SpaceX zřejmě pořídilo dvě ropné plošiny Phobos a Deimos pro starty a přistání Starship

Již tomu je několik let, co Elon Musk oznámil, že jeho společnost postaví meziplanetární kosmickou loď, která se nyní jmenuje Starship. Postupně se jeho plány přesouvají do reality. Před časem jsme se také dozvěděli, že Super Heavy Starship by mohla využít pro start vysloužilé ropné plošiny a nyní známe další podrobnosti.

Vypadá to totiž, že SpaceX už má ony plošiny v přístavu a velmi intenzivně na nich pracuje. Informaci jako první rozšířil Jack Beyer z NASA Spaceflight, který si všiml, že v přístavech poblíž Boca Chica jsou dvě velké ropné plošiny s podezřele povědomými názvy – Phobos a Deimos. To jsou dva měsíce Marsu a všichni víme, že hlavním cílem SpaceX je právě čtvrtá planeta od Slunce. Nutno podotknout, že oficiálně společnost nepotvrdila, ovšem ani nevyvrátila, že jde skutečně o její plošiny. Avšak vzhledem k informacím, které nyní máme, je to velmi pravděpodobné, a proto jsme ani my nezaháleli a pokusili se zjistit co nejvíc.

Ropná plošina Deimos v přístavu Brownsville (Foto: Jack Beyer)

Začněme tedy od začátku. Nová raketa SpaceX od svého vzniku už prošla mnoha změnami a není divu, nic podobného tu totiž ještě nebylo. Výjimečný dopravní systém si žádá i neobyčejný přístup a zázemí. Minulý rok Elon Musk uvedl, že pro svou raketu postaví plovoucí kosmodrom a naznačil, že by se mohlo jednat o předělanou ropnou plošinu. SpaceX také loni dělalo nábor šikovných inženýrů a techniků schopných podobnou věc realizovat. Mořský kosmodrom je podle Muska potřeba kvůli tomu, že starty a přistání Starship budou velmi hlučné a rušivé, a tak bude nutné je provádět dostatečně daleko od hustě obydlených oblastí (přibližně 30 km od pobřeží). SpaceX totiž výhledově plánuje provádět až několik startů Starship denně. Plovoucí kosmodrom pro tyto účely jsme mohli zahlédnout také ve videu z roku 2017, které prezentovalo rychlou variantu mezikontinentálního cestování pomocí systému Starship.

Starship startující z mořské plošiny v rámci mezikontinentální osobní přepravy (Zdroj: SpaceX)

Nyní to vypadá, že SpaceX už zakoupilo dvě vysloužilé ropné plošiny prostřednictvím nově založené firmy Lone Star Mineral Development v červenci 2020 (pouhý měsíc po jejím vzniku). A podařilo se zjistit, že společnost má vazby na SpaceX. Konkrétně na Breta Johnsena, který pracuje ve SpaceX jako finanční ředitel (CFO). Plošiny byly pořízeny od již zbankrotované firmy Valaris se sídlem v Houstonu v Texasu za 3,5 milionu dolarů za kus. To je cena více než příznivá, protože pořizovací cena byla okolo 500 milionů dolarů za kus. Pojďme si tedy oba stroje představit blíž.

Satelitní snímek plošiny ENSCO 8501, nyní Phobos, v přístavu v Galvestonu (Zdroj: @jairivas)

V texaských přístavech Brownsville a Galveston se nacházejí dvě bývalé ropné plošiny Valaris 8500 a 8501, které byly v září 2020 přejmenovány na Phobos a Deimos. Jde o tzv. poloponorné plošiny. Ropných plošin existuje několik druhů. Určujícím faktorem jsou hlavně vody, ve kterých daná platforma slouží. My si je nebudeme popisovat všechny, ale zaměříme se hlavně na uvedený typ. Ten se používá v hlubokých vodách, kde nelze platformu upevnit přímo ke dnu.

Ukázka základních typů ropných plošin. SpaceX zakoupilo poloponorné typy – na obrázku čísla 7 a 8. (Zdroj: Office of Ocean Exploration and Research)

Pokud je tedy nutné vrtat v hloubkách větších než 520 metrů, využívá se zpravidla tento nebo podobný typ plošin. Jde o speciální plavidlo složené z balastových nádrží (pontonů) pod hladinou, které dávají platformě stabilitu i vztlak. Operační paluba plošiny je umístěná na pilířích spojených s pontony pod vodou a palubou běžně dostatečně vysoko nad hladinou. Díky tomu dobře odolává vlnám. Konstrukci lze taky pomocí lan ukotvit ke dnu. Ponor pontonů lze měnit. Maximální ponor bude někde okolo 7–10 metrů, ale informaci se mi nepodařilo ověřit. Platí, že čím více jsou nádrže zanořené, tím větší stabilitu platforma má. Velkou výhodou těchto plošin je mobilita. Pokud se pontony vynoří, lze komplex přesunout jinam. Zakoupené plošiny byly schopné vrtat v hloubkách asi do 2590 m. Na palubě jsou umístěny také jeřáby Seatrax s velkou nosností. Součástí jsou i kajuty pro 150 pracovníků a další zázemí jako heliport pro vrtulníky typu Sikorsky S-61, S-92. Lze ovšem očekávat, že SpaceX plošiny postupem času výrazně upraví po svém.

Starší typ poloponorné plošiny využívají i rakety Zenit. Jmenuje se Odyssey a na délku měří 133 metrů. Maximální šířka je 67 metrů. Plošiny Phobos a Deimos měří 94,5 metrů na délku a na šířku mají 68,5 metrů. Nosnost (DWT) je 8500 tun. Výška od kýlu po hlavní palubu je 29,6 metrů. Rozměr hlavní paluby je 77,7 m délka a šířka je 73,1 metru. Byly vyrobeny v letech 2008 a 2009 v Singapuru. Každá plošina je vybavena 8 propelery společnosti Pleuger, každý o výkonu 3500 koní. Zajímavostí je, že umí nejen měnit směr, ale díky pevnému vychýlení o 7 stupňů účinně usměrňují proud vody od konstrukce. Jak to funguje v praxi, dobře popisuje toto video:

Maximální rychlost přesunu je asi 3,5 uzlů. Což je krásná ukázka toho, že tento pohon není určen pro cesty na větší vzdálenost a je třeba využít podpůrné plavidlo. Každá plošina má 7 hlavních motorů EMD V20-710, což jsou moderní dvacetiválcové dieselové motory. Elektřinu vyrábějí generátory společnosti Baylor. Plavidla splňují podmínky pro dynamické polohování druhé třídy ze tří (DP-2). To je systém zaručující přesné držení polohy platformy i za špatného počasí. To je možné nejen díky lodním šroubům, ale i díky senzorům monitorujícím rychlost a směr větru, pohybovým senzorům a gyrokompasům. Data neustále zpracovává počítač a vyhodnocuje. Na základě toho poté upravuje otáčky i směr natáčení lodních šroubů. Systém lze ovládat také manuálně proškolenou osobou s certifikací pro ovládání systému DP.

Ukázka dopravy identické vrtné plošiny do Mexického zálivu (Zdroj: drillingcontractor.org)

Specifikace zakoupených strojů naznačuje, že SpaceX chce mít kosmodromy mobilní a nikoli stacionární. Existují totiž typy plošin, které lze různými způsoby dobře ukotvit ke dnu. Třeba pomocí zapouštěcích pilot. Inspirací byla tedy pravděpodobně plošina Sea Launch pro rakety Zenit. Možná si během čtení pokládáte otázku: Proč vůbec startovat z plovoucí platformy? Tento způsob má několik nesporných výhod a mezi tu největší patří ideální pozice pro start. Teoreticky lze plovoucí kosmodrom přesunout do ideální pozice pro jakoukoli oběžnou dráhu. Například lze startovat z rovníkové oblasti, která je jak známo pro kosmické starty nejvýhodnější. Toto je výhodné třeba pro náklady směřující na geostacionární dráhy (GEO). Další nespornou výhodou je bezpečnost, protože oblasti oceánu jsou vzdálené od civilizace a s tím souvisejí i další věci jako hlukový smog apod. Na další rozbory ovšem zatím chybí oficiální informace a zdá se, že SpaceX si je zatím chce nechat pro sebe, protože firma ani nepotvrdila, zda jsou ony vysloužilé plošiny v přístavu skutečně její. Nezbývá než počkat, jak se bude vše vyvíjet. My i nadále budeme samozřejmě vše sledovat a přinášet všechny novinky, které se objeví.

Zdroje: Kosmonautix, NASA Spaceflight, CNBC

Karel Zvoník



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře