Tesla má za sebou úspěšný rok 2022, má to však jedno velké ale

Rok 2022 byl pro automobilku Tesla fenomenální (až na jedno velké ale). A jelikož se nyní chýlí ke konci, bylo by skvělé udělat pár kroků zpět a poohlédnout se na celý rok 2022 a úspěchy, které jím Teslu provázely. Nedávno Tesla na Twitteru sdílela několik příspěvků, ve kterých děkuje majitelům, příznivcům a zaměstnancům Tesly za to, že pomohli urychlit světový přechod k udržitelné energii. V příspěvcích také zmiňuje dlouhý seznam úspěchů, kterých automobilka v letošním roce dosáhla.

Tesla má za sebou rok úspěchů. (Zdroj: Tesla)

Tesla má za sebou rok úspěchů. (Zdroj: Tesla)

V Twitterových příspěvcích má Tesla vypsanou celou řadu úspěchů a jelikož je toho opravdu hodně, tak na ty nejpodstatnější se zaměříme důkladněji. Začneme sítí dobíjecích stanic Supercharger. Tesle se letos podařilo rozšířit síť Superchargerů do všech 50 států Spojených států, což je pro nás Evropany naprosto nepodstatná informace, ale zajímavější je, že počet vybudovaných Superchargerů po celém světě již překonal 40 000. Pro představu rychlosti budování sítě, na konci roku 2019 bylo na světě nainstalováno 16 104 nabíjecích konektorů Tesly. V České republice je aktuálně vybudovaných 52 nabíjecích stojanů v celkem sedmi lokalitách. V ČR převažují Superchargery, které jsou schopné nabíjet výkonem 150 kW, ale na pár místech najdeme i 250kW nabíjíčky. Ještě jedna podstatná informace týkající se dobíjecí sítě Superchargerů. Tesla letos umožnila dobíjení na Superchargerech i elektromobilům jiných automobilek v 15 evropských zemích, což dříve nebylo možné. Tento program je v plánu dále rozšiřovat.

Největší americký Tesla Supercharger stojí v Kalifornii a má 56 stanic (Foto: Tesla Oracle)

Dalším úspěchem pro Teslu v tomto roce bylo to, že Model Y a Model S získaly pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti v testu Euro NCAP a podle aktuálního žebříčku jde vůbec o ty nejbezpečnější automobily na trhu. Při testech Euro NCAP se testují především čtyři kategorie. Ochrana dospělých cestujících, ochrana dětí, ostatních účastníků silničního provozu a v neposlední řadě bezpečnostní asistenty. Na prvním místě tabulky se umístil Model Y, který dostal v kategorii ochrany dospělých hodnocení 97 %, v kategorii ochrany dětí 87 %, za ochranu ostatních účastníků silničního provozu 82 % a za bezpečnostní asistenty dostala Tesla hodnocení 98 %. Hned na druhém místě skončil Model S, který má v kategorii ochrany dospělých hodnocení 94 %, v kategorii ochrany dětí 91 %, v ochraně ostatních účastníků silničního provozu 85 % a stejně jako Model Y získal i Model S za bezpečnostní asistenty hodnocení 98 %.

Tabulka nejbezpečnějších vozů podle Euro NCAP. (Zdroj: Euro NCAP)

Nyní se pomalu přesuneme k softwaru. Ne nadarmo se Tesle občas říká počítač na kolech. V roce 2022 totiž Tesla dodala do svých aut celkem 87 nových zásadních funkcí v rámci 11 aktualizací softwaru, které u Tesly probíhají bezdrátově, bez nutnosti návštěvy servisu. Aktualizace Tesly tak v podstatě vypadá stejně jako aktualizace vašeho telefonu. Když jsme u počítačů, nemůžeme vynechat ani Tesla Bota. Jde o humanoidního robota, kterého Tesla představila v rámci AI Day a ukazuje na něm pokroky v oblasti umělé inteligence a autonomního řízení. Tesla ho plánuje využívat ve svých továrnách a později i prodávat komerčně. Dále také Tesla umožnila komukoliv, kdo žije v Severní Americe a zakoupil si Full Self Driving (FSD), neboli plně autonomní řízení, požádat o software FSD Beta. Tuto aktualizaci má k dispozici celkem 285 tisíc vozů.

Humanoidní Tesla Bot neboli Optimus (Zdroj: Tesla)

V roce 2022 nemůžeme vynechat ani dodání dlouho očekávaného tahače Tesla Semi prvním zákazníkům. Vůbec prvním zákazníkem, kterému byl tahač předán, byla společnost Pepsi. Tesla Semi má i s plně naloženým přívěsem dojezd přes 800 kilometrů a dobíjení by mělo probíhat přes síť tzv. Megachargerů. „Mega” v názvu nám pak říká, že dobíjení na těchto nabíječkách bude probíhat výkonem přesahujícím 1 megawatt.

Tesla Semi u nabíjecí stanice. (Zdroj: Tesla)

Tesla také letos otevřela novou Gigafactory v Berlíně, kde se vyrábí Model Y pro evropský trh. Po zahájení výroby v Berlíně byly do výroby zařazeny dvě nové barvy laku Quicksilver a Midnight Cherry Red. Dále také pokračuje navyšování výroby v továrnách v Berlíně a Texasu. Každá z nich aktuálně dokáže vyrábět 3 tisíce aut za týden. Byl také dosažen rekord v rychlosti výroby článků 4680. Celkový počet článků, které Tesla vyrábí svépomocí, stačí na výrobu tisíce aut týdně.

Model Y v nových barvách Midnight Cherry Red a Quicksilver, které jsou k dispozici exkluzivně v berlínské továrně. (Zdroj: Tesla)

Firma má za sebou produktivní rok a toto byl výčet jen těch nejpodstatnějších událostí, avšak neobešlo se to bez komplikací. Největší vadou na kráse je skutečnost, že během letošního roku klesla cena akcií Tesly o téměř 70 %. Nadále jde o nejhodnotnější automobilku světa s dvojnásobnou tržní hodnotou oproti druhé Toyotě, ale rozhodně to je něco, co je potřeba při shrnutí letošního roku zmínit, ať už je primárním důvodem poklesu hodnoty cokoli. Uvidíme, co pro Teslu přinese rok 2023.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

Tesla plánuje další Giga, nejspíš v Indii. Evropa je jen 5,5% obyvatel Země. Apendix Asie…
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-may-announce-a-new-factory-by-the-end-of-the-year
Giga Shanghai plánují samozřejmě 2x větší. A rozšiřují.
Auta a baterie z Číny putují všemi směry.

Katarzia
Jiří

Pomalu co odstavec to chybná informace. Pán je sice profesor, ale neuvědomuje si, jak se zrychluje vývoj (což chápu v jeho 77 letech). Celý článek je ale jen o tom, jak všechno nejde, protože to nešlo před 40 lety.
Největší nesmysly:

“Ropy máme na stovky let. Těžíme jí víc než kdykoliv v historii, ale pořád objevujeme nová ložiska. Taková Guayana může být za 20 let druhou Saúdskou Arábií”

Zapomněl k tomu však dodat, že už velmi dlouho (tuším snad už 25 let) nebyl rok, kdyby nově objevená ložiska těžitelné ropy byla větší než spotřeba, tedy už čtvrtstoletí ropa dochází a žádný zázrak na obzoru není. Ropný zlom konvenční ropy už nastal někdy před 10 lety, nyní spoléháme na exponenciální nárůst těžby nekonvenční ropy, která překoná konvenční tímto tempem už cca za 20 let.
Ano, v Guayaně bylo objeveno obří ložisko, ale 1 mld. barelů, což je něco přes 3 měsíce světové spotřeby.

USA jsou dnes jejím největším producentem na světě

Ano, na jak dlouho, opravdu si vytáhnou z kloubouku desetinásobek současných zásob už za pár let?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_proven_oil_reserves

Faktem je letecká doprava je aktivita nejvíc náročná na spotřebu uhlíku

Faktem je, že letecká doprava tvoří zanedbatelný podíl na emisích (jednotky procent)

Jenomže normální auto má v sobě asi 15 až 20 kilogramů mědi. Elektrické auto 85 až 100 kg. To je cena zelenosti, k níž směřujeme. Nedává to smysl.

Jenomže normální auto spotřebuje 20 tun (nerecyklovatelného) paliva + desítky kg oleje, takže to dává smysl.

Jeho řešení?

Že nikdy nevíte, co vás potká

Tak to moc děkujeme za podnětný názor.

PetrV

Zásoby ropy jsou obrovské a stále přibývají. Dtto zemní plyn.
Kanada, venezuela a další.
Zaspal jste dobu.
A opominul hlavní sdělení článku.
Bez uhlovodíků si evropa s usa ani neuprdnou. S greendealem prožíráme budoucnost našich dětí.
Pan profesor Smil to popsal správně.

Jiří

Přibývají mnohem menším tempem než se těží, tedy ropa soustavně dochází. Viz např.:
https://www.researchgate.net/figure/The-net-difference-between-annual-world-oil-reserves-additions-and-annual-oil-consumption_fig1_242677104
Greendeal je dost přestřelený, s tím souhlasím, ale něco dělat musíme, děti tu budou žít i za 50 let a je naprosto vyloučné, že třeba USA udrží produkci ropy 12 mil. barelů denně po takovou dobu. Opravdu chceme budoucnost dětí postavit na risku, že v USA bude objeveno během následujících 50 let 200 mld. barelů těžitelné ropy? Nebo který stát dokáže takovou produkci nahradit a je u něho vysoká pravděpodobnost politické stability půl století?

PetrV

Cena Lithia jde dolů, Tesla je brutálně zisková.
https://www.teslarati.com/tesla-price-cut-lithium-prices-china/

stehno

Hned z prvních komentářů pod článkem:

“Tesla doesn’t just go to LithoMart to buy lithium. They have contracts. They don’t pay spot prices”

“Like most Teslarati articles of late, this story is straight up rehashed trash from other “news sources” like the NYT, which couldn’t find a fact if it punched them in the nuts.
First of all, there is a grand total of about 8 kg of lithium in the average Tesla battery. At $45/kg, that’s a very underwhelming $360 TOTAL today. Ohh yeah, prices are going to drop like crazy, let me tell you!
Do some research for crying out loud.”

havran

Kalifornia zakazala (nielen Tesle), oznacovat ich auta ako FSD (https://www.sfchronicle.com/tech/article/New-California-law-effectively-bans-Tesla-from-17672908.php)

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem havran
daevid

Premenovať v Kalifornii na “Not a Full Self Driving”. Problem vyriešený.

daevid

A ešte by som dodal, že z určitého pohľadu majú síce pravdu, každopádne takýmto zákonom sa obhajuje stupidita určitého spektra spotrebiteľov. Pokiaľ by funkciu pomenovali “sleduj a šoféruj”, stejne sa nájdu stejní jedinci ktorí si dovolia spať za volantom a nedávať pozor.

ventyl

Problem je tak trocha inde. FSD, teda Autonomous Driving Level 3 a vyssie, resp. jeho testovanie, maju nejake pravidla. Napriklad, ze pri testovani musi byt za volantom profesionalny testovaci vodic. Aj v jeho pritomnosti dopada destovanie L3 a L4 autonomie nevalne a maju s nim problem vsetci hraci. Zaroven v momente, ked dojde k dopravnej nehode v ktorej je autonomne soferovanie aktivne, musi sa to nahlasit uradom ako incident pri testovani. Tesla toto obchadza tym, ze formalne L2 autonomiu ludom predava ako “FSD beta”. A robi tym z beznych ludi testovacich vodicov.

Richmond

FSD znamená Full Self Driving a je to len obchodný názov fíčurky, nemá žiadny level. Aj pri nákupe automobilu je jasne napísané že sa nejedná o autonomitu a to hneď v prvej vete kde sa pridáva FSD do konfigurácií.
The currently enabled features require active driver supervision and do not make the vehicle autonomous. 

Ivo Janáček

Ano, přesně tomu se říká klamání zákazníka byť pak malým písmem uvedou, že to co píšou vlastně není pravda.

PetrK

Zrovna v tomhle případě si myslím, že to není úplně správné. Autopilot bych ještě bral, ale Plně Samostatné Řízení s poznámkou, že není Plně, ale jen trochu …
To je jako, když si koupíte automatickou pračku, ale musíte u ní stát, protože (by design) se občas stane, že program “nepřecvakne” z jedné fáze do druhé a musíte to udělat ručně …

PetrK

No koukám, že jen blbec nemění názor 🙂 Já ho změnil za dva a půl měsíce. Budu muset zapřemýšlet, co se událo … 😉

Richmond

Nechápem prečo, je to len obchodný názov funkcie a pri zapnutí je jasné upozornenie že to nieje ešte full self driving. To keď sa nad tým zamyslím, potom vo svojej podstate aj Coca Colu musia prestať označovať Coca Colu, pretože neobsahuje cocu.

havran

Nielen na SK mas v zakone napisane, ze predavajuci nesmie zakaznika klamat ani ho uvadzat do omylu.
Tvoje riesenie je ako bombasticka reklama s drobnymi pismenkami, ktore uplne menia vyznam tovaru/sluzby.

PetrK

No každopádně zákonodárce určitě nepředpokládá, že zákazník je úplný debil, zvlášť když má řidičák ….

Richmond

Tie “drobné” písmenká odklikávaš dosť často v aute ale. Dokonca pri samotnom nákupe FSD to máš napísané hneď v prvej vete a nie malým písmom ale fontom tak o veľkosti 12. Takže aké klamanie a uvádzanie do omylu ak je o tom zákazník poučený ešte pred tým než auto kúpy ? Ak to fakt potrebujú riešiť v CA tak je odpoveď asi podobná akú napísal PetrK.

The currently enabled features require active driver supervision and do not make the vehicle autonomous. The activation and use of these features are dependent on achieving reliability far in excess of human drivers as demonstrated by billions of miles of experience, as well as regulatory approval, which may take longer in some jurisdictions. As these self-driving features evolve, your car will be continuously upgraded through over-the-air software updates.

vlad88

Podle mě je škoda, že Tesla nechce vyrábět také auta se spalovacím motorem. Pořád je to nepřekonaná technologie. Benzin lze vyrábět i synteticky, takže nemusíme spalovat ropu.

Jestli se globálně otepluje, tak je to jen dobře. Doba ledová by byl horší problém. Šílenství okolo oxidu uhličitého považuji za nové náboženství.

Jirka

EV je proste “superior” technologie, 98% efektivita motoru mluvi za vse, tam se spalovaci motor dostat nemuze… a idealni stav je vyuzit maximum energie a snizovat spotrebu na osobu.

MOZE

Tých 98%, to je tak úžasné číslo , to aj pri benzíne môžem povedať , že ho získavame z ropy 99% , tak to pre hlásim za efektivitu 99%, poprípade tankovanie tiež 99.9% to je ešte lepšie , no a skladovanie tiež je na tom dobre …

Nabíjajú sa z tepelných elektrární , tie moc veľkú účinnosť nemajú , no a aj keby sa nabíjali z fotovoltaiky, tam sa udáva vysoká účinnosť, ale mala by sa udávať reálna- započítať aj dobu keď energiu nevyrábajú (noc, zlé počasie, zatmenie, nerovnomerne rozložená produkcia…) lebo tie panely tam sú stále, len nevyrábajú nič, prípadne to nie je kam ukladať, no mohlo tam byť namiesto nich niečo , čo by ju vyrábalo konštantne

Takéto vozidlá by som nazval športiakmi, alebo luxusnými vozidlami , tak, ako si niekto kupoval jaguara, teraz si kúpi teslu, ale určite by som to nenazval ekologicky vhodným autom, prípadne riešením ekologických problémov, lebo emisne a ekologicky na tom vychádzajú pre väčšinu obyvateľov horšie ako spaľovacie motory

Ale technika je to dobrá , to uznávam , len tie akumulátory…

Josho

Vrátiť školné!

MOZE

No, zrejme by Vám ho mali vrátiť , čo už ,

Mám vyštudovanú autoelektroniku, čiže automechanik so zameraním hlavne na elektrotechniku (slaboprud aj silnoprud), samozrejme pokračovanie výška na elektrofakulte,

To je tak, keď niekto sleduje len propagandu , elektromobily nie sú vôbec ekologické , z viacerých dôvodov , ale hlavný problém je akumulátor , samotný princíp elektromotora je však jedna z mála možnosťí do budúcna

Ekologicky neutrálne sú len vtedy, keď sa s nimi nájazdí nadpriemerné množstvo km, takže priemerný obyvateľ tomu moc nepomôže , s recyklovanim je to tiež diskutabilné , akumulátor narozdiel od ocele zvládne len niekoľko cyklov, podobne ako plasty ,

Ďalšia vec je opotrebenie infraštruktúry , už teraz je väčšina mostov a ciest v havarijnom stave a teraz ešte stúpne hmotnosť vozidiel , elektrická infraštruktúra nieje stavaná na takú záťaž, takže odľahlejšie oblasti nebudú mať možnosť dobíjať , takže bude treba využívať rýchlonabíjačky, to o potrebuje rýchlejšie akumulátory, jazda v zimných mesiacoch je tiež dosť zaujímavá ,

Samozrejme , tá elektrina sa musí niekde vyrobiť a to tiež nie je moc efektívne ako som už vyššie spomínal ,

No a je toho viac , spaľovacie motory sa používajú kvôli praktickosti , vlastne celá automobilová doprava je kvôli praktickosti ako nechcem rýpať , ale namiesto elektrického kamióna by sa mal skôr použiť elektrický vlak , tam je tá efektivita vyššia , netreba nabíjať akumulátory a všetko je už vybudované , no a kľudne namontujme na strechy vozňov solárne panely

V zásade nemám nič proti elektromobilom, ale mám rozhodne problém s tým , že to niekto velebí ako ekologický zázrak a pritom to tak nie je, chceš elektrické auto ? Dobre , tvoja vec , ale netvár sa, že zachraňuješ planétu

A nech si ma neželá ten, čo povie , že elektromobil je tichší , teslu tu má niekoľko ľudí a vždy ju zbadám , pri tej hmotnosti jej hučia pneumatiky a vždy sa obzriem , lebo čakám starú ladu s terénnymi pneumatikami, a pritom to má byť tiché auto, zatiaľ čo spaľovaky sú odhlučnené a jediný hluk je tiež od pneumatík

Martin B

Ekologické můžou být velice rychle. Záleží hlavně na energetickém složení v zemi kde se vyrábí a provozují, způsobu výroby a složení akumulátoru a taky způsobu nabíjení.

Hlavní nevýhoda je vysoká váha baterií a tím i zbytečná energetická spotřeba.

Ale ani to nevidím jako velký problém, protože podle mě budoucnost automobilové dopravy je v autonomních taxících. Ty nebudou potřebovat ve většině případů velké baterie, protože se budou moci nabíjet několikrát denně mimo špičku. Za dobu životnosti najezdí opravdu hodně kilometrů a budou mít velice nízké provozní náklady.

Ano, nebude to zítra, ani za rok ale pořád je to reálné v řádů jednotek let.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Martin B
Ivo Janáček

Pokud těch jednotek bude víc, tak možná.

Martin B

3-5 je podle mě reálné.

Ivo Janáček

Takže když nasněží, tak prostě zavřete krám? To by asi moc nešlo nemyslíte?

Martin B

Tesly umí jezdit ve sněhu už dnes, tak nevidím důvod proč by to měli zavírat za pár let.
Viz: https://www.youtube.com/shorts/XHkvFEX3e4Y

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Martin B
MOZE

Tak jednoduché to nebude , aj keby sme prešli na fúzne elektrárne , stále tie akumulátory robia problémy , aj vtedy by bolo ekologickejšie vyrábať syntetické palivá z oxidu uhličitého v atmosfére , prípade vyrábať vodík a ten spaľovať, (nie používať palivové články) poprípade ešte z neho vyrábať metán a spaľovať ten, navyše pri výrobe vodíka nikto už nepočíta s tým , že vzniká aj veľké množstvo kyslíka , ktoré sa tiež dá využiť v priemysle

Celý a jediný problém elektromobilov sú akumulátory , je to taká ,,guľa na nohe” v súčasnosti keď dotuju vlády kúpu elektromobilov s dnešnými akumulátormi, vytvárame tým pádom aj zázemie pre ne a už nikto nemá záujem prísť s lepšou variantou , nemajú záujem investovať do vývoja lepších systémov , každý sa snaží vylepšiť tie dnešné , aj keď je to slepá ulička , a aj keby niekto prišiel s niečím revolučným, už nebude môcť sa presadiť , lebo tu zasa bude monopol s klasickými
Akumulátormi a tie ho cenovo zo začiatku prevalcuju, aj keby dokázali neskôr skoro zadarmo vyrábať

Celkovo sú tie samoriadiace autá blbosť , sú dobré niekam kde je celý rok pekne , ale tu kde sneží pol roka vkuse to nemá význam , no a celkovo je tuv Európe skvelá sieť vlakov , autobusov a mhd, nechápem , prečo by sme tu mali uplatňovať riešenia z iného kontinentu , navyše keď už lepšie a ekologickejšie riešenia tu už máme , len ich znovu používať

Martin B

Co přesně si představujete pod “lepším systémem” Spalovací motory se vyvíjejí přes sto let a za tu dobu prošly velkým zlepšením, ale další zvýšení efektivity bez výrazného nárůstu složitosti a ceny není asi reálné. Už dneska automobilky říkají, že nové normy jsou za hranou toho čeho se dá dosáhnout se spalovacím motorem.

Já na syntentických palivech nevidím ani nic ekologického ani levného.

Zato velké pokroky v batericích a konstrukcích elektromobilů jsou vidět rok co rok. Bateriové články se stávají součástí konstrukce a auta jsou díky tomu lehčí.

Vznikají baterie skládající se z levnějších materiálů jako jsou LiFePo nebo Sodium-Ion nebo výrobních postupů jako jsou suché elektrody. Ale taky je zapotřebí zaplatit vývoj a spuštění masové výroby.

A co se týče samořídících aut, tak ty fungují velmi dobře i za hustého děště, sněhu či mlhy, protože moderní kamery vidí lépe než lidské oči a taková Tesla dokáže jezdit spolehlivě i na kompletně zasněžených silnicích kde nejsou vidět ani krajnice
Viz:https://www.youtube.com/shorts/XHkvFEX3e4Y

A hlavně FSD se neustále zlepšuje.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Martin B
Martin B

První niklové Li-Ion baterie stály přes 1000 dolarů za kWh. Za posledních 10 let jejich cena spadla na 120-150 dolarů s možností dalšího poklesu až ke 100 dolarům.

Železo-fosfátové LiFePo Li-Ion stojí kolem 80 dolarů/kWh a cena by mohla klesnout až k 60.
Nové Sodíkové Na-Ion stojí podle CATLu 77 dolarů za kWh s možností poklesu až ke 40 dolarům až se rozjede masová výroba a zaplatí se prvotní investice.

A s tou váhou to taky není tak horké. Tesla Model Y LR je dokonce mírně lehčí než trochu menší Audi X5

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Martin B
MOZE

Hlavne aby nevyužívali vzácne kovy alebo aspoň zmenšiť ich množstvo, zas toľko ich nemáme , jedine ak by sa ťažili niekde na asteroidoch, potom nech ich dajú kľudne všade ,

Tie samoriadiace budú dobré v dobe , keď budú všetky autá navzájom prepojené , vtedy to zlepší dopravu , až budú presne vedieť ktoré kam ide,

ale skôr som myslel tie klasické problémy, keď auto zapadne, alebo sa podhrabe, už teraz som z toho na nervy , lebo mám ASR a nedá sa vypnúť a pritom by sa stačilo vyhrabať, no elektronika je tak blbá , že to nedovolí a uberie výkon

(ale bola by sranda , keby sa vodič Tesly rozhodol ju potlačiť a vtom by mu zdrhla 😀 , ale to by musela mať poruchu)

Martin B

Nové bateriové technologie těží právě z toho, že se vzácné (nebo finančně drahé) kovy postupně nahrazují. Niklové baterie snižují množství velmi drahého kobaltu. LiFePo už kobalt vůbec nepoužívá. A přestože Nikl sám o sobě zvácný není, tak ho bylo v bateriích opravdu hodně a proto LiFePo jej nahrazují výrazně levnějším železem a fosforem.
Sodium Ion baterie nahrazují dnes velmi drahé lithium. Toho je v bateriích jenom cca 10 kilo, ale použitý Sodík je zhruba 100x levnější.

Autonomní taxíky budou určitě jenom těžit ze vzájemné komunikace, ale samozřejmě musí fungovat (a lépe než člověk) i bez této funkce, pokud chtějí získat licenci na provoz.

Když auto zapadne, tak to je dnes konečná pro 99% řidičů, protože ho nedokážou vyhrabat. Autopilot dokáže mnohem přesněji cílit výkon na konkrétní kolo, takže snižuje pravědpodobnost, že se někde zahrabe.
Každopádně prozatím bude stačit když tyhle taxíky budou jezdit po městech a postupně se zdokonalovat. Nečekejme, že tyhle věci se změní přes noc. Kompletní nahrazení osobní dopravy bude trvat generace.

MOZE

O tom som hovoril , treba ešte dotiahnuť tie akumulátory , niektoré to majú celkom dobre náročné , ale určite to nie je tak, že vďaka tomu , že dochádzajú zdroje , takto tu len bude 10 rôznych druhov akumulátorov, bolo sa treba dohodnúť aký systém sa bude používať , ten zdokonaliť a až potom vyrábať stotisíce áut, lebo za pár rokov to bude zasa ako s mobilmi, kde sa bude musieť prejsť na rovnaký štandard usb-c

Netvrdil by som , že 99% si neporadí , možno tý mladší , prípadne u nás z dolniakov by si nevedeli , ja tu mám reálne 6 mesiacov v roku nárazu a sneh, väčšina v okolí si vie s tým poradiť, ibaže tie počítače to komplikujú , neviem kto to navrhoval , ale sneh asi nevidel, za jazdy je to skvelé , ale ak zapadne…,
nedávno som musel vystúpiť a podhrabať kolesá aby sa chytili na asfalt, samozrejme potom zabralo ako nič, na starom aute stačilo trochu prehrabnut a už sa chytilo samé, žiaľ toto má elektroniku a tá to blokuje

Ešteže tie autá sa učia samé, snáď sa naučia vyhrabať , aj keď neviem či im napadne vytočiť volant úplne do strany a prehrabať sa ku asfatu

Martin B

Ano, bude tu více druhů akumulátorů. A na tom není vůbec nic špatného, protože každý má jiné vlastnosti a hodí se pro jiné účely. Někdy je zapotřebí vyšší energetická hustota, jindy nižší cena, jindy velmi vysoká životnost. Taky díky různým materiálům se zátěž na zdroje více rozloží.
Opravdu nečekejte že když má výrobce baterií funkční výrobní závod a surovinový řetězec, tak ho zavře jenom proto, že se objeví nová technologie, která ani zdaleka není tak vyzrálá. Zvlášť kdy už tak je nedostatek baterií a automobilky berou všechno co je k mání.

Když se naučí vyhrabat lidi, tak se to naučí i umělá inteligence. Jenom ty řetězy si sama asi nenasadí 🙂

Radek

Zapominas na to ze vlady dotují tez ropny prumysl. Za rok 2019 to bylo celosvětově jen 400mld USD

MOZE

Na jednej strane ho dotuju a na strane druhej zprisnili emisné limity , no a ropný priemysel nie je len palivo , ale niekoľko desiatok až stoviek produktov , bez ktorých žiaľ teraz nevieme fungovať

A elektromobily sú podporované tiež a keď to prepočítate na počet predaných vozidiel , tak nedám ruku do ohňa za to, že by to bolo menej ako pri spaľovacích motoroch

Práve táto podpora tým elektromobilom škodí , presadia sa technológie , ktoré by nemali šancu, ale už keď ich bude dosť , nebude možné lepším technológiam konkurovať tým už zavedeným

G.......

Ty jsi nějaký troll, že tu blábolíš v celé diskusi bez jakéhokoli odkazu na svá tvrzení ?

Radek

Vlady ale dotujou i ropny prumysl a to vic jak 400 mld USD rocne.

asd

To s tím vlivem težších elektromobilů na opotřebení dopravní infrastruktury je dost mimo. Jeden průjezd kamionu s návěsem ma zhruba stejný efekt na komunikaci jako 10 000 průjezdů osobáku. Takže jestli budou auta mít 2,0t místo 1,5t nehraje žádnou roli, protože zásadní vliv má až ten 40t kamion.
To, že se EV nabíjejí z uhelných elektráren, taky úplně nesedí. V CZ je podíl bezemisních zdrojů (včetně JE) na výrobě elektříny kolem 50% (a to patříme v EU mezi ty horší) . Na Slovensku je to dokonce 72% elektřiny z bezemisních zdrojů.
Navíc jeden velký zdroj jde daleko efektivněji zbavit škodlivin než tisíce aut. Ono nejde jen o CO2, které je inertní, ale spoustu dalších škodlivých látek, co se mediálně zdaleka tolik neřeší.
Nikdo nám ty elektromobily nevnutí ze dne na den, ono to potrvá třeba 20 let a za takových 10 let bude technologie baterií někde jinde.
Dnes si EV kupují především movitější lidé s barákem, aby měli kde nabíjet. A jak v CZ, tak v EU platí že průměrně 40% majitelů EV si je nabijí z domácí FVE. Než doje na ty, co žíjí v panelácích apod. a budou odkázání na veřejné dobijení, tak to jistě ještě 10 let potrvá a to bude technologie i cena někde jinde.
Ten ekologický přínos elektromobilů je především v tom, že to nevypouští svinstvo lidem přímo pod nos ve městech (a tam jich žije v EU většina).

MOZE

Ku tým dopadom na ekológiu samozrejme počítam so všetkým , napríklad veterné elektrárne potrebujú veľké množstvo betónu , ten sa neskutočne neekologicky vyrába , (teda cement) lopatky sa nedajú vôbec zlikvidovať , fotovoltaika zamoruje planétu pri ťažbe vzácnych zemín , naviac je zo v Číne a tam dodržiavanie ľudských práv a podobne , navyše aj materiály na elektromobily… Najčistejsie z toho všetkého je práve jadro , ale aj proti tomu sa ekológovia ohradili,

Energetika nebude nikdy úplne čistá , to chápem , s tým nič nenarobíme,

Ono to nie je len o 500kg viac , tie elektromobily za chvíľku budú do 3000kg a to bude konečná , lebo nad to už treba vodicak na nákladné automobily , pôvodne mali spalovaky tak 1500kg, to už je potom rozdiel na infraštruktúru , naviac ešte aj tie kamióny majú mať akumulátory,

Nie je to tak, že teraz spadnú mosty naraz , ale postupne to pribúda , salamova metóda , otrasy postupne narastajú , s tým už je teraz problém ,

Áno , to je super vlastnosť elektromobilov, že priamo tam nevypusta nič, tak preto ich aj tak treba využívať , nie ich nútiť každému , akumulátorove vysokozdvizne vozíky sú na nezaplatenie, nezamoria celú halu , ale nikdy nebudú tak praktické ako tie so spalovakom,

treba využívať veci správne a premýšľať do budúcna a do hĺbky , lebo to, že elektromobil je ekologický na papieri neznamená , že skutočne to tak aj je,

až prídu s novým typom akumulátorov, ktorý nebude tak škodlivý , tak to bude super a nech ich dajú aj povinne , ale nie do toho tlačiť ľudí už teraz , čo aj robia

a pozor , keby to kupovali do domov s fotovoltaikou, tak by nepoužívali tie rýchlonabijacky, kde sa stále sťažujú na ich nedostatok

Nie je všetko tak ako to propagujú…

asd

Jenže té infrastruktuře je jedno jestli bude mít auto 3t místo 1,5t. Silnice se navrhují na počet průjezdů TNVk, což jsou průjezdy těžkých nákladních vozidel vypočítaná ze vzorce podle podílu typů vozidel. Osobáky v tom nehrají žádnou roli. A narozdíl od osobáků nelze předpokládát, že by se zvedla hmotnost soupravy. Prostě se sníží nosnost.
U řidičáku se počítá, že EV dodávky budou mít skupinu B až do 4,25t. Takže tady bude jistý legislativní posun, ale celková hmotnost návěsové soupravy se měnit nebude.

Ale i tak si myslím, že ty hmotnosti nepůjdou tak drasticky nahoru. Až se i ostatní výrobci naučí dělat EV jednoduše tak jim hmotnosti padnou někam na úroveň Tesly. Model Y ma 2,0t, diesel Kodiaq 1,8t a to je ta Tesla ve výsledku větší auto. S novými typy akumulátorů ta hmotnost EV může časem naopak klesat.
Dá se říct, že obliba SUV a požadavky na bezpečnosti s tou hmotnosti zamávali možná víc.
EV nám nikdo nenutí, jen novináři potřebují čtenost, tak se to tak podává. Strach ze změny prodává a proto je potřeba ho přiživovat.
Vývoj jde kupředu a pochybuji, že by v r. 2035 ještě někdo chtěl spalovák.

Těch 40%, co dobíjejí z domací FVE je statistika. Nic to ale nemění na to, že když pak jedou 1x za měsíc někam dál, tak tu rychlonabíječku využijí. Ale většinu z nájezdu si nabíjí doma.
Na nedostatek nabíječek a omezený dojezd si nejvíc stěžují novináři a lidi, co se EV nejvíc brání. Přitom naprostá většina z nich jede dálku tak 1x do roka do Chorvatska, jinak se do dnešního dojezdu EV v pohodě vejdou a vystačili by s domacím nabíjením.
A nějaký obchoďák, co najede po dálnicích 10kkm měsíčně si EV prostě nekoupí, pro něj je tu diesel.

MOZE

Nie je to tak celkom pravda , tak môžem povedať , že Vás neprejdem valcom, ale ,,len” 1000x mopedom, ibaže výsledok bude rovnaký , zdvojnásobiť hmotnosť všetkých vozidiel POČÍTAJÚ AJ S ELEKTRICKÝMI KAMIONAMI znamená rovnako ako zdvojnásobiť dnešnú dopravu ,

Na viac , tie akumulátory sú strašne neekologické a recyklovať sa dajú len minimálny počet cyklov , oproti kovom,

Ak by sa prešlo na uhlíkovo neutrálne palivá , efekt by to bol oveľa väčší ,

To, že trochu vylepšia dnešný akumulátor je asi rovnaký efekt ako keď niekomu odtrhne ruku a doktor mu na to dá leukoplast, vyzerá to , že to riešil , no pomoc to nie je žiadna ,

Samozrejme , netvrdím ,že ich treba zakázať , ak to niekomu vyhovuje , je to super , ale to, že EU postupne pretláča zákony aby sa viac a viac predávali elektromobily je pravda , ďalšia generácia automobilov bude asi posledná , lebo emisné normy sú príliš prísne , nechápem prečo ale nezavedú podobné opatrenia aj voči výrobe akumulátorov, tam sa ničí životné prostredie oveľa viac ale regulačné normy sú benevolentné

Celé to je len politika , ak by ozaj niekomu záležalo na ekológii , začali by sa vyrábať syntetické uhlíkovo neutrálne palivá pomocou bez emisných zdrojov , síce to nie je tak efektívne, no vo výsledku je to oveľa ekologickejšie , dokonca odpadaju aj problémy s akumulátormi a čo je ešte lepšie , prebytky vo výrobe by sa dali dlhodobo ukladať a vyrovnávať výpadky, prípadne výkyvy vo výrobe, poprípade by sa dali využívať na vykurovanie domácností, pre plynové elektrárne ktoré by pokrývali výkyvy tých ekologických a zbavili by sme sa plynu , samozrejme nie naraz

A to nabíjanie zo solárnych panelov , v zime keď treba najviac energie , tak jej rozhodne nie je dosť a vtedy treba viac tie nabíjačky , teraz sa to dá riešiť , ale v EU je väčšina miest chránená pamiatkarmi a kopať a ťahať nové káble proste nejde všade (aj keď mne to vyhovuje , v práci ich vyrábame takže robotu mám istú 🤣)

asd
MOZE

Aspoň niečo , nie mnoho , ale som rád aj za to, ibaže to recyklovanie nejde do nekonečna, to lithium degraduje na atomarnej úrovni , vznikajú nejaké izotopy…. takže sa nedá používať do nekonečna ,

Ja len nechcem aby to dopadlo ešte horšie ako teraz , keď sa vraciame k uhoľným elektrarňam kvôli tomu , že ,,ekologický” plyn je nedostatkovy,

Bolo by vhodné podporiť aj vývoj akumulátorov, ktoré nepoužívajú drahé kovy , moc ich nie je

Dovtedy sú ale najvhodnejšie tie uhlikovo neutralne paliva

Jiří

Mohl byste mi prosím sdělit
1) proces vzniku izotopů lithia v bateriích,
2) procentuální zastoupení konkrétních drahých kovů v nejčastěji používaných li-ion bateriích (tedy NMC/NCA a LFP),
+ bonus porovnání celkové hmotnosti drahých kovů v palivovém článku vodíkového automobilu vs. 80kWh baterie v Tesle Y?
Děkuji 🙂

MOZE

1) presný proces neviem , niesom chemik ale elektrikar, ale je to zhruba za podmienok ako sulfatacia pri olovených akumulátoroch, vznikajú hlavne pri nedokonalostiach separatora a pri poškodení ( tie videá , kde prebodnu nožom článok z mobilu) nafúknutá batéria je už na recyklovanie menej vhodná

2) niekto to tu už vyššie písal

A ten bonus , niekde som tu už písal , že ten vodík by sa mal spaľovať a nie využívať v článkoch , aj keď teraz nedávno publikovali prácu , v ktorej tieto palivové články vyrábali pomocou oxidov železa , takže sa ušetria vzácne materiály

Platina sa používa aj v bežných automobiloch , dokážu ju naparovať vo veľmi tenkých vrstvách ,
čo je zaujímavé , katalyzátor by nebolo treba , pokiaľ by nepracovali na chudobnej zmesi, ale tým , že znižujú spotrebu, aby sa produkovalo menej emisií , zvyšuje sa množstvo emisií oxidov dusíka

Vláďa

Vás baví pořád čuchat ty smrady?

Michal

A Vás ne? Já mám vůni spáleneho benzinu opravdu rád. A to v žádném případě neznamená,že jsem nějak zaujatý proti EV. Naopak. Na jěždeni do prace a na nákupy s najezdem cca 50km na den ,je to ideální volba. Sice ho ještě nemáme doma, ale vybiráme,i když to nejspíš nebude tesla. Ale na zbytek,ať už výlety, delší cesty nebo hmotnejší naklady, si rozhodně nechám auto se spalovákem. Myslím, že zabejčeně tvrdit, že musejí mít všichni EV je stejná hloupost jako tvrdit, že jsou k ničemu. Každa aplikace vyžaduje své. Doma máte také jistě hrnek i sklenici a přitom stačí pouze jedna varianta.Ale asi si raději dám čaj s hrnku a pivo ze sklenice než obráceně.

MOZE

Konečne niekto, kto to chápe 😀 menšie auto , s menším akumulátorom ako druhé vozidlo v domácnosti je to, kde sa to ozaj oplatí , takto sa mali využívať pôvodne plug in hybridy

Ivo Janáček

A já si vždy myslel, že nejekologičtější je auto, které se nevyrobí.

MOZE

Alebo tak, samozrejme , vlaky , autobusy a mhd , to je najviac eko, škoda ,že bývam v takej diere , že tu nie je ani jedno 😀

Richmond

V práci u nás na kvalite Tesly prejazdia minimálne 500km denne, nájdu sa blázni ktorý s nimi jazdia 1000km denne 7 dní v týždni. Tak mi nehovor že niesú na dlhé cesty.

Richmond

Synteticky vyrobiť palivo stojí energiu a nie malú, ktorú neefektívne využiješ v spaľovaciom motore. Vypočítaj si energiu potrebnú na 100km jazdu včetne výroby, distribúcie, skladovania, čerpania a využitia efektivity paliva v aute a vyjde ti totálny nezmysel. To isté platí aj pre palivo v podobe ethanolu či vodíku a celkovo pre každé palivo ktoré mení energiu z jednej formy na druhú. Aj elektromobil má straty, samozrejme, ale najmenšie.

MOZE

Takto , celkovo s tými palivami je to energeticky náročné ,veľké straty , ale na druhej strane , pokiaľ sa využívajú ekologické zdroje , napríklad fotovoltaika, dá sa vyrábať z prebytku, ktorý sa nedá žiadnym spôsobom ekologicky uložiť , navyše netreba žiadne akumulátory , ktoré majú obmedzenú životnosť

Ďalšia vec je, že tieto procesy výroby sa dajú rovnako ako aj akumulátory vylepšiť , takže časom by to bolo oveľa efektívnejšie ,

Ďalšia vec je , že kým svieti slnko , tak som s autom v práci , nemôže sa nabíjať , zatiaľ čo by som mohol mať doma zariadenie na výrobu paliva a to by sa proste ukladalo do nádrže a až by som sa vrátil , tak ho môžem prečerpať

Ide tam hlavne o praktické riešenie , ktoré je zároveň ekologické , akumulátor nie je ani jedno z toho , len veľmi málo ľudí ho dokáže správne využiť

Richmond

Prečo by si vyrábal 100MW energie ktorú by si premenil na 30MW v podobe syntetického paliva a spálil ho naďalej v motore s 30% účinnosťou keď môžeš tých 100MW poslať rovno do baterky elektromobilu s malými stratami. Máš veľmi snílsku predstavu o tom akoby to mohlo fungovať. Spaľováky už sú tu skoro 2 storočia, ťažba je už energeticky nenáročná, rafinácia stále je a dlho bude náročná, logistika cez pol sveta zanecháva stopy aj keď je pomerne efektívna, skladovanie tiež je nenáročné aj samotné tankovanie vyžaduje energiu ale malú a potom tu máme účinnosť motoru ktorá dosiahla 30-40% v ojedinelých prípadoch 50%. Ak si myslíš že sa to zlepší za ďalších 200 rokov aspoň na úroveň efektivity energie na 1km jazdy oproti BEV v dnešnej dobe, tak to by sa muselo stať niečo neskutočné, neskutočný prielom v technológiách palív a spaľovania energie v motoroch o ktorých sa nám ani nesníva. Ale za tých 200 rokov bude aj tá technológie výroby energie, batérií a celého reťazca niekde inde.
V skratke zrhnuté, spaľováky majú 200 ročný vývojový náskok a predsa sú už v dnešnej dobe pozadu, aj keď o máličko, ale sú.

Maroš

Problem je v tom, ze malokto sa chce a dokaze pozerat z nadhladu a tak vidi z danych retazcov vyroby a spotreby energie len to co sam dokaze/chce vidiet. A bohuzial je casto vlastnym pohladom dost zaslepeny… Osobne verim, ze bez prechodovych technologii sa urcite daleko nedostaneme. A synteticke paliva su podla mna velmi vhodnou prechodovou technologiou. Naviac uz existuju firmy, ktore technologiu vyroby syntetickych paliv intenzivne rozvijaju, takze v dohladnej dobe vyznamne zefektivni a zlacnie. Verim napriklad, ze technologia, ktoru Elon vyvinie na vyrobu metanu na Marse bude velmi efektivne vyuzitelna aj na Zemi. A co sa tyka strat, tak je potrebne riesit nielen straty vyrobne ale aj distribucne (kazdy retaz ich ma ine). Naviac mam pocit, ze niektori jedinci nedokazu vnimat problemy s limitmi distribucnych sustav a maju pocit, ze su ich kapacity neobmedzene, ci lahko/lacno rozsiritelne len preto lebo doteraz vzdy dobre fungovali (trpaslici to vzdy nejak v noci “sami” poriesili)… Preto verim, ze minimalne synteticky metan najde siroke vyuzitie a bude tu s nami este poriadne dlho a s nim aj kompletna uz existujuca plynova infrastruktura a vsetko, co je plyn schopne vyuzivat – rakety, auta aj kotle na kurenie, a dost mozno aj paroplynove elektrarne (vsetko bude dane aktualnym ekonomickym pomerom cena/vykon)…

Jiří

100 % pozemní přepravy na elektřinu by vyžadovalo +20-25 % výroby elektřiny navíc, což je při obměně vozového parku 20 let zhruba 1 % ročně navíc, už to je celkem výzva, ale zvládnutelné, např. OZE získávají v Evropě nyní tržní podíl okolo 3 procentních bodů ročně.
Syntentická paliva by však vyžadovala více než zdvojnásobení generované elektřiny, resp. nárůst >5 % ročně, což není reálné a i jako přechodná technologie řekněme pro 20 % vozidel by to bylo neúnosně drahé a neefektivní.
Tady nejde o nějaké zaslepení, ale o fyzikální limity množství energie potřebné pro výrobu syntetických paliv, které nelze obejít. Vodík+palivový článek z toho vychází nejlépe a i tak je to šílené (cca 65 kWh elektřiny/100 km jízdy běžného osobního auta). Výroba syntetických tekutých paliv + spalování je někde okolo 100 kWh/100 km, EV i se všemi ztrátami od elektrárny až do baterie je na průměru 20 kWh/100 km.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Jiří
Maroš

No k tomu tezko rict neco jineho nez, ze respektuji Vasi viru, svou si ale s dovolenim ponechavam. Realita nam asi nejlepe ukaze co je a co neni realne a efektivni a taky nakolik to je ci neni neunosne drahe. Osobne jsem celkem zvedavy cim nas pobavi vyvoj behem 5-10-20 let a jak se behem nich bude hezky a vesele dale carovat s ruznymi cisly… 😉

Kamil

Hodnota Tesly je takové virtuální číslo. Za ty peníze by jí stejně nikdo nekoupil.

Stehno

A hodnota čeho je něco jinýho než virtuální číslo?

Richmond

Láska 😉

Stehno

Přívěsem? Není tohle spíš návěs?

Ivo Janáček

Důvodem poklesu ceny akcií je to, že Elon sebral odměny a tak není důvod, aby je dál uměle držel tak vysoko. Předpoklad je, že budou dál postupně klesat až časem najdou reálnější hodnotu.

Martin B

To nemá s odměnama vůbec nic společného. Důvodem poklesu je to, že padá celý akciový trh. Především pak u technologických firem, které byly silně nadhodnoceny. To není nic nového. To se děje znovu a znovu.
U Tesly to spadlo více, protože byly více nadhodnoceny během boomu a to více jsou teď shortované.

To ale nemá nic společného s výsledky Tesly, která si vede velice dobře a až skončí krize, tak zase rychle poroste. Už jenom proto, že tuhle krizi hodně automobilek nepřežije. Minimálně ne bez státních subvencí.

O Teslu je stále zájem, je téměř bez dluhů a má spoustu peněz v rezervě.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Martin B
Richmond

V tom prípade jeho odmeny ovplyvnili aj iné automobilky ako NIO ? Interesante.