Autonomní software FSD Beta si už můžou nainstalovat skoro všichni řidiči Tesly, ale bezchybný rozhodně není
Po dvou letech omezeného testování softwaru FSD Beta dala Tesla volný přístup k této funkci pro autonomní řízení všem řidičům v Severní Americe, kteří ji mají zakoupenou. Software stále není ani zdaleka dokonalý a pořád mu schází řada klíčových funkcí, ale běžné úkony už zvládá v drtivé většině případů bez větších problémů. Příští velká aktualizace navíc přinese dlouho očekávané nové funkce.
FSD Beta je označení dosud nejpokročilejší verze asistenčního systému Autopilot od Tesly, která už kromě jízdy na dálnicích a dalších dobře značených silnicích dokáže sama řídit i ve městech. To znamená, že už umí dávat přednost na křižovatkách, dodržovat rychlost na základě značek, řídit se semafory, jezdit na kruhových objezdech, vyhýbat se překážkám atd. FSD Beta byla nejdříve k dispozici pouze pro zaměstnance Tesly a v říjnu 2020 byla zpřístupněna také malé skupince běžných řidičů, kteří si při nákupu svého elektromobilu připlatili za balíček „Full Self Driving Capability“. Množina dobrovolných testovacích řidičů se pak postupně rozrůstala a letos jejich počet přesáhl hranici sto tisíc lidí. FSD Beta je neustále vylepšována pomocí častých softwarových aktualizací a za poslední dva roky se výrazně posunula dopředu z hlediska bezpečnosti, plynulosti jízdy a celkové spolehlivosti. Zatímco dříve systém dělal poměrně často velmi nebezpečné chyby, u nejnovějších verzí už jde o poměrně vzácný úkaz a většinu nedostatků představují spíše menší věci jako třeba přílišná váhavost, špatný výběr jízdního pruhu, zbytečné zpomalování či třeba nesmyslný blinkr.
Řidicí software se tedy postupně dostal do fáze, kdy už je dostatečně bezpečný a spolehlivý pro široké nasazení. Tesla proto aktuálně uvolnila FSD Betu všem majitelům jejích vozidel, kteří žijí ve Spojených státech nebo Kanadě a mají službu zakoupenou. Balíček aktuálně vyjde na 15 tisíc dolarů a jeho cena je průběžně navyšována. K dispozici je také možnost za pokročilé automní funkce platit formou měsíčního paušálu ve výši 199 dolarů. FSD Beta pro řízení používá celkem 8 kamer a speciální výpočetní hardware, avšak všechny tyto prvky jsou instalovány do všech Tesel už od roku 2016, takže většina vozů na silnicích by měla mít potřebné vybavení pro aktivaci FSD Bety.
Tesla Full Self-Driving Beta is now available to anyone in North America who requests it from the car screen, assuming you have bought this option.
Congrats to Tesla Autopilot/AI team on achieving a major milestone!
— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2022
Řidiči splňující tyto podmínky si mohou FSD Betu aktivovat přes displej ve svém autě, čímž získají nejnovější verzi softwaru 10.69.3.1. Tato verze už řídí velice dobře, jak ukazuje například toto nedávné video z kanálu DirtyTesla, a velký problém pro ni nepředstavují ani velmi úzké a klikaté silničky plné zaparkovaných aut. FSD Beta je však stále považována pouze za asistenční systém, takže vyžaduje neustálý dozor a řidič je zodpovědný za případnou nehodu. Software nadále dělá menší a občas i větší chyby a rozhodně nejde o bájný plně autonomní systém, o který Tesla už dlouho usiluje. Cesta to bude ještě dlouhá, ale firma je rozhodně o dost blíže než před dvěma roky, kdy začalo testování. Stačí se podívat například na toto video z října 2020 a porovnat ho s tím, jak si na stejné trase vede nejnovější verze FSD Bety dnes.
FSD Betě však prozatím chybí několik klíčových funkcí. Systém například umí číst stále pouze pár základních typů silničního značení (v podstatě jen přikázanou rychlost, stopky a dání přednosti v jízdě). Nechápe tedy například ceduli oznamující zavřenou silnici, podmínečnou platnost některých značek nebo třeba zákaz odbočení vpravo na červené (které je jinak v USA obvykle legální). Dále systém nemá povoleno couvat ani neumí provést odbočení o 180° (U-turn), což je v Severní Americe běžný a povolený manévr. Dalším nedostatkem je, že i když software překvapivě dobře vidí i v dešti, mlze či sněhu, prozatím tomu vůbec nepřizpůsobuje styl jízdy. Na sněhu i na suchu tedy jede stejně rychle a stejně akceleruje i zatáčí, což může vést k protáčení kol či smykům. Tyto funkce by mělo být relativně snadné doprogramovat, ale Tesla se zřejmě ve vývoji prozatím soustředí primárně na základní funkcionalitu řízení, kterou se snaží dopilovat do stavu co nejblíže dokonalosti, a nejspíš teprve poté se vyvojáři zaměří na doplnění sekundárních funkcí. Asi totiž nemá smysl řešit, aby auto umělo couvat nebo jezdit na ledu, když má občas stále problém se základním výběrem správného pruhu nebo někde ignoruje stopku.
Brzy však má vyjít dlouho očekávaná FSD Beta verze 11, která přinese velké změny a vylepšení. Primárně konečně sloučí standardní Autopilot pro dálnice s kódem FSD Bety. Dnes totiž Tesla má zcela oddělenou verzi softwaru pro dálnice (to je ten Autopilot, který mají k dispozici v podstatě všichni majitelé vozů Tesla), zatímco FSD Beta je výrazně pokročilejší, ale funguje pouze mimo dálnice. Ve verzi 11 už bude FSD Beta zajišťovat řízení kdekoli, včetně dálnic. Další velkou novinkou ve verzi 11 bude vylepšený Smart Summon neboli funkce pro přivolání auta k sobě na parkovišti pomocí mobilu. Tato funkce už je ve vozech Tesla k dispozici už několik let, ale pro praktické využití nefunguje dostaečně dobře a dlouho nebyla aktualizována, neboť se asi čekalo na převedení funkce na pokročilejší kód FSD Bety. Spolu s tím lze očekávat, že Beta pak bude schopná mnohem lépe jezdit po velkých parkovištích, což ji momentálně dělá docela problémy, protože je prostě považuje jen za podivné silnice.
FSD Beta je prozatím k dispozici jen v Severní Americe, takže Evropa a další regiony mají prozatím smůlu. Lze očekávat, že Tesla bude chtít software nejdříve co nejvíce vypilovat na amerických silnicích a teprvé poté začne neuronové sítě trénovat na nové styly dopravního značení a programovat odlišná pravidla silničního provozu v jednotlivých zemích. Nemluvě o legislativě, která například už dnes v Evropě značně omezuje funkcionalitu běžného Autopilotu v Teslách. Nějakou dobu tedy může trvat, než úřady povolí provoz FSD Bety nebo něčeho podobného.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 9-7 - 11. 10. 2024
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
- Mise Starlink 11-2 - 1. 10. 2024
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/18wcumo/first_external_review_of_fsd_v12/
FSD beta v12.1 is finally here. I received the OTA update while our family was vacationing at Universal Studios in LA. I couldn’t wait to get home and upgrade to FSD. The release notes for 12.1 were surprisingly simple, stating that v12 has single-stack end-to-end neural nets trained with millions of video clips for the driving controls. This replaces the previous 300k lines of C++ imperative programming. Essentially, we now have to “trust the nets”. So, how do I feel about FSD v12 after driving 500 miles?
Jsem na to zvědavý. Těším se na videa od testerů.
Dostatečně “bezchybný” bude až po roce 2035, tvrdím stále. Je to běh na delší trať. Bude muset mít určitou vyšší umělou inteligenci, aby dosáhl 5. stupně autonomie. Až např. u nás projede “Bulhara” ve špičce aspoň ze všech směrů do všech směrů, pak by se dalo uvažovat.
Oni nepotřebujou úroveň 5. Na taxikaření ve městech jim stačí 4.
Ale oni jsou stále na úrovni 2, já jen aby bylo jasno.
Někdo tu cestu pokopnout musí. Ono se rádo křičí “fuuj, Tesla řídí na hovno,” ale aby se předvedl někdo jinej?
Mezi úrovní 2 a 3 je spousta místa. V současné době bych to viděl tak na 2,8 🙂
Rozhodně ze všech těch definovaných úrovní je krok z 2 na 3 ten zdaleka největší.
To levelovanie je tak trocha akoby som povedal, papier, ktorý určuje pravidlá a zodpovednosť vodiča voči vozidlu. Mercedes síce má LVL3 ku príkladu, ale len na vybraných úsekol dialníc do 60km/h, takže po väčšine času si na LVL2 ale ak splníš podmienky tak LVL3, čo znamená že nemusíš držať volant, iný rozdiel v tom v podstate nieje pre vodiča. Čo je samozrejme zriedka v kolónach, dokonca ani v zúžených úsekoch nemáš 60km ale 80 limit, takže prakticky to nevyužiješ.
Teslí FSD jezdí už velmi solidně v širokých ulicích LA a San Franciska, ale úzké uličky New Yorku ještě moc nezvládá. Více dat od řidičů snad pomůže. Naštěstí v těchhle přelidněných ucpaných městech se jezdí obvykle krokem 🙂
Kdy asi tak dojde na úzké uličky třeba v italských městech?
🙂 To mi připomíná kolegu před lety. Měl Volvo a vždy, když jel k tchýni do Nice, tak si plánoval, kde ho před městem nechá a pronajme si něco menšího 🙂 Itálie jako Francie 🙂
Jo to je stejné, ale ono taková Praha taky může být docela peklo pro autonomní řízení.
Jo to je dobrá otázka.
Čo povieš na ten začiatok videa ? 🙂
http://youtu.be/DMa9VrEoUoY
Já třeba že mě reklamní kvákání otravuje. Tos myslel?
Vážne chceš odpoveď ako pre žiaka v špeciálnej základnej škole ?
Asi si nešoféroval v SF že nie ? 🙂 Rozhodne nemajú všade široké ulice
Ono to zvládne i ty jejich serpentiny v kopcích. FSD nemá problém s úzkýma uličkama jako spíše hustým provozem v úzkých uličkách.Zřejmě to má přísné bezpečnostní limity, takže v husté dopravě funguje příliš defenzivně a blokuje dopravu.
Niekde som čítal že FSD beta jazdí defenzívne alebo agresívne podľa safety score vodiča, takže v tomto prípade by to záležalo aký typ vodiča dostal aké safety score. Ale bohvie či je to ešte aktuálne po updatoch.
Takhle to podle mě nikdy nefungovalo.
SF? Nějaký problém?
úzke uličky v centre, úzke serpentíny s odstavenými vozidlami, popelnicami na kraji vozovky, veľakrát je tam miesto len pre jedno vozidlo takže sa musí dávať prednosť a tak podobne.
Za mě proti Evropě je SF naprostá pohodička.
Jazdil si tam s osobným autom v serpentínach v predmestí SF ? Veľmi dobre sa to dá porovnať s cestami v Italií alebo s Korzikou
Sledování FSD videí začíná být pomalu tak nudné jako sledování přistání prvního stupně F9 🙂
A zrovna když si nějakej ťaman zase spletl brzdu s plynem a diskuse jsou plný “fuuj, tesla zabíjí lidi” výkřiků.
Neznal jsme k tomu detail. Ten umělec mačkal plyn místo brzdy. :O
According to the electric vehicle maker, data from the ill-fated Model Y showed that the vehicle’s accelerator pedal was depressed deeply for an extended period of time, even reaching 100% at one point. Tesla China also noted that the driver did not press the brakes during the incident.
That being said, the electric vehicle maker did note that while the vehicle was in motion, the driver briefly pressed the Park button four times, and the brake lights turned on and off quickly. It should be noted that tests from Tesla owners have shown that pressing the Park button while the vehicle is in motion would stop a Tesla, but the button has to be pressed for an extended period of time.
Těch případů, kdy řidič naboural, protože šlapal na plyn místo na brzdu, je strašně moc. V případě Tesly to dokonce aktuálně vyšetřovala NHTSA a došla k závěru, že ve všech případech šlo o chybu řidiče, na auta.
Tesla dokonce využívá software a kamery k tomu, aby omezila akceleraci, když někdo omylem šlápne na plyn místo brzdy a před ním je zeď nebo třeba útes. Ten systém zabrání 40 bouračkám denně: https://electrek.co/2022/08/22/tesla-autopilot-prevent-40-crashes-per-day-wrong-pedal-errors/
To si Tesla trochu přihřívá svou polívčičku, realita je úplně někde jinde.
Statistiky nehod vlivem sešlápnutí špatného pedálu sleduje NHTSA, je jich zhruba 40 denně v celých spojených státech, tj. zaokrouhleně na 300 milionů aut. Tesla má na silnicích 3 miliony aut, tedy by musela být Teslí nehodovost 100x větší.
Věřím, že celkově je 100x více, tedy 4000 denně, sešlápnutí špatného pedálu, ale jen 1 % z nich skutečně povede k nehodám, tedy u Tesly by to bylo 0,4 nehod denně, s přihlédnutím k extrémnímu výkonu a akceleraci bych ještě uznal číslo větší než je průměr, tedy zabránění okolo 1 nehody denně, víc určtitě ne.
Kdo chce mrknout podrobněji, najděte si Pedal Application Errors – NHTSA. Zajímavé třeba, že u čerstvých řidičů (<20 let) a nejstarší skupiny (80+) je ohromných zhruba 10 % všech nehod způsobeno právě chybným sešlápnutím plynu.
Možná je v tom zohlednění řidičů, kteří si daně auto kupují.
On to nejspíše každý nehlásí na policii nebo pojišťovně když zohne blatník. Problém u Tesly je, že má extrémní akceleraci, takže člověk má mnohem méně času na reakci.
Asi těžko srovnávat statistiku nehod, které se staly, se statistikou nehod, které se nestaly, ať už z jakéhokoliv důvodu. Z toho plyne, že je obtížné i tvrdit, že “beze mne” by to nehoda byla. Kolika nehodám zabrání cedule STOP, dej přednost v jízdě ? Všem z výjimkou těch, co se staly …
A núdzovo chcel zastaviť zbesilým mačkaním P, keby si prečítal zbytočný manuál k autu zistil by že P treba podržať…