SpaceX vyrábí tolik motorů Raptor, že si může dovolit zahodit Super Heavy při orbitálních testech

Na webu NASA Spaceflight aktuálně vyšel nový článek, který obsahuje spoustu zajímavých informací ohledně plánů SpaceX kolem dalšího testování prototypů Starship a Super Heavy. Jedná se sice o oficiálně nepotvrzené informace, ale redaktoři NASA Spaceflight obvykle mívají spolehlivé zdroje. Nutno však dodat, že se bavíme o aktuálním plánu SpaceX, který se může velmi rychle změnit. Pokud se tedy všechno níže uvedené nakonec nevyplní, nemusí to nutně znamenat, že šlo o špatné informace, jen zkrátka došlo ke změně plánů.

Nejdříve se podíváme na prototypy Starship SN15 a SN16, které jsou momentálně jako jediné schopné letu. Starship SN15 nedávno absolvovala úspěšný start a přistání a 14. května pak byla přesunuta na suborbitální vypouštěcí stolec B. Tam prošla úvodními inspekcemi s pozitivními výsledky. Druhý let SN15 je tedy prý stále ve hře, ale zatím není jasné, jestli bude potřeba vyměnit některé z motorů, ani zda bude znovu provedeno tlakové testování nádrží či statický zážeh.

Starship SN15 během příprav na potenciální druhý let (Foto: BocaChicaGal / NASA Spaceflight)

Starship SN16 je zbrusu nový prototyp, který je téměř hotový a stojí v montážní hale High Bay. Jeho dokončení ale bylo pozastaveno, než bude rozhodnuto, jak s ním nejlépe naložit. Pokud totiž SN15 poletí podruhé, Starship SN16 možná nebude potřeba. V takovém případě by zřejmě byla přeskočena stejně jako její sourozenci SN17, 18 a 19. Pokud ale SN16 nakonec přeci jen zamíří na rampu, kde bude otestována, absolvovala by zkušební let, při kterém by zamířila až do výšky 20 km. Všechny předchozí prototypy přitom letěly do výšky kolem 10 km a záměrně nepřekročily rychlost zvuku.

Téměř hotová Starship SN16 v hale High Bay (Foto: BocaChicaGal / NASA Spaceflight)

Dalším krokem pro SpaceX pak bude orbitální testování, které už bude vyžadovat použití rakety Super Heavy. Článek NASA Spaceflight uvádí, že dříve spatřené prototypy Super Heavy BN2 a B2.1 byly jen zkušební a nebudou dokončeny. Prvním prototypem, který odstartuje, by tedy měl být exemplář BN3. Ten už je nějakou dobu ve výrobě a nedávno začalo spojování jeho dílů do jednoho celku. Z dřívějších, i když nepotvrzených, informací pak vyplývá, že SpaceX už nepočítá s provedením krátkého skoku Super Heavy BN3 a rovnou plánuje orbitální start.

První smontovaná sekce Super Heavy BN3, v popředí je Starship SN16 (Foto: BocaChicaGal / NASA Spaceflight)

O tom, jak přesně bude probíhat první orbitální start, jsme psali v nedávném článku, nicméně zatím to vypadá, že se pro něj stále počítá se sestavou Starship SN20 a Super Heavy BN3. Zajímavé ale je, že podle článku NASA Spaceflight mají loď i nosič dostat plný počet Raptorů. To znamená 3 atmosférické Raptory a 3 vakuové na Starship a až 28 Raptorů ve dvou atmosférických variantách na Super Heavy (o rozdílech mezi různými typy Raptorů jsme psali zde). Asi už tedy neplatí stará informace od Elona Muska, podle které bude mít první Super Heavy výrazně snížený počet motorů, aby se minimalizovaly finanční ztráty v případě selhání během letu. Orbitální test, jak jej SpaceX plánuje, navíc zřejmě nepočítá se záchranou Starship ani Super Heavy, takže i když stroje neselžou, přes 30 Raptorů skončí na dně oceánu. Může se to zdát jako zbytečné plýtvání, ale článek NASA Spaceflight nabízí potenciální vysvětlení – SpaceX totiž výrazně zrychlilo výrobu Raptorů.

Neoficiální vizualizace motorové sekce rakety Super Heavy s 28 Raptory (Autor: ErcXspace)

V Hawthorne se aktuálně vyrábí Raptory se sériovými čísly přesahující 150 a továrnu prý opouští několik motorů každý týden. Pro představu toho, o jak velké zrychlení výroby jde, v Boca Chica jsme zatím viděli Raptor s nejvyšším sériovým číslem 66 a v areálu SpaceX v McGregoru momentálně procházejí testováním Raptory s čísly 70–80. S takovou kadencí jde ruku v ruce také snížení celkových nákladů na výrobu jednoho motoru, takže ztráta i několika tuctů Raptorů během každého z prvních několika orbitálních testů už nejspíš je pro SpaceX přijatelná. Vysoká rychlost výroby navíc znamená, že bude možné včas vyprodukovat novou sadu motorů pro každý orbitální start.

Vertikální test motoru Raptor SN18 v McGregoru (Foto: SpaceX)

Prioritou SpaceX tedy zřejmě je co nejdřívější zahájení testovacích letů na oběžnou dráhu i za cenu zahození motorů kvůli nemožnosti přistání Super Heavy. Raketa totiž vůbec nebude vybavena přistávacími nohami a pro její záchranu se počítá se systémem mechanických ramen, která Super Heavy během přistání zachytí. Tento systém bude nainstalován na věži na orbitální rampě v Boca Chica a také na bývalých ropných plošinách Phobos a Deimos, které SpaceX loni odkoupilo a momentálně je přepracovává pro účely startů a přistání Super Heavy. Zatím se ale neví, kdy bude první záchytný systém k dispozici.

Neoficiální představa zachycení rakety Super Heavy během přistání (Autor: ErcXspace)

Podle článku NASA Spaceflight bude SpaceX prototypy Starship/Super Heavy párovat následujícím způsobem: SN20/BN3, SN21/BN4, SN22/BN5 atd. Důvodem je pravděpodobně ta již zmíněná nemožnost opakovaného použití Super Heavy kvůli nepřipravenosti záchytného systému a také velmi vysoká pravděpodobnost selhání Starship během prvních testů návratu z orbity. SpaceX proto vůbec neplánuje záchranu Starship během první orbitální mise. Společnost ale i tak získá z úvodních orbitálních testů spoustu cenných dat a nových poznatků, které pak implementuje v rámci příští výrazně vylepšené generace Starship a Super Heavy, počínaje párem SN24/BN7. Přesné číslo je samozřejmě pouze předběžné a bude se odvíjet od toho, jak dobře/špatně budou probíhat první orbitální testy.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
62 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jarda

Držím jim palce. Je super, že se někdo vůbec vydává na novou cestu vývoje a jde i přes zaskobrtnuti dal a dal.

Kamil

Tak to nás čeká parádní kanonáda

Vlada

Ten první orbitální let se přímo nabízí i jako test zachranyho systému (jestli vůbec o něčem takovým uvažují) v případě že selže Super Heavy tak odpojit Starship a přistát. Něco jako in flight abort v případě Crew Dragonu…

Mário

Už dlhšiu dobu sa vie ze neuvažujú. Ak by Superheavy zlyhala tak by docela dlho trvalo než by Starship nakopla motory a odletela. Raptor a Superdraco sú úplne odlišné motory. Raptor sa musí predchladit aby nabehol a pracoval normálne. Než by sa podarilo nakopnúť raptory už dávno by boli na zemi.

Vlada

Tak Raptor by měl jít zažehnout i nepredchlazenej ne? Nebo ho podchlazují během klesání před přistávacím zážehem?
Ano asi mu to nedělá úplně dobře, ale v nouzi si myslím, že by to jít mohlo. Pořád lepší něco zkusit než nezkusit nic…

Honza

Když do nepodchlazeného motoru pustíte podchlazené palivo, prudce expanduje a může dojít k explozi toho motoru.

Invc

Zažehnout nepředchlazený by šel s nějakým rizikem poškození vedení a turbočerpadel. (Ale během klesání před přistávacím zážehem předchlazují). Ale žádný zázrak by to asi nebyl.

Základem je dostat se rychle pryč od problému … jenže plně naložená a natankovaná SS by se od problému vzdalovala jen velmi vlažně (zvláště pak v počátečních fázích letu nebo dokonce na rampě). Poměr tahu všech motorů SS k celkové hmotnosti naložené a natankované SS je poměrně malý (těžko říct kolik bude finální tah kterých raptorů … ale pokud to bude optimisticky 2,5 MN (250t) / motor … tak to pořád bude 1:1 k hmotnosti).

Pro srovnání Crew Dragon: 8x SuperDraco po 70 kN = 560 kN (56t) a hmotnost natankovaného a naloženého CD včetně trunku bude pod 15 tun – tam je poměr tahu k hmotnosti více než 4:1.

Naposledy upraveno před 5 měsíci uživatelem Invc
Vlada

Kdyz uz jsme u toho, nemela by Starship stejne behem startu motory predchlazovat? Po oddeleni Super Heavy preci musi taky zazehnout motory tak aby nedoslo k jejich poskozeni.

Jinak samozrejme jsem nemyslel, ze by se mela oddelovat pri poruse tak jako Crew Dragon, to se omlouvam, napsal jsem to blbe a zmatecne.
Nicmene ne vzdy preci musi dojit k vybuchu boosteru, tam uznavam, ze by tah Super Draco chybel, ale v pripade poruchy jeste nekde pred oddelenim, napr. 40km kdy sestava nebude mit dostatecny tah k dosazeni orbity by se dle me Starship oddelit mohla a zkusit pristat.

Petr Šida

Určitě bude, i merliny to dělají před oddělením druhého stupně

Jakub

tomu moc nevěřím, podle mýho se tomu radši vyhnou aby omylem neselhal ještě ten a nevyhodnotil nějaká data špatně, když ani pořádně nemají ty data změřený.

BlackSheep

Nevidím v tom celkom zmysel. Postavený prototyp by bolo vhodné použiť testovanie všetkých možných sub-orbitálnych situácií a zozbieranie čo najväčšieho množstva údajov.
Ak opustia od testovania SN15/SN16 tak skôr preto, že ich dizajn bude prekonaný zlepšeniami, ináč to fakt nedáva zmysel.

K motorom: ak ich majú dostatok za relatívne nízku cenu, tak by som očakával, že práve SN15/SN16 ich dostanú viac, aby zistili správanie s väčším množstvom motorov. Je dosť ťažko nasimulovať vypnutie takého počtu motorov. Nešťastná N-1 by o tom vedela rozprávať…

Dosť pochybujem o zahodení plného počtu motorov z BN3 bez pokusu ich nejakým spôsobom znova použiť. Podľa comment image by BN3 ešte stále mohol mať nohy.

Zbyněk Henzl

Jak byste chtěl dát SN15/SN16 víc motorů. Atmosférických mají plný počet. Zbývají jen vakuové a ty dostane až prototyp co poletí na orbitu. V atmosféře by ani správně nefungovaly. Už z historické zkušenosti věřím, že vědí co dělají a pokud ty prototypy opustí, jistě mají data, která potřebovali získat. Za mě je to velkolepý plán a těším se na jednotlivé kroky jeho realizace.

BlackSheep

Prvé podarené pristátie neznamená zvládnutý proces priblíženia a celkového riadenia letu. Ja im držím palce, ale tých testov by som očakával oveľa viac.

gendi

Mně to smysl dává. Měkké přistání už zvládli, mají za sebou taky řadu neúspěšných pokusů, ze kterých se něco naučili, takže pokud uskuteční ještě jeden let, je jedno, jestli SN15 nebo 16, a tentokrát s překonáním rychlosti zvuku, a rovněž ho úspěšně zvládnou, tak není potřeba pokračovat v kdovíkolika dalších suborbitálních letech. Proč tím ztrácet čas, když můžou jít rovnou na lety orbitální a data získávat přímo z nich.

BlackSheep

Uvidíme. nepovažujem to za stratený čas. Proste testovanie je aj o získavanií informácii o hraničných hodnotách …

Petr

ano ale pokud je SN15 a SN16 překonaný model tak ty data nebudou nic moc. Podle mne otestují ale ještě oba.

Zdeněk

A další věc je, že bude politicky výhodné dostat SS v testovacím režimu na orbitu dříve, nežli tam doletí to veledílo SLS. SX nechce ztrácet čas zbytečným opakováním toho samého. Potřebují zejména odladit strukturální designe SS a SH. To bude to, o co tu příští měsíce půjde.

PetrV

Je to tak, jen bych podotkl, že Starship je trochu jiná kategorie kosmického prostředku. SLS je nosností srovnatelný s Falcon Heavy.
Zároveň těch možností a variant nabízí nerovnatelně více.
Neomezoval bych se na pevnou plechovou špičku SS.
Místo toho může být SS jednorázová a špička- kryt, může být větší obdoba u Falconu 9.
Pak by nosnost SS bez nohou, tepelného štítu apod. prudce narostla.
Počítal někdo, kolik by vynesla BN+SN na LEO ?

TomG

To se těžko počítá,když neznáš výslednou váhu SS a SH.Odvodit se dá akorád to že tenhle systém co dělaj je koncipován ofico na 100tun neoficialně až 150t. Takže v postradatelný formě by jsi se mohl dostat tak na 250t+- .Ale o využití v jednorázovém vydání v současné době neexistuje nic co by tenhle přístup vyžadovalo.

PetrV

Díky, mne to zajímá z pohledu, když by se nedařil návrat z LEO, nedařilo přečerpávání, tak jednorázový Starship by dopravil pro SS moon cca 250t paliva- tj v nějaké nádrži, která by se připojila ke SS moon.

3,14ranha

Starship je výkonová kategorie celkem srovnatelná se SLS, protože polovinu výkonu “promarní” na reusable. Fyzika se nedá očůrat.

Až jestli se podaří ji bezpečně dotankovat na orbitě tak to začne být k Měsíci a Marsu zajímavé (všude jinde (dál do sluneční soustavy) bude mít SLS vyšší nosnost, protože ciolkovského rovnice je neúprosná).

BlackSheep

Prerušenie výstavby a obmedzenia okolia mi prídu pri testovaní dosť irelevantné.
Mňa osobne by skôr zaujímalo ako sa zmenia podmienky pristávania pri použití závažia v špičke, pri rozložení hmotnosti simulujúcej pripojenie Raptor Vac.

Ide o prototyp. Do reálnej verzie bude hodne vzdialený. Určite orbitálny let je hodnotnejší ale súčasne aj riskantnejší. Tak prečo to nerozdeliť. Využiť niečo čo už letelo a porovnať údaje pri zmenenom zaťažení a druhý prototyp nechať otestovať vo väčších rýchlostiach a väčších výškach.

V porovnaní s cenou Raptorov a cenou celého prototypu, by obmedzenia výstavby a vybavenie povolení mala byť celkom prijateľná cena.

Jirka

Chudaci rybicky, jak ty k tomu novemu SH smeti s Raptorama prijdou jen proto ze Musk pospicha ???

Ivo

Budou mít radost, další umělý útes.

Ales

Ja si rikal, ze urcite nekoho napadne to vylovit. Prece jen tech motoru je hodne a je slusna sance ze nejaky motor bude v nepomackanem stavu. Ne ze bych motory znovu pouzil. Ale plno nadsencu nebo i technickych muzeii by si ten motor rado vystavilo. Otazka je jak je to z pravniho hlediska ci otazka ceny vyloveni. Vi nekdo neco?

technomagg

Dle mého to vylovit budou muset jestli to přistane víceméně v kuse – už jen kvůli riziku špionáže mezi velmocemi na tom určitě budou trvat US úřady – přece jen SpaceX používá spoustu technologií od Nasa a pracovat u nich může jen člověk s bezpečnostní prověrkou. Je spousta zemí co by rádi dostali do rukou třeba i poškozený Raptor/Raptory a kompletní řídící software a hardware – takhle z patra mne napadá čína/indie nebo Rusko, ale určitě jich bude víc co by se na takový kousek techniky s možností kompletní demontáže rádi podívali a tím netvrdím že nemají srovnatelný, ALE vždy je dobré mít možnost osahat si produkt konkurence a může tam být něco co je nenapadlo a řeší to třeba těžkopádněji.

PetrV

O BN nepochybuji, že jej vyloví. Hloubka do 30 m je pro potápěče v pohodě.
Když se povede přistát na správném místě SN, tak bude vyloven také.
https://mapy.cz/s/lahozakavo
a
https://mapy.cz/s/pofoferupo
Stáhl jsem si 2 pdf mapy přistávací oblasti…
https://lodninoviny.cz/Cruising/vsechny-americke-mapy-volne-k-vytisteni
https://www.charts.noaa.gov/InteractiveCatalog/nrnc.shtml

Hlavně aby BN omylem nepřistál na Kubě…:-)
To by v dnešní době novodobého mccartismu amerických progresivistů bylo nemilé….

