Amazon protestuje proti plánům SpaceX na provoz dalších 30 tisíc družic Starlink druhé generace

Čas od času máte na našem serveru příležitost seznámit se s různými soudními a úředními tahanicemi, kterými prochází firmy Elona Muska. Často tyto spory mohou na první pohled vypadat bizarně, ale jde o legální způsob, jakým si jednotliví velcí hráči na trhu mohou bránit či omezovat své obchodní aktivity. Letos v srpnu si SpaceX zažádalo u Federálního komunikačního úřadu o úpravu své žádosti na provoz 30 000 družic kvůli potenciálnímu využití Starship. V dnešním článku vysvětlíme, co se na této žádosti nelíbí konkurenčním firmám Amazon a Viasat.

Stálicemi v našem nepravidelném seriálu o soudních či jiných sporech bývají tři subjekty, a to konkurenční firmy Viasat, OneWeb a Amazon. OneWeb dnes ponecháme stranou a začneme firmou Amazon. Abychom však lépe porozuměli jejím protestům, bude lépe si opět představit problém samotný. Už loni v květnu si SpaceX podalo žádost k Federálnímu komunikačnímu úřadu (FCC) o schválení provozu přibližně 30 000 družic Starlink druhé generace. Tento nový typ družic má být o něco větší a bude schopen generovat více elektrické energie. To umožní vyšší přenosovou kapacitu a časem také můžou satelity obsahovat dodatečný náklad (představte si například kamery nebo vysílače a senzory pro jiný účel než přenos dat). Satelity jsou navíc už od začátku navrhovány tak, aby co nejvíce snížily světelnou odrazivost a tím minimalizovaly dopady na astronomii.

Start Falconu 9 při misi Starlink v1-28 (Foto: SpaceX)

Letos v srpnu pak SpaceX původní žádost u FCC upřesnilo a dokonce rozdvojilo. V jednom navrhovaném scénáři by vynáška družic probíhala stejně jako dnes. Vynesení by zajišťovaly rakety Falcon 9. Scénář druhý zahrnuje vynesení družic pomocí vyvíjené rakety Starship. Tímto nosičem by firma dopravila družice na oběžnou dráhu nejen ve větším počtu, ale mohlo by je rychleji i dopravit na jejich pracovní dráhy a družice by byly uváděny do provozu v daleko kratším čase. Obě žádosti se navíc lišily i způsobem rozmístění družic na oběžné dráze. V žádném z obou scénářů ovšem nepožadovalo SpaceX větší počet družic, ani nežádalo o povolení komunikovat na jiných vlnových délkách, než které byly zmíněny v původní žádosti.

Neoficiální render kosmické lodi Starship se 400 satelity Starlink (Autor: Neopork)

Kamenem úrazu se staly právě ty dva různé scénáře, které chce SpaceX využít při vynášce družic. Proti tomu protestuje firma Amazon. Ta jednoznačně trvá na zamítnutí této žádosti. A má pro své požadavky následující argumenty. První věc, která se Amazonu nelíbí, je fakt, že by FCC mohlo schválit oba navzájem neslučitelné požadavky, což by v systému anglosaského práva ustanovilo velmi nepěkný precedens, který by šel daleko za rámec žádosti SpaceX. Každá firma by tak vlastně získala výhodu tím, že by v jednu chvíli žádala o více než jednu konfiguraci. Tato dvojnásobná žádost zároveň vyžaduje od pracovníků FCC dvojnásobné úsilí, protože budou muset všechny okolnosti a eventuální dopady posuzovat dvakrát. Zkrátka a dobře, Amazon vyzval FCC, ať žádost SpaceX odmítne a vyzve firmu, aby ji podala znovu, až se rozhodne pro jedinou plánovanou konfiguraci své budované satelitní sítě.

Detail šedesáti satelitů pro síť Starlink během příprav na misi Starlink v1-1 (Foto: SpaceX)

Určitě si nemyslíte, že tento výpad Amazonu nechalo SpaceX jen tak bez odpovědi. A příliš se nemýlíte. SpaceX v odpovědi uvádí, že ve své žádostí neporušilo žádná pravidla a ze strany Amazonu jde jen o zabránění konkurenční firmě provozovat její aktivity. Společnost Elona Muska přidala i velmi výmluvné argumenty, které stojí za to ocitovat. Amazon chystá vlastní satelitní konstelaci Kuiper a v roce 2020 požádal úřad FCC Amazon o informace, jakým způsobem hodlá firma zabránit rušení družic jiných konstelací či omezit vznik kosmického smetí. Od té doby uplynulo více než 400 dní a Amazon doposud na tuto úřední žádost nijak nereagoval. Sotva si ale podala novou žádost společnost SpaceX, připomínky firmy Amazon přišly už po 4 dnech. V letošním roce také neuskutečnila firma Amazon ani jediné setkání s vládním úřadem, ve kterém by se pokusila navrhnout řešení oněch ožehavých témat. Ve stejné době však uspořádal Amazon s FCC celkem 16 schůzek, ve kterých řešil žádosti SpaceX. Takže zatímco více než 15 měsíců Amazon neřeší vlastní problémy, každých 16 dnů si najde čas, aby mohl protestovat proti aktivitám SpaceX.

Umělecká představa satelitů Starlink na jejich oběžných drahách nad Zemí (Zdroj: Nicolle Rager Fuller)

Počátkem září se ke stížnosti Amazonu připojil i náš starý známý Viasat. Ten jednoznačně podporuje protest firmy Amazon. Ve své připomínce k FCC se přitom odkazuje na jedno z pravidel tohoto úřadu. V něm se praví, že žadatel o jednu licenci pro provoz družic v konkrétním frekvenčním pásmu nebude moci žádat o jinou licenci v tomtéž frekvenčním pásmu. Toto pravidlo slouží podle FCC k tomu, aby zabránilo různým spekulativním žádostem a zachovalo příležitost pro ostatní operátory využívat omezené orbitální a pásmové zdroje. Žádost SpaceX o současné schválení provozu dvou různých a vzájemně se vylučujících orbitálních konfigurací podle Viasatu zabraňuje ostatním stranám tyto omezené zdroje využívat.

Umělecká představa naplnění oběžných drah okolo Země různými družicovými konstelacemi (Zdroj: American Astronomical Society)

Celý tento spor také hezky okomentoval server Ars Technica, který píše, že jak Amazon, tak SpaceX už nějakou dobu vzájemně soutěží o to, která z firem bude větší stěžovatel. Velká část dopisů Amazonu k FCC se v poslední době týkala SpaceX či Tesly. Na obě tyto firmy se často snáší různé stížnosti na porušování předpisů či zákonů a ony na oplátku kontrují tím, že se je jejich konkurence snaží omezovat v hospodářské soutěži. Amazon navíc dodává, že SpaceX dělá často totéž. Rutinně podává různé žádosti a stížnosti na plány své konkurence. Do celého sporu mezi Amazonem a SpaceX také zasáhl Elon Musk. V narážce na plánovaný odchod Jeffa Bezose z vedení Amazonu uvedl, že se ukazuje, že Bezos odstupuje z vedení firmy Amazon proto, aby měl čas se na plný úvazek věnovat soudním sporům se SpaceX.

Jeff Bezos a Elon Musk (Zdroj: The Times)

Ač často nad některými spory SpaceX normálně kroutím nevěřícně hlavou a u téhle žabomyší války jsem se místy i smál, v tomto případě musím uznat, že stížnost Amazonu dává smysl. Chápu sice postoj SpaceX, která chce mít různá povolení vyřízená dopředu, ale přiznejme si to, v současnosti má SpaceX povoleno vynést a provozovat na oběžné dráze téměř 12 000 družic. Z tohoto počtu vyneslo do dnešních dnů přibližně 15 % družic, takže se domnívám, že by spíše mělo vynášet družice a dokončit vývoj rakety Starship, než dumat nad možností, jak dopravit na oběžnou dráhu zatím neschválených 30 000 družic.

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Julo

Závist je nejhorší vlastnost, která bohužel v minulosti zničila hodně šikovných lidí nebo nápadů a je těžké se proti ni bránit. Stačí na někoho ukázat, jak je bohatý a lidi se začnou chovat jako býk před červeným hadrem. Opravdu bych se chtěl dožít okamžiku, kdy budeme cestovat na jiné planety, nebo soustavy a Elon má geniální nápady jak to udělat a vydělat si na to, ale když většinu lidí zajímají jenom základní životní potřeby. Lehko se může stát, že ho smete vlna greendealu a podobně.

vencour

Já souhlasim, že něco jako znalost historie pomáhá k lepší budoucnosti. Včetně znalosti kolikrát nějaká technologická převaha pomohla nebo strategická výhoda rozhodla.
A taky je pro mne toto téma docela zásadně životabudící. Když něco dokáže fascinovat v pozitivním směru, lidi to následují nebo nemají tolik chuť dělat kraviny.

Radek.Mat

Měl bych tip pro redakci. Nechcete zvážit pravidelné zveřejňování novinek o konkurenci Spacex v podobě článku který vyjde jednou za týden/měsíc? Hlavně s ohledem na plánované znovupoužitelné rakety.

 

Jiří Hadač

No, za sebe říkám, že konkurenční projekty občas v článcích zmiňuji, ať už srovnávací články NG vs FH, raketa Vulcan vs F9 a FH, skafandry Boeingu vs SpaceX či Starliner vs Crew Dragon. Jsou zde zmínky i v různých přehledových článcích o Starlinku či v soudních a jiných sporech. Karel Zvoník píše nepravidelný seriál o různých znovupoužitelných nosných systémech. Musela by být příležitost, či vyjít nějaká zajímavá informace. A taky je dobré zmínit, že o konkurenčních firmách často není tolik informací. neříkám, že nejsou, jen jich je méně. Za sebe říkám, že nevylučuju, že něco takového vydám, ale v součanosti se k ničemu takovému nechystám.

PetrV

Jirko, jede čína, spacex a a pak…Rusové na iss.
Není toho moc. Možná aerojet rockedyne. Spíš jde o třetí stupeň, možností ve vakuu je spousta. Vysoké isp žádný chemický motor neprekona.
M

Ivo Janáček

Jak se říká a vždycky říkalo, někdo umí a někdo čumí.

Jinak jsem se nad tím tak zamyslel, proč to podali už nyní a napadá mě jediná možnost, v rámci vývoje SHS budou potřebovat lítat a náklady spíše nebudou, takže pokud to naloží Starlinky, tak můžou mát nahoře ten zbytek do 12000 klidně příští rok. Navíc ne moc nemusí trápit jestli to SS dá dolů, protože cena je velice nízká…

Co mě k tomu vede? Myslím si, že ani EM nečekal, že budou takhle rychle tak daleko. Proč si to myslím? Protože aktuálně je již několik měsíců brzdí jednak povolení, ale hlavně infrastruktura. No a další důvod jsou zrušení vývojové verze, protože prostě nejsou potřeba, je hotovo a potřebují řešit další krok.

Samo

Ono SpaceX nechce 2 paralelne žiadosti na 2 konštelácie ako sa to snaží interpretovať Amazon vo svoj prospech. Má ísť o jednu žiadosti na jednu konšteláciu no s dvoma variantami budovania a na tom nevidím nič zlé. To akože Amazon keď bude chcieť vynášať miesto Atlasu na New Glenn tak budú dávať 2 žiadosti hej? Jeho čerta, už ich vidím, urobili by to tak isto ako SpaceX. To len teraz škriekajú ako postrelený, aby SpaceX nebola tak ďaleko že Amazon si ani neškrtne a kým rozbehne Kuiper, Starlink bude dávno v zisku a bezkonkurenčne najlacnejší vďaka in-house doprave… Ešte aj OneWeb na tom bude lepšie.

dmx

ale realne su to 2 samostatne ziadosti o ktorych musi urad samostatne rozhodnut, takze sa moze stat ze spacex dostane povolenie na vynesenie 60tisic satelitov. kde je istota, ze po schaleni jednej ziadosti tu druhu musk stiahne?

a preco vobec ziada povolenie na dalsich 30tisic ked z povolenych 12 tisic vyniesol len 15 percent

ak by kazdy robil to co musk, ze zahlcuje urady paralelnymi ziadostami tak stat musi bud navysit Xkrat pocet uradnikov, alebo sa na rozhodnutia bude cakat Xkrat dlhsie

PetrK

Ještě jsem letos nevybral všechnu dovolenou, ale tak nějak už plánuji, jak budu vybírat dovolenou příští rok.
Ještě neskončil rok 2021 a už mám v práci schválený budget na příští rok.
Ještě se pořádně nezačala dodávat zařízeni PCIe 5.0 a už se finalizuje standard pro PCIe 6.0.
Kdo jen chvíli stál už stojí opodál 😀

Teslichard

Je to komické, teším sa až bude o EM nejaký film o jeho živote a ceste s jeho firmami, bude to dramatická komédia.

Tom

Jeff asi platí právníky lépe než vývojáře.

Martin B

Tak nějak to napsal Musk, že kdyby lobování a právníci mohli dostat raketu na orbitu, tak Bezos už je na Plutu.

https://twitter.com/elonmusk/status/1425639813416427526

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Martin B
Michal

No ja to nacnem troska z ineho sudka je az neuveritelne kolko bordelu nam tu bude o par rokov lietat nad hlavami!!! Elonovi naozaj fandim ale to akoze kolko tam toho chce naozaj vyniest? a casom pridu dalsi a dalsi myslim si ze aj v tomto by uz bolo dobre sa zamysliet a prestat tam z toho robit smetisko viem ze to za svoj nazor schytam ale co je
moc to je moc

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Michal
Pavel Šafář

Starlink vynáší na hodně nízkou dráhu, kde veškeré smetí z rakety (včetně malých kousků) maximálně do pár měsíců shoří. Z provozní orbity totálně nefunkční satelit zmizí do pár let nejpozději a pokud mu funguje motor a komunikace, tak spíš maximálně během pár měsíců. Satelity kompletně shoří v atmosféře. Starlink tedy není problém z hlediska odpadu, to naopak budou konkurenční konstelace, které budou mnohem výše a tedy deorbitují velice pomalu.

Kamil

Už se těším, až Jeff něco vypustí do vesmíru. To bude slávy.

Vladimír

pokud vím byly jen za tou nově předefinovanou hranicí vesmíru a ne za dlouho uznávanou mezí 100km výšky – nebo se pletu ?

Invc

Pleteš – lítají nad 100 km.
A mají to i v reklamě, kterou se vymezují oproti Virgin Galactic…

https://twitter.com/blueorigin/status/1413521627116032001?lang=en

Jan Tichavský

Ano, do vesmíru se skutečně na pár sekund dostanou, Virgin je oproti tomu taková větší horská dráha. Ale stejně je to jako kdybych jel k moři, šel na pláž a namočil si tam prst a pak jel zpátky a říkal všem, že jsem byl plavat v oceánu.

Invc

Mno VG …si teď chvilku nezalítají.

Problém s FAA sice přežili zdá se jen s malým uzemněním (výlet mimo vyhrazenou oblast při letu s Bransonem), ale teď se pouštějí do rozsáhlejší opravy (kulantně řečeno – materiál v některých místech vykazuje menší rezervy než bylo počítáno… laicky řečeno trochu se to rozpadá za letu tak, že už ducttape nestačí).

Magy

Podla mna snaha SpaceX riesit ziadosti dlho vopred a mozno aj na viacero strán vyplyva z toho, ze velky podiel na zdrzani a opozdeni roznych projektov a planov ma prave byrokracia. Ta jednoznačne nedokáže drzat krok s extremne rychlym tempom vyvoja a inovacii u SpaceX, Tesly a pod.
Podobne dopadla gigafactory Tesly v Berline, ktorej spustenie o cele mesiace zdrzalo neumerne natahovanie sa s uradmi. Niet sa preto co divit, ze sa Elon a vsetci, co pracuju pod jeho vedenim, snazia eliminovat tento brzdiaci element jedinym zmysluplnym sposobom – predvidat a zabezpecovat si rôzne povolenia vopred. Ze tym zbytocne zatazuju uradnikov, je tiež jasne, ale ze by to bolo na zalobu od konkurencie???
To je proste prehananie a v tomto suhlasim s Elonom, ze Bezos/Amazon by sa mal venovat rieseniu vlastnych problemov, nez riesit problemy niekoho ineho.

Bezos je sice miliardar, ale je jasne vidiet, ze peniaze nie su vsetko. Za Elonom a jeho vizionarstvom, genialitou a erudovanostou v oblasti technologii zaostava o celé roky a ziadna zaloba s cielom spomalit Elona, mu nepomoze ho dobehnut. A tusim ani keby mu Elon siel oproti. 🤷🏻‍♂️

Michal Andrej

To je na prvý pohľad pravda. Ale na druhej strane je zrejmé, že takýto prístup nepomôže a nie je to “jediný zmysluplný spôsob”. Technologický vývoj u SpaceX je taký rýchly, že ani dve rôzne žiadosti vopred nezaručia, že budúca realita bude v súlade s aspoň jednou z nich. Pokojne sa môže napríklad stať, že vývoj Starship nepôjde podľa predpokladu a SpaceX sa vráti k vývoju Falcon Heavy s vylepšeným horným stupňom, a ten bude vynášať stovky družíc Starlink naraz.

Riešením by bolo, keby žiadosti ku FAA boli viackrokové a mali formu v súlade s vývojom technického riešenia, teda najprv by sa posudzoval “všeobecný zámer” s hrubými rysmi, vtedy by úrad vydal niečo ako “predbežný súhlas”, a potom by nasledovalo ďalšie spresňovanie parametrov a ich schvaľovanie zo strany úradu.
Myslím že takto to prebieha pri spolupráci NASA a komerčného vývoja rakiet vo firmách, vrátane SpaceX.

Jozef S

Diki za článok….a o new gleen nejake novinky Jirko?chcu vynášat družice a zatial nemaju načom……

Adam Ř

Nutno dodat, že ULA už dostala neletové kusy (aby mohli vyzkoušet, že všechno pasuje) a Torry Bruno tvrdí, že je přesvědčen, že to do konce roku dostanou

Petr Melechin

To už neplatí. Aktuálně vyšlo najevo, že BO letos dodá jen další vývojové kusy, s kterými sice ULA může udělat statický zážeh, ale pořád to budou neletové kusy. Ty ULA dostane až někdy příští rok.

PetrV

A nebo prespříští…

Petr Melechin

První družice pro Kuiper budou vyneseny na Atlasu V. Už mají smlouvu na několik startů.