Tesla konečně nabízí slíbenou levnou verzi Modelu 3, ale v tomto čtvrtletí nedosáhne zisku

Tesla Model 3 byl už od svého oznámení označován za cenově dostupný elektromobil, který si na rozdíl o Modelů S a X bude moci dovolit mnohem více lidí díky cenovce 35 tisíc dolarů (před odečtením dotací a bez započtení daně). Model 3 se však vyrábí už od roku 2017 a doposud byly k dispozici jen dražší varianty vozu s dlouhým dojezdem a nejvyšší výbavou. Důvodem podle Muska bylo, že Tesla potřebuje nejdříve snížit náklady na výrobu, aby dokázala nejlevnější Model 3 prodávat profitabilně. Tuto nejnižší variantu však napjatě očekává spousta zájemců a držitelů rezervací.

Ještě během nedávného konferenčního hovoru k výsledkům Tesly za čtvrtý kvartál roku 2018 Elon Musk tvrdil, že se nejlevnější verze Modelu 3 američtí zákazníci dočkají v polovině roku 2019. Tesla nakonec překvapila, když do svého konfigurátoru tuto verzi přidala již během včerejšího večera s tím, že doručení je plánováno do dvou až čtyř týdnů od objednání. Nejlevnější verze je však momentálně dostupná pouze pro americký trh. Ten evropský by se během května měl nejdříve dočkat verze se středním dojezdem 425 km a nová nejlevnější verze do Evropy dorazí až za půl roku.

Tesla Model 3 (Zdroj: Tesla)

Nově nabízená nejlevnější varianta Modelu 3 se nazývá „standardní dojezd“ a dle amerického měření EPA dosahuje normovaného dojezdu 352 km. Úroveň výbavy Tesla nazývá „standardní interiér“, což v praxi znamenená, že kromě prémiových materiálů v této výbavě chybí LED mlhová světla, vyhřívané sedačky, dokovací stanice pro dva telefony, satelitní mapy reflektující dopravní zpravodajství, internetový prohlížeč či online streamování hudby. Základní výbava též neobsahuje prémiový audio systém. Tesla se pro zákazníky, kteří mají náročnější požadavky na interiér a výbavu vozu rozhodla prodávat též verzi vozu označenou jako „standardní dojezd plus“. Ta ujede na jedno nabití o 32 kilometrů více a obsahuje o něco vyšší výbavu. Zákazník tak za příplatek 2 tisíc dolarů získá kromě lepších materiálů také LED mlhovky, vyhřívané přední sedačky s elektrickým posuvem, vylepšený audio systém či dokovací stanici pro dva telefony.

Tesla kromě uvedení slibované levné verze též značně proměnila svůj obchodní model. Do teď část prodejů prováděla přes své vlastní obchody (ač jí v tom někde bránily zákony jednotlivých amerických států), většinu z nich ale teď zavře a bude prodávat pouze online. Otevřených zůstane jen pár prodejen v dobře dostupných oblastech, jež budou sloužit spíše jako informační centra a galerie. Při nákupu online bez možnosti si auto vyzkoušet, se samozřejmě nabízí otázka, co dělat v situaci, když s ním nakonec nebudete spokojení. Tesla proto nově nabízí bezplatné vrácení vozu do sedmi dní od zakoupení či do ujetí 1 600 kilometrů, a to bez udání důvodu. Důvodem ke zrušení většiny fyzických prodejních míst  je podle Tesly snížení provozních nákladů, což umožňuje dřívější začátek prodejů levného Modelu 3. Spolu s ostatními úspornými kroky tak automobilka mohla snížit cenu všech svých vozů.

Obchod Tesla (Foto: Misha Bruk / MBH Architects)

Cenový propad se tak netýkal jen Modelu 3, kde kromě nejlevnější verze a snížení cen ostatních verzí přibyla také dříve odstraněná možnost si pořídit vůz s dlouhým dojezdem a jedním elektromotorem s náhonem na zadní kola. Nová cenová politika Tesly totiž měla pozitivní dopad i na Model S a Model X, kde navíc automobilka nově začala používat stejné značení verzí jako u Modelu 3 – z názvu tedy již nejde zjistit kapacita baterie. V případě liftbacku Model S opět přibyla verze se standardním dojezdem (jen měsíc po jejím odstranění z nabídky), se kterou ujedete dle EPA 432 km. Dále jsou stále k dispozici varianty „dlouhý dojezd“ a „Performance/Ludicrous“. Zajímavé je, že v případě Modelu X stále není k dispozici varianta „standardní dojezd“ a zájemci se tak musí spokojit s jen s dvěma nejdražšími verzemi, ač opět s výrazně nižšími cenami než dříve.

Změny se neudály jen u vozového parku automobilky, nýbrž též v případě Autopilotu. Ten je momentálně rozdělen do dvou verzí – jednu Tesla nazývá Autopilot, tu druhou Full Self-Driving Capability („schopnost plně autonomního řízení“), jako zkratka se pro tento název často používá FSD. Autopilot vyjde na 3 tisíce dolarů (necelých 70 tisíc korun), přičemž jeho funkce umožňuje automatické zatáčení, zrychlování, brzdění a reagování na ostatní auta a chodce v rámci jednoho pruhu. FSD je oproti tomu mnohem pokročilejší, momentálně umožňuje kompletní jízdu po dálnici včetně předjíždění ostatních aut a přejezdů na jinou dálnici, automatické parkování a nově také funkci, díky které k vám auto na parkovišti samo přijede. Do konce roku má být navíc vůz schopen reagovat na semafory a dopravní značky a díky tomu umožní autonomní jízdu ve městě. K tomu bude potřeba nový Hardware 3, jenž dostanou zdarma majitelé vozů se zaplacenou verzí FSD. Již 15. března by navíc měl dle Muska proběhnout update softwaru, který současným vozidlům mimo jiné umožní, aby na dálnici mohla sama měnit jízdní pruhy (momentálně je pokaždé potřeba potvrzení řidiče formou stisknutí blinkru). Jedná se samozřejmě o volitelnou funkci, kterou řidič může kdykoli vypnout.

Po oznámení nové verze Modelu 3 proběhl také kratší konferenční hovor, ve kterém Musk poskytl novinářům a investorům informace o finanční situaci Tesly. Nejspíš nevyjde původní Muskův odhad ohledně ziskovosti ve všech čtyřech kvartálech roku a v tom prvním automobilka očekává ztrátu. Původně měl být v tomto čtvrtletí aspoň malý zisk, dle Muska se ale automobilka potýká s různými jednorázovými náklady, převážně v dovozu vozů do Číny a Evropy. Akcie Tesly na toto oznámení reagovaly poklesem z 319 dolarů na 294 dolarů, tedy přibližně o 8 %. Z dlouhodobějšího hlediska se ovšem jedná jen o návrat na hodnotu před pěti dny.

Zdroje: Tesla, Electrek

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza

No je fascinujici sledovat jak se s tim perou a co vsechno delaji aby Tesla prezila v podstate v primem prenosu..snad se jim to povede. Myslim totiz, ze situace neni vubec ruzova. Po mesici, kdy oznamili propousteni 7% lidi hlavne z vyroby modelu X a S. Tyhle modely taky zlevnuji o 6% a zaviraji obchody. Oficialne kvuli moznosti zlevnit.a online prodeji, realne to spis bude kvuli nizsimu odbytu. (Nikdo normalni nezlevnuje zbozi, ktery se dobre prodava). Navic pred mesicem menili ceny a ted je meni zase, to nevypada jako dlouhodoba pripravena strategie.
Popravde si nedovedu predstavit, ze si nekdo koupi auto aniz by si ho osahal a zkusil. V nasich podminkach uz vidim jak vybehavam registraci, pojisteni a podobne abych ho po tydnu vracel. Uplne mimo evropskou realitu.

Robert

Ty si to nedokazes predstavit a predsa sa najdu statisice ludi ktori to tak urobili a su dokonca ochotny davat obrovske zalohy na auto ktore nikdy nevideli a nevozili sa v nom, takze tvoj usudok o stave Tesly nebude spravny. Prepusta 7% zbytocnych zamestnancov, ktori boli prijaty aby sa automobilka dokazala rozbehnut v urcitom tempe a velkosti a kedze sa casom efektivita zvysuje, nepotrebny ludia sa vyhadzuju a znizuju sa naklady na vyrobu. Auto nezlacnila iba tak z nicoho nic, ubudlo vela z vybavy, co je tiez uplne bezny krok, kedze sa najprv na trh predstavy najvyssia konfiguracia aby si prezentoval produkt v najlepsom svetle a nasledne mozes prezentovat aj spartansku verziu.

Honza

O kterych statisicich mluvite? To ze nekdo slozi 1000$ zalohu jeste neznamena, ze si auto bez prohlidnuti koupi. Mimochodem zaloha byla zaroven zvednuta na 2500$

PetrK

Ostatně sama Tesla tvrdí, že 78 % finálních objednávek Modelu 3 proběhlo online a 82 % zákazníků si své vozy odvezlo bez zkušební jízdy. Jsem našel na svetmobilne.cz

Honza

Ja jsem se dival na prodeje EV za posledni dva mesice v USA a je to katastrofa ( nejen Tesly tedy) zjeme v dusledku konce podpory. Prodeje spadly vic nez petinasobne. https://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/
To je hlavni duvod proc Tesla dela co ted dela, obrovsky vypadek v poptavce po EV v USA.

peter

no 4nasobny prepad u tesly, nuz celkom pekne
to uz asi nebude len sezonny vplyv

Honza

Ne tim to opravdu neni, padaji vsechny EV. Podivejte se na ty tabulky

peter

ale preco tak pada aj X a S, tie sa predsa predavali aj doteraz mimo usa a aj tak nastal rapidny pokles

a tu sa dostavame ku klasickej hadanke co bolo skor vajce alebo sliepka 🙂
lebo je ten pokles preto, ze zacinaju predavat model 3 aj mimo usa, alebo predavat mimo usa zacinaju predavat preto, ze je ten pokles

asi nieje nahoda, ze mimo usa zacinaju predavat v momente kedy im v usa pada statna podpora

Honza

Nechci srovnavat model3 protoze mezirocni srovnani je kvuli narustu vyroby mimo a dodavky do Evropy teoreticky mohou mit vliv (i kdyz si myslim ze USA je pro Teslu priorita). Mate pravdu, ze cisla ModeluS z ledna a unora lonskeho roku jsou podobna jako toho letosniho. Uvidime tedy jak bude vypadat brezen, zda se to zvedne nebo ne – jestli jde jen o klasicky zezonni propad, nebo s koncem podpory vyrazne opadne prodej EV obecne. To ted vi jen Tesla podle objednavek.

Honza

Vuci predchozim mesicum. To je tak tezke si ten odkaz otevrit?

Petr Melechin

Přijde mi poněkud mimo srovnávat prosinec a leden, když:

-v lednu jsou tradičně nejnižší prodeje v celém roce a v prosinci naopak nejvyšší (viz tabulky z let 2017 a 2018)
-každý třetí měsíc má obvykle vyšší prodeje, protože Tesla (a možná i další automobilky) se snaží na poslední chvíli co nejvíce nahnat čtvrtletní výsledky
-jak bylo zmíněno, prosinec byl v USA pro Teslu poslední měsíc s plným příspěvkem, takže je logické, že šlo o unikátní situaci, která vedla k nadprůměrnému zájmu

Takže by bylo lepší srovnávat podobné měsíce nebo třeba celá čtvrtletí, protože křivka prodejů se během roku přirozeně mění.

bohyn

Jaký propad? Jediný meziroční propad je v létě 2015 a u Tesly letošní únor, což možná reflektuje vývoz (vyhodnocovat jeden měsíc je trochu mimo). Z toho grafu vyplývá jen to, že ve 2. pololetí jsou vyšší prodeje, než v 1. To je ale dlouhodobý trend, logický a předvídatelný.

peter

zabudol si na jedno, teslu si nekupuju zakaznici. teslu si kupuju fanusikovia, im nejde o vlastnosti auta, im ide o to mat teslu a len teslu

Robert

Hyundai kona ma 450km dojazd, pripadne polar od volva by mal mat 500km. Tesla ma sice peknu siet superstanic ale nie v cr/sr takze to uplne ako argument pre mna nieje. Ale inak mas pravdu ze tesla co sa tyka modelu 3 tak drti konkurenciu v pomere cena/dojazd.

Honza

Problem je, ze model3 bude v Evrope pekelne drahy kvuli dovozu a clu, mozna ve srovnani s jinymi EV ne, ale vetsina lidi spis pocita a pokud srovnaji uplne holy model 3 s libovolnym spalovakem v cene ktera u nas bude odhadem 1.1 milionu, mozna i vic, tak navazane sluzby a komfort budou proste nesrovnatelne. Casem az tu bude vyroba se to urcite zlepsi, ale ted se obavam, ze to je auto jen pro skalni priznivce. Dalsi vec je ta pro evropu nestastna karoserie – sedan neni zrovna v evrope nejoblibenejsi typ auta.

PetrK

Obecně je potřeba být kritický k vysvětlením opatření firmy, tak jak je podává její management. Zvlášť když je firma veřejně obchodovaná.
Například propouštění u firmy, která si hledá cestu z problémů, je většinou pozitivní zpráva. Důvody jsou většinou jen PR omáčka. Velmi záleží na struktuře profesí propouštěných. Nový produkt může mít pozitivní dopad při uvedení, negativní po přijetí trhem. To samé autopilot vs FSD se v jednom pohledu může jevit jako super tah a v druhém pohledu opuštění jedné z největších konkurenčních výhod.
Prostě tisková prohlášení jsou pro burzu a v podstatě nemají vliv na to, zda se firmě bude dařit nebo ne. Dělají to, co mají v popisu práce – PR.

Honza

Ja si myslim ze jednim z problemu s kterym bojuji a bojovat budou dal, je vysoka porizovaci cena. Kde spalovaci auto ve vysledku na prohlidkach a palivu prijde na vic, ale.pro bezneho zakaznika je dobre, ze ty vydaje jsou na rozdil od EV vic rozlozene v case. Nejrozumejsi by bylo, kdyby Tesla nasla nejakeho bakovniho partnera, ktery by dokazal zaridit fianacovani tak, aby z hlediska cashflow to bylo pro kupce podobne spalovacim autum.

Ivo Janáček

Klasické auto na víc nepřijde.

akuht

Přímo finančně asi ne, ale čas jsou peníze. Jeden z důvodů proč si chci koupit elektromobil je, že konečně nebudu muset jezdit k benzínce, což mě stojí mnoho času. Ještě aby se Tesla sama dovezla do servisu a na technickou a budu spokojen a ušetří mi peněz + času přepočítaneho na peníze víc než kolik činí ten rozdíl v ceně…

peter

benzinka ta stoji vela casu? to vazne? bud tankujes po par litroch, ale to je tvoj problem ze netankujes plnu, ale vela jazdis ale to sa ti potom asi bude stavat, ze casto budes musiet teslu nabijat na verejnych nabijackach a tam na jednom nabiti zabijes tolko casu ako pri 20tich tankovaniach

Ivo Janáček

Tomu asi nerozumím, já po cestě mijim desítky čerpacích stanic a můžu si vybírat, kde zastavím. Tankuji většinou co 1200 – 1500km a trvá to asi tak 5 minut i s placením. Servis co 30000km je tak na hodinku. Dám tam auto, zajdu si na oběd, vyřídím nějaké emaily a telefony vyzvednu auto a jedu dál.

Ale chápu vaší připomínku u Tesly ohledně servisu, protože zatím se jedná o nejporuchivejsi auta na trhu, která potřebuji servis často. Ano toto jsou fakta z průzkumů trhu.

Robert

Stale ma udivuje ked vam ta tesla tak strasne lezi v zaludku a je to tak zle auto preco ste stale najaktivnejsi v diskusiach pod clankami s teslou.

Josif

Celkem mě mrzí to uzavírání obchodů