Zkušební nádrž SN7 byla natlakována až do zničení, brzy začne testování prototypu Starship SN5

SpaceX má za sebou úspěšný start Crew Dragonu s lidskou posádkou, a tak společnost dostala od Elona Muska nařízeno, že nyní je nejvyšší prioritou vývoj Starship. Firma v Boca Chica vyrábí jeden prototyp Starship za druhým, úspěšně otestovala nádrž SN7 z jiného typu oceli, a brzy začnou zkoušky prototypu SN5, který by mohl jako první vzletět. Exemplář SN6 je už také nějakou dobu hotový a mohl by absolvovat lety do výšky několika kilometrů.

SpaceX 15. června provedlo kryogenní zkoušku zmenšené zkušební nádrže SN7, která byla vyrobena z oceli 304L místo do té doby používaného typu 301. Při testu se podařilo dosáhnout tlaku 7,6 barů a následně došlo k úniku kapalného dusíku použitého k tlakování. Elon Musk zkoušku označil za úspěch, a tak jsme mysleli, že tím testování SN7 skončí. Ale SpaceX se rozhodlo nádrž opravit a 23. června byla provedena další kryogenní zkouška, při které byla nádrž opět tlakována až do selhání. Nádrž nakonec praskla, ale bohužel zatím nevíme, jakého tlaku se podařilo dosáhnout. Nicméně nádrž SN7 byla při zkoušce zničena, a tak SpaceX pokročilo k přípravám na testování Starship SN5.

Zajímavostí je, že SpaceX zakoupilo čtyřnohého robota Spot od společnosti Boston Dynamics, který dostal přezdívku Zeus. V Boca Chica má vlastní boudu a SpaceX jej využívá pro inspekci rampy a prototypů Starship během testování, kdy lidský personál už musí být v bezpečné vzdálenosti. Zeus byl nasazen do akce například krátce po posledním testu SN7, kdy rampu ještě halila oblaka kondenzace ze všudypřítomného dusíku, který se vyvalil z prasklé nádrže. Zeus byl zatím jen spatřen na webkameře a nemáme k dispozici dobré video nebo fotku, ale s tímto modelem robota se můžete seznámit blíže například v novém propagačním videu Boston Dynamics.

Starship SN5 je už plnohodnotnější prototyp stejně jako třeba SN3 nebo SN4, takže obsahuje nádrže na metan a kyslík v plné velikosti a také na něj lze nainstalovat motory Raptor. Výroba SN5 byla dokončena už před několika týdny, ale testování prototypu muselo počkat, protože SpaceX nejdříve potřebovalo opravit rampu po výbuchu SN4 a také otestovat nádrž SN7. Prototyp SN5 byl nakonec přepraven z montážního areálu na čerstvě opravenou rampu v Boca Chica 24. června. Nyní probíhají přípravy na první kolo testování.

Starship SN5 nejdříve absolvuje tlakové zkoušky s dusíkem, které by mohly začít v úterý 30. června, na kdy je plánována uzavírka silnice u rampy. Během těchto testů bude prototyp zároveň napojen na trojici hydraulických pístů, které budou simulovat nápory a vibrace zažehnutých motorů. Pokud zkoušky proběhnou v pořádku, Starship SN5 dostane jeden motor Raptor, se kterým budou provedeny dílčí testy a statické zážehy. Pokud se neobjeví problémy, měl by následovat krátký let SN5 do výšky 150 metrů. Takový let měl původně provést už prototyp SN4, avšak ten byl těsně předtím zničen kvůli vadnému vybavení rampy. Pro zkušební let je prototyp SN5 vybaven přistávacími nohami.

Sklopené přistávací nohy na prototypu Starship SN5 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Nevíme, co přesně SpaceX plánuje dál, ale je teoreticky možné, že pokud krátký let SN5 dopadne dobře, budou provedeny další. Technici by také potenciálně mohli provést nějaké zážehy či lety se třemi motory Raptor. Toho se ale možná dočkáme až u prototypu SN6, který už je také nějakou dobu hotový a čeká v montážní hale. Tento exemplář by mohl jako první dostat aerodynamickou špičku i stabilizační plochy, aby bylo možné provést delší testovací lety do výšky několika kilometrů. Jako vždy ale bude záležet na tom, jak si předtím povede prototyp SN5.

Prototypy Starship SN5 a SN6 v montážní věži v Boca Chica (Zdroj: Elon Musk)

Prototypy SN5 a SN6 jsou vyrobeny ještě z oceli 301 a zatím není jasné, jestli všechny nové exempláře Starship už budou používat ocel 304L. Víme akorát, že SpaceX plánuje ještě jednu zkušební nádrž podobnou SN7, která má být také z oceli 304L, ale bude obsahovat několik zlepšováků, díky kterým má být schopna odolat ještě většímu tlaku. Zároveň byly v Boca Chica spatřeny komponenty pro plnohodnotný prototyp Starship, které byly vyrobeny z oceli 304L, ale zatím není jasné, jestli jde jen o nějaký zkušební vzorek nebo díl určený pro příští exemplář kosmické lodi.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
16 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře