Tesla Cybertruck: Aerodynamika, nestandardní barvy, způsob výroby, nerozbitná okna a další poznatky

Uběhly více než dva týdny od představení futuristického Cybertrucku, který se díky svému neobvyklému designu a také nepovedenému testu nerozbitnosti oken dostal do podvědomí i těm, kteří se o novinky z automobilového průmyslu obvykle nezajímají. A Tesla s ním slaví velký úspěch, neboť už minulou středu byla překročena hranici 250 tisíc obdržených rezervací. Dle Muska jich o čtyři dny dříve bylo téměř 150 tisíc, přičemž 42 % zájemců volilo verzi se dvěma motory, 41 % nejdražší variantu Tri Motor AWD a 17 % nejlevnější Single Motor RWD. Rezervace vyjde na 100 dolarů a je plně vratná. Pojďme se teď podívat na nějaké detaily ohledně Cybertrucku, které se po jeho odhalení dostaly na veřejnost.

Tesla Cybertruck (Zdroj: Tesla)

Interiér a úložný prostor

Hodně informací o interiéru vozu prozradily předváděcí jízdy, které probíhaly po ukončení Muskovy přednášky. Například tak víme, že Cybertruck nebude mít klasické zpětné zrcátko, na němž by v případě umístění krytu nákladového prostoru nebylo nic vidět, nýbrž bude využívat kameru jako například nový Range Rover Evoque. Představená verze neměla ani boční zrcátka, na druhou stranu ale neměla ani kamery, které by je nahrazovaly – jde tedy o věc, ve které Tesla ještě musí učinit rozhodnutí. Teoreticky by případný obraz šel promítat na poměrně široký A-sloupek, řidič by si tak nemusel zvykat dívat se pod úroveň zrcátek, jako je tomu například u Audi e-tron.

U prototypu to též vypadalo, jako kdyby chyběly přední a zadní blinkry, světla tak nejspíš ještě projdou drobnými úpravami. Kromě předních a zadních světel má Cybertruck také další světla na střeše, konkrétně v nejvyšším bodě karoserie. Zajímavě je též řešeno osvětlení interiéru, kde Tesla použila pruh diod umístěný nad zadními dveřmi vozu. Osvětlena bude samozřejmě též korba, kde automobilka využila další pruh diod.

Prototyp Tesla představila se závodně vyhlížejícím volantem podobným tomu v novém Roadsteru, produkční verze ale pravděpodobně bude mít mnohem praktičtější klasický volant. Mimochodem, již dříve jsme zmiňovali, že Cybertruck bude mít 6 míst k sezení. Tesla toho dosáhla zajímavým rozložením sedaček, kdy tři jsou vepředu a další tři vzadu. Prostřední přední sedačka je pak sklopitelná a může fungovat též jako loketní opěrka s držáky na pití a úložným prostorem. Palubní deska vzhledově připomíná mramor, ale podle webu Teslarati jde o papírový kompozit, který je voděodolný, levný a ekologicky šetrný.

Nový pick-up bude mít již tradičně frunk, tedy menší přední kufr, podle fotek také bude nějaký menší úložný prostor pod korbou a do budoucna se počítá s úložnými prostory na bocích krytu korby.

Baterie a pohonná jednotka

Velkou neznámou u Cybertrucku jsou jeho baterie, o nichž nebylo na prezentaci řečeno vůbec nic kromě dojezdu a ceny. Jenom tyto dva parametry ale stačily k velkému překvapení, protože indikují, že Tesla očekává velké snížení ceny baterií. Dle informací z minulého roku se Tesle a Panasonicu podařilo snížit cenu na 114 dolarů za kWh, pro Cybertruck ale bude potřeba ještě nižší cena. Baterie s kapacitou 50 kWh u Modelu 3 totiž Teslu stojí přibližně 5700 dolarů (ve skutečnosti bude číslo ještě vyšší, jelikož 114 dolarů je cena za samotné baterie, nikoliv za celý battery pack). Nejlevnější varianta Cybertrucku má začínat na stejné ceně, jako základní Model 3, a má mít i stejný dojezd, je ale nutné počítat s tím, že Cybertruck bude těžší než tento sedan; pravděpodobně půjde o nejtěžší elektromobil ve vozovém parku Tesly. Magazín Motor1.com očekává, že pohotovostní hmotnost se bude pohybovat kolem 2 800 kg, což je téměř 60% nárůst oproti pohotovostní hmotnosti základního Modelu 3. Pro Cybertruck by tak Tesla musela použít baterii o kapacitě někde kolem 80 kWh, aniž by došlo k rapidnímu navýšení ceny. Cena by hrubým výpočtem musela klesnout přibližně na 71 dolarů za kWh.

Tesla plánuje nabízet solární panely za příplatek, které mírně zvýší dojezd Cybertrucku (Zdroj: Tesla)

Zatím není jasné, jaký typ baterií Tesla pro Cybertruck použije. Může jít jednak o typ 2170 od Panasonicu známý z Modelu 3 či z úložišť energie Powerwall, je ale možnost, že pro svůj nový pick-up Tesla zvolí své vlastní baterie. O těch toho zatím není moc známo, víc bychom se měli dozvědět v únoru či březnu příštího roku v rámci Battery and Powertrain Investor Day. Spekuluje se též o tom, že Tesla během listopadu dosáhla se společností Contemporary Amperex Technology (CATL) předběžné dohody o globálním dodávání baterií, teoreticky by tak mohlo jít i o baterie od CATL.

Výslednou cenu samozřejmě v praxi ovlivní spousta dalších prvků, například výrobní náklady ostatních částí vozu či třeba aerodynamika. S hodně dobrými aerodynamickými vlastnostmi by totiž Cybertruck mohl mít o něco málo menší baterii, což by samozřejmě snížilo cenu. Simulace leteckého inženýra Justina Martina publikované serverem Electrek ukazují, že na tom Cybertruck z hlediska aerodynamiky opravdu není vůbec špatně. Aerodynamickým vlastnostnem také hodně napomáhá zcela rovný podvozek. Je ale otázka, jak si povede v porovnání s Modelem 3, od něhož jsme velikost baterie počítali. Tento sedan se totiž může pyšnit velmi dobrým koeficientem odporu vzduchu, s hodnotou 0,23 patří mezi špičku v kategorii osobních vozů. Vypadá to ale, že na tom Cybetruck bude mnohem lépe než konkurence v podobě Rivian R1T či chystaného elektrického pick-upu od Fordu. Musk se na Twitteru nechal slyšel, že by Tesla při hodně velké snaze mohla u Cybertrucku dosáhnout koeficientu až 0,3, bude ale prý potřeba hodně detailů.

Co se týče pohonné jednotky, Elon Musk časopisu Motor Trend potvrdil, že Tesla při vývoji Cybertrucku myslela i na novou pohonnou jednotku Plaid, kterou letos testovala v Modelu S na okruhu Nürburgring. Není ale jasné, zda tato pohonná jednotka bude za příplatek (u Modelu S by měla být), nebo zda bude součástí základní výbavy. Pokud by byla za příplatek, tak lze očekávat, že Tesla v základním Cybertrucku použije pohonnou jednotku Raven, kterou používá například současná verze Modelu S.

Bezpečnost a (ne)rozbitná skla

Ohledně konstrukce ale Tesla bude možná muset ještě řešit nějaké problémy. Ke tvaru vozu se totiž nedávno vyjádřil James Goodwin, výkonný ředitel organizace ANCAP, což je australská podoba evropské organizace Euro NCAP hodnotící bezpečnost vozů. Dle Goodwina nejspíš není ostrá přední část Cybertrucku příliš ohleduplná k chodcům a mohla by mít pro ně při srážce vážné následky. Goodwin také uvedl, že v současném stavu by Cybertruck nejspíš nedostal potřebnou homologaci. Mimo jiné kvůli problémům s chodci, ale výkonný ředitel ANCAPu také zpochybnil bezpečnost pro cestující uvnitř vozu – ocelový exoskelet odolný proti promáčknutí totiž může znamenat také to, že vůz nebude mít dostatečné deformační zóny. Tím pádem by Cybertruck při srážce nemusel pohltit dostatečné množství energie a ta by se tak formou přetížení přenesla na cestující. Tesla každopádně v testech bezpečnosti pravidelně exceluje a její vozy bývají hodnoceny jako jedny z nejbezpečnějších na silnici, pravděpodobně tak automobilka dané problémy vyřeší, pokud tak již neudělala. Z důvodů udělení homologace totiž Tesla určitě bude nějaké změny provádět, 35palcová kola představená na prototypu totiž vyčuhují ven z karoserie.

Vraťme se na chvíli zpět k představení pick-upu, a to konkrétně k části, kde se testovala nerozbitnost oken. Jak všichni víme, test nedopadl vůbec dobře a Tesle se tak dostalo negativní pozornosti napříč všemi světovými médii. Krátce po této chybě se objevily spekulace, že zničení skel byl úmysl s cílem přilákat k produktu pozornost médií. To se mi ale nezdá tak pravděpodobné, jelikož tvrzení „špatná reklama, taky reklama“ je hodně diskutabilní a navíc se Musk zdál po zničení skel dost zaskočený. Sám CEO Tesly pak na Twitteru uvedl, že problémem byla souslednost událostí. Šéfdesignér Tesly Franz von Holzhausen totiž do dveří nejprve udeřil kladivem, čímž narušil strukturu skla, které pak při hodu ocelové koule nevydrželo. To sice zdůvodňuje prasknutí předního skla, není ale jasné, proč nevydrželo ani to zadní, do něhož kladivem mláceno nebylo. Spekuluje se o tom, že zadní sklo tvrzené nebylo a Musk s von Holzhausenem si to neuvědomili. Druhou možností je pak skutečnost, že sklo prostě navzdory očekávání zátěž nakonec nevydrželo. Mimochodem, při testech před prezentací přední sklo svojí úlohu splnilo na výbornou.

Výroba

Elon Musk se po představení Cybertrucku na Twitteru podělil o spoustu zajímavostí ohledně jeho výroby. Víme tak například, že Tesla bude muset přijít s novými výrobními metodami. Využitou tvrdou ocel typu 30X totiž není možné tvarovat na běžném lisu, jelikož by ho to zničilo. I samotné ohýbání pak při výrobě prototypu vyžadovalo vytvoření hlubokých rýh, které umožnily ohyb tohoto pevného materiálu. S ocelí 30X má mimochodem Musk již nějaké zkušenosti, jde totiž o stejnou slitinu, kterou používá SpaceX pro raketu Super Heavy Starship. Tesla prý původně zvažovala využít titan, ale ocel 30X je prý mnohem tvrdší. Krom toho také pláty o tloušťce 3 mm dle Muska vyjdou mnohem levněji než ty titanové. Kromě základní „bezbarvé“ slitiny by Tesla měla nabízet také různé jiné barvy včetně matné černé. Nestandardní barvy však podle časopisu Motor Trend budou řešeny vinylovým polepem.

I přes nové výrobní metody, mezi kterými bude například řezání laserem, ale Musk nepočítá s tím, že by měla být zvýšena cena výroby. Právě naopak, výroba by měla být levnější díky jednoduchosti a nižšímu počtu kusů karoserie. Hodně peněz také ušetří skutečnost, že není potřeba klasická lakovna.

Mimochodem, Cybertruck bude dle Muska na nějakou chvíli poslední představený produkt od Tesly, na příští rok automobilka plánuje pouze nějaká oznámení ohledně technologií (mezi něž bude patřit právě zmiňovaný Battery and Powertrain Investor Day).

Musk také dříve uvedl, že pokud se Cybertruck nesetká s dobrým přijetím od lidí (což vzhledem k rezervacím nejspíš nehrozí), tak by Tesla mohla přijít s pick-upem s tradičním designem. Také uvedl, že z dlouhodobého hlediska by dávalo smysl vyvinout též menší Cybertruck.

Zdroje: Motor Trend, Teslarati




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře