Vyplatí se taxikářům jezdit Teslou?

Amsterodamské letiště Schiphol, které je největší z nizozemských, nedávno oznámilo, že během tohoto roku společnosti provozující na letišti taxi služby provedly již milion jízd. To by samo o sobě nebylo tak zajímavé, kdyby ovšem 70 % těchto jízd netvořila flotila vozů Tesly. Jedním z největších taxi dopravců operujících na letišti je totiž společnost BIOS-groep. Ta v roce 2014 nakoupila celkem 167 Modelů S, které během roku 2018 začala nahrazovat Modely X. Jde o největší flotilu vozů Tesla vlastněnou jednou společností. Stef Hesselink, výkonný ředitel BIOS-groep, o užívání Modelů S řekl:

Modely S se od uvedení do provozu v roce 2014 držely nádherně. Každý z nich měl ke konci roku 2017 na počítadle kilometrů najeto mezi 250 a 300 tisíci kilometry.

Modely S a X se v posledních letech stávají čím dál více populárními mezi řidiči taxíků. Kromě Nizozemska je můžeme ve větším počtu najít také ve Švédsku či Norsku, kde první Tesla taxík začal jezdit již v roce 2013. Od roku 2014 pak Kanaďan Christian Roy, první taxikář s Teslou v Severní Americe, užívá Model S, se kterým má dle svého twitterového profilu najeto již 300 tisíc kilometrů.  Ke koupi nového vozu ho přimělo stáří jeho předchozího automobilu Subaru Legacy, jenž se po téměř 500 tisících najetých kilometrech přestal kvůli opravám vyplácet. Tehdy se nechal inspirovat taxikáři v Norsku a po několika výpočtech došel k závěru, že by se mu investice do Modelu S měla ekonomicky vyplatit.

Tesla Model S německé taxislužby Intax (Foto: Intax)

Po dvou letech užívání Modelu S s Royem udělal rozhovor server Electrek. Roy měl tehdy najeto přes 160 tisíc kilometrů a nabíjení pomocí normální zásuvky doma v noci ho stálo celkem něco málo přes 82 tisíc korun. Oproti 15 tisícům, které předtím musel měsíčně platit za benzín do Subaru, se jedná o znatelné zlepšení. A to i přes poměrně vysoké splátky (přes 33 tisíc), které musí měsíčně platit. Roy totiž plánuje svůj Model S používat až do roku 2024 (podle zákonů provincie Québec může vůz jezdit jako taxík jen 10 let), kdežto splacený ho bude mít již příští rok.

Tesla Model S taxikáře Christiana Roye (Foto: Christian Roy)

Svého Tesla taxikáře má též Česká republika. Ondřej Hunčovský si mezi lety 2016 a 2017 pořídil ojetý Model S a kromě klasického taxikaření jej využívá také na různé zážitkové jízdy v rámci svého podnikání.

Užívání vozů Tesly (a obecně elektromobilů) jako taxíků je zároveň velký zátěžový test pro jejich baterie. Často totiž panují obavy, že se po určitém množství najetých kilometrů snižuje kapacita, kterou jsou schopné baterie pojmout, a snižuje se tím dojezd vozidla. Ari Nyyssönen, finský taxikář, po necelých třech letech najezdil ve svém Modelu S přes 400 tisíc kilometrů, přičemž zaznamenal pokles baterie o 7 %. Jeho vůz se nevyhnul všem potížím, Nyyssönen musel navštívit servis kvůli výměně elektromotoru a opravě baterky, která se přestala nabíjet. Tyto opravy však byly provedeny zdarma v rámci osmileté záruky.

Podobné výsledky hlásil též Haydn Sonnad, zakladatel společnosti Tesloop, v rámci které nabízí dopravu mezi některými americkými městy a zároveň půjčuje vozy Tesla. Jeho Model S po 310 tisících kilometrech ukazoval pokles kapacity baterie 6 %. Po více než půl milionu kilometrů ovšem čísla už tak slavná nebyla a baterie klesla o 22 %. Důvodem podle Tesloop ale bylo špatné nabíjení. Společnost totiž vozy nabíjela z Superchargeru až na 100 %, zatímco Tesla doporučuje pouze 90–95 %.

Zdroj: Electrek, elektrina.cz, Teslarati




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
41 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře