Prototyp Starship SN4 explodoval jen pár dnů před svým prvním testovacím letem

Fanoušci kosmonautiky z celého světa se momentálně soustředí především na první misi Crew Dragonu s astronauty, ale SpaceX se souběžně s ní připravuje také na první let prototypu kosmické lodi Starship. Aktuální exemplář SN4 v průběhu května prodělal několik tlakových zkoušek i zážehů motoru Raptor a už na příští týden byl plánován jeho první krátký let. Bohužel během pátečního testování prototyp vybuchl krátce po provedení statického zážehu. Přesná příčina zatím není známá, ale dobrou zprávou je, že ztráta SN4 pro SpaceX nejspíš nepředstavuje velkou ránu, protože už má další tři prototypy Starship v různých fázích výroby.

Prototyp Starship SN4 na rampě v Boca Chica na konci května 2020 (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Starship je obří kosmická loď, kterou SpaceX vyvíjí s účelem zlevnit vesmírnou dopravu. Loď i její nosná raketa Super Heavy mají být kompletně a snadno znovupoužitelné a tím umožnit cenově dostupné lety nejen na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars. SpaceX se rozhodlo k vývoji této lodi z nerezové oceli přistoupit velmi agresivním způsobem. Výrobní areál v Boca Chica v Texasu chrlí jeden prototyp za druhým a zkušenosti získané z jejich testování na rampě jsou následně aplikovány při výrobě dalších exemplářů. Společnost Elona Muska tedy za poslední rok vyrobila hned několik prototypů a v podstatě všechny je pak zničila během testování. Nedávno vyšlo povedené video, které přehledně ukazuje, co se stalo s jednotlivými prototypy Starship:

Aktuální exemplář Starship SN4 byl testován od konce dubna a v testovacím programu se dostal ze všech prototypů nejdál. Zatímco předchozí lodě Mk1, SN1 a SN3 vždy selhaly během kryogenních tlakových zkoušek s kapalným dusíkem, SN4 je zvládnul na výbornou. Navíc to byl první prototyp, který se dostal do fáze testování s připojeným motorem Raptor. To zároveň znamenalo, že loď už musela být tankována kyslíkem a hořlavým metanem. Starship SN4 na začátku května provedla dva krátké statické zážehy motoru Raptor č. 18. Ten byl následně odmontován a prototyp Starship 10. května absolvoval druhý kryogenní test s dusíkem, tentokrát však při vyšším tlaku 7,5 barů (první test dosáhl výrazně nižší hodnoty 4,9 barů).

Technici SpaceX poté Starship SN4 opět opatřili Raptorem, ale tentokrát se jednalo o nový kus se sériovým číslem 20. Následoval test spalovací předkomory motoru, který proběhl 17. května a o dva dny později proběhl už plnohodnotný statický zážeh. Test se ale neobešel bez komplikací, jelikož po zážehu došlo k menšímu požáru stolce, na kterém prototyp stál. Zároveň se ještě dlouho poté objevovaly plameny ve spodní části Starship. Že se nejednalo o malý problém, vyplynulo z toho, že SpaceX nechalo rampu s prototypem vyklizenou po dobu téměř dvou dnů po testu. Teprve poté byla rampa prohlášena za bezpečnou a mohli se na ni vrátit pracovníci. K incidentu se bohužel dosud nikdo oficiálně nevyjádřil, takže nevíme, co způsobilo požár a proč přesně musela rampa zůstat dva dny zavřená.

Testování Starship SN4 pak mělo týdenní pauzu a pokračovalo 28. května, kdy proběhl druhý statický zážeh, tentokrát už bez následného požáru. Ve stejnou dobu SpaceX získalo licenci od Federální letecké správy (FAA), která firmě povoluje během následujících dvou let provádět suborbitální testy Starship. Zajímavé je, že licence nijak neomezuje maximální výšku těchto letů, jen uvádí, že start i přistání musejí proběhnout v Boca Chica. Zároveň byly ohlášeny dvě uzavírky vzdušného prostoru nad rampou až do výšky 8 kilometrů. Z těchto informací vyplynulo, že SpaceX nejspíš plánovalo provést první krátký let Starship SN4 do výšky 150 metrů už 1. nebo 2. června. Radování fanoušků z dlouho očekávaného letu se však ukázalo jako předčasné.

SpaceX se rozhodlo před prvním letem provést ještě jeden statický zážeh SN4. Ten nakonec proběhl v pátek 29. května ve 20:47 SELČ zdánlivě v pořádku. Ale krátce po zážehu začal ze spodní části Starship unikat plyn, načež došlo ke vznícení v oblasti motoru a obří explozi:

Zatím nevíme, co přesně se stalo, ale prototyp SN4 byl nenávratně zničen a pravděpodobně bude potřeba provést také opravy techniky na rampě. Nehoda jistě SpaceX nepotěšila, ale celý testovací program je nastaven tak, aby ani takhle velký incident neměl příliš velký dopad na vývoj jako takový. Přesně z tohoto důvodu SpaceX pracuje vždy na několika prototypech najednou. Aktuálně víme o třech různých exemplářích Starship, které jsou v rozličných fázích výroby.

Trosky Starship SN4 po výbuchu (Foto: @SpacePadreIsle)

Přípravy prototypu Starship SN5 jsou jednoznačně nejdál. Nejdůležitější spodní část, která obsahuje nádrže na metan a kyslík a také motorovou sekci, je už pár týdnů v podstatě hotová. SN5 měl také být prvním prototypem vybaveným aerodynamickou špičkou a její výroba už také značně pokročila. Zajímavostí je, že špička je poprvé vybavena manévrovacími tryskami. SN5 měl původně provádět delší lety se třemi motory Raptor, ale vzhledem k výbuchu SN4 lze očekávat, že dojde k úpravě plánů. Osobně bych tipoval, že SN5 nakonec nedostane špičku ani stabilizační plochy a po standardních tlakovacích zkouškách a pár statických zážezích provede jen krátký let do výšky 150 metrů s jedním Raptorem, který měl původně absolvovat prototyp SN4. Testovací let by mohl vypadat přibližně takto.

Pokud bude testování Starship SN5 úspěšné, delší lety se třemi motory do výšky několika kilometrů by mohly být provedeny s prototypem SN6. Ten už je také v docela pokročilém stadiu výroby a zdá se, že spíš čeká, až mu SN5 uvolní místo v montážní věži. Tento exemplář by už mohl dostat špičku a řídicí plochy, ale opět se to bude odvíjet od toho, jak dopadne testování SN5. Každopádně SpaceX rozhodně nepolevuje a dokonce už bylo spatřeno i několik dílů pro prototyp SN7.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Paul2081

Podle mě je Crew Dragon a celý jeho vyvoj “brnkačka” proti vývoji úplně jiné platformy jako je Starship. To je absolutně nová koncepce letů do vesmíru. Elon,se už uklidnil s předpovědí ohledně Starship lodě. Je jasné, u takto složité koncepce, je to,že vývoj postupuje systémem pokus-omyl. Jak zde někdo psal, může letět až SN7. Ale já si to nemyslím,Elon půjde do rizika a poletí už SN5. Protože chce co nejrychleji získat údaje a poznatky na rychlé vylepšení Starship lodí.

j-d

poletí už SN5
 
o tom pochybuje malo kto, len je otazne ci poleti cela alebo len nejaka jej cast 🙂

petr

Vždycky překvapí, že se pokazí i něco co by nikdo nečekal. Test rychlého odpojení. To je něco co bylo použito tolikrát, že to vada zařízení ani konstrukce nejspíš nebude. Daleko pravděpodobnější bude zase nějaká “školácká” chyba jako ta špatně natlakovaná nádrž. Řekl bych nějaká chyba postupu. Když se něco dělá rutině tak mají lidé tendenci něco opomenout.
Možná by bylo rozumné víc kontrolovat. podle mne už podruhé naprosto zbytečné zničení a tentokrát to vzalo i vypouštěcí stůl. Jasně, že to není taková hrůza, ale děje se to opakovaně a vždy to stojí pár týdnu času a nejdou kvůli tomu kupředu.

j-d

este mali stastie, ze im to neodpalilo tie pozemne nadrze, lebo ak by to trafilo a poskodilo jednu nadrz s metanom tak z toho mohla byt krasna retazova reakcia a mohli mat “zarobene” na novu pozemnu infrastrukturu

MilAN

Je štěstím, že k výbuchu došlo ve stadiu zkoušek, kdy je v nádržích minimum paliva. Jinak by byly před námi základní terénní upravy a budování infrastruktury plochy 🙂

Jozef

Ja si myslim,ze pride aj na take vybuchy s plnymi nadrzami. je to dan za to,ze EM sa rozhodol ist takou cestou vyvoja rychleho prototypovania ako spominal P.Melechin. Kedze si davaju sakramantsky pozor na odludnenie priestoru skusok, tak nastastie je mala pravdepodobnost,ze by to malo aj nejake vaznejsie nasledky na zdravi, zivotoch.

Pavel

Podle mě nebyl problém ve starship ale v přívodním potrubí, při zážehu došlo nejspíš k poškození potrubí a po zážehu přišlo na řadu odčerpávání a následný únik provozních látek
https://www.youtube.com/watch?v=vIh4aLX3cZQ&feature=youtu.be&fbclid=IwAR14R9XFZP0HSl3-4tyJnKuiQ4KUJNcFZCv2ZrLVRLMZNPbyFETiGgm-ikg

Dominik

Všichni jste se špatně dívali, raketa odstartovala tak rychle že jste ji nepostřehly a již je na oběžné dráze. Však jste viděli že když se oheň od raptoru rozplynul tak raketa už na rampě nebyla 😀
Ale vážně, já si myslím že je super pokrok že překonala ty kryogenní testy s vyšším tlakem, mě se nezdá že by opakovaly stejnou chybu nebo že by byl každej exemplář stejnej teda. Věřím že Elon je genius a zvládne to.

M k

V podstatě funkční teleport v0.10.

Patrik

Podle tvaru plamene na konci videa z výbuchu a doby hoření to tipuji na problém na přívodu paliva.
Taky mi přijde trochu riskantní poloha nádrží v blízkosti rampy, ale asi ví co dělají.

P.S. Jak vysoko letěla ta zátěž z vršku rakety? Dala těch 150m? 🙂

bohyn

Minimálně jedna ta černá nádrž na vodu to schytala.

Tomáš Kratochvíl

Tohle byla exploze s nadzvukovou razovou vlnou. Poskozeni kosmoportu bude mnohem vetsi, nez v predchzich pripadech. Vzhledem k tomu, ze jsou vybuchy pri vyvoji ocekavane, je umisteni pozemnich nadrzi dost nestastne. Taky to ted dost schytaly. Jsem zvedav, jak rychle to zase pripravi na dalsi test.

Petr

Na videu od Everyday Astronauta je vidět něco, co by mohla být ta zátěž. Není tam tedy vidět úplně v okamžiku své nejvyšší polohy, takže v této fázi je to jen odhad, ale vychází mi to na pád dolů za nějakých 5 až 6 sekund, což by cca 150 metrů bylo 🙂 Oni ale asi plánovali, že 150 metrů nad zemí bude spodek Starship 🙂

M k

Osobně jsem tipoval,že budu překvapený,pokud SN4 poletí(v celku).
Ale jako šumice to byla parádní ! Za mě palec nahoru.

Jozef

Osobne tipujem,ze ani SN5 nepoleti. EM podla mna trosku predbieha vyvoj, to je podobne ako keby na zaciatku 90tych rokov niekto chcel silou mocou mat funkncu 5G siet. Vo vede a vyvoji je tazko preskakovat, lebo sa to nevyplati. Teraz je akoby vo faze zakladneho vyskumu, co je vzdy najdlhsia a najdrahsia cast. Z mojho pohladu ale najviac ho bude mrziet cas, lebo je to velicina, ktoru nedokaze ovplyvnit.

M k

Elon tuhle říkal,že navrhnout raketu je snadný,ale postavit a letět s ní je uplně jinej level.Ostatně to platí skoro u všeho.

Jan

Elon konkrétně říkal, že postavit raketu je jednoduchý, ale postavit továrnu na rakety, kde je budou vyrábět hromadně, levně, rychle a kvalitně je daleko těžší. A přesně o to se snaží se Starship.

akuhtr

V čem předbíhá? Největší inovací jsou motory a ty už mají, ostatní jsou víceméně známé technologie… byť ne vždy v tomto případu využití. K základnímu výzkumu to nemá moc blýzko.

j-d

motory maju, ale nieje vobec iste v akom stadiu, ze ci su uz v takom, ze by dokazali vydrzat co i len jeden let a nieto este desiatky-stovky letov
od finalnej specifikacie mozu byt kludne vzdialeny este roky vyvoja. jedna vec je vyrobit motor co funguje a ina vec je vyrobit motor co spolahlivo funguje

3,14ranha

V tom že se od starhopperu (což byl “výkovek” – silo na obilí s 10mm stěnami) potřebují propracovat do stadia lehkého znovupoužitelného orbitálního nosiče.
 
Není problém svařit nádrž, problém je vyrobit ji dost lehkou aby doletěla na orbitu s užitečným nákladem. A navíc základní prvek designu je znovupoužitelnost, takže se po ní chce aby přežila i návrat.
 
SpaceX navíc touží co nejvíc technologií mít vyvinutých “doma” a mít vertikálně integrovanou výrobu.

MilAN

Problém je, že když dělám něco špatně, tak i při desátém pokusu to bude špatně.

Jaro Pudelka

Môžete konkretizovať čo robí Elon “špatne”?

MilAN

Podle logiky tvé otázky tedy dělá vše dobře, jen to končí stejným výsledkem. Špatným. Už rok a půl se učí svářet.

Jaro Pudelka

Takú odpoveď som očakával, takže nič nové. Zase jeden pochybovač, čo vie všetko lepšie.

Jiří

A víte, že SpaceX zaměstnává naprosté špičky ve svých oborech? Jistě by vás rádi přijali s těmi vašimi hodnotnými radami. A pokud dokážete předvést návrh rakety s nosností >100 tun na oběžnou dráhu na první dobrou bez chyb, jistě by vámi nepohrdli ani v Arianespace, pokud byste nechtěl cestovat tak daleko.

j-d

tak minimalne nezamestnava spickovych zvaracov a technologov na zvaranie 🙂 lebo to co predvadzali s prvymi prototypmi tak to bolo na smiech a tie zvary by spravilo lepsie aj mnoho amaterskych zvaracov
 
aj dnes niektore zvary niesu bohvie co a maju este co robit aby dosiahli spickovu kvalitu zvarov

akuhtr

Hodnotíte podle situace před jakou dobou? Půl rokem? Mezi tím se personálně mohlo hodně změnit…

j-d

lenze firma rangu spacex mala od zaciatku zamestnant spickovych zvaracov a mat k dispozicii spickovu zvaraciu techniku a tiez by neuskodilo mat aspon provizorne haly a nie sa pokusat zvarat raketu pod holym nebom. niekomu to bolo jasne od zaciatku, ze je to slepa ulicka, niekto na to prisiel az po roku 🙂
 
ved zvaranie nerezovych plechov je davno pradavno zvladnuta technologia, ci uz pri manualnom zvarani alebo aj v automatickom rezime a vedia zvarat aj podstatne tensie plechy ako pouziva spacex.

TomG

Uz vidim jak ten nejlepsi svarec na svete,ktery bude postaven pred jednoduchej valec plechu.Dokaze naprvni dobrou svarit neco o velikosti,tlousce,vaze a ucelu,vec kterou nikdy predtim nedelal… Nikdo takovej tu totiz neni. Kdyz totiz neco delate musite vedet jak,teorie je jedna vec ale praxe a zkusenost je daleko zasadnejsi k reseni jakehokolivek problemu.

j-d

tie zvary na mk1 boli hrozne a samozrejme aj technologia zvarania bola vybrata absolutne nevhodne
 
spickovy zvarac by urobil spickove zvary, on nepotrebuje rok na to aby sa naucil zvarat konkretny vyrobok, ved zvarit dokopy 2 plechy nieje pre neho ziadna narocna praca, robil ju uz tisickrat, ved preto je spickovy, alebo snad si myslis, ze kazdy zvarac sa vzdy musi ucit zvarat ked prejde na novy projekt? to snad nie 🙂
 
zvarac samozrejme nezodpoveda za cely ten kolos, ale za jednotlive zvary ale ak si myslis, ze boli kvalitne tak to je tvoj problem, ja si nemyslim ze boli kvalitne, teda aspon nie tie ktore som videl na fotkach

Martin

Myslím, že se s MK1 spěchalo kuli te prezentaci a dopředu věděli, že to bude trochu ošklivka, ale marketingově MK1 určite posloužila.

TomG

Tak predne Mk1 byl jen technologicky demonstrator.
Vemte si jak to svarovali,pouzivali aretacni koliky ktere maj ucel na jine silnejsi kontrukce,museli dovarit od oka cca 1cm materialu pri plnem zatizeni. No a ted maj automat ktery si jeste dovylepsili o upinaci soustroji. Aby pnuti v prstencich bylo rovnomerne.

Tim chci rict ze sebelepsi svarec neudela kvalitni praci bez potrebneho vybaveni.

j-d

esteze si vedia muskovi fanusikovia kazdy nezdar ospravedlnit 🙂
technologicky demostrator ktory mal skakat kilometre do vysky, teda pokial si to dobre pamatam tak aj pri mk1 bol ohlaseny ze by mal letiet
 
ved od zaciatku pisem, ze zvolili zlu technologiu zvarania ale aj zvaraci boli “amateri”, mnohe tie zvary boli priserne a to uz je chyba nekvalitnych zvaracov. ono spickovy zvarac nerastie na strome a ani nestoji na kraji cesty kde prosi o pracu okoloiduceho muska, urcite nie v minulom roku kedy bola v usa rekordne nizka nezamestnanost. spickovy zvarac ma vyssi plat ako mnoho muskovych inzinierov v spacex a k nim sa nemozes spravat ako k tym mladym nadrzanym inzinierikom co prave vysli zo skoly a tuzia mat v cv-cku ze makali v spacex a su schopni doslova nespavat len aby spravili to co im zadaju 🙂
 
kvalitny zvarac odvedie kvalitnu robotu aj s obycajnou zvarackou na obalovanu elektrodu. samozrejme nemozes od toho cakat kvalitu ako s tigom, ale svoju kvalitu a to aj na prvy pohlad ten zvar mat musi a zial tie zvary boli uz od pohladu pochybnej kvality
fakt nechapem koho napadlo zvolit tu technologiu co pouzili pri mk1, zbytocne zabity cas a peniaze, ked je na trhu dostupna daleko lepsia a odskusana technologia automatickeho zvarania obdobnych nadrzi

3,14ranha

Tak ono to asi nebylo přímo myšlené jako že je to vina těch konkrétních dělníků.
 
Leda snad že měli ti pracovníci poslat vedoucího Boca Chica do “zadních míst”, když není schopný zajistit minimální nutné podmínky pro kvalitní svařování (přípravky, ochrana před povětrností, “pracovní poloha” pro personál atd.)

akuhtr

Dost pochybuji že ikdyž se vyrábí takhle, že jsou jednotlivé prototypy stejné. A závěry z předchozích testů budou dělat nějaké změny už i na téměř hotových protypech, ale větší změny budou logicky u těch pozdějších. Spíš bych odhadnul že to sflikujou aby to neselhalo podruhý stejně aby při dalším selhání měli další nedostatky a rozsáhlé změny designu budou až o 2 prototypy a více dál.

Paul2081

Souhlas

Jiří

Kdybych měl vzdát vše, co mi 10x nevyšlo, tak bych mohl teď maximálně ležet v posteli. A to mluvím o věcech jako třeba naučit se jezdit na kole, tedy asi o milion řádů jednodušší věc, nežli výroba Sharship. A mimochodem ani nevím, že by došlo k výbuchu z této příčiny 10x po sobě, dokonce bych řekl, že to bylo poprvé.

3,14ranha

Každý učitel vám řekne že nejrychleji učení probíhá když se pracuje pečlivě, napřed pomalu a jen část lekce a až později celé cvičení a v plné rychlosti. Jsme lidé, nejsme stroje.
 
Chyby které vidíme v Boca Chica jsou v některých případech zbytečné a zbrklé, ve smyslu že proces učení reálně zpomalují.
 
My ovšem nevíme jaký mají rozpočet a jestli si kvalitnější postup učení mohou dovolit. Když koneckonců jsou pořád ve stadiu technologického demonstrátoru a design lodě není pevně daný.

Dr.Valve

Trochu sklamanie, už asi každý čakal že aspoň poskočí 150m, tipol by som to na motor alebo jeho uchytenie ktoré mohlo zlyhať. Ale Elon sa “pochváli” sám. Tak počkáme.

MilAN

Lze fakt napsat, že to není žádná ztráta, že mají další 3 skoro hotové ?
Jenže tady je nějaká příčina toho výbuchu, a ty další hotové mají stejnou konstrukci. Takže buď potenciální další výbuchy nebo změnit něco v konstrukci

Samuel

Konštrulcia samotná bola v poriadku, už aj Elon počas tlačovky po štarte DM2 potvrdil že testovali zariadenie na rýchle odpojenie Starship od pozemného segmentu a to sa moc pokazilo aj keď to mal byť jedoduchý test. Či je problem na časti toho zariadenia Starship alebo na Zemi v oboch prípadoch ide o celkom malú časť ktorá nezasahuje výrazne do konštrukcie. takže nejaká prestavba Starship či šrotovanie nehrozí.