Vyvíjí SpaceX nový typ aerodynamického krytu?

Aerodynamický kryt je dvoudílná ochranná skořápka z hliníku a uhlíkových kompozitů tvořící špičku rakety Falcon 9 a jeho účelem je během startu chránit nesený náklad před akustickými a atmosférickými vlivy. Před pár dny se objevil článek, který obsahoval zajímavou informaci: SpaceX by v těchto dnech mělo začínat s testováním aerodynamického krytu v největší termální vakuové komoře na světě, která je součástí zařízení Space Power Facility agentury NASA v Ohiu. SpaceX tu v minulosti testovala současný typ krytu (viz video níže), ale nabízí se otázka, co testují tentokrát.

Nápovědou je výpis dohod o spolupráci mezi SpaceX a NASA (Space Act Agreements), který dal nedávno dohromady web Parabolic Arc. Ve výpisu se nachází položka „Falcon Version 2.0 Fairing Testing in the Space Power Facility (SPF)“, neboli „testování aerodynamického krytu Falconu verze 2.0 ve Space Power Facility“. SpaceX tedy testuje nějakou vylepšenou verzi aerodynamického krytu označovanou „kryt 2.0“. Na fóru NASA Spaceflight jeden spolehlivý zdroj tvrdí, že „kryt 2.0 bude o něco větší a bude mít trochu jiný tvar“. Otázkou je, co je hlavním důvodem vývoje nového krytu. Napadají mě následující možnosti:

Uzavření satelitů do aerodynamického krytu pro misi Iridium-2 (Foto: Iridium)

  • Kryt bude vyroben z odlišných materiálů kvůli levnější či rychlejší výrobě (v současnosti je výroba drahá a zdlouhavá)
  • Kryt bude větší kvůli nějakému konkrétnímu nákladu (satelity SpaceX? nějaký požadavek od armády? velký náklad pro Falcon Heavy?)
  • Kryt bude lépe uzpůsoben pro jeho opakované použití (SpaceX v současnosti provádí experimenty s přistáváním krytů v moři)
  • Kryt bude využívat odlišný systém oddělení od druhého stupně (současný kryt však používá pneumatický systém, který nikdy neselhal, takže moc nevidím důvod něco měnit)

Která z možností přijde nejpravděpodobnější vám? Bohužel zatím můžeme pouze spekulovat, neboť oficiální informace neexistují a těch neoficiálních moc není. Nevíme třeba, kdy má být kryt poprvé použit při ostré misi, ani jestli nějak souvisí s budoucí verzí Falconu označovanou Block 5 nebo se jedná o samostatné vylepšení stejně jako titanová kormidla, které není provázané s konkrétním Blockem. Doufejme, že se brzy dozvíme něco konkrétnějšího.




  • Mohlo by se vám líbit...

    Diskuze

    20 komentáře u "Vyvíjí SpaceX nový typ aerodynamického krytu?"

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Stevie Wonderwoman
    Host
    Stevie Wonderwoman

    Rád budu živit naději, že jde o pokroky spojené s recyklací a brzy budeme videa přistávajících krytů vnímat jako rutinu. K tomu možná technologičnost výroby jak tipujete Vy.

    Ale dokud nebudou nasazeny, můžeme jen plácat.

    Kozzy
    Host
    Kozzy

    Já myslím že to bude vše dohromady. Větší kryt se určitě hodí (respektive není na škodu). A jestli už dokáží s krytem přistát přesně tam, kde chtějí tak postaví kryt, který bude mít padáky už integrované a nebudou brát tolik místa. Těžko říct, ale bude to zajímavé. Já si upřímně myslím že pro FH by byl vhodný větší kryt. Jelikož budou moct vynášet mnohem těžší náklady tedy i logicky větší náklady a snadno by se mohli dostat do situace kdy sice dokážou vystřelit těžký náklad, ale zakázku budou muset odmítnout, protože by se nevešel pod kryt. Já si myslím, že jde hlavně o tu velikost.

    PS kdy má být přednáška o aktualizaci ITS? Bude to koncem Září a nebo až v Říjnu?

    Marek
    Host
    Marek

    29.9. Cca v 6h ráno našeho času. Pokud se nepletu.

    Kozzy
    Host
    Kozzy

    Díky 🙂

    Jansa Jaroslav
    Host
    Jansa Jaroslav

    Je možné že se bude mít panty a po odhození se kryt opět spojí, bude mít tepelnou ochranu pro vstup do atmosféry a své brzdící motory, možná i padák pro přistání na moři a nebo leteckému zachycení za letu na tom padáku. Nevím, uvidíme co kluci vykoumají.?

    Kozzy
    Host
    Kozzy

    Zajímavá myšlenka, ale nemyslím si, že to bude pravděpodobné. Kryt je tak velký že se do něj vejde linkový autobus. Pokrýt tak velkou plochu tepelným štítem by bylo hodně náročné jak technologicky tak hmotnostně. A to ani nemluvím o tom, co by to udělalo s těžištěm celé rakety. Navíc mechanismus který by ve vakuu vrátil kryt zpět by byl taky celkem náročný a v poslední řadě při spojení dvou půlek krytu by bylo hodně ale hodně náročné ho utěsnit takže si myslím, že se to ani nikdy nestane. Ale je to jen můj názor

    Jansa Jaroslav
    Host
    Jansa Jaroslav

    S jednou polovicí krytu to už cvičně zkusili, tak možná přistanou na padáku každá zvlášť.

    samo
    Host
    samo

    Motory tepelné štíty spájanie znovu za letu a podobné technológie veľmi pravdepodobne nehrozia. Ako sa neoficiálne vie kryty budú pristávať na riadenom padáku aka krídle budú vybavené dusíkovými korekčnými tryskami a dosadať majú na nafukovačky s „prstami“ na okraji aby neprepadli do vody.

    Vladimír
    Host
    Vladimír

    Článek se nezmiňuje ani o druhé novince kterou oba zdroje zmiňují (Space Act Agreements i článek ze zařízení NASA) a to o vývoji tzv. druhého stupně verze 2 který by měl být v Ohiu testován v lednu 2018. Lze také spekulovat o tom o co se jedná (znovupoužitelná verze?). Já sázím na to že se jedná o stupeň s motorem raptor o kterém už nějakou dobu slýcháváme 🙂