Tom

“…SpaceX používá spoustu technologií od Nasa…”. To jako při výrobě motorů? To si myslím, že asi ne.
Ale pokud ano, tak můžete zmínit jaké?

PetrV

Je to dlouhý výčet. SpaceX se rozjelo díky odchodu spousty odborníků z NASA ke SpaceX po roce 2010, kdy obama zmrazil finance a skončil raketoplán. Většinou mladých odborníků, kteří mají tah na branku.
Vlastně to byl ten hlavní impulz vývoje verzí merlinu, raptoru a dalších věcí, které s byrokracií NASA a Boeingu nešlo dělat a to bez peněz.

Boeing se teď zbavuje lidí z důvodu pseudorasismu. Ti mají v hlavě vědomosti. Nepochybuji, pokud něco umí, že je SpaceX osloví.

Kolik kvalitních odborníků stáhl Bezos?

3,14ranha

Všechny americké firmy mají přístup k technologiím NASA. A orbitální raketa je pouhá rekvalifikace pro technologii mezikontinentální balistické rakety. Takže všechny státy si tyhle potenciální nosiče ZHN zatraceně hlídají.

A k tomu co píše Technomagg dodám že u moderních západních motorů (jak proudových, tak raketových) by číňané i rusové byli ochotní prodat i vlastní babičku pro pouhý kousek šrotu, protože u součástek špičkových motorů hraje dost zásadní roli i samotná metalurgie (chemické a krystalické složení slitiny).

Invc

Už v době testů Falconu 1 v roce 2006 se v dopadové oblasti prvního stupně poflakovala čínská špionážní loď.

rd180

tak isto sa vsade poflakuju spionazne lode a lietadla usa

PetrV

čuk a gek tam nejsou?

rd180

“rusové byli ochotní prodat i vlastní babičku pro pouhý kousek šrotu”

toto je dost prehnane tvrdenie lebo rusko je v oblasti raketovych motorov a medzikontinentalnych balistickych rakiet svetova spicka a technologie ktore pouziva raptor mali sovieti uz v 70tych rokoch a usa ich ziskalo az ked im ich “darovali” rusi s rd-180(kompletna technicka a vyrobna dokumentacia) resp. nk-33

3,14ranha

Opravím vás, sovětské rusko bylo světová špička v raketové technice. Po rozpadu SSSR hodně technologií zůstalo za hranicemi dnešní Ruské federace (nemalá část všech vyspělých sovětských technologií byla vyzkoumaná na území dnešní Ukrajiny).

Motor RD180 je dobrý kerolox uzavřený cyklus, jeden z nejlepších na světě, ale když to srovnáte s americkým hydrolox motorem RS-25 tak pochopíte že rusům těžce ujel vlak a nejpozději od rozpadu SSSR už dokáží konkurovat pouze nízkou cenou pracovní síly.

Motory RD180 jsou, nebo spíš byly vyráběny ve společném podniku (tzv. joint venture) energomaš-lockheed martin. Američané ušetřili pár let testování nového motoru, rusové získali v podstatě humanitární pomoc (v 90. letech bylo rusko v podstatě rozvojová země)

a hlavně američané si oddechli že alespoň pár ruských mozků a zkušených techniků zůstane sedět v rusku (místo toho aby šli vyrábět zbraně pro čínu, severní koreu, nebo nějaké bohatší teroristy).

Naposledy upraveno před 5 měsíci uživatelem 3,14ranha
rd-180

rusko je stale v raketovej technike svetova spicka, len momentalne nepreklapaju vojenske technologie rakiet do tych “civilnych”, v tych recykluju sovietskoruske technologie, ktore este su stale dost dobre
zatial im to staci, uvidime ako to dopadne s muskovou SS, to by riadne zamiesalo karty a to potom mozu zahodit vyvoj sojuz5, jenisej a mozu zacat uplne od znovu

ano je pravda, ze vela technologii sa vyvijalo resp. vyrabalo na ukrajine(vyvoj casto probiehal v rusku a len vyrobu uz dali na ukrajinu), lenze rusi k tym technologiam mali viac menej bezproblemovy pristup aj po rozpade zssr a vsetky co potrebovali si uz prebrali do ruska

rs-25 je spicka ale ta zlozitost a cena, to je proste sialene. kolko stoji vyroba noveho upraveneho jednorazoveho? 150mega? za 2.4MN tah? brutal

a ak rusi dnes niesu spicka, tak preco su usa take nestastne pri kazdom teste novych ruskych vojenskych rakiet? ved ak niesu spicka tak ich spickove pvo by s tymi novymi ruskymi nemalo mat ziadny problem. jedine ze by to bolo trochu inak

Zdeněk

Píšete tu zajisté o té východní jaderné despocii s dnešní ekonomikou jakou má Itálie. Tedy Rusku. A víte o tom, že jediným podstatným příjmem té širé ekonomické pustiny je prodej ropy a plynu? A víte o tom, že za poslední roky ta země ztratila schopnost sériové produkce sofistikovaných strojírenských celků? A víte o tom, že nejsou schopni doprojektovat a vyrábět stíhací letouny 5 generace? A víte o tom, že nejsou schopni vyrábět ani své pokročilé tanky Armata jinak, než v jednotkách kusů ročně. A víte o tom, že celá ekonomika Vladivostoku je v rukou Číny a že z toho mají v Kremlu bolení hlavy – protože s tím nemají sílu nic dělat. A víte o tom, že za posledních 15 let obyvatelstvo trvale chudne a je nespokojené. A víte o tom, že jsou sice schopni něco vymyslet, ale nejsou schopni to vyrobit. Nemají totiž moderní průmysl a nemají ani dostatek kvalifikovaných pracovníků. Nemají totiž nic! Je to stejně jako za SSSR naleštěná bída se zahmyzenými hotely a chamtivým “načáĺstvem” žijícím z podstaty nerostných surovin. A pokud chcete argumentovat kvalitou vědeckovýzkumné základny – tak ano: mají dostatek kvalitních a schopných vědců. Ostatně jako každá země (mimo Afriku) s podobně početným obyvatelstvem. A víte o tom, že bez atomu, kterým neustále vydírají celou planetu by nikoho ta země nezajímala? Tak jakýpak pokrok a jaká kvalita? Celá ta země jede po skluzavce do pekla a z bídy vlastních lidí dělá národní hrdost.

PetrV

Nemáte bolest hlavy? Možná covid…
Zkuste si zajet do Ruska, třeba se vám otevřou oči.
Stala se z nich samostatná, sobětačná země, která přestala být okrádána oligarchy. Hodně jim pomohly sankce k osamostatnění.
Lidem se zvýšila za posledních 30 let životní úroveň a není to prodejem eráru jako v čr.
Evropa teď brutálně dojede na covid. To poznáte do 2 let.
Ani na ty svobodné molekuly LNG z USA nebudeme mít.

PetrK

Zkuste si zajet kamkoliv mimo velká města.
Erár rozprodávají gubernátoři jednotlivých oblastí s tím, že to jde do jejich kapes a Moskva není schopná s tím nic dělat.
Rusko je naopak typickým příkladem vlády oligarchie.
Vzpomeňte na aféru s tunelem z Roskosmosu, kterou řešila vláda a nevyřešila, resp. od té doby je ticho po pěšině.
Sankce je donutily k užším vazbám s Čínou.
Máte nějaký zdroj, že v Rusku stoupá životní úroveň? Kromě Aeronetu a podobným webům? Všechny dostupné zdroje totiž několik let tvrdí naprostý opak.

Ivan

Tleskám, lépe bych to nenapsal. Nechám stranou ideologie, které netřeba komentovat. Rusku v oblasti raketového inženýrství (nejenom) už dávno ujel vlak, couvá z většiny mezinárodních projektů a stává se z něj trucovitý problémový brácha, s kterým nikdo nechce spolupracovat. Důvod je jasný. Došel jim dech (rubly). A s tím, jak je nastaven trend snížit závislost na dodávkách ropy a zemního plynu z Ruska je jasné, že pokud se nestane zázrak, tak Rusové jdou do kopru. V posledních letech je nicméně zastoupila Čína, která má dostatečný jak lidský, tak i finanční kapitál a schyluje se k novému vesmírnému závodu (viz průzkum Marsu). Každý ať si sám odpoví, proč je SpaceX tak preferovanou a podporovanou firmou jak ze strany státní agentury NASA, tak i armády USA. Nadnárodní význam se nezapře. To, že na tom vydělá i soukromí sektor, potažmo celé odvětví, je jen jakási třešnička na dortu.

rd-180

to pises o usa? lebo ziadna krajina od konca druhej svetovej nema na konte viac utokov na ine krajiny ako prave usa

Zdeněk

Myslíte tu dezinformaci co píšete vážně, nebo jen záměrně lžete protože jste za to placen? Nespletl jste si web? Toto není Sputnik a ani to není Aeronet.

Petr R.

Když si vzpomenu na CRS-16 a nezdařené přistání prvního stupně F9 na LZ-1, kdy stupeň měkce přistál do vody místo na pevnině, myslím si, že ti potápěči s největší pravděpodobností nebudou muset do té hloubky 30 m. A jestliže SS i SH budou po dopadu do moře plavat a počasí to dovolí, bude možné něco odmontovat a vyzvednout na palubu pro následující analýzy. Snad by se SS nebo i SH daly v celku odtáhnout do přístavu. Když ne, zbytek bude asi z bezpečnostních důvodů potopen. A to i za použití výbušnin.

Petr Groh

Někdy v dubnu tu vyšel článek se zajímavou zmínkou o lodi MV Shelia Bordelon, kterou si SpaceX pronajala.

Fešanda se dvěma ponorkami a 50ti tunovým jeřábem.

Viz: https://www.elonx.cz/definitivni-konec-lapacu-aerodynamickych-krytu-proc-bylo-chytani-krytu-do-site-slepou-ulickou/

Že by se chystalo nějaké velké lovení ?
🙂
(Dobře, dobře…. 50 tun není mnoho, ale oni si poradí.)

Honza

Co úplně všechny ostatní raketové stupně výjma F9, které končí v moři? Co veškeré to deorbitované smetí, co tam také končí?

Dr.Valve

Obyčajne to zhorí, až od určitej váhy a objemu ako čínske prekvapenie to niekde dopadne na zem

Honza

Jak může shořet stupeň, který je na suborbitální trajektorii a nemá ani zdaleka takovou rychlost, aby hořel? Ano, bude trochu očouzený a možná se něco roztaví, ale ten stupeň to vesele přežije.

Naposledy upraveno před 5 měsíci uživatelem Honza
akuhtr

No pozor, aspoň číský pomocný nekončí v moři. Ty dopadaj na vesnice.

Jiří Hadač

Jen tě doplním jedním obrázkem.

Meh

Kdepak je Prochazka ? Uz dlouho ho tu nebylo videt 🙁

Václav

odejit? … pšš

Meh

Takhle hluboko v diskusi uz je to uplny underground 🙂

Honza

Asi ještě nedojedl všechny ty klobouky.

3,14ranha

Pche klobouky. Jeden anglický gentleman se vsadil že sní každý centimetr kolejnice kterou vyrobí indické ocelárny…

…ty v době sázky existovaly zatím pouze v hlavě indického vlastence a průmyslníka Jamsetjiho Tata. Dnes je korporace Tata jedna z největších firem světa (v době první světové války už vyváželi ocel i do británie, snad panu gentlemanovi chutnalo).

😀

Zbyněk

Bude zábavné sledovat kolik hodí raket do moře. To na znovupoužitelnost raket moc nevypadá 😆😆.
Některé společnosti za celou svou éru nezničí tolik raket v ostrém provozu jako Musk při zkouškách.

PetrV

Je to jen kvalitně vytvarovaný nerez… nejcennější jsou motory…

PetrK

Mne by zajímalo, co vás vede k takovému postu, když i vám musí být jasné, proč to tak je.

Ivo Janáček

No nevím, ale co tak vidím, tak kromě SpaceX všechny orbitální starty raket (ne rakotplánů), končí zničením rakety, takže asi jste to myslel nějak jinak, ale napsal tak, že to moc nedává smysl.

Invc

Těžko říct co první start ponese… ale… asi nic, co by se dalo tam nahoře vyložit (SN20 asi dveře mít ještě nebude).

Na druhou stranu… zařízení, které by umožnilo přečerpat 10t paliva z jedné vnitřní nádrže do druhé…. dveře nepotřebuje (a možná by je ani nejtěžší, pokud by o to přišli).

A pokud by to dokázali. .. tak jim za to NASA zaplatí 50M+

Naposledy upraveno před 5 měsíci uživatelem Invc
Invc

To samozřejmě bude. Jen by to bylo celkem vtipné.

A shodou okolností na to před pár dny začali čerpat peníze.