SpaceX získalo obrovský kontrakt na tucet startů Falconu 9, které se uskuteční v rozmezí 14 měsíců

Čas od času přinášíme našim čtenářům v nepravidelném seriálu představení nových zakázek, jejichž vynesení si u kalifornské společnosti SpaceX objednaly jiné firmy. Dnes se podíváme na jeden z největších kontraktů, který SpaceX podepsalo. Poté se zaměříme na osudy staronové zakázky Ovzon-3 a nakonec si vyjasníme, za jakých podmínek bude vynesena vědecká družice Sentinel-6B.

Když jsem pro naše čtenáře připravoval počátkem loňského prosince představení nově získaných kontraktů, upřímně jsem nečekal, že do dalšího článku na toto téma budou muset uběhnout takřka tři měsíce. Tak dlouho totiž trvalo, než se nashromáždil dostatek podkladů pro článek nový. Obzvláště proto, že loni bylo těchto článků celkem dvanáct. Nicméně, dovolím si na tomto místě poznamenat, že čekání stálo za to. SpaceX se totiž podařilo podepsat kontrakt, který co do počtu nasmlouvaných startů má ve firemní historii jediného konkurenta, kterým je americká NASA. Ale začněme popořádku.

Start mise Starlink 6-1 (Foto: SpaceX)

Rivada Networks je soukromá americko-irská telekomunikační firma, která má prostřednictvím své dceřinné společnosti Rivada Space Networks (RSN) v plánu vybudovat na oběžné dráze vlastní internetovou konstelaci. Ta by se měla skládat z celkem 288 družic (plus 12 družic jako pozemní záloha), přičemž není vyloučeno, že se do budoucna rozroste až na celkových 600 družic. Dle slov svých šéfů by společnost chtěla začít nabízet služby zákazníkům již v okamžiku, kdy na oběžnou dráhu vynese prvních 100 družic. Pokud by vás zajímalo, jaký bude rozdíl mezi sítí Starlink a sítí Rivada, tak na rozdíl od sítě Starlink prý nebude konstelace firmy RSN navržena primárně pro poskytování vysokorychlostní připojení. Podobností mezi oběma konstelacemi bude i tak víc než dost, RSN totiž uvádí, že i jejich družice by měly být schopny spolu komunikovat pomocí laserových pojítek. Všechny tyto plány představila společnost RSN loni v březnu.

Umělecká představa konstelace firmy Rivada Space Networks (Zdroj: Rivada)

Od té doby neuplynul ještě ani rok a firma Rivada už podnikla poměrně výrazné kroky směrem k realizaci svých plánů. Koncem února letošního roku uzavřela RSN vpravdě obří kontrakt. Americká firma Terran Orbital pro RSN za 2,4 miliardy dolarů navrhne, postaví a nechá vynést na oběžnou dráhu všech plánovaných 288 družic, z nichž každá by měla vážit přibližně 500 kg. Družice tedy má kdo postavit, ale bylo potřeba najít i společnost, která družice vynese na oběžnou dráhu. Druhého března se touto společností stalo SpaceX, které by mělo s vynáškou začít v dubnu 2025 a celkem by mělo během následujících 14 měsíců dojít k neuvěřitelným dvanácti startům raket Falcon 9. Prostou matematikou lze tak dopočítat, že při každém startu nosič pravděpodobně vynese 24 družic, přičemž startovat se bude z Vandenbergovy základny v Kalifornii. V oznámení o tomto kontraktu nebyly uvedeny finanční podmínky smlouvy.

Na tomto místě bude dobré říct, že v historii SpaceX existuje pouze jediný kontrakt, který přinesl pro SpaceX tolik startů najednou. Ten byl podepsán již v prosinci roku 2008 a SpaceX se při něm zavázalo vypravit na Mezinárodní kosmickou stanici celkem 12 zásobovacích lodí Dragon první generace. K celému podpisu nové obří smlouvy snad zbývá jen dodat, že celý projekt ještě musí schválit Mezinárodní telekomunikační unie (ITU-R).

Přílet zásobovacího Dragonu k ISS během mise CRS-20 (Foto: NASA)

Nyní se podíváme na menší nové zakázky. Tou první je malá družice Ovzon-3 určená k provozu na geostacionární dráze. Pokud jste zvyklí číst o tom, že družice tohoto druhu váží řadu tun a obvykle na tomto místě neuvádíme hmotnosti menší než 3-4 tuny, budete patrně překvapení, že hmotnost družice Ovzon-3 je pouhých 1500 kg. S takto nízkou hmotností společnost Ovzon původně plánovala, že by se družice mohla svézt na oběžnou dráhu při některém z posledních startů raket Ariane 5. Nicméně firmě kvůli problémům výrobce družice s dodavateli nejprve utekla letová příležitost v loňském roce a po dalších dodavatelských problémech jí bylo firmou Arianespace oznámeno, že vynesení družice již nebude možné. Firma Ovzon se proto obrátila na SpaceX a výsledkem je, že družice bude vynesena na Falconu 9 v období mezi červencem až zářím letošního roku.

