Elonovinky #119: Co způsobilo výbuch Starship SN4 a co bude následovat?

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Od masivního výbuchu prototypu Starship SN4 uběhly sotva dva týdny a SpaceX už je téměř připraveno na další kolo. Opravy rampy po výbuchu totiž nebyly náročné, a tak by už tento týden mělo začít testování dalšího prototypu SN5, který je už nějakou dobu připravený. Co způsobilo výbuch SN4 a jaké má SpaceX plány pro další prototypy Starship?

Tip: Průběh příprav a testování jednotlivých prototypů Starship můžete sledovat díky našemu průběžně aktualizovanému článku.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
19 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
chello

Díky za skvělé video, jen bych měl dotaz zdali by šlo psát u těch záběru s prototypy v rohu videa např. “záběry prototypu SN3”. I u Crew dragonu už to bylo taky znát zdali to co člověk vidí jsou záběry lodi DM-1, Escape Demonstration nebo DM-2.

Jaroslav Jansa

Je to jen můj dojem ale jak jsem viděl ten mrak nasycený výpary metanu a jak se přibližoval
k věčnému ohni “flénu” tak jsem čekal že to blafne ale že vyletí do vzduchu celý Stárship to jsem nečekal. To je velice krutá rána a drahá zkušenost. Snad by se měl ten plamen dát za sedmero moří.

Ricardo

Ale exploxe to byla zatím nejlepší. Navíc jak bylo ve videu poznamenáno, tak Musk správně předpokládá, že při pokusu o přistání ještě pár ohnivých koulí uvidíme 😀
 
Stejně mne udivuje, že SpaceX bouchá jeden prototyp za druhým (a to doslova) a třeba Blue Origin snad chrápe nebo co. Neví někdo jak na tom jsou, nějaký progres tam být musí protože co vím, tak pořád motory BO mají být základ pro novou raketu ULA tak i pro ten velký NewGlenn.

Vladimír Todt

Dle krokování videa NASASPACEFLIGHT je jasně vidět, že fléra neměla vliv a prvotní zášleh byl přímo pod SN4 někde níže pod Raptorem na straně.
Poznámka: Dokud nebude GSE napojeno potrubím/hadicemi na zásobníky, tak je povídání o testování SN5 jen vlhkým snem. Nechme tomu ještě nějaký ten den.

Evzenj

Mozna uz to tady zaznelo, ale proc jsou nektere tanky bile a jine cerne? Kvuli odrazivosti?
Dik.

Invc

Ano. bílé obsahují studené věci (kapalný metan, kyslík, dusík) – čím míň tepla přijmou z venku, tím šťastnější jsou.

Černé jsou na vodu… nevím proč černé, ale řekl bych, že to nějak souvisí s tím, že ten vnější povrch není úplně samotná nádoba, ale nějaká další vrstva (na fotkách po výbuchu to v detailu vypadá jako nějaká voština)

Ivo Janáček

Ještě nedávno se řešilo jak dlouho bude trvat výroba další SS, když došlo ke zničení aktuálního prototypu. Dneska bych pomalu řekl, že nestíhají ničit to, co stíhají vyrobit. Chtělo by to asi dvě rampy a nebo možná snad ani ne, snad jen vychytat ještě zařízení rampy tak, aby mohla SS odstartovat a další RUD už budou mimo rampu a tam už to bude mnohem méně bolet.

Silhan.J

RUD při letu znamená zničení raptoru a to hodně zabolí.

Ivo Janáček

Je lepší zničení Raptoru za letu a nebo na šrotišti? Podle mě za letu, protože se aspoň nějak využije.

Ján K

Začínam sa v tom strácať. To čo sa doteraz vyvíjalo teda SN4 atď. je horný stupeň starship? Teda ten čo má byť vo vesmíre? K tomu neskôr budú vyvíjať prvý stupeň?
Pýtam sa keďže doteraz sme videli obrie nádrže a neviem či nad tým bude nejaký úložný priestor, alebo to je len prvý stupeň a nad ním bude druhá raketa či ako..
Vraj plánujú tie aerodynamické plochy ako pri druhom stupni, ale tie by museli do nejakej miery dať aj pri prvom ak by ho mali testovať letom.. a vzhľadom k nákladnému priestoru mi to je nejasné. HELP! 🙂

Ján K

Ďakujem veľmi pekne, naozaj ste mi to dôkladne vysvetlili a vážim si toho!
Takže naozaj horný stupeň bude ešte hodne väčší ako doteraz testované SN a zrejme dočasne i LOX header tank môže byť bez nákladného priestoru.. vďaka.
 
Ťažko mi si predstaviť dynamické nárazy pri štarte oboch rakiet nad sebou. Ale možno (ak bude mať super heavy trochu tlmiace schopnosti (čo sa nedá asi predpovedať – trasenie sa môže vzájomne rušiť alebo naopak skladať a pri meniacej sa gravitácii alebo naplnenia nádrží). Zaujímavé by bolo zistiť, či sa predpokladá trasenie nákladu/osôb menšie ak je so super heavy, či bez neho (len starship). Ale to len dumám nahlas.

bohyn

SX opět zrušilo plán na výrobu Superheavy/Starship v přístavu v LA. https://www.latimes.com/business/story/2020-06-08/spacex-exits-port-of-la-lease-again . Zajímalo by mě, co je tam táhne, levná pracovní síla to asi nebude a převážet dokončené kousky na východní pobřeží taky žádná výhra neni. Zřejmě inženýři z Hawthorne to chtějí mít blíže na inspekce.
 

Naposledy upraveno před 10 měsíci uživatelem bohyn
Ivo Janáček

Já si nemyslím, že by tam chtěli dělat rakety, ale spíš něco jiného. Třeba motory, protože v současné továrně už asi moc místa nebude a rozšiřovat jaksi není kam.

bohyn

Může být, v žádosti o povolení je ale tato věta: “The spacecraft/parts, once complete, would be too large for reasonable transport by road and thus must be transported by barge or ship”. Raptor není problém odvézt po silnici.

Ivo Janáček

Tak ono jedna věc je mít povolení, kde máte limity a druhá věc je co tam pak budou ve skutečnosti dělat.

Invc

Ano. Ale pokud jde o to, co víme o tom, co tam chtěli ve skutečnosti dělat … tak nám tady stojí proti sobě:
1) Tvoje domněnka – ať je jakkoliv logická..
2) To co sami oni napsali do žádosti…
 
Víš jak… “No, souhlasim s tebou, ale hlasuju pro smraďocha. Hele, i když máš pravdu, těžko bych dal hlas někomu, kdo se tak děsně strojí. Nemůžu zakřížkovat nylonovýho panáka.”