4. integrovaný let Starship

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 6. 6. 2024 14:50 SELČ
  • Startovní okno: 120 minut (14:00–16:00) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Loď: Starship S29
  • Nosič: Super Heavy B11
  • Cíl: Nekompletní oběžná dráha s maximální výškou kolem 235 km a nízkým perigeem
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
  • Pokus o přistání lodi: Úspěšné simulované přistání do vody
  • Pokus o přistání nosiče: Úspěšné simulované přistání do vody
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Čtvrtý start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se SpaceX dostalo podstatně dále – byl otestován nový způsob oddělení stupňů a loď následně úspěšně zažehla všechny motory a téměř doletěla na cílovou dráhu. Nosič nakonec selhal nedlouho po oddělení a loď zhruba 5 minut poté. Třetí testovací let byl opět o dost úspěšnější, neboť Super Heavy se po oddělení poprvé dostala do fáze přistávacího zážehu (ale pak došlo k selhání) a loď Starship úspěšně dosáhla cílové dráhy. Díky tomu bylo možné provést několik testů v kosmickém prostoru a poprvé došlo k pokusu o návrat lodi do atmosféry (i když neúspěšně).
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun, z čehož 4500 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
  • Na lodi i raketě byly přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití umožňuje přenos telemetrie a videa i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Plán této testovací mise byl podobný předchozímu testovacímu letu. Loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartovala z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydala se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělila necelé tři minuty po startu, provedla částečný návrat směrem k pevnině pomocí zpětného zážehu 13 motorů, načež odhodila prstenec pro hot staging kvůli snížení hmotnosti a pak poprvé úspěšně provedla simulované přistání ve vodách Mexického zálivu pár desítek kilometrů od pobřeží. Starship mezitím dosáhla cílové suborbitální dráhy, avšak tentokrát nebude během letu kosmickým prostorem neproběhly dodatečné testy (otevření dveří nákladového prostoru, test přečerpání pohonných látek mezi nádržemi a pokus o opětovný zážeh jednoho Raptoru na lodi). Starship necelou hodinu po startu vstoupila do atmosféry, přičemž byl poprvé prověřen tepelný štít a aerodynamické řízení lodi. Loď průlet atmosférou přežila a i když došlo k poškození aerodynamických klapek a odpadnutí řady destiček tepelného štítu, Starship i tak dokázala v závěru provést přistávací manévr s opětovným zážehem motorů a přetočením lodi do svislé polohy, načež měkce dosedla na hladinu Indického oceánu.
  • Na této misi letěly prototypy Starship S29 a Super Heavy B11.
  • Starship:
    • Starship S20 a pozdější prototypy už jsou schopny letů na oběžnou dráhu a jsou vybaveny tepelným štítem a systémem pro oddělení od Super Heavy během letu. Zároveň tyto prototypy už jsou vybaveny nejen třemi atmosférickými Raptory druhé generace, ale také třemi vakuovými motory.
    • Prototyp Starship S29 byl velmi podobný S28, ale obsahoval pár vylepšení, z nichž některá byla implementována na základě poznatků z třetí testovací mise. Především jde o dodatečné trysky pro korekci rotace lodi a upravený hardware, který zvýšil odolnost manévrovacích trysek vůči ucpávání ventilů.
    • První díly Starship S29 byly ve Starbase spatřeny v září 2022 a prototyp byl dokončen v červnu 2023.
    • Loď prošla kryogenními tlakovými zkouškami na konci září 2023. Následně začala instalace šesti motorů Raptor a přípravy na další testování. Dne 11. března 2024 proběhl spin prime test (roztočení motorů bez zážehu) a na konci března následoval statický zážeh všech šesti motorů najednou.
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B11 byla vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace. Prototyp byl velmi podobný svému předchůdci B10, ale obsahoval pár vylepšení, mezi kterými bylo také další zlepšení systému filtrace pohonných látek před jejich vstupem do motorů. Jeden z motorů Raptor selhal krátce po startu, ale raketa byla schopná tuto ztrátu vykompenzovat.
    • První díl pro B11 byl spatřen v září 2022 a výroba byla dokončena někdy během června 2023. Kryogenní zkouška proběhly 18. října 2023 a v listopadu téhož roku, načež následovala instalace motorů v rámci příprav na statický zážeh všech 33 Raptorů najednou, který proběhl 5. dubna 2024.
    • Super Heavy po oddělení od lodi Starship provedla zpětný zážeh, který raketu nasměroval zpět k pevnině. Zpětný zážeh využívá všech 13 středových motorů, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí.
    • Po provedení přistávacího zážehu (opět s 13 motory, z nichž však jeden selhal) raketa úspěšně dosedla do vod Mexického zálivu, kde se následně potopila nebo byla potopena.
  • Vývoj data startu: 2024 → květen 2024 → 1. června 2024 → 5. června 2024 → 6. června 2024

Související články

Fotky

Mise

Kompletní sestava

Super Heavy B11

Starship S29

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální animace ilustrující velikost Starship:

Oficiální animace letu Starship na Mars:

Testovací zážeh motoru Raptor 2:

Testovací zážeh vakuového motoru RVac:

Sestřih z výroby a testování Starship ve Starbase:

Statický zážeh Starship S29:

Statický zážeh Super Heavy B11:

Tankovací zkouška S29 a B11:

Oficiální sestřih z této mise:

Přistání Super Heavy B11:

Aktuální informace

(Živé aktualizace můžete alternativně sledovat na této samostatné stránce.)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

171 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek

Co se stane s raketou po přistání do moře nebojí se spacex že si Číňani raketu vyloví a okopírují?

LZ.

Zajímavé detaily:
-Při letu nahoru superheavy nefungoval jeden motor
-při přistáni starship zpomalila, nejspíše přistala na hladině bez zapnutí motoru.
Obojí dle obrázku ve videu, já to přičítám chybě v datovém přenosu. (Tedy spacex má záznam, minimálně v černé skřince, ale do online zpravodajství se ty data nedostaly.)

Člověk má hned představu jak strašlivé podmínky panují při přistání, že i přes mnohonásobnou zálohu docházi ke ztrátě datových paketů.

Jak dlouhý viditelný plamen odhadujete při vzletu? Já někde mezi 600 až 1000 metry.

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem LZ.
PetrV

při přistáni starship zpomalila, nejspíše přistala na hladině bez zapnutí motoru.

Dle záznamu zpomalovali, jaká Byla realita, ví jen SpaceX a NASA.

Scrubeliner byl dlouho jen papíru.
Starship zkouší zachycení obdobně jako booster.

Co SLS, kdy se ztopoří?

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem PetrV
Honza1616

Těžko soudit, tentokrát nebyly podmínky pro sledování ideální a i kamery se zaměřují převážně na raketu, spodek plamenu nikoho nezajímá, ale našel jsme zaber z 3.testovacího letu a tam se to dá odhadnout.
Délka celé rakety je 121m, podle toho si přibližně odvodím že při 3. startu byla délka plamen asi 3,5 násobná délce raketycomment image
tedy SuperHeavy udělá chvíli po startu plamen 400-450m

Hark

Podle interview s Elonem
https://www.youtube.com/watch?v=tjAWYytTKco

Ship 29 přistála 6 km od plánovaného místa přistání
Booster 11 se vrátil přesně na plánované místo přistání a dosedl s nulovou rychlostí

Invc

To by mě zajímalo, v jakém směru ta odchylka byla. Zvláště jestli byli short / long…

Richard Zenker

Moc děkuji za technicky i lidsky skvělý přenos, nejlepší byla ta hmatatelná “nevíra” v právě prožilý zázrak. Neplánujete prosím nějaký “afterparty” rozbor, protože je to už dlouho, předlouho, co se psaly dějiny. A pokud nenarazí SpaceX na nějakou dosud neidentifikovanou fyzikálně / technickou překážku a pokud se jako lidstvo nevyhubíme. Pak se nám otevírají dveře do průzkumu a případného osídlení různých míst sluneční soustavy.

LZ.

Spíše je zajímavé jak je o tuto historickou událost malý zájem. Sice se o tom relativně nikde nepiše, ale i tak 52 tisíc online a cca 1 milion shlédnutí sestřihu do 6 dnu mi připadá strašně málo. Tolik bych hádal sotva na každoroční finale Českeho fotbalu nebo nějakou podobnou blbost.

Jiří

Na Kosmonautix si myslím luxusní počet. Plus lidi co si pustí originál přenos, další Everyday Astronauta, spoustě dalších stačí shrnutí ve zprávách atd. Nepřijde mi to vůbec malá sledovanost.

PetrV

Spíš AI mainstream, těší se na bum a ono to lítá. Kde soudruzi udělali chybu?

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem PetrV
Petr

Moc pěkné a napínavé. To že se v závěru i přes svůj stav otočila nastartovala motory a lehce dosedla byl šok asi pro každého. Máme tu první raketu u které se kompletně vrátili oba stupně. Trochu to tam hořelo, ale to je detail. Data mají takže vyladit úhly a upravit proudění kolem křidélek nebude až tak šílený problém. Trup to evidentně vydržel a nikde se nepropálil takže to není takové drama jak to vypadalo. Pro další lety mají lodě už hotové takže tam budou spíš ladit úhly pro návrat a v některých místech trochu předělají plášť a destičky. Z dat co teď mají se dá, ale udělat modelace a nové verze mohou být zase o velký kus dál.

PetrV

O tom je celý vývoj SHS. Získáme data, upravíme nedokonalosti.
Žádné vakuové komory, aerodynamické tunely a podobné opičárny.
Real se dá prověřit jen dle postupu SpaceX.
Koukněte na Orion, jak dopadl jeho štít po všech testech.
Troubové to ale nepochopí.

😉

Pavel

Čekal jsem hodně, ale tohle je teda mazec.

Martin

Chcem sa spýtať v com bude iný ďalší testovací let?ďakujem

PetrV

A možná poletí první starlinky?

Petr

Řekl bych, že zachytávat ještě nebudou, ale nejsou od toho daleko. Možná poletí Starlink. To je asi reálné i když nevím jak drahý je vypouštěcí mechanizmus. Každopádně ho také budou testovat, takže dva tři klidně vyhodí. EM psal že ty křidélka upraví. Myslím, že drobná úprava tvaru podkladu a trajektorie může udělat dost. Je každopádně dobrá příležitost si s tím hrát a zkoušet co se ještě upálí a co už ne.

Invc

Mluví o boosteru (Super Heavy).
EM přímo řekl, že by měli zkusit chytit booster při příštím letu.

https://x.com/elonmusk/status/1798732390313218305

PetrV

Dle průběhu zpomalení boosteru při ITF-4 se mi to jeví jako reálné.
Před letem jsem měl silné pochybnosti.
Jdou vidět zkušenosti SpaceX s F9.
Učí se rychle zvládat tuto technologii.

PetrV

Co vlastně probíhalo v průběhu letu ITF-4, když hrála ta klasická hudba?
probíhaly nějaké zkoušky?
Nenašel jsem přesnou letovou trajektorii vůči povrchu Země. Nejvýše byli 213 km.
Dle intografiky.

LZ.

To mi příjde jako příliš brzy. Mechazilu stavěli rok, zatím nemají náhradu. Já bych to při 5. pokusu neriskoval. Mnohem raději bych naložil starlinky, alespoň 50%, ale záleží co je cennější zda SHS nebo starlinky. Je škoda, že neuveřejňují kolik mají kterých na skladě.

Honza1616

To ví asi jen Elon 😀

Pravděpodobně všechny hotové lodě jsou stejné, už víme že se budou muset zvětšit přistávací nádrže a po dnešku víme také to že ochrana kloubu klapky je také nedostatečná a bude se muset prodloužit aby samotná klapka byla jakoby v zákrytu,
Otázkou tedy je co se dá udělat s tím co je už hotové.
Pro úsporu paliva a odlehčení SH jde odhodit prstenec hotstagingu, ale pochybuji že v současné verzi půjde upravit štít na SS
Také pochybuji že by se SpaceX odvážili přistát přímo na rampě jak tvrdil Elon, na to budou muset provést ještě jeden let a přistání do vody aby ověřili že při přistávacím manévru bude lod plně manévrovatelná, s polofunkční lodí nemohou na rampu a riskovat poškození.

Já si tedy myslím že většina prototypu ted půjde do šrotu, nechají si třeba 1 raketu s kterou provedou identický test, možná nějaké zkušební vypouštění Starlinků a znovu se pokusí o motorické přistávání,
I kdyby šlo jen o průlet horních vrstev atmosféry, tak ty data o tom jak se raketa chová jsou neocenitelná a pokud by raketa opět přežila průlet tak mohou změřit přesnost přistávání.
K 6.testovacímu letu už by mohla být do konce léta/podzimu hotová nová upravená verze

Tonda

Poletí jen Starship 30 a 31, S32 bude sešrotována.

Racek

A bude se jim skutečně chtít startovat s další lodí, jejíž design se právě ukázal nedostatečným? Co by jim to přineslo? Nehledě na reakci médií na případnou havárii. Podruhé by nemuseli mít tolik štěstí.

Ivo

Myslím si, že reakce médií je to poslední, co je trápí. navíc EM tvrdí, že další let už bude mít vyřešený problém s klapkami.

Michal

Co shledáváte nedostatečným na prototypu, který právě téměř popřel fyzikální zákony?
Buď ty klapky udělají z titanu bez destiček nebo upraví design, ale ta loď předvedla hodně velkou chuť přežít.
Kdyby takhle robustně konstruovali Space Shuttle, tak mohli zachránit 14 lidí.

Povidlo

Zdá se Ti konstrukce, která pod zatížením teče, dostatečná? Zralá k dalšímu letu? Ke znovupoužití? Prohořet to zjevně nemělo. Byla to úžasná podívaná, ovšem lépe by bylo ten problém nejdříve vyřešit, jak například kolega nad Tebou indikuje.

Jiří

A nebyla snad dostatečná k testovacímu letu, který byl 100% úspěšný? Pokud by se nic nestalo, test by úspěšný nebyl, protože by byla raketa očividně moc naddimenzovaná a tedy těžká, bez potenciálu maximální nosnosti. Jestliže chcete nejprve vyřešit všechny problémy a pak až letět, tak to nemůžete holt koukat na SpaceX a taky si počkat tak 20 let, než se o něco podobného pokusí konkurence :-).

Michal

Kdyby konstrukce tekla, tak jsme při závěru viděli leda fireball. Je tam pouze problém s tvarem, uchycením a případnou tloušťkou tepelného štítu na přechodu, možná tam přidaj vyztužení z titanu, rozhodně to je jen o optimalizaci tvaru klapek a obtékání plazmou. Od začátku tam byl vidět podstatně teplejší/jasnější bod, navic ty zelený plameny byly počítám od toho jak se plazma jednou dostala pod destičky štítu.
Přijde mi, že po přistání na vodu by to chtělo loď vyzvednout a ohledat. Bez autodestrukce je to bandaska co plave na hladině
Mě přijde jako oříšek jak udržet ta tělesa v pozici než zareaguje ta “líná” Mechzilla.
Abychom neviděli destrukci věže a rampy při záchytu, to by bylo půl roku až rok zdržení.

Házela

No vidíš to. A přitom se můžeš podívat ze záznamu na dooranžova rozžhavenou odtékající strukturu.

Regulus sector

S tím udržením na hladině si nejsem jist.
Uvědomte si všichni rozměry té lodi!!!
Ta věc má na výšku 50metrů. To znamená, že vršek té lodi bude padat na hladinu z 50metrů bokem- a to je přitom konstruovaný na síly v podélném směru , nebo na vnitřní přetlak.
Ty svary podle mne prostě nárazem povolí!!!

Invc

Ne. Vršek nebude padat z 50m.

Takhle fyzika převrácení (častečně ve vodě) a dopadu do vody nefunguje.

Jiří

Dle příspěvku soudím, že jste viděl a komentujete let ITF-3. Doporučuji se podívat na včerejší ITF-4, jaký pokrok se dá udělat se “stejným designem” a iterovat na ITF-5.
Také se mi zdá neuvěřitelné, že několik tisíc neví co dělá, vyšlou do vesmíru největší ocelovou trubku co tam kdy byla a ona se štěstím sama přistane, jaká náhoda, která nemá naprosto žádnou spojitost se špičkovou prací mnoha odborníků. K takovéto šťastné události dochází jednou, maximálně dvakrát za deset let.

Naposledy upraveno před 1 měsícem uživatelem Jiří
Ivo

Vypadá to, že dopadová oblast je čistá a je tam letadlo, které bude asi sledovat návrat. Čistě moje spekulace.

https://www.flightradar24.com/-22.55,110.74/5

Ivo

Ještě než to dneska snad poletí, to rychlejší tankování je především z důvodu rychlejší reakce na počasí, menší ztráty jako vedlejší efekt, ale hlavní efekt tuším v tom, že dosáhnou nižší teploty v nádržích a tudíž tam nacpou více metanu/kyslíku. Docela by mě zajímalo o jak velký rozdíl by mohlo jít. Otázka je jestli to nebude mít negativní vliv na tvorbu ledu, který se bere jako potenciální možnost problémů při restartu motorů SH před pokusem o přistání.

PetrV

Pevné skupenství nepřečerpáte a plyn není žadoucí.
Samozřejmě fázový diagram při různých tlacích je zajimavá věc a určitě to využívají.
https://www.engineeringtoolbox.com/oxygen-d_1422.html
https://www.engineeringtoolbox.com/methane-d_1420.html
Mne dnes zaujalo plnění rakety.
Starship byla téměř plná a booster jen cca ze 2/3.
Tlak v nádržích musel být veliký, aby se to nezhroutilo.
Je to věda.

PetrV

Plní SHS. Snad vše bude v pořádku.