Umělecká představa družice Ovzon-3 (Zdroj: Ovzon)

Jedná se o snad již poslední z několika přesunů na jiný nosič, kterými družice Ovzon-3 v uplynulých let prošla. Družice samotná byla zadána k výrobě v roce 2018 a původním nosičem byla raketa Falcon Heavy, která ji měla vynést někdy v roce 2021. Nicméně v roce 2019 došlo ke změně a novým dopravcem se stala Arianespace a její raketa Ariane 5 ECA+. To pro Ovzon představovalo poměrně velkou změnu, neboť Falcon Heavy měl družici vynést přímo na geostacionární dráhu, zatímco Ariane 5 by ji vynesla jen na dráhu přechodovou ke geostacionární. Družice tedy musela nově být schopná dopravit se na geostacionární dráhu pomocí vlastního elektrického pohonu. To znamenalo, že s sebou potřebovala nést více paliva, a tak její celková hmotnost vzrostla z 500 kg na současných 1500 kg. Každopádně pro SpaceX tedy nejde přímo o nový kontrakt, spíše bych celou událost nazval návratem ztracené zakázky.

Umělecká představa družice typu Sentinel 6 (Zdroj: Airbus)

Poslední kontrakt, který v dnešním přehledu zmíním, je spíše potvrzení již dopředu známého faktu. Už v říjnu loňského roku jsme totiž v našem přehledu nových kontraktů uvedli, že se SpaceX zúčastnilo a vyhrálo výběrové řízení NASA o vynesení družice Sentinel-6B, která je stejně jako její již vynesený bratříček Sentinel-6A určená k měření výšky vodní hladiny na celé planetě. Jak je však možné, že již v říjnu jsme uváděli SpaceX jako vítěze, když oznámení o výsledcích konkursu provedla NASA až o dva měsíce později? Důvod je velmi prozaický – ač se těchto řízení může teoreticky účastnit až osm raketových nosičů čtyř společností, z různých důvodů, které jsme popisovali minule, se stalo, že se nakonec přihlásilo pouze SpaceX s raketou Falcon 9. Tím se tedy stalo, že novinkou v tomto odstavci nebude ani tak vítězný nosič, jako spíše podmínky, za kterých bude družice vynesena. Ke startu by mělo dojít v listopadu 2025 z Vandenbergovy základny v Kalifornii a SpaceX za tuto misi získá od NASA 94 milionů dolarů.

Raketové nosiče, které se mohou ucházet o zakázky NASA (Zdroj: NASA LSP)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří

Trochu zaspamuju (kdyby to vadilo, tak to smažte). Přeposílám z článku na kosmonautix:
https://www.donio.cz/posli-lucii-na-international-space-university

Naposledy upraveno před 1 rokem uživatelem Jiří
Honza1616

Vypadá to že z Kalifornie toho bude startovat opravdu hodně a mají nabitý program, když k tomu připočtu nějaké starty se Starlinky.
Třeba Musk i v příštích letech posune limit startů z letošních plánovaných ~100 na 150… ??🤣🤣

PetrV

Bez SHS to nepůjde. Už teď je pozdě.

Honza1616

myslím že kdyby byla vůle ze strany FAA tak už SpaceX to povolení na 1.start má a víme předběžný termín, startovní okno taky nevytvoří do druhého dne, i kdyby to povolení přišlo dnes, tak pochybuji že stihnou odstartovat do konce měsíce

PetrV

FAA? Píší souhlas ITU-R.

Honza1616

ITU-R je telekomunikační úřad který uděluje licence na komunikační satelity. A startovat se bude na F9
Ale vy jste zmiňoval že to nepůjde bez Starship, na to já odpověděl že ji drží na zemi FAA

Naposledy upraveno před 1 rokem uživatelem Honza1616
PetrV

Aha.
Nemyslím, že FAA drží SHS na zemi. Kdo vidí rampu OLM a její vývoj, tak je to o dokončení celého systému.
FAA zvažuje společně s NASA rizika a SpaceX naslouchá.
SHS musi být spolehlivá raketa.
Obdobně jako Falcon 9.

Naposledy upraveno před 1 rokem uživatelem PetrV
prochzde

Máte pravdu!
Prostě to není ještě všechno hotové a připavené ke startu.
FAA, jakmile dostane podklady, že je všechno splněno a připraveno, tak povolení dá.
Na tom to teď nestojí a neovlivní to ani ten, co Váš názor vyhodnotil.

PetrV

Jirko děkuji za článek. ITU-R snad potíže dělat nebude.
Spoluinvestorem je Peter Thiel Don Papa paypal m.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rivada_Networks
https://www.elonx.cz/muskova-mafie-2-peter-thiel-zly-muz-silicon-valley/