Co přinesla modernizace vozů Tesla Model S a Model X?

O chystaném upgradu vozů Tesla Model S a Tesla Model X se mluvilo již od léta minulého roku, kdy server Electrek přišel s uniklými fotografiemi interiéru, které naznačovaly, že by vnitřek těchto vozů dostal minimalistický vzhled po vzoru sedanu Tesla Model 3. Z pohledu Tesly byl již na modernizaci čas – automobilka sice své vozy neustále vylepšuje prostřednictvím softwarových updatů, ale z hlediska hardwaru byl Model S naposledy změněn v rámci faceliftu v roce 2016, zatímco SUV Model X se doteď prodávalo v původní verzi z roku 2015. Časté zprávy o chystaném upgradu nebo dokonce o nové generaci také možná byly jedním z důvodů, proč v prvním kvartálu roku 2019 klesl prodej Modelů S a X o více než polovinu.

Vylepšení Modelů S a X bylo podle údajných plánů chystáno na polovinu tohoto roku, ale Tesla s ním nakonec přišla již v průběhu minulého týdne. Je tak možné, že automobilka uvedla modernizované verze o něco dřív právě kvůli poklesu prodejů. Avšak vzhledem k tomu, že upgrade nebyl předtím oficiálně oznámen, jde pouze o spekulace. Interiér nakonec pozměněn nebyl, zato se vozy dočkaly modernizace techniky.

Asi nejvýraznější změnou z pohledu techniky je nová pohonná jednotka. Ta obsahuje nový reluktanční motor s permanentním magnetem, interně známý pod označením Raven a navržený na základě motoru vyvinutého pro Model 3. V Modelech S a X Tesla doteď využívala pouze asynchronní motory. Spolu s novým typem pohonu, vylepšeným promazáváním, chlazením, ložisky a dalšími věcmi se automobilce podařilo dosáhnout vice než 93% účinnosti. Americká automobilka přitom stále využívá asynchronní motor pro pohon zadní nápravy, což umožnilo další zlepšení dojezdu a výkonu. V oblasti dojezdu došlo ve výsledku na až 10% zlepšení. Model S tedy momentálně dle zvolené varianty na jedno nabití ujede 450–610 km dle cyklu WLTP, u SUV Model X se normovaný dojezd pohybuje mezi 375 km a 505 km, záleží na zvolené verzi.

Další změnou důležitou pro potenciální zákazníky je zrychlení nabíjení. U druhé generace stanic Tesla Supercharger V2 tak nyní budou majitelé nových Modelů S a X nabíjet výkonem až 145 kW (doteď zvládaly tyto vozy nabíjet maximálně výkonem 120 kW), při nabíjení na nedávno uvedené třetí generaci Supercharger V3 bude moci vůz využít výkon až 200 kW. S modernizací také přišla funkce, která předehřeje baterii na optimální teplotu, pokud vůz jede k Superchargeru. To umožňuje rychlejší nabíjení a zároveň dochází k šetření životnosti baterie.

Elektromobily Tesla Model S a X u nabíječky Supercharger (Foto: Tesla)

Tesla také do vozů začala instalovat nové adaptivní odpružení, které si sama vyvinula. Nový systém aktivně skenuje vozovku a předvídá chování řidiče, díky čemuž dokáže zvýšit pohodlí z jízdy. Automobilka také zmiňuje, že celý systém bude dostávat online updaty, jak již je u Tesly zvykem. Automobilka též provedla několik dalších změn, které měly pozitivní dopad na dojezd a jízdní projev vozu.

Kromě toho Tesla opět uvedla na trh nejlevnější verzi Modelů S a X nazvanou standardní dojezd. Model S v Německu vyjde bez daní a dotací na 1,7 milionu korun, u Modelu X je cena přibližně o 100 tisíc vyšší. K tomuto kroku pravděpodobně automobilka přistoupila, aby podpořila vyšší prodeje těchto vozů. Modely S a X také mají nově v ceně i základní verzi systému Autopilot, který je vlastně kombinací adaptivního tempomatu a systému sledování jízdního pruhu. To u variant dlouhý dojezd a Performance  přineslo zdražení přibližně o 70 tisíc korun.

V souvislosti s modernizací Modelů S a X se také často mluví o upgradu baterií. Tyto vozy totiž stále využívají starší články typu 18650 (průměr 18 mm, délka 65 mm), zatímco Model 3 využívá modernější a lepší články 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka). Elon Musk několikrát uvedl, že Tesla neplánuje pro Modely S a X začít využívat novější baterie, mohlo to být ale z toho důvodu, že veškeré články 2170 jsou využívány pro Model 3 a bateriová úložiště Powerwall a Powerpack. Tesla jich tak nemá nazbyt. Dle informací z japonských novin Nikkan Kogyo ale Panasonic, který pro Teslu v Zemi vycházejícího slunce baterie typu 18650 vyrábí, zvažuje předělat výrobní linky, aby mohly produkovat právě typ 2170. Pokud by k tomu došlo a Tesla by tyto baterie využila pro Modely S a X, tak by tyto vozy mohly dostat ještě větší dojezd a rychlejší nabíjení. Samotný Panasonic tuto informaci nepopřel, společnost pouze uvedla, že zatím nebylo nic rozhodnuto.

Zdroj: Tesla

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře