Tesly budou schopny zcela autonomního řízení už letos, ale další rok bude trvat, než to bude bezpečné

Elon Musk během natáčení podcastu (Zdroj: ARK Invest)

Elon Musk v úterý 19. února poskytl půlhodinový rozhovor v podcastu investiční společnosti ARK Invest, kde mluvil především o plánech Tesly na dosažení plně autonomního řízení. Stále prý platí, že všechny funkce potřebné pro samořídící Tesly budou hotové do konce letošního roku, ale další rok bude trvat, než bude systém bezpečný natolik, abyste mohli v klidu spát za volantem. Neznámou pak představují také úřady, které budou muset autonomní řízení nejdříve schválit, než jej bude možné nabídnout běžným řidičům.

Musk nejdříve odpovídal na otázky ohledně předpokládané výrobní kapacity Tesly v následujících několika letech. Elon odhaduje, že letos Tesla vyrobí 400 000 vozů, přičemž na konci roku má být dosaženo kapacity 10 000 automobilů týdně díky spuštění výroby v čínské továrně Gigafactory 3. V rozhovoru pak Musk uvedl, že na rok 2021 odhaduje výrobu 1,5 milionů vozů a na rok 2023 dokonce 3 miliony.  Vzhledem k tomu, že současná továrna ve Fremontu má nejspíš maximální výrobní kapacitu kolem 500 tisíc vozů ročně, další kapacitu budou muset obstarat dodatečné továrny. Kromě čínské Gigafactory 3, která má vyrábět 500 000 automobilů ročně, Tesla také na rok 2020 plánuje výrobu Modelu Y v nevadské Gigafactory 1 a netají se plány na stavbu evropské Gigafactory. Nicméně i tak zní Muskova čísla hodně ambiciózně.

Rozhovor se následně stočil k problematice autonomních vozidel. Musk k tomu řekl:

Myslím, že letos dosáhneme „kompletní funkcionality“, což znamená, že auto vás dokáže najít a vyzvednout na parkovišti a bez jakéhokoli zásahu vás odvést do cílové destinace. Tím jsem si naprosto jistý. Každý týden mám porady s týmem pro Autopilot, takže vím, jak na tom jsme. Lidé však z takového tvrzení vyvozují, že to znamená 100% jistotu a bezchybné fungování bez dohledu. Tak to ale není.

Jinými slovy, už letos bude software Tesly zvládat rozeznávat značky, semafory, předjíždět, vyhýbat se překážkám a podobně, ale bude to spolehlivé třeba jen na 98 %. Musk například zmínil situaci, kdy i lidský řidič může mít na světelné křižovatce problém poznat, který semafor se ho vlastně týká. Tyto situace budou problematické i pro samořídící automobily.

Kdy se tedy Autopilotu dostane na takovou úroveň, že se budeme moci za jízdy bez problému vyspat za volantem? Podle Muska toho bude technologicky dosaženo na konci roku 2020. Dodává ale, že i když bude Tesla schopna takto bezpečné autonomní jízdy, neznamená to, že funkce bude hned k dispozici běžným řidičům. Automobilky totiž nejdříve budou muset prokázat úřadům na základě dat z miliard ujetých mil, že systém je výrazně bezpečnější než lidský řidič.

V tomto ohledu má Tesla podle Muska obrovskou výhodu oproti ostatním automobilkám a firmám, které se zabývají vývojem autonomních vozidel. Odhaduje, že Tesla má 100krát více dat než všechny ostatní firmy dohromady. Důvodem je to, že na silnicích jsou statisíce Tesel a toto číslo roste neuvěřitelným tempem. A jelikož každá Tesla vyrobená od podzimu 2016 má pokročilé technologie Autopilotu (kamery, senzory a související výpočetní hardware a software), které běží na pozadí, i když vůz zrovna jede v manuálním režimu, Tesla má k dispozici obrovské možství dat z reálného provozu, čemuž se nemůže konkurence rovnat. Obzvlášť cenná jsou data ze situací, kdy řidič převezme řízení během jízdy s Autopilotem, nebo když se řidič v manuálním režimu zachová jinak, než jak by se zachoval software, který v daném okamžiku běží na pozadí.

Momentálně však není jasné, jak dlouho může schvalovací proces pro autonomní systém trvat. Navíc každý stát k tomu může přistupovat jinak. Podle Muska jsou například evropské úřady konzervativnější než ty čínské nebo americké, takže u nás může trvat déle, než Tesly získají povolení jezdit bez dohledu řidiče. Musk zároveň upřesnil, že Tesla pravděpodobně povolí autonomní funkce nejdříve jen na dálnicích a následně je bude odemykat pro další situace a geografické oblasti.

Další výhodou, kterou Tesla má oproti konkurenci, je nově vyvinutý speciální počítač pro Autopilot, který je optimalizovaný pro neuronové sítě, na jejichž základě Autopilot analyzuje okolí a dělá rozhodnutí. Musk vysvětlil:

Komplexní neuronová síť vyžaduje kombinaci hardwaru a softwaru. Čím omezenější je hardware, tím pokročilejší musí být váš sofware. Je to jako u vývoje videoher – je to kombinace softwaru a hardwaru. I ten nejchytřejší software nedokáže v kombinaci se starým hardwarem vytvořit dnešní hry. S neuronovými je to stejné.

Současné Tesly využívají výpočetní hardware Drive PX2 od společnosti Nvidia. Ten je velmi pokročilý, ale Musk vysvětlil, že kvůli omezenému výkonu tohoto počítače se musí Tesla uchylovat k různým fintám, aby snížila nároky na výpočetní výkon. Proto je potřeba specializovaný hardware, který je prý o 2000 % lepší než ten současný:

Myslím, že bychom dokázali dosáhnout plné autonomie s hardwarem od Nvidie, ale byl by to o dost náročnější softwarový problém, protože musíte s výpočetním výkonem hodně hospodařit. S tím novým hardwarem nemusíme pořád tak hlídat výpočetní nároky a tím se z toho stává jednodušší softwarový problém. Momentálně dokážeme [s Nvidií] zpracovávat 100 snímků za sekundu, ale musíme se uchylovat k ořezávání snímků, ohýbání pixelů a nemůžeme využívat plné rozlišení kamer. Oproti tomu s tím novým hardwarem můžeme zpracovávat obraz ze všech kamer v plném rozlišení a bez ořezávání a zatím jsme stále nenarazili na výkonnostní strop. Takže si myslím, že s Nvidií bychom dosáhli úrovně bezpečnosti, která by byla třeba o 50–100 % vyšší než u lidského řidiče, ale s novým hardwarem bude bezpečnost pravděpodobně o 1000 % vyšší.

Současný hardware pro Autopilot v Modelu 3 (Zdroj: Electrek)

Musk také mluvil o potenciální spolupráci s konkurenčními automobilkami. Tesla dala svoje patenty volně k dispozici a také se netají tím, že není proti tomu, aby ostatní automobilky využívaly její nabíjecí síť rychlonabíječek Supercharger. Spolupráce je však obtížná:

Zjistili jsme, že není snadné spolupracovat s tradičními automobilkami. Co se týče patentů, tak ty využívají, ale to je něco jiného než třeba vytvoření nějakého integrovaného systému. Pokud by nějaká automobilka chtěla použít stejný hardware a software jako my, nebyli bychom proti. Ale nebudeme kvůli nim něco měnit. V minulosti se stalo, že chtěli spolupracovat, ale pak řekli: „Jo ale potřebujeme, abyste změnili těchhle šest věcí.“ To nejde, protože by nás to hrozně zpomalilo. Pokud někdo chce použít nějakou naši věc, nemáme s tím problém, ale oni nechtějí použít tu věc tak, jak je. Jsme otevřeni tomu, aby ostatní automobilky používaly naše Superchargery nebo náš Autopilot, ale musí to být takovým způsobem, který zbytečně moc nezatíží naše inženýry.

Celý rozhovor si můžete poslechnout zde.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

7
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
ejencik
Host
ejencik

Pekne se diva na to video. Ale mam pocit, ze potrebuji stredovou caru. Nevim jak by si Tesla poradila s ceskou okreskou.

bohyn
Host
bohyn

Vidí i krajnici ve svém pruhu a většinou i tu v protisměru, takže by to nemuselo být tak špatné

Pikopage
Host
Pikopage

Ono je to video hlavně strašně fousaté. Je ze září 2016. Od té doby jsou tuším dvě nové hlavní verze autopilota a naježděno miliony kilometrů. Na youtube jsou videa, kde majitel popisuje změny mezi verzemi autopilota, jako třeba zrychlení a přesnost průjezdů zatáček. Změny jsou opravdu markantní a to jde o úpravy v rámci měsíce v poslední verzi. https://www.youtube.com/watch?v=UBee9tmrY64

Tomtom
Host
Tomtom

To video je již přes 2 roky staré. Před 6 měsíci již autopilot rozeznával cestu (drivable space) bez čar:
https://www.youtube.com/watch?v=_1MHGUC_BzQ .

peter
Host
peter

to zonglovanie s percentami je ako od marketaka :), clovek by cakal od inziniera trochu realistickejsi pristup a nie kecy o 1000 a 2000%-nom zlepseni 🙂

Ondřík
Host
Ondřík

Dalo se čekat, že si s těmito kouzly neporadí všichni čtenáři. Do naprosté dokonalosti se vejde samozřejmě jen 100%, ale za předpokladu, že lidský řidič dosáhne úrovně bezpečnosti 10% a autopilot 20%, tak je autopilot 2x bezpečnější než člověk, což představuje 200% úrovně bezpečnosti člověka a zároveň 20% maximální možné úrovně bezpečnosti.

bohyn
Host
bohyn

Ty bezdůvodná zastavení by se v hustším provozu daly hodnotit jako ohrožení. Na tom budou muset ještě zapracovat.