Tesla Cybertruck: Aerodynamika, nestandardní barvy, způsob výroby, nerozbitná okna a další poznatky

Uběhly více než dva týdny od představení futuristického Cybertrucku, který se díky svému neobvyklému designu a také nepovedenému testu nerozbitnosti oken dostal do podvědomí i těm, kteří se o novinky z automobilového průmyslu obvykle nezajímají. A Tesla s ním slaví velký úspěch, neboť už minulou středu byla překročena hranici 250 tisíc obdržených rezervací. Dle Muska jich o čtyři dny dříve bylo téměř 150 tisíc, přičemž 42 % zájemců volilo verzi se dvěma motory, 41 % nejdražší variantu Tri Motor AWD a 17 % nejlevnější Single Motor RWD. Rezervace vyjde na 100 dolarů a je plně vratná. Pojďme se teď podívat na nějaké detaily ohledně Cybertrucku, které se po jeho odhalení dostaly na veřejnost.

Tesla Cybertruck (Zdroj: Tesla)

Interiér a úložný prostor

Hodně informací o interiéru vozu prozradily předváděcí jízdy, které probíhaly po ukončení Muskovy přednášky. Například tak víme, že Cybertruck nebude mít klasické zpětné zrcátko, na němž by v případě umístění krytu nákladového prostoru nebylo nic vidět, nýbrž bude využívat kameru jako například nový Range Rover Evoque. Představená verze neměla ani boční zrcátka, na druhou stranu ale neměla ani kamery, které by je nahrazovaly – jde tedy o věc, ve které Tesla ještě musí učinit rozhodnutí. Teoreticky by případný obraz šel promítat na poměrně široký A-sloupek, řidič by si tak nemusel zvykat dívat se pod úroveň zrcátek, jako je tomu například u Audi e-tron.

U prototypu to též vypadalo, jako kdyby chyběly přední a zadní blinkry, světla tak nejspíš ještě projdou drobnými úpravami. Kromě předních a zadních světel má Cybertruck také další světla na střeše, konkrétně v nejvyšším bodě karoserie. Zajímavě je též řešeno osvětlení interiéru, kde Tesla použila pruh diod umístěný nad zadními dveřmi vozu. Osvětlena bude samozřejmě též korba, kde automobilka využila další pruh diod.

Prototyp Tesla představila se závodně vyhlížejícím volantem podobným tomu v novém Roadsteru, produkční verze ale pravděpodobně bude mít mnohem praktičtější klasický volant. Mimochodem, již dříve jsme zmiňovali, že Cybertruck bude mít 6 míst k sezení. Tesla toho dosáhla zajímavým rozložením sedaček, kdy tři jsou vepředu a další tři vzadu. Prostřední přední sedačka je pak sklopitelná a může fungovat též jako loketní opěrka s držáky na pití a úložným prostorem. Palubní deska vzhledově připomíná mramor, ale podle webu Teslarati jde o papírový kompozit, který je voděodolný, levný a ekologicky šetrný.

Nový pick-up bude mít již tradičně frunk, tedy menší přední kufr, podle fotek také bude nějaký menší úložný prostor pod korbou a do budoucna se počítá s úložnými prostory na bocích krytu korby.

Baterie a pohonná jednotka

Velkou neznámou u Cybertrucku jsou jeho baterie, o nichž nebylo na prezentaci řečeno vůbec nic kromě dojezdu a ceny. Jenom tyto dva parametry ale stačily k velkému překvapení, protože indikují, že Tesla očekává velké snížení ceny baterií. Dle informací z minulého roku se Tesle a Panasonicu podařilo snížit cenu na 114 dolarů za kWh, pro Cybertruck ale bude potřeba ještě nižší cena. Baterie s kapacitou 50 kWh u Modelu 3 totiž Teslu stojí přibližně 5700 dolarů (ve skutečnosti bude číslo ještě vyšší, jelikož 114 dolarů je cena za samotné baterie, nikoliv za celý battery pack). Nejlevnější varianta Cybertrucku má začínat na stejné ceně, jako základní Model 3, a má mít i stejný dojezd, je ale nutné počítat s tím, že Cybertruck bude těžší než tento sedan; pravděpodobně půjde o nejtěžší elektromobil ve vozovém parku Tesly. Magazín Motor1.com očekává, že pohotovostní hmotnost se bude pohybovat kolem 2 800 kg, což je téměř 60% nárůst oproti pohotovostní hmotnosti základního Modelu 3. Pro Cybertruck by tak Tesla musela použít baterii o kapacitě někde kolem 80 kWh, aniž by došlo k rapidnímu navýšení ceny. Cena by hrubým výpočtem musela klesnout přibližně na 71 dolarů za kWh.

Tesla plánuje nabízet solární panely za příplatek, které mírně zvýší dojezd Cybertrucku (Zdroj: Tesla)

Zatím není jasné, jaký typ baterií Tesla pro Cybertruck použije. Může jít jednak o typ 2170 od Panasonicu známý z Modelu 3 či z úložišť energie Powerwall, je ale možnost, že pro svůj nový pick-up Tesla zvolí své vlastní baterie. O těch toho zatím není moc známo, víc bychom se měli dozvědět v únoru či březnu příštího roku v rámci Battery and Powertrain Investor Day. Spekuluje se též o tom, že Tesla během listopadu dosáhla se společností Contemporary Amperex Technology (CATL) předběžné dohody o globálním dodávání baterií, teoreticky by tak mohlo jít i o baterie od CATL.

Výslednou cenu samozřejmě v praxi ovlivní spousta dalších prvků, například výrobní náklady ostatních částí vozu či třeba aerodynamika. S hodně dobrými aerodynamickými vlastnostmi by totiž Cybertruck mohl mít o něco málo menší baterii, což by samozřejmě snížilo cenu. Simulace leteckého inženýra Justina Martina publikované serverem Electrek ukazují, že na tom Cybertruck z hlediska aerodynamiky opravdu není vůbec špatně. Aerodynamickým vlastnostnem také hodně napomáhá zcela rovný podvozek. Je ale otázka, jak si povede v porovnání s Modelem 3, od něhož jsme velikost baterie počítali. Tento sedan se totiž může pyšnit velmi dobrým koeficientem odporu vzduchu, s hodnotou 0,23 patří mezi špičku v kategorii osobních vozů. Vypadá to ale, že na tom Cybetruck bude mnohem lépe než konkurence v podobě Rivian R1T či chystaného elektrického pick-upu od Fordu. Musk se na Twitteru nechal slyšel, že by Tesla při hodně velké snaze mohla u Cybertrucku dosáhnout koeficientu až 0,3, bude ale prý potřeba hodně detailů.

Co se týče pohonné jednotky, Elon Musk časopisu Motor Trend potvrdil, že Tesla při vývoji Cybertrucku myslela i na novou pohonnou jednotku Plaid, kterou letos testovala v Modelu S na okruhu Nürburgring. Není ale jasné, zda tato pohonná jednotka bude za příplatek (u Modelu S by měla být), nebo zda bude součástí základní výbavy. Pokud by byla za příplatek, tak lze očekávat, že Tesla v základním Cybertrucku použije pohonnou jednotku Raven, kterou používá například současná verze Modelu S.

Bezpečnost a (ne)rozbitná skla

Ohledně konstrukce ale Tesla bude možná muset ještě řešit nějaké problémy. Ke tvaru vozu se totiž nedávno vyjádřil James Goodwin, výkonný ředitel organizace ANCAP, což je australská podoba evropské organizace Euro NCAP hodnotící bezpečnost vozů. Dle Goodwina nejspíš není ostrá přední část Cybertrucku příliš ohleduplná k chodcům a mohla by mít pro ně při srážce vážné následky. Goodwin také uvedl, že v současném stavu by Cybertruck nejspíš nedostal potřebnou homologaci. Mimo jiné kvůli problémům s chodci, ale výkonný ředitel ANCAPu také zpochybnil bezpečnost pro cestující uvnitř vozu – ocelový exoskelet odolný proti promáčknutí totiž může znamenat také to, že vůz nebude mít dostatečné deformační zóny. Tím pádem by Cybertruck při srážce nemusel pohltit dostatečné množství energie a ta by se tak formou přetížení přenesla na cestující. Tesla každopádně v testech bezpečnosti pravidelně exceluje a její vozy bývají hodnoceny jako jedny z nejbezpečnějších na silnici, pravděpodobně tak automobilka dané problémy vyřeší, pokud tak již neudělala. Z důvodů udělení homologace totiž Tesla určitě bude nějaké změny provádět, 35palcová kola představená na prototypu totiž vyčuhují ven z karoserie.

Vraťme se na chvíli zpět k představení pick-upu, a to konkrétně k části, kde se testovala nerozbitnost oken. Jak všichni víme, test nedopadl vůbec dobře a Tesle se tak dostalo negativní pozornosti napříč všemi světovými médii. Krátce po této chybě se objevily spekulace, že zničení skel byl úmysl s cílem přilákat k produktu pozornost médií. To se mi ale nezdá tak pravděpodobné, jelikož tvrzení „špatná reklama, taky reklama“ je hodně diskutabilní a navíc se Musk zdál po zničení skel dost zaskočený. Sám CEO Tesly pak na Twitteru uvedl, že problémem byla souslednost událostí. Šéfdesignér Tesly Franz von Holzhausen totiž do dveří nejprve udeřil kladivem, čímž narušil strukturu skla, které pak při hodu ocelové koule nevydrželo. To sice zdůvodňuje prasknutí předního skla, není ale jasné, proč nevydrželo ani to zadní, do něhož kladivem mláceno nebylo. Spekuluje se o tom, že zadní sklo tvrzené nebylo a Musk s von Holzhausenem si to neuvědomili. Druhou možností je pak skutečnost, že sklo prostě navzdory očekávání zátěž nakonec nevydrželo. Mimochodem, při testech před prezentací přední sklo svojí úlohu splnilo na výbornou.

Výroba

Elon Musk se po představení Cybertrucku na Twitteru podělil o spoustu zajímavostí ohledně jeho výroby. Víme tak například, že Tesla bude muset přijít s novými výrobními metodami. Využitou tvrdou ocel typu 30X totiž není možné tvarovat na běžném lisu, jelikož by ho to zničilo. I samotné ohýbání pak při výrobě prototypu vyžadovalo vytvoření hlubokých rýh, které umožnily ohyb tohoto pevného materiálu. S ocelí 30X má mimochodem Musk již nějaké zkušenosti, jde totiž o stejnou slitinu, kterou používá SpaceX pro raketu Super Heavy Starship. Tesla prý původně zvažovala využít titan, ale ocel 30X je prý mnohem tvrdší. Krom toho také pláty o tloušťce 3 mm dle Muska vyjdou mnohem levněji než ty titanové. Kromě základní „bezbarvé“ slitiny by Tesla měla nabízet také různé jiné barvy včetně matné černé. Nestandardní barvy však podle časopisu Motor Trend budou řešeny vinylovým polepem.

I přes nové výrobní metody, mezi kterými bude například řezání laserem, ale Musk nepočítá s tím, že by měla být zvýšena cena výroby. Právě naopak, výroba by měla být levnější díky jednoduchosti a nižšímu počtu kusů karoserie. Hodně peněz také ušetří skutečnost, že není potřeba klasická lakovna.

Mimochodem, Cybertruck bude dle Muska na nějakou chvíli poslední představený produkt od Tesly, na příští rok automobilka plánuje pouze nějaká oznámení ohledně technologií (mezi něž bude patřit právě zmiňovaný Battery and Powertrain Investor Day).

Musk také dříve uvedl, že pokud se Cybertruck nesetká s dobrým přijetím od lidí (což vzhledem k rezervacím nejspíš nehrozí), tak by Tesla mohla přijít s pick-upem s tradičním designem. Také uvedl, že z dlouhodobého hlediska by dávalo smysl vyvinout též menší Cybertruck.

Zdroje: Motor Trend, Teslarati




Mohlo by se vám líbit...

87
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
kamil
Host
kamil

Plech 3 mm? Jakou ráži použít, aby se to prostřelilo? 9 mm by mohlo stačit

Petr Melechin
Admin

Musk během prezentace ukazoval video, podle kterého ta ocel odolá ráži 9 mm.

Matej
Host
Matej

Nikde nieje uvedené že plech na dverách má takú hrúbku 😉 V dverách môže byť niekoľko takých plechov preložených cez seba…

Lukáš
Host
Lukáš

Je to uvedeno v jednom z článků na Mototrend. Jejich redakce měla exkluzivně a jako jediná přístup k Cybertucku 14 před jeho oficiálním představením a tuto informaci mají přímo od Tesly. Takže toto bych jim věřil.

Lukáš
Host
Lukáš

Tesla says each door panel will weigh about 60 pounds as a result of the thick stainless steel skin. The carmaker had thought about increasing the thickness to 4mm for even more bullet resistance, but that would have made each door 80 pounds.

https://www.motortrend.com/news/tesla-cybertruck-electric-pickup-bulletproof-stainless-steel-body/

Dušan K.
Host
Dušan K.

A není to spíš, tak že plech o tloušťce 3 mm je pouze vstupní polotovar? Přijde mi to zbytečně tlustý plech.

Lukáš
Host
Lukáš

Jedním slovem, není. 😉

Lukáš
Host
Lukáš

Magazín Motor1.com očekává, že pohotovostní hmotnost se bude pohybovat kolem 2 800 kg,

Magazín Motor1.com se velmi pravděpodobně mýlí.
1. Elon přímo při představení uvedl, že Cybertruck bude vážit stejně, jako Ford F150. A ten váží od 1 848 kg do 2 584 kg. Mimochodem Model X váží 2 500 kg s dojezd 328 mil. Takže je dost dobře možné, že při stejném dojezdu bude Cybertruck lehčí, než Model X.
2. Redakce Motor1 měla exkluzivní přístup k Cybertucku ještě před oficiální prezentací (na které Elon poprvé naznačil jeho hmotnost) a články zjevně připravovali ještě před touto prezentací. Hned druhý den totiž na jejich stránkách vyšlo hned 5 článku o Cybertrucku.

Tak sorry to byl Mototrend. Takže Motor1 opravdu jen hádá a nemá žádná relevantní data. U toho Motortrendu by se dalo alespoň předpokládat, že jim to soukromě řekla přímo Tesla.

Petr Melechin
Admin

Mícháte dohromady Motor1 a Motor Trend.

Lukáš
Host
Lukáš

Jj, uvědomil jsme si to, když jsem hledal ten zdroj. Každopádně MotorTrend udělal taky velmi podobný odhad.

Lukáš
Host
Lukáš

Vlastně bych se ani nedivil, kdyby Motor1 udělal ten svůj odhad po přečtení článku na MotorTrend. 😁

Ales
Host
Ales

Tak s těmi blinkry si myslím, že už je to vyřešené, jen je ten blinkr níže než by jste čekali. Je to vidět například tady:
https://image.businessinsider.com/5dd7f73efd9db269c1036f38?width=1300&format=jpeg&auto=webp

Blinkry v zadní části budou řešit zadní červená světla – alespoň v americe je to běžná zálažitost u hodně aut.

Jinak pokud si pamatuji tak musk sdělil, že nová přetahovaná s výkonějším fordem bude do týdne. Uniklo mi to? Nebo je to úplně jinak?

Jo a prosím neříkej oceli slitina, rve mi to uši.

Petr Melechin
Admin

Rvát uši vám to klidně může, ale to nic nemění na tom, že ocel je slitina. 😀

Ales
Host
Ales

Ve spojení “nerezová ocel” se nepoužívá označení slitina. Ocel = slitina uhlíku s železem + legující prvky.

Slitina je tavením vzniklá směs kovu s dalšími kovy nebo jinými prvky či sloučeninami, obvykle ve formě pevného roztoku. Což je bronz, mosaz, dural, atd.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Slitina
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ocel

Petr Melechin
Admin

Nevím jak v češtině, ale v angličtině se naprosto běžně stainless steel označuje jako alloy.

Lukáš
Host
Lukáš

Na té vaší wikipedii to máte jasně napsané hned v první větě.

Slitina je tavením vzniklá směs kovu s dalšími kovy nebo jinými prvky či sloučeninami, obvykle ve formě pevného roztoku.

Nerezová ocel je roztavená směs chromu, niklu a dalších prvků – tedy slitina.
https://www.upmet.com/products/stainless-steel/301

Ales
Host
Ales

Já nepopírám že ocel není slitina. Jen se to nepoužívá, alespoň v ČR. Pokud v česku človek mluví o slitině myslí se tím např. bronz,mosaz, různé pájky atd. nikoliv ocel.

Lukáš
Host
Lukáš

A nemyslíte spíš litinu? Ono se pořádně neříká ani ta ocel. Proste je to železný nebo v lepším případě prostě kovový = jakákoliv uhlíkatá i nerezová ocel. Protože čistě železný taky není už skoro sto let naprosto vůbec nic s čím se může člověk běžně setkat. A taky se pořád říká železo. 😉

J R
Host
J R

Ales má pravdu. Technicky to sice je také slitina, ale u nás se opravdu používá zejména výraz ocel. Železo se používá jen hovorově nebo z neznalosti. Pod slitinou se myslí především slitiny barevných kovů.

Vladimír Todt
Host
Vladimír Todt

U nás se běžně říká nerez nebo nerez plech. 😀

J R
Host
J R

Jo, to taky. 🙂

Lukáš
Host
Lukáš

A kde je prosím to “U nás”? V ČR, nebo na fakultě, nebo ve slévárně, nebo v hospodě..? A platí to pro všechny fakulty, slévárny a hospody stejně? 😊

Rosetau
Host
Rosetau

U ocele je to bráno trochu jinak. Nemusí to být zrovna nerezová ocel aby to byla slitina. Slitina je i uhlíková ocel. Obsah uhlíku nesmí překročit 2,14%. Pokud překročíme obsah uhlíku 2,14% pak už se nebavíme o slitinách ale o litinách. Tohle se učí na všech technicky zaměřených školách. Stačí vytáhnout strojnické tabulky.

Invc
Host
Invc

Nad 2,11 je to pořád slitina, ale nejmenuje se “ocel”, ale “litina”.

J R
Host
J R

Poslední můj příspěvek k tématu, protože jde opravdu o zcela nepodstatný detail. Ocel je označení pro slitiny železa. Pokud se tedy napíše “slitina oceli”, tak to vlastně znamená slitina slitiny železa. Je tam prostě jedna slitina navíc a to je celé, na co Aleš asi v úvodním komentáři poukazoval. A pak to trochu zamotal. (U “slitiny litiny” by asi trklo každého, přitom je to to samé.)

Petr Melechin
Admin

Tohle už dává smysl (na rozdíl od původního “prosím neříkej oceli slitina”). 🙂

V článku jsem to trochu poupravil. Snad už to je ok.

Lukáš
Host
Lukáš

Uniklo… Jak se to vezme. Ford dělal machry a řekl, že by se to mělo opakovat v jejich režii, protože to bylo nespravedlivé. Na to Elon ok, tak příští (tento) týden. Ale pak Ford statečně stáhl ocas mezi nohy a že prý to nemyslel vážně a že to byla jen sranda. A Electrek o tom pak dál psal, jako by to bylo stále na pořadu dne a další weby se toho pak chytly taky. Ale Elon nic nepotvrdil. Takže podle mě kde není vyzyvatel, není ani zápas a žádný repete nebude a Cybertruck vyhrál tak nějak kontumačně.
Každopádně je nad slunce jasné, proč z toho Ford vycouval. Ztrapnit se znovu a ještě oficiálně s jejich účastí a jejich potvrzením? Takhle může krásně brečet jako malý dítě, že to bylo nespravedlivý a běžet se schovat mámě pod sukni. 🤣

Ales
Host
Ales

Díky za info

entes
Host
entes

jeste bych rekl, ze Cybertruck je prototyp, takze vlastne na ten souboj tam muzou dat klidne cokoli, klidne to muze mit 4 tuny a o baterii vic, zatimco Ford by musel prijit s opravdu produkcnim vozem.
Navic ve fordu by si to nemohli “zkusit” nanecisto, tak se nedivim ze se jim nechce

Lukáš
Host
Lukáš

Měli by přijít se sériovým vozem ale museli? Kdo je přinutí? Tohle není žádný oficiální závod FIA, který má přísná a jasná pravidla, kde na jejich plnění dohlíží desítky traťových komisařů a v případě porušení padají tvrdé pokuty a diskvalifikace. Kdyby Ford přišel s autem které má pod kapotou schovaný o 1000 koní výkonnější motor a podvozku tajně schované dvou tunové závaží, ale na venek bude vypadat jako naprosto sériový vůz, tak kdo to pozná? Myslíte, že Ford po závodu má povinnost před Teslou auto rozebrat do posledního šroubku a dokázat, že auto je skutečně neupravené? Samozřejmě že ne.

Entes
Host
Entes

Ano, takze ten zavod proste nestoji za ten risk ani pro jednoho, a samozrejme zadny nebude

Lukáš
Host
Lukáš

Asi tak.
Jen s drobnou poznámkou, že ten závod navrhl Ford a nikdo je nenutil to navrhovat, když vlastně od začátku věděli, že se jim to nevyplatí. Protože ve skutečnosti to bylo jen o tom, že nějaký blbý viceprezident Fordu chtěl zamachrovat na Elona, něco plácnul na twitteru a myslel si, že mu to projde, protože Elon na to nepřistoupí. A že pak bude moci říkat, jak se “snažil” udělat férový závod, ale zlý Elon je srab a odmítl jejich “férovou” nabídku. Ale pan viceprezident Sunny Madra zjevně nikdy nehrál poker a neumí blafovat. Takže mu jeho pokus moc nevyšel a ztrapnil ne Elona, ale jen sám sebe a celý Ford ještě k tomu jako bonus. 😃

Silhan.J
Host
Silhan.J

ocel = SLITINA železa a uhlíku. Co se ti nelíbí?

Ales
Host
Ales

Ocel není tipická slitina. O to jde. viz. výše.

Invc
Host
Invc

Ocel je slitina. T*y*pická. To že se to v běžné řeči tolik nepoužívá, neznamená, že to tak není a v odborné řeči se to nepoužívá.

U vodky se v běžné řeči taky moc nepoužívá, že je to roztok (vody, etanolu a cukru), ale nic to nemění na faktu, že je to roztok … a asi by ještě více tahalo za uši, že je to směs (roztok je podmnožina směsí). Přesto to tak je… (a jsou z toho hezké slovní hřičky… Alcohol IS a solution.)

Tomáš Kratochvíl
Host
Tomáš Kratochvíl

Pokud budeme brát českou odbornou praxi konstruktérskou, tam se v případě nerezu, ze kterého CT je, skutečně o slitině nemluví. Jedna věc je wikipedie a definice pojmů, ta druhá je užití daných pojmů v odborné řeči. O tom psal Aleš, odborníka to tahá za uši. Používané názvosloví materiálů a polotovarů by vydalo na celý článek.
Pokud se budete bavit s někým o Vodce a on bude místo toho používat slovo “roztok” budete na něj taky koukat divně.
Budete – li se bavit o té oceli, minimálně vám bude jasné, že ten člověk není zkušený praktik.
Je na autorovi článku, co si z toho vezme. Bylo vidět, že se tu pár zkušených ozvalo.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Všechny technické slitiny kovů se v materiálovém inženýrství označují jako “ocel” – případně při vysokém obsahu uhlíku “litina”. A to platí všude. S tím se Aleši nedá nic dělat.

J R
Host
J R

Železa a ne kovů, že?

Petr S.
Host
Petr S.

V letectví se běžně používají chrom-niklové oceli. Ocel je všeobecné označení slitin kovů, železa a uhlíku. Toho železa tam může být i méně než ostatních prvků.

Rosetau
Host
Rosetau

Přesně tak ocel je slitina uhlíku a ostatních legujících prvku jako je mangan, chrom, nikl a tak dále. Jediné co je duležité, že musí být obsah uhlíku do 2,14%. Pokud je obsah uhlíku nad 2,14% tak už to není slitina ale litina.

Invc
Host
Invc

Máš tam chybu.

Poslední věta má být: “Pokud je obsah uhlíku nad 2,11% tak už to není OCEL ale litina”.

Slitina je to tak jako tak.

Rosetau
Host
Rosetau

jo pravda

Goodman
Host
Goodman

Přiznám se, cybertruck se mi zprvu moc nelíbil. Vlastně se mi nelíbil skoro vůbec. S odstupem času, když jsem ho pořádně vyšmáknul, tak musím říct, to auto je naprostá pecka. Osobně si myslím, že Musk udělal terno a tenhle cyber povoz bude prodejní hit.

B.Borůvka
Host
B.Borůvka

Souhlas taky se mi začíná líbyt

Josif
Host
Josif

Pěkný článek. Jen k počtu rezervací, já samozřejmě vítám, že je jich tolik, ale vhledem k jejich nízké ceně to neberu moc vážně. Kdyby to bylo 1000 dolarů, jako bylo myslím například u druhého Roadsteru, tak by to bylo relevantnější.

J R
Host
J R

U Roadsteru je to $50.000 nebo $250.000 podle verze. $1.000 to bylo u Modelu 3 a $2.500 u Modelu Y.

Josif
Host
Josif

Díky za upřesnění.

Lukáš
Host
Lukáš

Myslím, že Tesla z toho ani takovou vědu nedělá. Ano, Elon oznámil počty rezervací, ale to je spíš tak pro představu, jaký je o auto zájem. Ne že Elon s vážným hlasem tvrdí, že Tesla právě vydělala 14 miliard dolarů. To z toho dělají až novináři. A my pak ty jejich hlouposti ještě papouškujeme a myslíme si, že je to oficiální stanovisko Tesly.
Celé roky se snaží Elon novinářům vysvětlovat, že ani rezervace u Modelu 3 za tisíc dolarů nebrali jako hotovou věc. Slouží to více méně pro hrubé naplánování počáteční výroby a hlavně složení jednotlivých variant. Jinak co? Mají za dva roky postavit 3 nové fabriky a začít okamžitě vyrábět milion vozů, nebo naopak je o auto téměř nulový zájem a bude stačit jedna linka na pár tisíc kusů ročně? Zjišťovat toto až po zahájení výroby je jaksi pozdě. Ano existují i jiné způsoby, jak odhadnou zájem klientů. Ale tohle je celkem komfortní způsob a ještě tím Tesla získá 25 milionů, místo aby za podobné průzkumy miliony platila.

John jehlu kraj
Host
John jehlu kraj

Nepleťme si, prosím, tvrdost a pevnost…

Lukáš
Host
Lukáš

To sklo myslím prasklo z úplně jiných důvodů, než všichni zmiňují. Ani díky, kladivu, ani naschvál a ani proto (jak spekulovala CleanTechnica) protože nebyly pořádně dovřená okénka, protože se díky nárazu kladivem trochu otevřela.
Na testovací tabuli je vidět, že sklo je sice pevně drženo upínáky, ale má vždy možnost se po nárazu z upínáků uvolnit a propružit nahoru a tím pravděpodobně lépe absorbovat nárazovou vlnu. Tyto upínáky totiž viditelně nefungují jako pevný šroub, který nepustí, ale jako pružina, která po větším nárazu ihned povolí a bez vetší námahy se otevře. Proto je ostatně také musejí po každém zásahu zase zavřít.
https://youtu.be/4ebVZhjaut0?t=807
https://youtu.be/4ebVZhjaut0?t=825
To samé paradoxně platilo i v prvním Franzově hodu v té dílně několik dní před samotnou prezentací. Je jasně vidět, že Cybertruck v té době ještě nebyl dokončený a některé části mu chybí. To ostatně potvrdila i sama Tesla v exkluzivních článcích pro Motor Trend. Na videu je celkem dobře vidět, že dveře ještě postrádají rám okolo skla. Sklo sice (pravděpodobně) pevně sedí ve dveřích a nemá možnost se pohybovat dozadu ani do stran, ale díky chybějícím vodícím lištám má sklo opět možnost nadskočit a prohnout se a vstřebat rázovou vlnu. Na videu je nadskočení a prohnutí skla opět dobře patrné. https://youtu.be/PnPcMAwcJJ0?t=69
A sekundu po zásahu je jasně vidět, že sklo ve dveřích nedrží a vykloní se trochu dopředu. https://youtu.be/PnPcMAwcJJ0?t=71
A toto nadskočení a prohnutí právě nebylo možné při onom nešťastném hodu, protože okenní lišty v tu dobu už byly pevně namontovány a okno pevně svíraly. To by ostatně vysvětlovalo i to zadní okno, na které by to platilo naprosto stejně. Nebyl by tedy ani problém s nepravděpodobnými teoriemi, jak mohl zásah kladiva na přední dveře poškodit i dveře druhé, nebo že druhé sklo muselo asi být klasické a podobně.

Lukáš
Host
Lukáš

Zpomalte si přehrávání videa na Youtube na 0,25. Pak to dobře uvidíte.

karol
Host
karol

takze nerozbitne sklo je nerozbitne len ked je zle upevnene? no neviem ci to zakaznici budu akceptovat, ze bud im bude sklo pri jazde drncat mozno aj vypadne z dveri, alebo ci sa budu musiet zmierit s tym, ze nerozbitne sklo nebude nerozbitne
fanusikovia to bez problemom preziju, ale bezny zakaznik neviem ci bude spokojny. nie zeby bolo nerozbitne sklo tak nutne pre bezne auto, ale ked si zaplatim za nerozbitne sklo tak by som ocakaval, ze take aj bude

a este k tomu uderu kladivom
ak ja tresnem do 3mm plechu kladivom a to nemusi byt ani take velke ako mal ten chlapik, tak garantujem, ze to kladivo zanecha viditelnu stopu na tom plechu a rozhodne neostane ten plech neposkodeny

tiez si treba aj poriadne vsimnut najvacsi problem tesiel a to je licovanie jednotlivych dielov. tesla ani pri rucne zostavenom predvadzacom prototype neostala dlzna svojej povestnej (ne)kvalite licovania, spodna cast prednych a zadnych dveri absolutne nelicuje

Lukáš
Host
Lukáš

Ad 1. V tomto myslím problém nebude. Celý problém byl o tom, že Tesla zjevně nenavrhla testovací scénáře správně. Pokud se dá vůbec hovořit o nějakém uvědomělém navrhování testovacích scénářů… Zkrátka si mysleli, že když z 5metrové výšky pustí ocelovou kouli na skleněnou tabulku upevněnou do nějakých skřipců, tak to věrně kopíruje reálné podmínky použití toho skla. Ale ve skutečnosti jen vytvořili “virtuální realitu”. A věřím, že tento nereálný svět velmi důkladně otestovali. A sklo navrhli přesně tak, aby přežilo bez úhony toto testovací prostředí. Jinými slovy udělali ho přesně tak silné, jak si mysleli, že je potřeba.
Ale to neznamená, že by sklo nešlo celkem lehce udělat o něco odolnější. Jen si nemysleli, že je to v daném případě potřeba, protože testy přežilo bez úhony. Jen by bylo sklo zbytečně předimenzované a zbytečně těžší a dražší. Takže kdyby testovací prostředí bylo navrhnuto správně a věrně odráželo skutečné reálné podmínky, je velice pravděpodobné, že by ho Tesla udělala silnější pevnější a sklo by na prezentaci neprasklo. Teď už to 100% vědí a do sériového vozu dají sklo tlustší co nepraskne. Už jen z toho důvodu, že to byla ostuda a že až přijde za 2 roky auto na trh, určitě to bude každý novinář a youtuber testovat a snažit se Teslu nachytat. Ale podruhé už se Elon ztrapnit nenechá.

Ad 2. To není obyčejný 3mm plech. Dokonce to není ani obyčejná nerezová ocel z které se dělají nože atd. A už ta je výrazně tvrdší, než běžná ocel. Tohle je speciálně vyvinuto pro vesmírný průmysl. Takže je mnohem, mnohem tvrdší, než už tak slušně tvrdá nerez. Pochybuji, že jste se s něčím podobným někdy potkal abyste mohl objektivně srovnávat. Navíc to kladivo vypadá, že je na povrchu potažené tenkou vrstvou plastu, takže nezanechává ani škrábance.

Ad 3. Souhlas, taky jsem si toho všiml.

Robert
Host
Robert

nerez 301 nieje ziadna specialne vyvinuta nerez pre vesmirny priemysel 😀 spacex ju pouziva pretoze sa dobre zvara, opracuvava a ma vacsiu pevnost ako najbeznejsia nerez 304.

Lukáš
Host
Lukáš

No ale to není klasická 301 je to 30x. X pravděpodobně proto, že neodpovídá žádné standardní třídě, protože je speciálně vyvinutá.

Lukáš
Host
Lukáš

Is this 3-O-X alloy (like 303 or 304) or 30X hardness (like 30 times)?

— Thomas Broadfoot 👻🧢 (@thomasbroadfoot) November 24, 2019

Good question. It’s a new variant of 300 series stainless steel, but it also gets cold-worked many times, depending on kilotonnage of press.

— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2019

Lukáš
Host
Lukáš

Reason Cybertruck is so planar is that you can’t stamp ultra-hard 30X steel, because it breaks the stamping press

— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2019

Lukáš
Host
Lukáš

Starship steel decision came first. We were going to use titanium skins for Cybertruck, but cold-rolled 30X stainless is much stronger.

— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2019

Lukáš
Host
Lukáš

Ještě dodám, že podle USA normy se dělá ocel ve 4 tvrdostech. Quarter hard, half-hard, 3 quarters hard a full hard. A tohle je Elonem označováno jako ultra-hard. Zjevně ještě výrazně tvrdší, než full hard. 😉

karol
Host
karol

“Takže je mnohem, mnohem tvrdší, než už tak slušně tvrdá nerez. ”

bol by nejaky overitelny parameter tej “kozmickej” nerez ocele?

Robert
Host
Robert

Tesla ma fakt moj obdiv ze ponuka auto, pardon truck a jej selling point (jeden z viacerych) je nepriestrelnost auta, ako keby to bola nejaka vec na ktoru je dopyt 😀 Vela stastia hasicom, ktori budu vysekavat ludi z tohoto trezoru. Ale myslim ze produkcna verzia nebude tejto moc podobna, predsa len, toto je prototyp a ako sam Musk povedal, postavit prototyp je relativne jednoduche ale postavit fungujucu a ziskovu vyrobnu linku je uz uplne iny level.

Lukáš
Host
Lukáš

Všechny prototypy, které Tesla představila se dostaly do výroby téměř v nezměněné podobě. Došlo jen k malým optickým změnám. Roadster byl stejný, Model S byl stejný, Model X byl stejný, Model 3 byl stejný a podle předprodukčních kusů Modelu Y, kterých jen půl roku před začátkem prodeje, bylo v USA spatřeno desítky, i ten bude naprosto stejný. Není tedy jediný důvod tvrdit, že Cybertruck bude pak vypadat úplně jinak. To si pletete s Audi, BMW a spol. Ti vždycky na výstavách představí koncept, který vypadá jako auto z 25. století, které má holografický displej přes celé čelní sklo, suicide doors, 25″ kola, vůbec nemá volat, protože ho bude řídit umělá inteligence, ale produkční kus pak vypadá jako naprosto obyčejné A4. Ale oproti minulé generaci jsme zvedli výkon nafťáku o 8 kW. Hurá! Všichni jásejte! 😀

J R
Host
J R

Na nedávném e-Salonu mě nejvíc pobavilo, jak Škoda měla ten svůj slavný Vision iV hlídaný a ochranka ihned vystartovala na každého, kdo se ho dotknul byť jen konečkem prstu. 2 roky poté co ho poprvé představili! Měl jsem nutkání se zeptat, zda je vůbec dovoleno se na něj dívat. Je pak opravdu osvěžující vidět, jak Tesla přijede na pódium s prototypem, po skončení prezentace všechny vyzve, ať si ho jdou prohlédnout, následně v něm všechny sveze, druhý den se začnou objevovat fotografie a videa, jak to jezdí po ulicích a po relativně krátké době to začne v prakticky nezměněné podobně sjíždět z výrobní linky…

Ondřej
Host
Ondřej

Podle mě ta cena baterií nemusí tak hluboko klesnou, pokud bude výrobní cena nižší neř Modelu 3, tak baterie samotná může být dražší. Plusem ve finále může být, že zbytková hodnota vozbu bude vyšší, než u TM3, protože hodnota baterie bude mít vyšší cenu. Z ekonomického pohledu by tedy dávalo toto auto smysl.

Pavel Riedl
Host
Pavel Riedl

Podle mě je hodnota v tom, že tohle jen tak neshnije a mimo výměny zdegradovaného akumulátoru na tom nebude moc co servisovat. A vypadá to na praktický vůz.

Lukáš
Host
Lukáš

Ten akumulátor bude pravděpodobně to poslední, co na tom autu odejde. Celý pohonný systém Cybertrucku má být navržený na 1,6 milionů km. Průměrný nájezd většiny lidí je do 20 tisíc km ročně. Těch největších borců 40 tisíc ročně. A pak je tu už jen pár taxikářů a kurýrů, co budou tvrdit, že 100 tisíc ročně je pro “normálního” člověka standardní nájezd. 😃 Takže 90 % lidí takové auto vydrží 80 let! Těm borcům “jen” 40 let. No a chudáci taxikáři si jednou za 16 let budou muset koupit nové auto. Jaká to ekonomická sebevražda, že. 😃
Teď samozřejmě někdo řekne, že např. prvním Modelům S vydržela baterka jen 300 tisíc. Ale to jsou 1. ojedinělé případy a 2. v roce 2013 byla technologie ještě v plenkách a Tesla se teprve učila vyrábět první auta. Kusy z pozdějších roků mají najeto přes 500 tisíc a jedou vesele dál a bůh ví, kdy baterie odejde jim. Navíc pokles kapacity podle tisíců měření je průkazně cca 9 % za 250 tisíc km. Ale to neznamená, že každých 250 tisíc ztratí baterka 9 % a že po 1,6 milionu km bude jen na 42 % původní hodnoty. Pokles je největší v prvních 50 tisících a to cca o 5 %. Pak se ale klesání velmi zpomalí a o dalších 5 % kapacity přijde až do dalších 250 tisících. Pak už to klesá v podstatě lineárně. Takže po 1,6 milionech a 80 letech provozu, má baterie pořád průměrně 64 % kapacity. https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/#jp-carousel-65298
Samozřejmě, že žádné auto, ani baterie nevydrží v provozu reálně 80 let. Ale i když to bude 3 krát méně a tedy nějakých 25 let, tak nájezd bude pořád velmi pěkných 500 tisíc a kapacita baterie na skvělých 90 %.Což je pořád výrazně více, než vydrží průměrné auto dnes. Dnes je průměrné stáří vozů v ČR 15 let a průměrně po 300 tisících se auto poroučí do šrotu. Ano, je tu pár kusů, co vydrželo 500 tisíc. I milion a více. Ale jedna vlaštovka jaro nedělá. To není průměrný nájezd. 90% aut už je v té době dávno ve šrotu. A aut přes milion jsou doslova jednotky a takový kousek končí v muzeu jako naprosté unikum.
Takže baterie bych se opravdu nebál. Auto do té doby dávno zastará morálně, než technicky. 99,99 % lidí dnes taky nechce jezdit Favoritem. Byť by byl v naprosto výborném stavu. A nic na tom nezmění ani fakt, že tenkrát se na něj čekaly fronty a připadal lidem skoro stejně úžasný, jako nám dnes přijde úžasný Cybertruck.

Tomáš Kratochvíl
Host
Tomáš Kratochvíl

Pokud vím, v modelu S vydrží baterie průměrně 400tis km a to není údaj z roku 2013, to je současný stav. Můžete snít o baterii, co po 25 letech bude na 90% kapacity, reálně si na to ještě nějakou dobu počkáte. Po 10ti letech bude baterie v dnešních elektromobilech bezcenná. Baterie na chemickém principu je – a dlouho ještě bude – největší achilovou patou elektromobilu.

Lukáš
Host
Lukáš

Ale prdlajs. Jen dojmy a strachy a léty naučené a omílané neznalosti. Stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Ale pravda to stejně není. Jenom si to tací, jako vy pořád myslí. Je vtipné, jak se smějeme při koukání na dokumenty o 19. století, kde popisují, jak se lidé báli parních strojů a prvních automobilů, že je to ďábel atd a říkáme si jak je možné, že i vysoce vzdělaní lidé byli tak hloupí a neznalí základních technických pravidel. Ale přitom jsme na tom úplně stejně. Oni samozřejmě taky byli skálopevně přesvědčení o své pravdě. A vůbec k tomu nepotřebovali žádný důkaz, nebo skutečná data. Stačil jim jen vnitřní pocit.

Tomáš Kratochvíl
Host
Tomáš Kratochvíl

Googlisti mne vzdy pobavi, jak se ohaneji odkazy, tlaci a tlaci hory informaci, no vlastni usudek nevyguglis…tak hodne stesti.

Lukáš
Host
Lukáš

Vy jste k pousmání. Jen jste potvrdil, co jsem psal o lidech z 19. století, že svůj pocit (vlastní zkušenost) nadřazovali nad vědecké poznatky, které vznikly na základě zkušeností tisíců vědců a tisíců opakovaných testování, která prokázaly, že daná věc je skutečně pravda.
Moje vlastní zkušenost je sice pro mě velmi důležitá a silná, protože jí zažívám já a tak mám pocit, že to musí být pravda, ale ve skutečnosti je takové zkušenost velmi omezená a nepřesná. Když si já koupím auto, na které jsem šetřil celé roky a odtrhoval si od huby, abych ho mohl mít a to auto se díky konstrukční vadě rozbije okamžitě a “logicky” dojdu k závěru, že všechny kusy jsou špatné a že celé automobilka je špatná a dokonce celá technologie na které to stojí (baterie) je na nic. A nikdo se mi nemůže divit, že si to myslím a takové auto už s nikdy nekoupím. A ještě o své pravdě napíšu do novin aby to každý věděl, co mně se stalo hrozného. Ale se vší úctou k mojí finanční ztrátě, tohle je samozřejmě naprosto iluzorní a špatný závěr. Moje vlastní zkušenost totiž nikdy nemůže zachytit celou skutečnost. Ale jen malou její část, které se stala právě mně. Těch samých aut bylo pravděpodobně vyrobeno sta tisíce kusů. A já hodnotím všechny tyto sto tisíce kusů na základě jedné svojí (i když velmi silné) zkušenosti. Moje zkušenost by byla opravdu pravdivá, kdybych si koupil reprezentativní vzorek těch aut. Řekněme 10 tisíc takových aut. A pak bych je provozoval ve stejných podmínkách, jako to první. A až bych zjistil, že opravdu 5 tisíc kusů má stejný problém, tak bych mohl dělat obecně platné závěry, které budou platit i pro další lidi a ne jen pro mě. Ale to z logiky věci žádný normální člověk na světě udělat nemůže. Nikdo normální si nemůže koupit 10 tisíc aut. A ten kdo může, to stejně neudělá. A tohle neplatí jen o autech, ale prakticky o všech věcech na světě. Stejnou chybu v úsudku samozřejmě dělá každý druhý novinář. Půjčí si jedno jediné auto a to ještě jen na pár dnů a když se s ním něco stane, tak z toho dělá závěr nejlépe na celou automobilku. A čtenáři toto nerozporují a berou to jako fakt. Automobilka je špatná a basta. Psali to v novinách. A jelikož to četlo milion lidí, tak se z názoru jednoho novináře stane společensky všeobecně uznávaná pravda. Což je dost děsivé, když si pomyslíte, že takhle svět ve skutečnosti funguje.
Takže pokud nechceme být manipulování novináři, nebo paradoxně sami sebou, tak nám nezbývá, než spoléhat na výzkumy velkých firem a ústavů, které si můžou dovolit velké investice na výzkum. Pokud se na ně spoléhat odmítáme, ok. Ale pak musíme mlčet a neříkat, že my víme nejlépe. A když ani mlčet nechceme, i když nemáme žádná reálná data a cucáme si je z prstu a čerpáme z pár článků na Blesku, Autoforu, nebo FOX news, tak se ale pak nemůžeme divit, že jsme ostatním jen k smíchu.
Ani žádný výzkum a měření samozřejmě není dokonalé. Ale tvrdit, že vyšší dokonalosti a pravdy dosáhneme tím, že si ji vycucáme z prstu, nebo dáme na svůj vnitřní pocit a na “jedna paní povídala”, je prostě směšné. Nebo spíš smutné.
Nebo jaká máte lepší reálná a reprezentativní data pro svá tvrzení?

Jaro Pudelka
Host
Jaro Pudelka

Perfektne napísané, plný súhlas.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Chtěl jsem Tomáši Kratochvílovi původně odpovědět sám, ale stejně bych to líp nesepsal. A radši budu za člověka, který si údaje, podrobnosti a detaily ověřuje, než že vždy dám na intuici a dojem. A to mám opravdu dobrou pamět. Pokud chci napsat názor, tak mám myšlenku, které se chci držet, ale určitý detail nebo drobnost opravdu raději podpořím odkazem.

Lukáš
Host
Lukáš

Problém většiny lidí (novinářů a politiků hlavně) je, že mají názor. A myslí si, že tento názor je roven s “názorem” největších kapacit v oboru. Máme přeci demokracii a každý má právo říkat, co chce. Já si myslím, že globální oteplování neexistuje. Nesouhlasím s tím, že očkování pomáhá. A podobě. Problém je, že “názor” těch vědců není žádným názorem, ale důkladně ověřeným faktem. A pak takový novinář napíše názor ale vydává ho za fakt.
Takže v každém článku, který se neopírá o ověřená data (tedy prakticky všechny články na neodborných webech a v novinách) by mělo být tučným velkým písmem napsáno něco jako:
Pozor! Toto je jen a pouze osobní názor daného novináře, který se zakládá na velmi omezeném a krátkodobém vlastním pozorování. Autor článku navíc nemá žádné odborné znalosti v dané problematice. Učiněné závěry proto mohou být v přímém rozporu se zjištěním odborné veřejnosti. Nevyvozujte proto prosím z těchto informací žádné vlastní závěry, aniž byste se blíže neseznámili s danou problematikou. Děkujeme, vaše redakce. 😃
Díky bohu, že autorů ElonX se toto netýká. 👍

Lukáš
Host
Lukáš

BTW, zažili jste taky někdy, že v seriózních novinách psali o tématu, o kterém toho víte prakticky vše, protože je to např. vaše povolání a zjistili jste, že píšou naprosté nesmysly? A jaké to bylo rozčarování, když jste pochopili, že když takto nepřesně píšou o jednom tématu, kterému opravdu rozumíte, že velmi pravděpodobně takto nepřesně píšou i o všech jiných tématech, jen to nejste schopni zjistit, protože tomu až tak nerozumíte?
A jaký to byl pocit zjistit, že ani to nedůvěryhodnější médium vlastně není důvěryhodné ani trochu?

michal
Host
michal

akorad je skoda ta veta “… by Tesla mohla přijít s pick-upem s tradičním designem”. Tomu moc nefandim. Kdyz uz se pustili do designove revoluce tak to tim couvanim zpet celkem srazi. No uvidime nakonec stejne rozhodnou zakaznici.

bohyn
Host
bohyn

Pokud to ma byt skutecne posledni koncept na delsi cas, tak z toho tradicniho desinu nic nebude.

Michael
Host
Michael

Mlhovky by to chtělo

petr
Host
petr

Moc nechápu ten komentář k bezpečnosti sražených chodců. Ta pravidla musí být přece jiná než pro osobák. Stačí se podívat na spoustu těch obrovských aut, která podobná pravidla také nemůžou splnit. Zajímavé spíš bude jak projde nárazovým testem.

Lukáš
Host
Lukáš

Asi tak. Navíc si asi všichni myslí, že v Tesle jsou asi naprostý blbci a nikoho nenapadlo, že auto bude jezdit ve skutečném provozu, kde jsou i chodci. A asi, že Tesla včera v garáži namalovala první auto a vůbec nemá reálné zkušenosti díky milionu vyrobených vozů. Připomíná mi to ten vtip o Starship, jak SpaceX určitě zapomněla na stínění proti kosmické radiaci. 😃
Navíc nemluvil Elon kdysi o nafukovacím airbagu pro chodce, nebo tak něco? Nebo to byl úplně někdo jiný?comment image

Jozef
Host
Jozef

Pan Lukas, skusil by som s vami polemizovat ohladne “Takže pokud nechceme být manipulování novináři, nebo paradoxně sami sebou, tak nám nezbývá, než spoléhat na výzkumy velkých firem a ústavů, které si můžou dovolit velké investice na výzkum. ”
Toto je dost odvazne tvrdenie. Na prvy pohlad to je vsetko velmi pekne, velke renomovane firmy, skuseni pracovnici,vedci, oni urcite prezentuju PRAVDIVE udaje vsak. Tak ja vam len pripomeniem aferu Volkswagenu s emisiami (a kolko je takych,co sa nedostali na svetlo sveta). Cely svet veril,ze udaje co prezentuje VW su pravdive, a hele, oni neboli. A moj nazor je ,ze v mensej alebo vacsej miere to robi kazdy, a nielen v automobilkach (politika je sama o sebe jedno velke klamstvo), takze klamu Nemci, Rusi, aj USA atd.. Mam to aj z vlastnych skusenosti, nie sice z automobilovej oblasti,ale ak budete citat clanky o tom,ako velke energeticke, chemicke, podniky dodrzuju emisne limity, tak to prosim berte s rezervou, a nie ako FAKT. Nie je vobec tazke si testovaciu metodu upravit tak,, aby mi vysli tie PRAVDIVE udaje. Alebo mi chcete tvrdit, ze vsetky auta , ktore v CR alebo SR jazdia naozaj splnaju emisne limity a STK , len preto,ze maju nalepky a razitka?? Ja viem, je ovela lahsie uverit peknym reciam,ako mysliet kriticky. O tom uz hovoril A.Einstein ,”Ludska hlupost je nekonecna.” ,Nejde ani o to,ze niekto nevie vypocitat 2+2,ale ze sa necha klamat, a verit vsetkemu. Najlepsie je to vidiet v politike,ale tomu sa nechcem venovat. Nechcem zovseobecnovat,ale v USA sa marketingu dari najlepsie a najlahsie. Tu je moja skusenost preco, v 2002 som bol v USA, pocas rozhovoru s beznou americankou, ,cca 55 r , sa ma opytala, ci je u nas stale vojna.

“A tohle neplatí jen o autech, ale prakticky o všech věcech na světě. Stejnou chybu v úsudku samozřejmě dělá každý druhý novinář. Půjčí si jedno jediné auto a to ještě jen na pár dnů a když se s ním něco stane, tak z toho dělá závěr nejlépe na celou automobilku. A čtenáři toto nerozporují a berou to jako fakt. Automobilka je špatná a basta. Psali to v novinách.”
Tak teraz sa skuste pozriet na to z druhej strany, ako mozete tvrdit ,ze je nejaky vyrobok , napr. auto take uzasne, bezchybne, ak to skusate na 1 kuse??? Co myslite, kolko tych CT kusov mali vyrobenych ,ze tie udaje beriete ako PRAVDIVE a REALNE? Z principu veci, je vsetko relativne, takze tvrdenie ,ze ma CT nerozbitne skla, je tak isto pravidve ako ked ja budem tvrdit,ze aj moj Peugeot 307 ma nerozbitne skla,.vsak, staci,ze budem do skla hadzat umele hracky, nejake ovocie, a hele, sklo sa nerozbilo,takze je nerozbitne vsak. :). Takze cely ten cirkus okolo skiel, a plechov je len marketing pre jednoduchych ludi a fanatikov. Ale ukazte mi sklo na aute, do ktoreho bude 100 kilovy chlap buchat celou silou ocelovou palkou (nie ako ten pan riaditel/manager pri prezentacii) aby sa nerozbilo. Veru by som nedal ruku do ohna,ze by sa nerozbilo na aute D.Trumpa. nehovoriac o tom, ukazte mi kolko ludi potrebuje nepriestelne auto? naco je to dobre? Bude sa nam lepsie zit,ak tu budeme mat nerezove auta s “nerozbitnymi” sklami? Uz len chyba, aby prisiel s vynalezom bezdefektnym pneumatik, asi najlepsie plnych,ako niekedy boli na trojkolkach, starsi si urcite pamataju.
Nechcem nikoho urazit,ale objednavat si auto,v ktorom som nesedel, ktoreho tech., bezpecnostne parametre neviem, je presne ta hlupost o ktorej uz hovoril A.Einstein. Ja som si isty, ze ak by na tej prezentacii Musk povedal, ze cena v 2022 bude , 50 000$ ,ale ak si ho zavazne objednate do konca roka 2019 tak bude cena 40 000$ , tak sa najdu ludia, fanatici co by to uz na druhy den zaplatili. To je hlupost vacsia ako kupovat macku vo vreci. Normalny racionalny clovek by take nieco nikdy nespravil. samozrejme ak ma nietko penazi, ze nevie co s nimi, tak takemu je to jedno, ale to nic nehovori o tom,ze informacie ,ktore dava v tomto pripade Tesla su pravdive.

karol
Host
karol

tesly si vo vseobecnosti nekupuju zakaznici, ale fanusikovia a fanusikovia sa uz z principu neriadia racionalnymi argumentami, ale skor emociami, preto sa oznacuju za fanusikov

Lukáš
Host
Lukáš

Jj, tím to bude. Proto je Tesla Model 3 nejprodávanější auto ve Švýcarsku, Norsku a Holandsku za celý rok. A třetí v Kalifornii. Ale ne mezi elektro auty, mezi všemi auty celkově! Takže zjevně Tesla má hodně fanoušků. Hlavně těch, co nemyslí racionálně. Za chvíli bude Tesla fanoušek asi úplně každý. Protože navíc je to ještě drtivě nejprodávanější elektro auto na světě. Tak si dávejte pozor, abyste taky nebyl brzo za blbce. Nebo naopak zůstanete jediný blbec, co ji ještě nemá? 😀
http://ev-sales.blogspot.com/2019/11/global-top-20-october-2019.html

Petr Melechin
Admin

Odpusťte si prosím ty urážky.

Lukáš
Host
Lukáš

1. Nemluvil jsem ani tak o výrobcích, jako o nezávislých organizacích.
2. Zase děláte stejnou chybu, jako kolega Kratochvíl. Říkáte, že např STK není věrohodné a určitě taky podvádí. Což je možné. Ale jaké máte lepší důkazy, než vlastní vnitřní pocit, že jsou všichni zkorumpovaní?To samé platí o neprůstřelnosti Cybertrucku. Ano může to být marketing. Ale váš “důkaz” je zase jen nějaký vnitřní pocit, protože VW taky lhal, tak Tesla musí taky. Ale to bych mohl taky stejným způsobem “dokázat” že jste naprostý lhář vy. Protože z vlastní zkušenosti mám ověřené, že spousta lidí lže a podvádí. A vy jste taky člověk, nebo ne? 😉

Ani žádný výzkum a měření samozřejmě není dokonalé. Ale tvrdit, že vyšší dokonalosti a pravdy dosáhneme tím, že si ji vycucáme z prstu, nebo dáme na svůj vnitřní pocit a na “jedna paní povídala”, je prostě směšné

J R
Host
J R

Tak Ivo, trvalo to jen dva týdny a 360 je na dohled. Budeš prodávat?

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Ha, díky za upozornění, kterého jsem si všiml jen náhodou. Svrbí mě prst… 🙂

J R
Host
J R

379 Doufám, že stále svrbí, 420 se blíží! 😉