Tesla má za sebou úspěšný rok 2022, má to však jedno velké ale

Rok 2022 byl pro automobilku Tesla fenomenální (až na jedno velké ale). A jelikož se nyní chýlí ke konci, bylo by skvělé udělat pár kroků zpět a poohlédnout se na celý rok 2022 a úspěchy, které jím Teslu provázely. Nedávno Tesla na Twitteru sdílela několik příspěvků, ve kterých děkuje majitelům, příznivcům a zaměstnancům Tesly za to, že pomohli urychlit světový přechod k udržitelné energii. V příspěvcích také zmiňuje dlouhý seznam úspěchů, kterých automobilka v letošním roce dosáhla.

Tesla má za sebou rok úspěchů. (Zdroj: Tesla)

Tesla má za sebou rok úspěchů. (Zdroj: Tesla)

V Twitterových příspěvcích má Tesla vypsanou celou řadu úspěchů a jelikož je toho opravdu hodně, tak na ty nejpodstatnější se zaměříme důkladněji. Začneme sítí dobíjecích stanic Supercharger. Tesle se letos podařilo rozšířit síť Superchargerů do všech 50 států Spojených států, což je pro nás Evropany naprosto nepodstatná informace, ale zajímavější je, že počet vybudovaných Superchargerů po celém světě již překonal 40 000. Pro představu rychlosti budování sítě, na konci roku 2019 bylo na světě nainstalováno 16 104 nabíjecích konektorů Tesly. V České republice je aktuálně vybudovaných 52 nabíjecích stojanů v celkem sedmi lokalitách. V ČR převažují Superchargery, které jsou schopné nabíjet výkonem 150 kW, ale na pár místech najdeme i 250kW nabíjíčky. Ještě jedna podstatná informace týkající se dobíjecí sítě Superchargerů. Tesla letos umožnila dobíjení na Superchargerech i elektromobilům jiných automobilek v 15 evropských zemích, což dříve nebylo možné. Tento program je v plánu dále rozšiřovat.

Největší americký Tesla Supercharger stojí v Kalifornii a má 56 stanic (Foto: Tesla Oracle)

Dalším úspěchem pro Teslu v tomto roce bylo to, že Model Y a Model S získaly pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti v testu Euro NCAP a podle aktuálního žebříčku jde vůbec o ty nejbezpečnější automobily na trhu. Při testech Euro NCAP se testují především čtyři kategorie. Ochrana dospělých cestujících, ochrana dětí, ostatních účastníků silničního provozu a v neposlední řadě bezpečnostní asistenty. Na prvním místě tabulky se umístil Model Y, který dostal v kategorii ochrany dospělých hodnocení 97 %, v kategorii ochrany dětí 87 %, za ochranu ostatních účastníků silničního provozu 82 % a za bezpečnostní asistenty dostala Tesla hodnocení 98 %. Hned na druhém místě skončil Model S, který má v kategorii ochrany dospělých hodnocení 94 %, v kategorii ochrany dětí 91 %, v ochraně ostatních účastníků silničního provozu 85 % a stejně jako Model Y získal i Model S za bezpečnostní asistenty hodnocení 98 %.

Tabulka nejbezpečnějších vozů podle Euro NCAP. (Zdroj: Euro NCAP)

Nyní se pomalu přesuneme k softwaru. Ne nadarmo se Tesle občas říká počítač na kolech. V roce 2022 totiž Tesla dodala do svých aut celkem 87 nových zásadních funkcí v rámci 11 aktualizací softwaru, které u Tesly probíhají bezdrátově, bez nutnosti návštěvy servisu. Aktualizace Tesly tak v podstatě vypadá stejně jako aktualizace vašeho telefonu. Když jsme u počítačů, nemůžeme vynechat ani Tesla Bota. Jde o humanoidního robota, kterého Tesla představila v rámci AI Day a ukazuje na něm pokroky v oblasti umělé inteligence a autonomního řízení. Tesla ho plánuje využívat ve svých továrnách a později i prodávat komerčně. Dále také Tesla umožnila komukoliv, kdo žije v Severní Americe a zakoupil si Full Self Driving (FSD), neboli plně autonomní řízení, požádat o software FSD Beta. Tuto aktualizaci má k dispozici celkem 285 tisíc vozů.

Humanoidní Tesla Bot neboli Optimus (Zdroj: Tesla)

V roce 2022 nemůžeme vynechat ani dodání dlouho očekávaného tahače Tesla Semi prvním zákazníkům. Vůbec prvním zákazníkem, kterému byl tahač předán, byla společnost Pepsi. Tesla Semi má i s plně naloženým přívěsem dojezd přes 800 kilometrů a dobíjení by mělo probíhat přes síť tzv. Megachargerů. „Mega” v názvu nám pak říká, že dobíjení na těchto nabíječkách bude probíhat výkonem přesahujícím 1 megawatt.

Tesla Semi u nabíjecí stanice. (Zdroj: Tesla)

Tesla také letos otevřela novou Gigafactory v Berlíně, kde se vyrábí Model Y pro evropský trh. Po zahájení výroby v Berlíně byly do výroby zařazeny dvě nové barvy laku Quicksilver a Midnight Cherry Red. Dále také pokračuje navyšování výroby v továrnách v Berlíně a Texasu. Každá z nich aktuálně dokáže vyrábět 3 tisíce aut za týden. Byl také dosažen rekord v rychlosti výroby článků 4680. Celkový počet článků, které Tesla vyrábí svépomocí, stačí na výrobu tisíce aut týdně.

Model Y v nových barvách Midnight Cherry Red a Quicksilver, které jsou k dispozici exkluzivně v berlínské továrně. (Zdroj: Tesla)

Firma má za sebou produktivní rok a toto byl výčet jen těch nejpodstatnějších událostí, avšak neobešlo se to bez komplikací. Největší vadou na kráse je skutečnost, že během letošního roku klesla cena akcií Tesly o téměř 70 %. Nadále jde o nejhodnotnější automobilku světa s dvojnásobnou tržní hodnotou oproti druhé Toyotě, ale rozhodně to je něco, co je potřeba při shrnutí letošního roku zmínit, ať už je primárním důvodem poklesu hodnoty cokoli. Uvidíme, co pro Teslu přinese rok 2023.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře