Autonomní software FSD Beta si už můžou nainstalovat skoro všichni řidiči Tesly, ale bezchybný rozhodně není

Po dvou letech omezeného testování softwaru FSD Beta dala Tesla volný přístup k této funkci pro autonomní řízení všem řidičům v Severní Americe, kteří ji mají zakoupenou. Software stále není ani zdaleka dokonalý a pořád mu schází řada klíčových funkcí, ale běžné úkony už zvládá v drtivé většině případů bez větších problémů. Příští velká aktualizace navíc přinese dlouho očekávané nové funkce.

Asistenční systém Tesla Autopilot (Zdroj: Tesla)

FSD Beta je označení dosud nejpokročilejší verze asistenčního systému Autopilot od Tesly, která už kromě jízdy na dálnicích a dalších dobře značených silnicích dokáže sama řídit i ve městech. To znamená, že už umí dávat přednost na křižovatkách, dodržovat rychlost na základě značek, řídit se semafory, jezdit na kruhových objezdech, vyhýbat se překážkám atd. FSD Beta byla nejdříve k dispozici pouze pro zaměstnance Tesly a v říjnu 2020 byla zpřístupněna také malé skupince běžných řidičů, kteří si při nákupu svého elektromobilu připlatili za balíček „Full Self Driving Capability“. Množina dobrovolných testovacích řidičů se pak postupně rozrůstala a letos jejich počet přesáhl hranici sto tisíc lidí. FSD Beta je neustále vylepšována pomocí častých softwarových aktualizací a za poslední dva roky se výrazně posunula dopředu z hlediska bezpečnosti, plynulosti jízdy a celkové spolehlivosti. Zatímco dříve systém dělal poměrně často velmi nebezpečné chyby, u nejnovějších verzí už jde o poměrně vzácný úkaz a většinu nedostatků představují spíše menší věci jako třeba přílišná váhavost, špatný výběr jízdního pruhu, zbytečné zpomalování či  třeba nesmyslný blinkr.

Vizualizace okolí vozu v nejnovější verzi softwaru Tesla FSD Beta (Zdroj: Not Tesla App)

Řidicí software se tedy postupně dostal do fáze, kdy už je dostatečně bezpečný a spolehlivý pro široké nasazení. Tesla proto aktuálně uvolnila FSD Betu všem majitelům jejích vozidel, kteří žijí ve Spojených státech nebo Kanadě a mají službu zakoupenou. Balíček aktuálně vyjde na 15 tisíc dolarů a jeho cena je průběžně navyšována. K dispozici je také možnost za pokročilé automní funkce platit formou měsíčního paušálu ve výši 199 dolarů. FSD Beta pro řízení používá celkem 8 kamer a speciální výpočetní hardware, avšak všechny tyto prvky jsou instalovány do všech Tesel už od roku 2016, takže většina vozů na silnicích by měla mít potřebné vybavení pro aktivaci FSD Bety.

Řidiči splňující tyto podmínky si mohou FSD Betu aktivovat přes displej ve svém autě, čímž získají nejnovější verzi softwaru 10.69.3.1. Tato verze už řídí velice dobře, jak ukazuje například toto nedávné video z kanálu DirtyTesla, a velký problém pro ni nepředstavují ani velmi úzké a klikaté silničky plné zaparkovaných aut. FSD Beta je však stále považována pouze za asistenční systém, takže vyžaduje neustálý dozor a řidič je zodpovědný za případnou nehodu. Software nadále dělá menší a občas i větší chyby a rozhodně nejde o bájný plně autonomní systém, o který Tesla už dlouho usiluje. Cesta to bude ještě dlouhá, ale firma je rozhodně o dost blíže než před dvěma roky, kdy začalo testování. Stačí se podívat například na toto video z října 2020 a porovnat ho s tím, jak si na stejné trase vede nejnovější verze FSD Bety dnes.

FSD Betě však prozatím chybí několik klíčových funkcí. Systém například umí číst stále pouze pár základních typů silničního značení (v podstatě jen přikázanou rychlost, stopky a dání přednosti v jízdě). Nechápe tedy například ceduli oznamující zavřenou silnici, podmínečnou platnost některých značek nebo třeba zákaz odbočení vpravo na červené (které je jinak v USA obvykle legální). Dále systém nemá povoleno couvat ani neumí provést odbočení o 180° (U-turn), což je v Severní Americe běžný a povolený manévr. Dalším nedostatkem je, že i když software překvapivě dobře vidí i v dešti, mlze či sněhu, prozatím tomu vůbec nepřizpůsobuje styl jízdy. Na sněhu i na suchu tedy jede stejně rychle a stejně akceleruje i zatáčí, což může vést k protáčení kol či smykům. Tyto funkce by mělo být relativně snadné doprogramovat, ale Tesla se zřejmě ve vývoji prozatím soustředí primárně na základní funkcionalitu řízení, kterou se snaží dopilovat do stavu co nejblíže dokonalosti, a nejspíš teprve poté se vyvojáři zaměří na doplnění sekundárních funkcí. Asi totiž nemá smysl řešit, aby auto umělo couvat nebo jezdit na ledu, když má občas stále problém se základním výběrem správného pruhu nebo někde ignoruje stopku.

Tesla Model 3 na sněhu (Foto: Roadshow)

Brzy však má vyjít dlouho očekávaná FSD Beta verze 11, která přinese velké změny a vylepšení. Primárně konečně sloučí standardní Autopilot pro dálnice s kódem FSD Bety. Dnes totiž Tesla má zcela oddělenou verzi softwaru pro dálnice (to je ten Autopilot, který mají k dispozici v podstatě všichni majitelé vozů Tesla), zatímco FSD Beta je výrazně pokročilejší, ale funguje pouze mimo dálnice. Ve verzi 11 už bude FSD Beta zajišťovat řízení kdekoli, včetně dálnic. Další velkou novinkou ve verzi 11 bude vylepšený Smart Summon neboli funkce pro přivolání auta k sobě na parkovišti pomocí mobilu. Tato funkce už je ve vozech Tesla k dispozici už několik let, ale pro praktické využití nefunguje dostaečně dobře a dlouho nebyla aktualizována, neboť se asi čekalo na převedení funkce na pokročilejší kód FSD Bety. Spolu s tím lze očekávat, že Beta pak bude schopná mnohem lépe jezdit po velkých parkovištích, což ji momentálně dělá docela problémy, protože je prostě považuje jen za podivné silnice.

FSD Beta je prozatím k dispozici jen v Severní Americe, takže Evropa a další regiony mají prozatím smůlu. Lze očekávat, že Tesla bude chtít software nejdříve co nejvíce vypilovat na amerických silnicích a teprvé poté začne neuronové sítě trénovat na nové styly dopravního značení a programovat odlišná pravidla silničního provozu v jednotlivých zemích. Nemluvě o legislativě, která například už dnes v Evropě značně omezuje funkcionalitu běžného Autopilotu v Teslách. Nějakou dobu tedy může trvat, než úřady povolí provoz FSD Bety nebo něčeho podobného.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře