jozkii

    Vynikajúci článok, ďakujeme 😉