SpaceX pokračuje ve vyšetřování příčiny nehody Crew Dragonu

Hans Koenigsmann ze SpaceX během tiskové konference před misí CRS-17 (Foto: NASA)

Ve čtvrtek večer proběhla tisková konference před plánovaným startem mise CRS-17. Jelikož se však jednalo o první pořádnou příležitost novinářů zeptat se na nedávný výbuch Crew Dragonu, většina otázek se týkala jí. SpaceX na konferenci zastupoval Hans Koenigsmann, viceprezident pro spolehlivost letů. Příčina nehody zatím stále není jasná, ale i tak jsme se dozvěděli pár nových informací.

Co nehodě předcházelo?

SpaceX nejdříve provádělo 5sekundové zkušební zážehy manévrovacích motorů Draco, které proběhly v pořádku. Dále byl na řadě test únikových motorů SuperDraco, ale půl sekundy před jejich zážehem „došlo k anomálii a loď byla zničena“.

Co bylo příčinou anomálie?

Podle Koenigsmanna je zatím moc brzy na určení přesné příčiny (k nehodě došlo 20. dubna). Tým stále sbírá a analyzuje velké množství dat (trosky, telemetrie, video), ale momentálně to vypadá, že k problému došlo během „aktivace motorů SuperDraco“, kdy probíhá například tlakování nádrží nebo otevírání a uzavírání ventilů.

Byly už vyloučeny některé příčiny?

Definitivně zatím nebylo vyloučeno v podstatě nic, ale některé příčiny se zdají nepravděpodobné:

  • Koenigsmann si osobně nemyslí, že na vině jsou motory SuperDraco jako takové. Ty prý mají za sebou zhruba 600 testovacích zážehů, takže jsou velmi dobře prověřené.
  • Tlakové nádoby COPV (Composite Overwrapped Pressure Vessels) nejspíš nehodu také nezpůsobily, protože v době aktivace v nich klesá tlak, nikoli stoupá. Koenigsmann zároveň upozornil, že COPV v Dragonu jsou jiné než ty na raketách Falcon (selhání COPV způsobilo nehodu Amos-6).
  • Příčinou nebyly akustické vibrace, jelikož test se nedostal do fáze, kdy vibrace vznikají.
  • Koenigsmann si také nemyslí, že nehoda je důsledkem něčeho, co se stalo během mise DM-1 (například kontakt lodi s mořskou vodou).

Jak bylo možné tak rychle zjistit, že problém se netýká také nákladního Dragonu?

NASA a SpaceX po nehodě usilovně pracovali na tom, aby potvrdily, že úroveň rizika se u nákladního Dragonu nezvýšila. Koenigsmann vysvětlil, že jen velmi málo komponent je společných mezi nákladním Dragonem a Crew Dragonem. Roli hrálo také to, že na CRS-17 letí již použitý Dragon z mise CRS-12, takže se jedná o prověřenou loď.

Jak nebezpečný byl jedovatý mrak, který vznikl následkem nehody?

Načervenalý mrak obsahoval jedovatý oxid dusičitý, avšak lidé nikdy nebyli v ohrožení. Bezpečnostní opatření během testování berou například ohled i na směr větru právě kvůli potenciálnímu úniku nebezpečných látek. Oxid dusičitý se navíc relativně rychle rozplyne ve vzduchu.

Toxický kouř nad Mysem Canaveral (Foto: Florida Today)

Proč bylo přistání během mise CRS-17 přesunuto na z LZ-1 na OCISLY?

Přistávací plošina LZ-1 je nedostupná, protože se nachází nedaleko zkušebního stanoviště, kde došlo k anomálii Crew Dragonu. To stále není přístupné z důvodu potenciálního rizika (například přítomnost natlakovaných nádob COPV). SpaceX spolupracuje s letectvem, aby byla zajištěna bezpečnost pracovníků.

Jaký bude mít anomálie dopad na další mise Crew Dragonu?

Dopad anomálie se podle Koenigsmanna velmi špatně odhaduje, dokud nebude známa její příčina. Výhodou však prý je, že další Crew Dragony jsou teprve ve výrobě, takže provedení případných úprav na základě výsledku vyšetřování, by mělo být relativně snadné. Koenigsmann však neřekl, jak SpaceX plánuje nahradit zničenou loď, která měla být použita znovu na testu úniku Crew Dragonu za letu.

Koenigsmann doufá, že se první let s posádkou stihne ještě letos, ale momentálně nelze nic říct s jistotou.

Záznam celé tiskové konference (k dispozici je také textový přepis):




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
6 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře