Tesla vydala zprávu o svých dopadech na životní prostředí – snižuje spotřebu vody a má nejúspornější vozy

Tesla loni poprvé ve své historii zveřejnila obsáhlý dokument nazvaný Impact Report, tedy zprávu, která vyčísluje a hodnotí vliv automobilky na životní prostředí. Z tohoto dokumentu mimo jiné vyšlo, že od prodeje prvního sportovního vozu Tesla Roadster elektromobily automobilky ušetřily 4 miliardy kilogramů CO2 (v porovnání s konvenčními vozy se spotřebou 10 litrů na 100 km) či že Superchargery ušetřily přibližně 283,5 milionů litrů paliva (opět při spotřebě 10 l/100 km). Podrobněji si o této zprávě můžete přečíst v našem loňském článku, my se teď ale budeme věnovat nedávno vydané aktualizované zprávě.

Rok 2019 byl pro Teslu prvním, kdy se v opravdu velkém množství začal prodávat sedan Tesla Model 3, se kterým dle automobilky zákazníci najezdili celkem přes 6,4 miliard kilometrů. To automobilce umožnilo nasbírat dostatečné množství dat, aby mohla spočítat průměrnou spotřebu energie a její dopad na životní prostředí. Své výsledky Tesla porovnávala s daty poskytnutými časopisem Consumer Reports, dle kterého je medián spotřeby osobních vozů přibližně 10 litrů na 100 kilometrů, což dle automobilky odpovídá vypuštěným 262 gramům CO2 na jeden kilometr. Tesla do tohoto započítala též emise vytvořené rafinací či převozem ropy. Není úplně jasné, jak Tesla došla k finálním číslům, ale pro porovnání Škoda Kodiaq v motorové variantě 2.0 TSI s papírovou spotřebou 6.9 l/100 km vypouští dle měření 157 gramů CO2 na kilometr (bez emisí z dovozu ropy a rafinace).

Graf níže zahrnuje také emise z výroby auta, přičemž Tesla ve zprávě uvádí, že studie třetích stran při výpočtu výrobních emisí elektromobilů mnohdy kalkulují s přehnaně vysokými energetickými nároky na výrobu baterií. Ve skutečnosti prý byly emise na výrobu celého elektromobilu v roce 2019 téměř srovnatelné s průměrným vozem se spalovacím motorem.

Porovnání emisí z výroby a provozu Tesly Model 3 v závislosti na způosbu používání a zdroji energie ve srovnání s průměrným vozem se spalovacím motorem (Zdroj: Tesla)

Z výše uvedeného grafu je vidět srovnání emisí vypouštěných Teslou Model 3 a průměrným sedanem střední třídy. V případě vozu s konvenčním motorem Tesla využila data zmíněná v předchozím odstavci a pak počítala s průměrným nájezdem 20 tisíc kilometrů ročně po dobu 17 let (po této době v průměru dochází k sešrotování vozu). U Modelu 3 nájezd ovlivnilo jeho využití, v případě spolujízd a dalších služeb sdílené dopravy bývá zpravidla vyšší než u soukromého využívání. Rozdíl mezi dopadem na životní prostředí při nabíjení ze sítě a pomocí solárních panelů je způsobený tím, že Tesla započítávala též ekologické náklady svých solární panelů a úložišť energie. Dle tvrzení automobilky je v případě využívání vozu pro soukromé účely nabíjení na veřejných stanicích zastoupeno pouze v 18 %.

Jako velkou výhodu elektromobilů Tesla uvádí skutečnost, že lze v následujících letech očekávat zvyšující se zastoupení obnovitelných zdrojů energie v energetickém mixu USA (dle statistik z roku 2019 jde z 62,7 % o fosilní paliva, 19,7 % o nukleární energetiku a z 17,5 % o obnovitelné zdroje).

Vliv na emise má také efektivita pohonné jednotky, což je oblast, v níž se Tesle dlouhodobě daří překonávat samu sebe. Důkazem toho je třeba Tesla Model S, u které se automobilce zvyšováním efektivity podařilo nedávno navýšit maximální dojezd na 643 kilometrů. Porovnání efektivity ve spotřebě energie ukazuje následující tabulka, při jejíž tvorbě Tesla vycházela z oficiálních hodnot naměřených agenturou EPA.

Energetická efektivita různých elektromobilů na základě dojezdu naměřeného EPA (Zdroj: Tesla)

Velkým tématem z hlediska ekologie jsou baterie a jejich následná recyklace. Tesla má středisko na rozebírání starých baterií v Giga Nevada, ale vzhledem k jejich velké výdrži jich zatím dle vlastních slov obdržela zpět pouze omezené množství. V roce 2019 Tesla konkrétně dle statistik k recyklaci poslala 1000 tun niklu, 320 tun mědi a 110 tun kobaltu. Automobilka také přiznává, že momentálně nechává recyklovat a do výroby znovu zařazovat pouze hodnotné části baterie, v budoucnu ovšem plánuje podíl recyklovaných materiálů navýšit. Momentálně tak dochází ke znovupoužívání pouze u kovů, organické materiály či plasty Tesla nerecykluje. V již zmíněné Giga Nevada momentálně Tesla vyvíjí nový recyklační systém, který bude schopen zpracovávat jak vadné baterie z výroby, tak i ty staré za svým životním cyklem. V souvislosti s recyklací baterií může být zajímavý startup Redwood Materials, jenž založil JB Straubel, bývalý technický ředitel Tesly. Ten se zaměřuje na vývoj pokročilých metod recyklace a je teoreticky možné, že s ním v budoucnu bude Tesla na něčem spolupracovat.

Koloběh recyklace baterií (Zdroj: Tesla)

Při sériové výrobě také dochází k velké spotřebě vody, což bylo například jedno z témat připomínek ke stavbě Giga Berlin – místní se totiž obávali, že by nová továrna mohla spotřebovávat až moc vody a tím měla negativní dopad na své okolí. Tesla se tento problém snaží řešit a v roce 2019 došlo k masivnímu snížení množství vody potřebného k výrobě jednoho vozidla. Zatímco v roce 2018 byla průměrná spotřeba vody 5,2 metrů krychlových na jeden elektromobil, o rok později se Tesle toto číslo podařilo snížit téměř o polovinu na 2,9 kubických metrů.

Spotřeba vody na jedno vyrobené auto Tesla (Zdroj: Tesla)

V závěru článku se ještě podíváme na porovnání elektřiny, kterou Tesla vyrobí a kterou spotřebuje na výrobu svých produktů. Muskova firma dle dokumentu do konce roku 2019 nainstalovala solární panely, které dohromady vygenerovaly 6,6 TWh elektrické energie (do tohoto jsou započteny i produkty, které prodala SolarCity před akvizicí Teslou v roce 2016). To je mnohonásobně víc energie, než kolik Tesla spotřebovala pro své továrny od začátku výroby Modelu S. Přesné porovnání generované a spotřebované energie si můžete prohlédnout na následujícím grafu.

Kumulativní množství vygenerované energie solárními produkty Tesla a srovnání se spotřebovanou energií v továrnách firmy (Zdroj: Tesly)

Zdroj: Tesla Impact Report 2019 (PDF)




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
15 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře