SpaceX zpracovávalo dva zachráněné stupně zároveň a předvedlo sklápěcí nohy Blocku 5
SpaceX má za poslední týden na kontě další dvě úspěšné mise a v obou případech i přistání prvních stupňů na autonomních plošinách, které je dopravily do přístavů jak na východním tak i na západním pobřeží. Společnost je tedy zpracovávala téměř souběžně a za zmínku stojí hlavně to, že jsme se konečně dočkali dlouho slibovaného sklopení nohou, ačkoliv radost fanoušků neměla dlouhého trvání.
@SpaceX 1st stage booster (B1047) returns to @PortCanaveral aboard #OCISLY, this morning after launching the #telstar19v satellite 3 days ago. It was a beautiful morning with the sun just coming up as the SpaceX east coast fleet made their way home. pic.twitter.com/tJHM04PfSs
— Stephen Marr (@spacecoast_stve) July 25, 2018
Ve středu 25. července do přístavu Port Canaveral na Floridě doplula plošina Of Course I Still Love You (OCISLY), na jejíž palubě spočíval stupeň se sériovým číslem 1047 z mise Telstar 19V. Stupeň po cestě do přístavu opět podpíral robot OctaGrabber, kterého jsme už mohli několikrát vidět v akci. Necelé dvě hodiny po zakotvení OCISLY a nezbytné inspekci byla na stupeň usazena čepička, s jejíž pomocí jeřáb přemisťuje stupeň do stojanů na pevnině. Již na první pohled bylo zřejmé, že se jedná o nový, doposud nepoužitý model. To začalo nahrávat spekulacím o tom, jak vlastně bude zpracování stupně na pevnině probíhat.
Již od počátku nasazení Falconů 9 typu Block 5 je známo, že mezi novinky a vylepšení prvního stupně patří i možnost sklopit přistávací nohy zpět do svislé polohy, aby nemusely být pokaždé odmontovávány. Nicméně u prvního nasazení Blocku 5 při misi Bangabandhu-1 ke sklopení nedošlo a technici ze stupně téměř ihned nohy odmontovali. Bylo tedy otázkou, jak to s nohami dopadne při této misi.
Ukázalo se, že čepička pro přesun stupně na souš byla nově vybavena konstrukcí s navijáky s lanky. Netrvalo dlouho a začaly se rojit spekulace a různé interpretace, jak by ke sklopení nohou mohlo dojít. S velice zajímavou teorií přišel 17letý britský student Matthew Cable, který na Twitteru uveřejnil schéma pravděpodobného postupu.
Den po příjezdu došlo k přemístění stupně do stojanů na pevnině a téměř celý den technici prováděli stabilizaci stupně pomocí ocelových lan. Odpovědi v otázce sklopení nohou jsme se tedy nedočkali. K rozřešení došlo až v pátek, když se objevily záběry jedné z nohou upoutané lany a pomalu vytahované vzhůru až po její přiklopení k trupu prvního stupně. Celý proces krásně dokumentuje přiložené video od US Launch Report (sklápění nohy začíná v čase 6:28).
- Sklápění nohy v přístavu během mise Telstar 19V (Foto: The Aerospace Geek)
- Sklápění nohy v přístavu během mise Telstar 19V (Foto: The Aerospace Geek)
- Sklápění nohy v přístavu během mise Telstar 19V (Foto: The Aerospace Geek)
- Sklápění nohy v přístavu během mise Telstar 19V (Foto: The Aerospace Geek)
Ostatní nohy však zůstaly rozložené a sobotní den moc změn nepřinesl. Kromě údržby a příprav robota OctaGrabbera a plošiny OCISLY k opětovnému vyplutí na moře kvůli misi Merah Putih byl v okolí kotviště SpaceX naprostý klid. Dostupné informace hovoří o tom, že technici dostali den volna. Lze se však domnívat, že také probíhalo nějaké vyhodnocení dosavadního postupu sklápění nohou a rozhodování o následném pokračování. Nicméně zdánlivá nečinnost z pohledu fanouška SpaceX trochu zvyšovala už tak napjatou situaci.
Odpověď přineslo nedělní ráno, kdy technici začali spouštět původně sklopenou nohu zpátky dolů a nakonec začali demontovat teleskopické vzpěry nohou a pak i nohy samotné. Stupeň pak byl v pondělí položen na transportér, který jej odveze ke zpracování před další misí.
Z celé situace lze vyvodit, že šlo pravděpodobně o test tohoto postupu sklápění nohou. Stejně tak se lze domnívat, že v případě nové konstrukce čepičky se jedná o prototyp, který může být ještě dále rozvíjen a vylepšován pro opětovné nasazení u některé z dalších misí.
Téměř souběžně s tímto experimentováním probíhalo také zpracování druhého Falconu v Kalifornii. Plošina Just Read the Instructions (JRTI) se z mise Iridium-7 vrátila do přístavu v sobotu 27. července a prakticky hned po jejím ukotvení začaly přípravy spojené s přemístěním stupně 1048 na pevninu.
JRTI na rozdíl od OCISLY nedisponuje robotem OctaGrabberem, a tak zajištění stupně na palubě probíhá způsobem, na který jsme byli původně zvyklí, tedy pomocí vzpěr a řetězů. Detail roštových kormidel navíc potvrdil, že se opravdu jedná o stupeň 1048 (číslovka pod kormidlem).
Následnující den technici pomocí jeřábu přemístili stupeň do stojanů na pevnině a provedli zajištění jeho stability lany. Nelze si nevšimnout, že v tomto případě použili k uchycení stupně na jeřábový hák původní, doposud užívaný model čepičky. (Další kvalitní fotky najdete na webu Teslarati.)
Na základě těchto indicií lze předpokládat, že technici se v Kalifornii nebudou pokoušet nohy sklápět. Nejspíš tedy dojde k jejich demontáži a k přeložení stupně na již připravený transportér (další fotky transportéru).
SpaceX se stále snaží inovovat různé procesy spojené s provozem raket a i zde musíme nadále počítat s možností, že se budou snažit o různá vylepšení ať už technického charakteru, případně zdokonalení postupu při zpracování stupně po přistání. Budeme bedlivě sledovat budoucí mise a pokud dojde k nějakým změnám či novým postupům, budeme vás o tom jistě informovat.