Prototyp Starship SN5 úspěšně provedl statický zážeh, už za pár dnů poprvé vzlétne

Přesně dva měsíce po výbuchu prototypu Starship SN4 se SpaceX dostalo do další fáze ostrého testování nového prototypu SN5. Firma s ním aktuálně provedla první statický zážeh a už za pár dnů by měl následovat zkušební let do 150 metrů. Známe však také plány pro další vyráběné prototypy Starship a jejich testování.

První zkušební let Starship do výšky 150 metrů měl původně proběhnout už na přelomu května a června s prototypem SN4. Jenže ten nakonec pár dnů před plánovaným startem vybuchl kvůli závadě na rampě. SpaceX tedy před dalším pokusem o let muselo nejdříve opravit poškozenou rampu a poté provést celou řadu zkoušek následujícího prototypu SN5.

Trosky Starship SN4 po výbuchu (Foto: @SpacePadreIsle)

Zatímco probíhaly opravy rampy, pracovníci zároveň stihli provést několik testů zkušební nádrže SN7, což byl první exemplář vyrobený z oceli 304L místo dosud používaného typu 301. Při první kryogenní zkoušce bylo dosaženo tlaku 7,6 barů a při té druhé už došlo ke zničení nádrže. Elon Musk neprozradil, jakého tlaku bylo dosaženo, ale podle zdrojů NASA Spaceflight šlo o rekordní hodnotu (předchozí rekord byl 8,5 barů u první testovací nádrže v lednu 2020).

Tip: Další podrobnosti o všech aktuálních i dřívějších prototypech Starship najdete v našem průběžně aktualizovaném přehledu.

Testovací nádrž SN7 během kryogenní zkoušky (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Prototyp Starship SN5 byl nakonec přepraven na rampu 24. června a během následujícího týdne absolvoval několik tlakových zkoušek včetně té s kryogenním dusíkem, která proběhla úspěšně 1. července. Hned den poté došlo k instalaci motoru Raptor se sériovým číslem 27 a o týden později byl na špičku prototypu přimontován krychlový hmotnostní simulátor. Ten obsahuje role oceli a nahrazuje hmotnost chybějící aerodynamické špičky. Druhá polovina července pak byla z fanouškovského hlediska poněkud frustrující, protože to pořád vypadalo, že statický zážeh SN5 proběhne každým dnem, ale neustále docházelo k různým odkladům nebo jen menším testům techniky na rampě.

Prototyp Starship SN5 na rampě v Boca Chica (Foto: RGV Aerial Photography)

Otestován byl například vodní kropicí systém nebo nový kondenzátor metanu, který nahradil neustále hořící fléru spalující průběžně upouštěný metan. SpaceX tak nyní zřejmě dokáže znovu využít zbytkový metan, který by dříve byl vypuštěn do atmosféry nebo spálen. O této problematice jsme psali podrobněji ve starším článku. Lze také předpokládat, že SpaceX během července pořádně prověřilo odpojovací systém na vypouštěcím stole, jehož závada vedla k výbuchu Starship SN4.

Nová metanová fléra na rampě pro Starship v červenci 2020 (Foto: RGV Aerial Photography)

Statický zážeh Starship SN5 měl nejdříve proběhnout 28. července, ale pokus byl na poslední chvíli přerušen kvůli technickým problémům s Raptorem (neotevřel se palivový ventil a zlobilo čerpadlo pro hydraulický systém vektorizace tahu). Zážeh byl nakonec odložen až na 30. července kvůli špatnému počasí v důsledku hurikánu Hanna. Zajímavostí je, že prototyp byl během této doby natlakován, aby získal vyšší pevnost a byl tak odolnější vůči povětrnostním vlivům. Smůla však SpaceX pronásledovala i nadále, protože první pokus o statický zážeh musel být přerušen krátce po zahájení tankování. Do blízkosti rampy se totiž připletla malá rybářská loďka, čímž se její posádka vystavila nebezpečí v případě výbuchu prototypu. Zážeh tedy nakonec proběhl až o několik hodin později, konkrétně 30. července ve 22:02 SELČ, a trval asi tři sekundy. Elon Musk následně potvrdil, že test byl úspěšný a že let do výšky 150 metrů proběhne již brzy.

Přesný termín vůbec prvního testovacího letu Starship nebyl oficiálně oznámen, ale z nově vydaných uzavírek leteckého prostoru vyplývá, že by to mohlo být už v neděli 2. srpna nebo o den později. Je však možné, že SpaceX bude předtím chtít provést ještě nějaký statický zážeh. Let by měl být podobný testu experimentálního stroje Starhopper, který proběhl loni v srpnu. Prototyp Starship SN5 s jedním Raptorem se vznese do výšky 150 metrů a přesune se o přibližně 100 metrů do strany, kde přistane na betonové plošině. Starship SN5 je však výrazně vyšší než Starhopper (27 metrů versus 18 metrů) a také má jiné přistávací nohy. Ty jsou skryty uvnitř trupu a mají se vyklopit před přistáním. Nohy však dosud nebyly vyzkoušeny v praxi, takže přistání bude dost možná nejrizikovější část letu. SpaceX podle Elona Muska pracuje na vylepšených nohách, které mají být širší a hlavně mají být schopné kompenzovat nerovnosti povrchu (hrboly, kameny) nebo v situaci, kdy se loď musí při přistání naklonit do větru a tím pádem by mohla dosednout pod určitým úhlem.

Jak by let Starship SN5 mohl přibližně vypadat, ukazuje tato neoficiální animace:

A co se bude dít po provedení letu do 150 metrů? Přesný plán dalšího testování nebyl oficiálně oznámen, ale mnohé lze vyvodit z dostupných informací. SpaceX už před časem zažádalo o udělení licencí pro testovací lety Starship do výšky 3 km a také do 20 km. Přesný testovací plán se však pravděpodobně bude odvíjet od toho, jak „dopadne“ první let Starship SN5. Pokud nebude úspěšný a dojde ke zničení prototypu, SpaceX jej nejspíš bude chtít zopakovat, k čemuž by mělo být možné použít téměř totožný prototyp SN6, který už je delší dobu hotový. Otázkou však je, co bude následovat, pokud let SN5 bude úspěšný. Budou provedeny další krátké skoky, nebo SpaceX rovnou přejde k delším letům s novějším prototypem? Podle informací NASA Spaceflight by v takové situace možná byl prototyp SN6 přeskočen a delší lety do několika kilometrů byly provedeny rovnou s pokročilejším exemplářem SN8.

Starship SN8 je momentálně ve výrobě a od SN6 se liší především použitím nerezové oceli 304L (SN6 je vyroben z oceli 301). Ocel 304L má trochu jiné složení a podle Elona Muska má být tvárnější a má mít vyšší pevnost při kryogenních teplotách. Musk však aktuálně vysvětlil, že SpaceX neustále upravuje složení a způsob tvarování používaných slitin, takže označení jako 304L jsou prý spíše přibližná. Kromě SN8 má tento odlišný typ oceli otestovat také další zkušební nádrž, která podle NASA Spaceflight ponese označení SN7.1 a bude stejně jako SN7 testována až do zničení. Musk o této nádrži mluvil už v době testování jejího předchůdce. Tehdy uvedl, že nová nádrž bude obsahovat několik vylepšení, která mají eliminovat slabá místa, jež byla identifikována u SN7.

Díl pro prototyp Starship SN8 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

SN7.1 však bude jen zmenšená zkušební nádrž a nedostane motory. Oproti tomu Starship SN8 už má podle NASA Spaceflight dostat tři motory Raptor, aerodynamickou špičku a stabilizační plochy, aby mohla provádět delší lety. Nedávno byla v Boca Chica smontována nová špička, která by mohla být určena právě pro prototyp SN8. Zkušební lety do výšky několika kilometrů už ale budou o dost obtížnější než krátký skok SN5. Loď bude muset během letu vypnout Raptory a poté otestovat řízení lodi ve volném pádu pomocí stabilizačních křidélek. Těsně před přistáním pak musí být Raptory znovu zažehnuty a ve spolupráci s manévrovacími tryskami otočí víceméně vodorovnou Starship do svislé polohy, aby loď mohla přistát. Ne nadarmo tedy Musk v minulosti varoval, že počítá s tím, že tento náročný manévr se nepodaří hned napoprvé.

Aerodynamická špička pro prototyp Starship (Foto: RGV Aerial Photography)

Pokud se na SpaceX usměje štěstí a testovací lety SN5 a SN8 budou probíhat dobře, firma může začít pomýšlet také na první orbitální lety. Pro ty už bude nutné Starship připojit k 70 metrů vysoké nosné raketě Super Heavy. SpaceX proto už teď v Boca Chica staví novou montážní halu vysokou 81 metrů, ve které budou spojovány jednotlivé segmenty vyráběných raket. Stejně tak pracovníci už nějakou dobu budují novou startovní rampu kousek od té stávající, která už bude dimenzována na starty Super Heavy s až 31 motory Raptor. SpaceX doufá, že první orbitální start se stihne ještě letos, ale myslím, že bude slušný úspěch i když to nakonec bude třeba o rok později.

A co bude následovat po prvních orbitálních startech? Elon Musk odhaduje, že Starship obletí Měsíc za dva roky nebo nejpozději za čtyři. Projekt dearMoon, při kterém skupina umělců v čele s japonským podnikatelem Jusakou Maezawou ve Starship obletí Měsíc, je stále plánován na rok 2023. NASA zároveň doufá, že SpaceX pomůže dopravit astronauty agentury na povrch Měsíce v roce 2024 v rámci programu Artemis. Pravidelné starty Starship na oběžnou dráhu Země pak Musk očekává „za pár let“. SpaceX také hodlá využívat Starship pro vynášení vlastních družic Starlink. Jedna taková mise by měla být schopná vynést na oběžnou dráhu až 400 satelitů.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
74 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře