Prototyp Starship SN4 explodoval jen pár dnů před svým prvním testovacím letem

Fanoušci kosmonautiky z celého světa se momentálně soustředí především na první misi Crew Dragonu s astronauty, ale SpaceX se souběžně s ní připravuje také na první let prototypu kosmické lodi Starship. Aktuální exemplář SN4 v průběhu května prodělal několik tlakových zkoušek i zážehů motoru Raptor a už na příští týden byl plánován jeho první krátký let. Bohužel během pátečního testování prototyp vybuchl krátce po provedení statického zážehu. Přesná příčina zatím není známá, ale dobrou zprávou je, že ztráta SN4 pro SpaceX nejspíš nepředstavuje velkou ránu, protože už má další tři prototypy Starship v různých fázích výroby.

Prototyp Starship SN4 na rampě v Boca Chica na konci května 2020 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Starship je obří kosmická loď, kterou SpaceX vyvíjí s účelem zlevnit vesmírnou dopravu. Loď i její nosná raketa Super Heavy mají být kompletně a snadno znovupoužitelné a tím umožnit cenově dostupné lety nejen na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars. SpaceX se rozhodlo k vývoji této lodi z nerezové oceli přistoupit velmi agresivním způsobem. Výrobní areál v Boca Chica v Texasu chrlí jeden prototyp za druhým a zkušenosti získané z jejich testování na rampě jsou následně aplikovány při výrobě dalších exemplářů. Společnost Elona Muska tedy za poslední rok vyrobila hned několik prototypů a v podstatě všechny je pak zničila během testování. Nedávno vyšlo povedené video, které přehledně ukazuje, co se stalo s jednotlivými prototypy Starship:

Aktuální exemplář Starship SN4 byl testován od konce dubna a v testovacím programu se dostal ze všech prototypů nejdál. Zatímco předchozí lodě Mk1, SN1 a SN3 vždy selhaly během kryogenních tlakových zkoušek s kapalným dusíkem, SN4 je zvládnul na výbornou. Navíc to byl první prototyp, který se dostal do fáze testování s připojeným motorem Raptor. To zároveň znamenalo, že loď už musela být tankována kyslíkem a hořlavým metanem. Starship SN4 na začátku května provedla dva krátké statické zážehy motoru Raptor č. 18. Ten byl následně odmontován a prototyp Starship 10. května absolvoval druhý kryogenní test s dusíkem, tentokrát však při vyšším tlaku 7,5 barů (první test dosáhl výrazně nižší hodnoty 4,9 barů).

Technici SpaceX poté Starship SN4 opět opatřili Raptorem, ale tentokrát se jednalo o nový kus se sériovým číslem 20. Následoval test spalovací předkomory motoru, který proběhl 17. května a o dva dny později proběhl už plnohodnotný statický zážeh. Test se ale neobešel bez komplikací, jelikož po zážehu došlo k menšímu požáru stolce, na kterém prototyp stál. Zároveň se ještě dlouho poté objevovaly plameny ve spodní části Starship. Že se nejednalo o malý problém, vyplynulo z toho, že SpaceX nechalo rampu s prototypem vyklizenou po dobu téměř dvou dnů po testu. Teprve poté byla rampa prohlášena za bezpečnou a mohli se na ni vrátit pracovníci. K incidentu se bohužel dosud nikdo oficiálně nevyjádřil, takže nevíme, co způsobilo požár a proč přesně musela rampa zůstat dva dny zavřená.

Testování Starship SN4 pak mělo týdenní pauzu a pokračovalo 28. května, kdy proběhl druhý statický zážeh, tentokrát už bez následného požáru. Ve stejnou dobu SpaceX získalo licenci od Federální letecké správy (FAA), která firmě povoluje během následujících dvou let provádět suborbitální testy Starship. Zajímavé je, že licence nijak neomezuje maximální výšku těchto letů, jen uvádí, že start i přistání musejí proběhnout v Boca Chica. Zároveň byly ohlášeny dvě uzavírky vzdušného prostoru nad rampou až do výšky 8 kilometrů. Z těchto informací vyplynulo, že SpaceX nejspíš plánovalo provést první krátký let Starship SN4 do výšky 150 metrů už 1. nebo 2. června. Radování fanoušků z dlouho očekávaného letu se však ukázalo jako předčasné.

SpaceX se rozhodlo před prvním letem provést ještě jeden statický zážeh SN4. Ten nakonec proběhl v pátek 29. května ve 20:47 SELČ zdánlivě v pořádku. Ale krátce po zážehu začal ze spodní části Starship unikat plyn, načež došlo ke vznícení v oblasti motoru a obří explozi:

Zatím nevíme, co přesně se stalo, ale prototyp SN4 byl nenávratně zničen a pravděpodobně bude potřeba provést také opravy techniky na rampě. Nehoda jistě SpaceX nepotěšila, ale celý testovací program je nastaven tak, aby ani takhle velký incident neměl příliš velký dopad na vývoj jako takový. Přesně z tohoto důvodu SpaceX pracuje vždy na několika prototypech najednou. Aktuálně víme o třech různých exemplářích Starship, které jsou v rozličných fázích výroby.

Trosky Starship SN4 po výbuchu (Foto: @SpacePadreIsle)

Přípravy prototypu Starship SN5 jsou jednoznačně nejdál. Nejdůležitější spodní část, která obsahuje nádrže na metan a kyslík a také motorovou sekci, je už pár týdnů v podstatě hotová. SN5 měl také být prvním prototypem vybaveným aerodynamickou špičkou a její výroba už také značně pokročila. Zajímavostí je, že špička je poprvé vybavena manévrovacími tryskami. SN5 měl původně provádět delší lety se třemi motory Raptor, ale vzhledem k výbuchu SN4 lze očekávat, že dojde k úpravě plánů. Osobně bych tipoval, že SN5 nakonec nedostane špičku ani stabilizační plochy a po standardních tlakovacích zkouškách a pár statických zážezích provede jen krátký let do výšky 150 metrů s jedním Raptorem, který měl původně absolvovat prototyp SN4. Testovací let by mohl vypadat přibližně takto.

Pokud bude testování Starship SN5 úspěšné, delší lety se třemi motory do výšky několika kilometrů by mohly být provedeny s prototypem SN6. Ten už je také v docela pokročilém stadiu výroby a zdá se, že spíš čeká, až mu SN5 uvolní místo v montážní věži. Tento exemplář by už mohl dostat špičku a řídicí plochy, ale opět se to bude odvíjet od toho, jak dopadne testování SN5. Každopádně SpaceX rozhodně nepolevuje a dokonce už bylo spatřeno i několik dílů pro prototyp SN7.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
74 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře