Elon Musk prozradil přesné ceny Falconu Heavy a jméno třetí mořské plošiny

Raketa Atlas V společnosti ULA (Foto: ULA)

Šéf SpaceX Elon Musk se dnes na Twitteru rozpovídal o výkonu Falconu Heavy a jeho ceně ve srovnání s konkurencí a zároveň prozradil jméno třetí mořské plošiny, kterou SpaceX připravuje. Podívejme se podrobněji na všechny novinky, které jsme se z jeho tweetů dozvěděli.

Vše začalo Elonovou reakcí na tvrzení, že Falcon Heavy je v režimu záchrany stupňů méně výkonný než nejsilnější varianta Atlasu V společnosti ULA a že Falcon Heavy, u kterého nedojde k záchraně stupňů, je pravděpodobně dražší než zmíněný Atlas V. Tvrzení bylo založen na datech z kalkulátoru NASA. Elon na to reagoval takto:

Údaje o výkonu v této databázi jsou zastaralé (jedná se o hodnoty pro Block 1). Pracuje se na nápravě. A i kdyby byly aktuální, Falcon Heavy bez záchrany stupňů, který je mnohem výkonnější než Delta IV Heavy, stojí 150 milionů dolarů, zatímco Delta IV Heavy stojí přes 400 milionů.

Následně dodal, že i když má motor horního stupně Delty vyšší specifický impuls než Falcon, důležitý je podle něj také poměr tahu a hmotnosti, který u Delty není tak dobrý.

Někdo následně Muska opravil, že Delta IV Heavy stojí méně než 400 milionů dolarů, neboť vynesení sondy Solar Parker Probe bylo v roce 2015 objednáno za 389 milionů. Na to Musk odpověděl následovně:

To bylo před 3 lety, tedy předtím než ULA zrušila všechny méně výkonné varianty Delty IV. Budoucí mise zahrnují všechny fixní náklady Delty, takže jejich cena pro mise po roce 2020 přesahuje 600 milionů dolarů. Šíleně vysoká cena.

Vizualizace startu rakety Vulcan společnosti ULA (Zdroj: ULA)

Šéf ULA Tory Bruno však s tímto tvrzením nesouhlasil:

Ahoj Elone. Znovu ti gratuluji ke startu Heavy. Upřesnění: Delta IV Heavy vyjde na zhruba 350 milionů dolarů. V současnosti i v budoucnu, až dojde k ukončení provozu raket Delta II a Delta IV Medium. [Delta IV Heavy] má navíc unikátní schopnosti. Minimálně do doby, než začne létat Vulcan.

Elon však už předtím v jiné konverzaci vyjádřil vlastní pochyby ohledně rakety Vulcan, kterou ULA vyvíjí:

Možná ten plán [nahradit Deltu IV Heavy po roce 2020 raketou Vulcan] vyjde, ale zcela vážně říkám, že sním vlastní čepici s hořčicí, pokud ta raketa vynese armádní družici před rokem 2023.

Později upřesnil, že by pochopitelně šlo o kšiltovku The Boring Company. 🙂

Musk následně mluvil o ceně Falconu Heavy v případě přistání bočních stupňů na mořských plošinách:

Přistání bočních stupňů na mořských plošinách a zahození centrálního stupně představuje ve srovnání se zahozením všech stupňů pouze 10% rozdíl v nosnosti. Cena je jen o něco málo vyšší než Falcon 9 bez záchrany prvního stupně, tedy zhruba 95 milionů dolarů.

Rozdílné ceny Falconu Heavy v závislosti na počtu zachráněných stupňů (Autor: @TheBlacktom)

SpaceX momentálně provozuje dvě mořské plošiny – Just Read the Instructions v Kalifornii a Of Course I Still Love You na Floridě. Přistání obou bočních stupňů Falconu Heavy na mořských plošinách by tedy vyžadovalo dodatečnou plošinu. Musk potvrdil, že na třetí plošině se pracuje a že se bude jmenovat A Shortfall of Gravitas (v překladu “Nedostatek vážnosti”).  To je stejně jako v předchozích dvou případech jméno převzaté z knižní série Kultura od Iaina M. Bankse. Musk k tomu dodal:

[Nová plošina bude] u východního pobřeží, kde bude potřeba kvůli vysoké kadenci startů Falconu 9 a také poslouží při misích Falconu Heavy s přistáním obou bočních stupňů na mořských plošinách.

Zachráněný stupeň je v přístavu vykládán z mořské plošiny

Na otázku YouTubera Scotta Manleyho ohledně prodloužení horního stupně Falconu Musk odpověděl:

Zvažujeme to. Horní stupeň jsme už jednou prodloužili (při zavedení varianty v1.2 – pozn. autora). Změna této části rakety je nejsnazší. Nový aerodynamický kryt, který poletí již brzy, má také mírně větší průměr. Mohli bychom kryt i prodloužit, kdyby bylo potřeba, a uděláme to, pokud bude vývoj BFR trvat déle, než se čekalo.

A na závěr Elon Musk mluvil o příčině nepovedeného přistání centrálního stupně Falconu Heavy:

Dva krajní motory neměly dostatek zápalné kapaliny po několika 3motorových zážezích. Řešení je dost zřejmé.

Elon Musk prý obvykle tweetuje, když je v letadle, tak doufejme, že bude brzy opět někam cestovat a přitom se nudit. Takových přívalů nových informací není nikdy dost. 😉




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
25 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře