Tesla konečně nabízí slíbenou levnou verzi Modelu 3, ale v tomto čtvrtletí nedosáhne zisku

Tesla Model 3 byl už od svého oznámení označován za cenově dostupný elektromobil, který si na rozdíl o Modelů S a X bude moci dovolit mnohem více lidí díky cenovce 35 tisíc dolarů (před odečtením dotací a bez započtení daně). Model 3 se však vyrábí už od roku 2017 a doposud byly k dispozici jen dražší varianty vozu s dlouhým dojezdem a nejvyšší výbavou. Důvodem podle Muska bylo, že Tesla potřebuje nejdříve snížit náklady na výrobu, aby dokázala nejlevnější Model 3 prodávat profitabilně. Tuto nejnižší variantu však napjatě očekává spousta zájemců a držitelů rezervací.

Ještě během nedávného konferenčního hovoru k výsledkům Tesly za čtvrtý kvartál roku 2018 Elon Musk tvrdil, že se nejlevnější verze Modelu 3 američtí zákazníci dočkají v polovině roku 2019. Tesla nakonec překvapila, když do svého konfigurátoru tuto verzi přidala již během včerejšího večera s tím, že doručení je plánováno do dvou až čtyř týdnů od objednání. Nejlevnější verze je však momentálně dostupná pouze pro americký trh. Ten evropský by se během května měl nejdříve dočkat verze se středním dojezdem 425 km a nová nejlevnější verze do Evropy dorazí až za půl roku.

Tesla Model 3 (Zdroj: Tesla)

Nově nabízená nejlevnější varianta Modelu 3 se nazývá „standardní dojezd“ a dle amerického měření EPA dosahuje normovaného dojezdu 352 km. Úroveň výbavy Tesla nazývá „standardní interiér“, což v praxi znamenená, že kromě prémiových materiálů v této výbavě chybí LED mlhová světla, vyhřívané sedačky, dokovací stanice pro dva telefony, satelitní mapy reflektující dopravní zpravodajství, internetový prohlížeč či online streamování hudby. Základní výbava též neobsahuje prémiový audio systém. Tesla se pro zákazníky, kteří mají náročnější požadavky na interiér a výbavu vozu rozhodla prodávat též verzi vozu označenou jako „standardní dojezd plus“. Ta ujede na jedno nabití o 32 kilometrů více a obsahuje o něco vyšší výbavu. Zákazník tak za příplatek 2 tisíc dolarů získá kromě lepších materiálů také LED mlhovky, vyhřívané přední sedačky s elektrickým posuvem, vylepšený audio systém či dokovací stanici pro dva telefony.

Tesla kromě uvedení slibované levné verze též značně proměnila svůj obchodní model. Do teď část prodejů prováděla přes své vlastní obchody (ač jí v tom někde bránily zákony jednotlivých amerických států), většinu z nich ale teď zavře a bude prodávat pouze online. Otevřených zůstane jen pár prodejen v dobře dostupných oblastech, jež budou sloužit spíše jako informační centra a galerie. Při nákupu online bez možnosti si auto vyzkoušet, se samozřejmě nabízí otázka, co dělat v situaci, když s ním nakonec nebudete spokojení. Tesla proto nově nabízí bezplatné vrácení vozu do sedmi dní od zakoupení či do ujetí 1 600 kilometrů, a to bez udání důvodu. Důvodem ke zrušení většiny fyzických prodejních míst  je podle Tesly snížení provozních nákladů, což umožňuje dřívější začátek prodejů levného Modelu 3. Spolu s ostatními úspornými kroky tak automobilka mohla snížit cenu všech svých vozů.

Obchod Tesla (Foto: Misha Bruk / MBH Architects)

Cenový propad se tak netýkal jen Modelu 3, kde kromě nejlevnější verze a snížení cen ostatních verzí přibyla také dříve odstraněná možnost si pořídit vůz s dlouhým dojezdem a jedním elektromotorem s náhonem na zadní kola. Nová cenová politika Tesly totiž měla pozitivní dopad i na Model S a Model X, kde navíc automobilka nově začala používat stejné značení verzí jako u Modelu 3 – z názvu tedy již nejde zjistit kapacita baterie. V případě liftbacku Model S opět přibyla verze se standardním dojezdem (jen měsíc po jejím odstranění z nabídky), se kterou ujedete dle EPA 432 km. Dále jsou stále k dispozici varianty „dlouhý dojezd“ a „Performance/Ludicrous“. Zajímavé je, že v případě Modelu X stále není k dispozici varianta „standardní dojezd“ a zájemci se tak musí spokojit s jen s dvěma nejdražšími verzemi, ač opět s výrazně nižšími cenami než dříve.

Změny se neudály jen u vozového parku automobilky, nýbrž též v případě Autopilotu. Ten je momentálně rozdělen do dvou verzí – jednu Tesla nazývá Autopilot, tu druhou Full Self-Driving Capability („schopnost plně autonomního řízení“), jako zkratka se pro tento název často používá FSD. Autopilot vyjde na 3 tisíce dolarů (necelých 70 tisíc korun), přičemž jeho funkce umožňuje automatické zatáčení, zrychlování, brzdění a reagování na ostatní auta a chodce v rámci jednoho pruhu. FSD je oproti tomu mnohem pokročilejší, momentálně umožňuje kompletní jízdu po dálnici včetně předjíždění ostatních aut a přejezdů na jinou dálnici, automatické parkování a nově také funkci, díky které k vám auto na parkovišti samo přijede. Do konce roku má být navíc vůz schopen reagovat na semafory a dopravní značky a díky tomu umožní autonomní jízdu ve městě. K tomu bude potřeba nový Hardware 3, jenž dostanou zdarma majitelé vozů se zaplacenou verzí FSD. Již 15. března by navíc měl dle Muska proběhnout update softwaru, který současným vozidlům mimo jiné umožní, aby na dálnici mohla sama měnit jízdní pruhy (momentálně je pokaždé potřeba potvrzení řidiče formou stisknutí blinkru). Jedná se samozřejmě o volitelnou funkci, kterou řidič může kdykoli vypnout.

Po oznámení nové verze Modelu 3 proběhl také kratší konferenční hovor, ve kterém Musk poskytl novinářům a investorům informace o finanční situaci Tesly. Nejspíš nevyjde původní Muskův odhad ohledně ziskovosti ve všech čtyřech kvartálech roku a v tom prvním automobilka očekává ztrátu. Původně měl být v tomto čtvrtletí aspoň malý zisk, dle Muska se ale automobilka potýká s různými jednorázovými náklady, převážně v dovozu vozů do Číny a Evropy. Akcie Tesly na toto oznámení reagovaly poklesem z 319 dolarů na 294 dolarů, tedy přibližně o 8 %. Z dlouhodobějšího hlediska se ovšem jedná jen o návrat na hodnotu před pěti dny.

Zdroje: Tesla, Electrek




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
23 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře