Tesla v prvním kvartálu prodala o 31 % méně vozů, nejvíce poklesly Modely S a X

Během prvního čtvrtletí roku 2019 přišla Tesla v rámci svého aktuálního vozového parku se spoustou novinek a cenových změn. Tou největší změnou pro automobilku bylo uvedení sedanu Tesla Model 3 na čínský a evropský trh a levné verze Modelu 3 v USA. Právě první faktor měl dle automobilky velký vliv na počet prodaných vozů během tohoto čtvrtletí, Tesla se totiž převážně ze začátku dovozu vozů potýkala s různými výzvami, problémy a neočekávanými náklady.

Mimo jiné v důsledku toho tak automobilka během prvního kvartálu letošního roku vyrobila 77 100 vozů, z čehož zákazníkům doručila celkem 63 000 svých automobilům. Takto velký rozdíl mezi počtem vyrobených a prodaných aut není způsoben nízkým zájmem o produkty Tesly, nýbrž dlouhou dobou dovezení vozu z Ameriky do Číny nebo Evropy. Z toho důvodu tak 10 600 vozů, pravděpodobně z většiny Modelů 3, automobilka doručí až v rámci druhého kvartálu. I tak se ale jedná oproti čtvrtému čtvrtletí roku 2018, kdy Tesla prodala něco málo přes 90 000 vozů, o znatelný propad čítající přibližně 31 %. Na prodejích se v letošním prvním čtvrtletí dle očekávání nejvíc podílel Model 3, jehož se prodalo 50 900 kusů, zbylých dvou dražších modelů Tesly, SUV Model X a liftbacku Model S se dohromady pak probralo 12 100 vozů.

Právě Modely X a S zaznamenaly oproti předchozímu kvartálu největší propad, prodalo se jich o 15 450 méně, což odpovídá 56% poklesu. Z porovnání s minulým kvartálem vyplývá, že právě v prodejích těchto dvou vozů byl nejmarkantnější rozdíl, Modelu 3 se totiž prodalo jen o 5 tisíc vozů méně. Vzhledem k tomu, že automobilka v tomto ohledu neposkytla žádné větší vyjádření, tak není patrné, zda byl propad způsoben nízkou poptávkou po Modelech X a S nebo tím, že se Tesla spíše soustředila na výrobu Modelů 3 a řešení problémů spojených s dovozem. Co se týče produkce Modelu 3, tak ta se v průměru pohybovala na 4850 kusech týdně, což je drobný nárůst oproti průměru z kvartálu minulého.

Již zmíněný pokles poptávky po Modelech X a S mohla způsobit skutečnost, že na veřejnost již delší dobu prosakují neoficiální informace, že by se tyto vozy v půlce letošního roku mohly dočkat modernizace minimálně v oblasti interiéru, je ale pravděpodobné, že by v tomto případě dorazilo vylepšení též v dalších aspektech, ač dle Muska automobilka neplánuje u těchto vozů začít využívat baterie typu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka), které instaluje do Modelů 3 (Modely S i X momentálně užívají starší typ článků typu 18650 – 18 mm průměr, 65 mm délka). Svojí roli v poklesu by mohl hrát též chystaný Model Y. Ten byl sice představen poměrně nedávno, informace o začátku produkce v průběhu příštího roku byly ovšem známy dost dlouho dopředu.

Na začátku článku jsme krátce uvedli levnou verzi Modelu 3 představenou na konci února. Tu původně Tesla plánovala začít doručovat během března, teď to ale vypadá, že doručování nabralo zpoždění. Automobilka každopádně dle dostupných informací začala aspoň s doručováním druhé nejlevnější verze nazvané standardní dojezd+. Ta je oproti standardnímu dojezdu o 50 tisíc korun dražší a nabízí lepší interiér a mírně větší dojezd.

Co se týče ziskovosti za tento kvartál, Musk již dříve varoval, že jí Tesla tentokrát nedosáhne. Vliv na to mají právě neočekávané náklady spojené s exportem mimo Ameriku a do jisté míry též nižší prodeje. Automobilka každopádně uvedla, že má stále dostatek hotovosti. Zároveň zůstává v platnosti již dříve daný cíl prodat v letošním roce celkem 350 000 – 400 000 vozů. Konference s investory k finančním výsledkům za první kvartál by měla proběhnout někdy koncem tohoto měsíce, případně začátkem května.

Akcie Tesly na oznámená čísla prodejů reagovaly propadem o 30 dolarů za jednu na hodnotu 261 dolarů, což je pokles o 11 %. Již po pár hodinách od náhlého poklesu každopádně začala jejich hodnota opět růst, přičemž teď je na částce 270 dolarů za akcii.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře