SpaceX zpracovávalo dva zachráněné stupně zároveň a předvedlo sklápěcí nohy Blocku 5

SpaceX má za poslední týden na kontě další dvě úspěšné mise a v obou případech i přistání prvních stupňů na autonomních plošinách, které je dopravily do přístavů jak na východním tak i na západním pobřeží. Společnost je tedy zpracovávala téměř souběžně a za zmínku stojí hlavně to, že jsme se konečně dočkali dlouho slibovaného sklopení nohou, ačkoliv radost fanoušků neměla dlouhého trvání.

Ve středu 25. července do přístavu Port Canaveral na Floridě doplula plošina Of Course I Still Love You (OCISLY), na jejíž palubě spočíval stupeň se sériovým číslem 1047 z mise Telstar 19V. Stupeň po cestě do přístavu opět podpíral robot OctaGrabber, kterého jsme už mohli několikrát vidět v akci. Necelé dvě hodiny po zakotvení OCISLY a nezbytné inspekci byla na stupeň usazena čepička, s jejíž pomocí jeřáb přemisťuje stupeň do stojanů na pevnině. Již na první pohled bylo zřejmé, že se jedná o nový, doposud nepoužitý model. To začalo nahrávat spekulacím o tom, jak vlastně bude zpracování stupně na pevnině probíhat.

Již od počátku nasazení Falconů 9 typu Block 5 je známo, že mezi novinky a vylepšení prvního stupně patří i možnost sklopit přistávací nohy zpět do svislé polohy, aby nemusely být pokaždé odmontovávány. Nicméně u prvního nasazení Blocku 5 při misi Bangabandhu-1 ke sklopení nedošlo a technici ze stupně téměř ihned nohy odmontovali. Bylo tedy otázkou, jak to s nohami dopadne při této misi.

Ukázalo se, že čepička pro přesun stupně na souš byla nově vybavena konstrukcí s navijáky s lanky. Netrvalo dlouho a začaly se rojit spekulace a různé interpretace, jak by ke sklopení nohou mohlo dojít. S velice zajímavou teorií přišel 17letý britský student Matthew Cable, který na Twitteru uveřejnil schéma pravděpodobného postupu.

Schéma metody sklápění přistávacích nohou (Autor: Matthew Cable)

Den po příjezdu došlo k přemístění stupně do stojanů na pevnině a téměř celý den technici prováděli stabilizaci stupně pomocí ocelových lan. Odpovědi v otázce sklopení nohou jsme se tedy nedočkali. K rozřešení došlo až v pátek, když se objevily záběry jedné z nohou upoutané lany a pomalu vytahované vzhůru až po její přiklopení k trupu prvního stupně. Celý proces krásně dokumentuje přiložené video od US Launch Report (sklápění nohy začíná v čase 6:28).

Ostatní nohy však zůstaly rozložené a sobotní den moc změn nepřinesl. Kromě údržby a příprav robota OctaGrabbera a plošiny OCISLY k opětovnému vyplutí na moře kvůli misi Merah Putih byl v okolí kotviště SpaceX naprostý klid. Dostupné informace hovoří o tom, že technici dostali den volna. Lze se však domnívat, že také probíhalo nějaké vyhodnocení dosavadního postupu sklápění nohou a rozhodování o následném pokračování. Nicméně zdánlivá nečinnost z pohledu fanouška SpaceX trochu zvyšovala už tak napjatou situaci.

Odpověď přineslo nedělní ráno, kdy technici začali spouštět původně sklopenou nohu zpátky dolů a nakonec začali demontovat teleskopické vzpěry nohou a pak i nohy samotné. Stupeň pak byl v pondělí položen na transportér, který jej odveze ke zpracování před další misí.

Z celé situace lze vyvodit, že šlo pravděpodobně o test tohoto postupu sklápění nohou. Stejně tak se lze domnívat, že v případě nové konstrukce čepičky se jedná o prototyp, který může být ještě dále rozvíjen a vylepšován pro opětovné nasazení u některé z dalších misí.

Téměř souběžně s tímto experimentováním probíhalo také zpracování druhého Falconu v Kalifornii. Plošina Just Read the Instructions (JRTI) se z mise Iridium-7 vrátila do přístavu v sobotu 27. července a prakticky hned po jejím ukotvení začaly přípravy spojené s přemístěním stupně 1048 na pevninu.

JRTI na rozdíl od OCISLY nedisponuje robotem OctaGrabberem, a tak zajištění stupně na palubě probíhá způsobem, na který jsme byli původně zvyklí, tedy pomocí vzpěr a řetězů. Detail roštových kormidel navíc potvrdil, že se opravdu jedná o stupeň 1048 (číslovka pod kormidlem).

Následnující den technici pomocí jeřábu přemístili stupeň do stojanů na pevnině a provedli zajištění jeho stability lany. Nelze si nevšimnout, že v tomto případě použili k uchycení stupně na jeřábový hák původní, doposud užívaný model čepičky. (Další kvalitní fotky najdete na webu Teslarati.)

Na základě těchto indicií lze předpokládat, že technici se v Kalifornii nebudou pokoušet nohy sklápět. Nejspíš tedy dojde k jejich demontáži a k přeložení stupně na již připravený transportér (další fotky transportéru).

Transportér pro přepravu prvních stupňů (Foto: Shorealone Films)

SpaceX se stále snaží inovovat různé procesy spojené s provozem raket a i zde musíme nadále počítat s možností, že se budou snažit o různá vylepšení ať už technického charakteru, případně zdokonalení postupu při zpracování stupně po přistání. Budeme bedlivě sledovat budoucí mise a pokud dojde k nějakým změnám či novým postupům, budeme vás o tom jistě informovat.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
26 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře