Tesla zveřejnila zprávu o svém dopadu na životní prostředí

Tesla byla založená v roce 2003 s cílem zpopularizovat elektromobilitu a urychlit přechod lidstva na obnovitelné zdroje. Minulý týden pak automobilka zveřejnila svůj historicky první Impact Report, tedy zprávu, která vyčísluje a hodnotí vliv automobilky na životní prostředí. Z téměř padesátistránkového dokumentu vyplývá například to, že Tesla od roku 2008, kdy uvedla svůj první vůz Tesla Roadster, prodala přes 550 tisíc vozů, jenž dohromady najely přes 16 miliard kilometrů. To dle automobilky odpovídá 4 miliardám ušetřených kilogramů CO2. Tesla k tomuto číslu došla spočítáním vypuštěného CO2 u automobilů se spotřebou přibližně 10 litrů na 100 km, počítalo se tedy s většími a těžšími vozy.

Dům se solární střechou, baterií Powerwall a elektromobilem (Foto: Tesla)

Americká automobilka také provozuje vlastní síť dobíjecích stanic Tesla Supercharger, která momentálně nabízí přes 12 tisíc přípojek na 1 441 místech. Zajímavá je statistika z USA, kde má dle Tesly 99 % obyvatel této země nejbližší Supercharger ve vzdálenosti menší než 240 km. Od roku 2012, kdy Tesla postavila první nabíjecí stanici, poskytly Superchargery vozům Tesly přes 595 GWh energie, čímž se ušetřilo přibližně 283,5 milionů litrů paliva (opět při spotřebě 10 l/100 km). Kromě automobilů se Tesla soustředí také na úložiště energie a solární panely. Celkový instalovaný výkon panelů od divize Tesla Energy do února 2019 činil 3,5 GW, díky čemuž produkty Tesly vyrobily 13,25 TWh energie. Již instalované solární panely by dle tvrzení Tesly měly vydržet přes 35 let a za tu dobu vyrobit celkově 86,5 TWh čisté energie.

Zajímavé je pak porovnání energie, kterou spotřebují vozy Tesly a kterou naopak generují solární panely této automobilky. Ty totiž dohromady po celém světě poskytly již zmíněných 13,25 TWh, přičemž energie potřebná pro provoz všech vozů Tesly prozatím dosáhla pouhých 5,26 TWh.

Srovnání spotřebované energie vozy Tesla a vygenerované energie solárními panely Tesla/SolarCity (Zdroj: Tesla)

Tesla Energy nestojí pouze za solárními panely, ale má na starost též výrobu úložišť energie Powerwall a Powerpack. Ty spolu se solárními panely umožňují zásobovat velké množství obyvatel plně obnovitelnou energií bez obav z výpadku proudu. Tesla jako příklad uvádí ostrov Ta‘ū, jenž má rozlohu přibližně 44 kilometrů čtverečních a žije na něm kolem 900 lidí. Do roku 2016 zde byla elektřina brána z dieselových generátorů, což bylo jednak ekonomicky nevýhodné a jednak škodlivé pro životní prostředí. Tesla tak na ostrově vytvořila malou elektrizační soustavu sestávající z více než 5 300 solárních panelů a 60 úložišť Powerpack. Solární panely umožňují napájet celý ostrov z obnovitelné energie, bateriová úložiště jsou pak schopná dodávat proud po dobu tří dní bez slunce. Systém skládající se z Powerpacků je k nalezení též v Jižní Austrálii, jedná se o největší úložiště energie na světě, má kapacitu 129 MWh a Tesla ho postavila za méně než 100 dní ve spolupráci se společností Neoen. V případě výpadku elektřiny pak tento systém dokáže zásobovat elektřinou až 30 tisíc domácností po dobu jedné hodiny.

Automobilka též zveřejnila statistiky, ve kterých uvádí svou produkci oxidu uhličitého. Ve grafu, který můžete vidět níže, automobilka rozděluje emise na přímé (které jsou produkovány zdroji, jenž může Tesla ovládat a ovlivnit) a nepřímé (které vznikají v důsledku aktivit Tesly, ale firma je nemůže ovlivnit – zde nejspíš půjde převážně o dodávky elektřiny).

Celkové emise vyprodukované společností Tesla (Zdroj: Tesla)

Řeč přišla též na továrny automobilky, z nichž můžeme vypíchnout tu evropskou, jež se nachází v nizozemském městě Tilburg. Zde probíhá montáž vozů Model S a Model X určených pro evropský trh, zákazníci si zde také svůj nový elektromobil mohou vyzvednout. Továrna je každopádně zajímavá mimo jiné tím, že má na střeše 10 500 solárních panelů, které generují až 3,4 MW. Díky tomu může být továrna po většinu roku napájena z obnovitelného zdroje energie. Něco podobného plánuje Tesla udělat i u americké továrny Gigafactory 1. Ta by měla být plně napájena z obnovitelných zdrojů ke konci tohoto roku.

Předmětem diskusí ohledně elektromobilů často bývá odpad generovaný při výrobě baterií a následná recyklace těchto akumulátorů. V oblasti odpadu vzniklého při výrobě Tesla v Gigafactory 1 vyrobila vlastní zařízení na rafinaci rozpouštědla. To bývá využíváno k natírání elektrod uvnitř baterie. Rafinerie Tesly je v provozu od konce roku 2017 a dokáže vyčistit až 95 % použitého rozpouštědla. Vzhledem k tomu, že je tato operace energeticky náročná, automobilka vyvinula vlastní tepelné čerpadlo, které využívá odpadní teplo produkované při ostatních výrobních procesech v továrně k potřebám rafinace. Díky tomu tak klesla energetická náročnost rafinace až o 85 %.

V oblasti recyklace starých baterií Tesla momentálně využívá třetích stran, jelikož vzhledem k jejich dlouhé životnosti se baterie začínají Tesle pomalu vracet teprve teď. Podle posledních zpráv ale v Gigafactory 1 pracuje na vlastním systému recyklace. Ten by měl co nejvíce maximalizovat zisk klíčových prvků, jako jsou lithium a kobalt.

Zdroj: Tesla Impact Report (PDF)




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
22 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře