Zkušební nádrž SN7 byla natlakována až do zničení, brzy začne testování prototypu Starship SN5

SpaceX má za sebou úspěšný start Crew Dragonu s lidskou posádkou, a tak společnost dostala od Elona Muska nařízeno, že nyní je nejvyšší prioritou vývoj Starship. Firma v Boca Chica vyrábí jeden prototyp Starship za druhým, úspěšně otestovala nádrž SN7 z jiného typu oceli, a brzy začnou zkoušky prototypu SN5, který by mohl jako první vzletět. Exemplář SN6 je už také nějakou dobu hotový a mohl by absolvovat lety do výšky několika kilometrů.

SpaceX 15. června provedlo kryogenní zkoušku zmenšené zkušební nádrže SN7, která byla vyrobena z oceli 304L místo do té doby používaného typu 301. Při testu se podařilo dosáhnout tlaku 7,6 barů a následně došlo k úniku kapalného dusíku použitého k tlakování. Elon Musk zkoušku označil za úspěch, a tak jsme mysleli, že tím testování SN7 skončí. Ale SpaceX se rozhodlo nádrž opravit a 23. června byla provedena další kryogenní zkouška, při které byla nádrž opět tlakována až do selhání. Nádrž nakonec praskla, ale bohužel zatím nevíme, jakého tlaku se podařilo dosáhnout. Nicméně nádrž SN7 byla při zkoušce zničena, a tak SpaceX pokročilo k přípravám na testování Starship SN5.

Zajímavostí je, že SpaceX zakoupilo čtyřnohého robota Spot od společnosti Boston Dynamics, který dostal přezdívku Zeus. V Boca Chica má vlastní boudu a SpaceX jej využívá pro inspekci rampy a prototypů Starship během testování, kdy lidský personál už musí být v bezpečné vzdálenosti. Zeus byl nasazen do akce například krátce po posledním testu SN7, kdy rampu ještě halila oblaka kondenzace ze všudypřítomného dusíku, který se vyvalil z prasklé nádrže. Zeus byl zatím jen spatřen na webkameře a nemáme k dispozici dobré video nebo fotku, ale s tímto modelem robota se můžete seznámit blíže například v novém propagačním videu Boston Dynamics.

Starship SN5 je už plnohodnotnější prototyp stejně jako třeba SN3 nebo SN4, takže obsahuje nádrže na metan a kyslík v plné velikosti a také na něj lze nainstalovat motory Raptor. Výroba SN5 byla dokončena už před několika týdny, ale testování prototypu muselo počkat, protože SpaceX nejdříve potřebovalo opravit rampu po výbuchu SN4 a také otestovat nádrž SN7. Prototyp SN5 byl nakonec přepraven z montážního areálu na čerstvě opravenou rampu v Boca Chica 24. června. Nyní probíhají přípravy na první kolo testování.

Starship SN5 nejdříve absolvuje tlakové zkoušky s dusíkem, které by mohly začít v úterý 30. června, na kdy je plánována uzavírka silnice u rampy. Během těchto testů bude prototyp zároveň napojen na trojici hydraulických pístů, které budou simulovat nápory a vibrace zažehnutých motorů. Pokud zkoušky proběhnou v pořádku, Starship SN5 dostane jeden motor Raptor, se kterým budou provedeny dílčí testy a statické zážehy. Pokud se neobjeví problémy, měl by následovat krátký let SN5 do výšky 150 metrů. Takový let měl původně provést už prototyp SN4, avšak ten byl těsně předtím zničen kvůli vadnému vybavení rampy. Pro zkušební let je prototyp SN5 vybaven přistávacími nohami.

Sklopené přistávací nohy na prototypu Starship SN5 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Nevíme, co přesně SpaceX plánuje dál, ale je teoreticky možné, že pokud krátký let SN5 dopadne dobře, budou provedeny další. Technici by také potenciálně mohli provést nějaké zážehy či lety se třemi motory Raptor. Toho se ale možná dočkáme až u prototypu SN6, který už je také nějakou dobu hotový a čeká v montážní hale. Tento exemplář by mohl jako první dostat aerodynamickou špičku i stabilizační plochy, aby bylo možné provést delší testovací lety do výšky několika kilometrů. Jako vždy ale bude záležet na tom, jak si předtím povede prototyp SN5.

Prototypy Starship SN5 a SN6 v montážní věži v Boca Chica (Zdroj: Elon Musk)

Prototypy SN5 a SN6 jsou vyrobeny ještě z oceli 301 a zatím není jasné, jestli všechny nové exempláře Starship už budou používat ocel 304L. Víme akorát, že SpaceX plánuje ještě jednu zkušební nádrž podobnou SN7, která má být také z oceli 304L, ale bude obsahovat několik zlepšováků, díky kterým má být schopna odolat ještě většímu tlaku. Zároveň byly v Boca Chica spatřeny komponenty pro plnohodnotný prototyp Starship, které byly vyrobeny z oceli 304L, ale zatím není jasné, jestli jde jen o nějaký zkušební vzorek nebo díl určený pro příští exemplář kosmické lodi.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tomáš Kratochvíl

Vzdy obdivuji optimismus Muskonautu pred testovacim dnem. Takovy clanek jako tento, vysel uz nekolikrat, jen s jinymi datumy a jinymy SN. Kazdy by uz uz chtel byt ve 20km nebo primo LEO. Cesta bude vsak jeste dlouha, a jsme teprve na zacatku. Za me bude uspech, kdyz se dostanou dale, nez SN4. Tak drzim palec.

Kamil

Máme se 100x líp než Bezonauti nebo Bransonauti, ti ještě nedosáhli oběžné dráhy ani s cedníkem. A ani netuší, jestli jejich guru ještě žije nebo jestli ho ještě rakety baví

Tomáš Kratochvíl

Není jiný -naut, než Muskonaut. Bransonův Virgin je možná jen cestovní kancelář pro turisty, BO na druhou stranu, to je jiná káva. Příští rok nejspíš vyveze z hangáru New Glenn, to je ta raketa, co má všechno, co FH nemá. Muskonauti často poukazují na to, jak lidé Elona podceňovali, přitom oni sami dělají úplně stejnou chybu s Bezosem. Navíc mám pocit, že sou z něj jaksi nervózní, hlavně tedy z toho, že mu nevidí pod ruce. Co tam vlastně celou dobu dělá? A baví ho to vůbec ještě?
Osobně fandím všem. A zatímco Elon hraje ruletu se Starship, Bezos má svoje plány. Třeba Měsíc a architektura postavená na vodíku mě dává větší smysl, než cílit teď hned rovnou na Mars. Každopádně BO je asi jediná firma schopná do budoucna úspěšně konkurovat Spacex. Konkurence je vždy dobrá věc, i v názorech na dobývání kosmu. Tak se nebojte, on to ten Elon nemá na bedrech celé sám.

Tonda

Orbit is hard.

Ricardo

Aby se pak všichni nedivili že New Glenn bude v provozu dříve než Starship. Přece jenom je to klasická raketa hliníková rachejtle jako každá jiná.

Než se Musk se svou Starship s pohonem na pricipu náhodných výbuchů dostane na orbitu tak New Glen může dávno letět na Měsíc. Já bych toho Bezose vůbec ale vůbec nepodceňoval.

bohyn

Jestli BO dodrzi termin zacatek 2021, tak asi bude v komercnim provozu drive. NG ale neni urcen pro lety na Mesic, takze tohle asi ne-e. Jsem zvedavy na ekonomickou rentabilitu, vyvoj by zatim mel delat nejakych $5,5 miliard, to se bude dlouho vracet.

Tomáš Kratochvíl

Zajimave sledovat pocinani Spacex treba od LabPadre a jinych – to rozhodne ono je. Z moji strany si to sice nezaslouzi zvlastni obdiv po technicke strance, na druhou stranu ostatni aspekty projektu Starship jsou vskutku obdivuhodne. Elon a jeho delnici maji zda se silnej drajv a ano, VELKOLEPY cil. Je dobre, ze jsme u toho at se tam vlastne deje, co chce.
Starship je natolik ambiciozni projekt, ze uspech neni zarucen, no temer vsichni taknejak veri, ze se to povede. Nevim, zda tu byla nejaka anketa na takovou otazku, ja za sebe to mam tak 50/50 uspech. Kdyz to pujde dobre, typuju nasazeni SS/SH za 5 let, crew certifikace za dalsich 5. Zda bude mozne chrlit 100 lodi rocne, to je ve hvezdach…

vencour

Jak tak vzpomínám na povzdechy při vývoji Falcona, tak doufám, že SpaceX nebude zase před krachem, když poletí konečně úspěšný kus. Kéž by to měli dobře spočítané.

Kamil

V roce 2020 není budoucnost Space X závislá na StarShip, ale na Starlinku. Není důležité, kolik StarShipů vybuchne. Katastrofou by bylo, když by vybuchl Falcon 9

vencour

Ok, se šíleným vedením firmy by došlo i na moje slova. Doufám, že nedojde.

Samo

Otázka znie čo je šialeješie. Vedenie čo nechá zabiť 346 ľudí kvôli kvôli chamtivosti a vidine zisku alebo vedenie ktoré nechá pri testoch konštrukčný tým spraviť tak veľa chýb že výsledok bude zložených na kope reálnych dát a know-how zísakaného prostým chyboavním v kontrolovaných testovacích podmienkach. Viem že tento prístup sa veľmi nemá rád s ekonomickosťou, no ak bude výsledkom vysoko spoľahlivý a do istej miery overený ešte pred prvým ostrým letom, produkt čo môže znamenať násobný zisk, nie je lepšie riskovať ekonomicky? Práca zamestnancov je nahraditeľná (v prípade krachu) no technologický náskok a potenciálne prelomový produkt nie. Risk je zisk, to platí pre oba prístupy no nemslím že je vhodné aby na tom trpel zákazník.

vencour

Ještě jinak: i autocenzura je cenzura. I když to neřeknete, tak věříte, že vše dobře dopadne. A já si to klidně řeknu.

qmox

Pre mesiac ma mat BO raketu new amstrong , new glenn je zasa budovany pre zasobovanie, satelity a amazonacky starlink. BO uz ma na floride pekne velku montaznu halu tak som zvedavy co z nej vyleze. Kazdopadne je fajn ze BO je len by mohlo viacej komunikovat s verejnostou v tomto spacex ma lepsi pristup.
Pre mna ten rozdiel medzi new glennom a starship je asi ako rozdiel medzi novou verziou msdos a windows(alebo inym grafickym rozhranim). Ako nahle totiz starship bude fungovat ako to musk slubuje nic ostatne co neni fully reusable nebude mat sancu.