Tesla vs. Waymo: Lídři na poli autonomního řízení se zcela odlišným přístupem

Na světě jsou momentálně desítky firem, které se věnují vývoji plně autonomního řízení automobilů. Všeobecně se má za to, že v čele tohoto závodu jsou Tesla a Waymo (dříve Google). Obě firmy ale zvolily velmi odlišný přístup k problematice samořídících vozidel.

Waymo vsadilo na opatrné a postupné spouštění své robotické taxislužby v malých a extrémně detailně zmapovaných oblastech. Pasažéry pak vozí hybridní vozy Chrysler Pacifica osázené spoustou senzorů a kamer včetně drahého LIDARu. Tyto automobily bez řidičů už několik měsíců vozí zákazníky z řad veřejnosti po jednom z předměstí Phoenixu v Arizoně. Waymo zároveň testuje svůj software pro autonomní řízení pomocí podobných automobilů v několika dalších regionech, avšak zatím pouze interně, taxislužba je momentálně k dispozici pouze ve Phoenixu. Společnost takto provozuje několik stovek aut a dále využívá počítačových simulací, které pomáhají trénovat neuronové sítě, jež jsou mozkem autonomního softwaru.

Autonomní Chrysler Pacifica společnosti Waymo (Foto: Dllu / Wikipedia)

Tesla na to šla úplně jinak. Místo cíleného a geograficky omezeného testování s relativně nízkým počtem vozidel s drahými senzory Tesla vsadila na získávání bezkonkurenčního objemu dat z reálného provozu. Všechny Tesly vyráběné od roku 2016 jsou vybaveny sadou kamer a senzorů, které mají být dostatečné pro plně autonomní řízení. LIDAR však chybí, jelikož jej Elon Musk považuje za zbytečnou a drahou berličku. Hardware pro plnou autonomii už tedy Tesla považuje za vyřešený a chybí už „jen“ software. Ten stojí a padá na množství a kvalitě dat z reálného provozu, jejichž prostřednictvím se neuronové sítě Autopilotu můžou učit a zlepšovat.

Znázornění kamer a senzorů, kterými jsou vybaveny vozy Tesla (Zdroj: Tesla)

Tesla má momentálně na silnicích více než milion vozidel vybavených potřebnými senzory a tato auta dokážou během jízdy sbírat data a zaznamenávat neobvyklé krajní situace. Systém v podstatě běží na pozadí, i když není zapnutý Autopilot, a software neustále porovnává, co dělá řidič, s tím, co by udělal Autopilot. Případné rozdíly pak představují nesmírně cenná data pro trénování neuronových sítí. Tesla samozřejmě také využívá počítačové simulace, ale nespoléhá na ně zdaleka tolik jako Waymo. I sebelepší simulace totiž nedokáže realisticky reprezentovat skutečný svět a všemožné neobvyklé situace, na které lze během jízdy narazit.

Tesla na vývoji autonomního řízení pracuje už několik let a výsledkem těchto snah je tzv. FSD Beta. To je betaverze zatím nejpokročilejší varianty systému Autopilot, která už umožňuje autonomní řízení v podstatě kdekoli a dokáže jezdit i v městském provozu a řídit se značkami a semafory. Oproti tomu běžný Autopilot je možné aktivovat jen na silnicích určitého typu a zároveň systém například nedokáže odbočit na světelné křižovatce a neporadí si s kruhovým objezdem. FSD Beta však má k dokonalosti zatím daleko a stále dělá chyby. Proto se stále jedná spíše o velmi pokročilý asistent řízení než plně autonomní systém.

Vykreslení okolí auta v režimu FSD Beta (Zdroj: TesLatino)

Tesla dala FSD Betu před půl rokem k dispozici úzkému okruhu řidičů z řad veřejnosti, kteří následně systém testovali a dokonce mají dovoleno sdílet videa z těchto jízd (některá z nich jsme přeložili). Betu zároveň testuje zhruba tisícovka zaměstnanců Tesly. Elon Musk ale aktuálně prozradil, že FSD Beta bude již brzy k dispozici v podstatě všem majitelům vozů Tesla, kteří si připlatili za balíček FSD Capability a nacházejí se v regionu, kde je povolená FSD Beta.

Tip: O rozdílných filozofiích Tesly a Wayma v oblasti autonomního řízení pojednává také toto video, které jsme přeložili do slovenštiny.

Jak si tedy vede Tesla FSD Beta ve srovnání s autonomním vozem Waymo? To se rozhodl otestovat jeden z lidí, kteří mají Teslu s aktivní FSD Betou, a výsledek zveřejnil ve videu níže. Automobily obou společností dostaly totožný pokyn dojet z bodu A do B v rámci oblasti, kterou podporuje systém Waymo. V obou případech auta dojely do cíle, aniž by bylo potřeba zasáhnout do řízení. Tesla však cestu zvládla výrazně rychleji (5 minut vs. 8 minut). Test byl bohužel proveden v noci, takže nedošlo k téměř žádným interakcím s ostatními auty na silnicích. Nutno také znovu zdůraznit, že Waymo svou autonomní taxislužbu provozuje pouze v několika pečlivě zmapovaných částech jednoho předměstí Phoenixu, zatímco Tesla dokáže technicky vzato jet kdekoli. Na druhou stranu, systém Waymo je skutečná autonomie 4. úrovně (plně autonomní jízda bez řidiče, ale pouze v určitých oblastech nebo za určitých podmínek), zatímco FSD Beta je stále pouze pokročilý asistent řízení (2. úroveň autonomie). Každopádně doufám, že se časem objeví podobné srovnání v náročnějším provozu.

Software FSD Beta je momentálně ve verzi 8.2 a brzy by měla být vydána ještě mírně vylepšená v8.3. O dost zajímavější ale bude verze 9, která má vyjít během dubna a podle Elona Muska přinese obrovské zlepšení. Tato verze navíc bude zpřístupněna spoustě dalších zájemců, jak jsem vysvětloval výše. Systém bude s touto verzí převeden na zcela nové neurální sítě, které už budou pracovat s 360° videem složeným ze záběrů ze všech kamer najednou v reálném čase. Počítač bude podle Elona Muska provádět rozhodnutí už čistě na základě kamer (stejně jako člověk pomocí očí) a má tak dojít ke skokovému posunu ve schopnostech softwaru pro autonomní řízení. Neuronové sítě pak bude možné již brzy trénovat přímo pomocí videoklipů bez nutnosti manuálního štítkování. K tomu Tesla vyvinula superpočítač Dojo.

Osobně jsem velmi zvědavý na videa z testování FSD Bety verze 9. Pokud vás to také zajímá, doporučuji sledovat některý z těchto kanálů na YouTube, kde se taková videa pravidelně objevují.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře