Společnost Viasat tvrdí, že družice Starlink selhávají příliš často a představují tak riziko. Co je na tom pravdy?

SpaceX letos na jaře požádalo Federální komunikační komisi (FCC) o úpravu existující licence na provoz satelitní konstelace Starlink. Firma chce všechny družice umístit do maximální výšky 570 km místo původních 1325 km. To má podle SpaceX několik výhod včetně nižší latence a rychlejší deorbitace nefunkčních satelitů (více zde). Proti této úpravě však vznesly námitky například konkureční společnosti Viasat a Amazon. Podle Viasatu selhávají družice Starlinku příliš často a představují tak velké riziko. Je to ale pravda?

Viasat v reakci na žádost SpaceX k FCC uvedl, že satelity Starlink mají 7% míru selhání na orbitě, zatímco SpaceX uvádí méně než 1% míru. Viasat dále argumentuje, že takto vysoká míra selhání takhle brzy po zahájení vypouštění družic může v reálu znamenat 22% míru selhání v průběhu několikaleté životnosti satelitů. Toto tvrzení je ale značně zavádějící, jelikož do výpočtu míry selhání Viasat zahrnuje také družice ve verzi v0.9, které byly vypuštěny na úplně první misi Starlink v květnu 2019. Už tehdy přitom SpaceX uvádělo, že jde o testovací misi s prototypy družic, z nichž některé ani nebyly plně funkční a některé byly předem určeny k otestování záměrné deorbitace. Z těchto 60 družic nyní na orbitě zbývá už jen 14, ostatních 46 bylo v průběhu posledního roku a půl deorbitováno (většina aktivně, ale některé sestoupily do atmosféry samovolně).

60 satelitů Starlink v0.9 před první misí v květnu 2019 (Foto: SpaceX)

Viasat svá tvrzení zakládá na statistikách astronoma Jonathana McDowella, ale on sám se ohradil proti této interpretaci jeho dat. „Považovat záměrné vyřazení družic v0.9 z provozu za selhání mi nepřijde ani trochu opodstatněné,“ uvedl McDowell. Viasat si každopádně stojí za svým a nevidí důvod, proč by se prototypové družice v0.9 neměly počítat. SpaceX na to reagovalo slovy: „Viasat urputně odmítá přijmout fakta, která jsou v rozporu s tím, co si přeje, aby byla pravda. SpaceX nadále pokračuje ve zlepšování výkonu a spolehlivosti vlastních satelitů.“

Astronom McDowell později na Twitteru zveřejnil podrobnější rozbor míry selhání Starlinků a poukázal na skutečnost, že zatímco u testovací mise s 60 družicemi v0.9 byla míra selhání 13 %, u prvních sedmi misí čítajících 420 vylepšených družic typu v1.0 toto číslo kleslo na 3 %. A pokud se podíváme na následující mise, během kterých bylo vyneseno 473 družic ve variantě se slunečními clonami (VisorSat), při nich zatím selhaly jen 3 družice, což představuje míru 0,6 %. Je tu tedy evidentní zlepšující se trend. Navíc v případě těch tří posledních selhání byly družice nefunkční už po vypuštění, takže shořely v atmosféře už pár dnů či týdnů po startu.

Statistiky deorbitovaných a zdánlivě nefunkčních družic Starlink k 25. listopadu 2020 (Autor: Jonathan McDowell)

Větší problém představují družice, které se přesunou na cílovou orbitu ve výšce 550 km a tam následně selžou. Jejich samovolný sestup do atmosféry pak může trvat až 10 let. Ostatní funkční družice na oběžné dráze se následně dokážou mrtvému satelitu vyhýbat, ale pokud by k takovým selháním docházelo příliš často, tak by to vzhledem k počtu plánovaných družic Starlink (minimálně 12 000), dlouhodobě představovalo problém. Ostatně, příliš dlouhá doba deorbitace je jeden z důvodů, proč SpaceX nakonec chce provozovat všechny své družice v maximální výšce 570 km. Původní plán počítal s velkou skupinou družic ve výškách 1110–1325 km nad zemí, kde by však doba deorbitace v případě selhání byla ještě mnohonásobně delší než oněch výše zmíněných 10 let.

Znázornění způsobu vypouštění družic Starlink. Druhý stupeň se nejdříve mírně roztočí a vzniklá odstředivá síla družice po vypuštění rozprostře. (Autor: Tony Bela)

Dalším protestujícím proti navrhované úpravě licence SpaceX byla společnost Amazon, která chystá vlastní internetovou satelitní konstelaci Kuiper. Družice Amazonu mají být provozovány v nejnižší výšce 590 km s povolenou tolerancí 30 km. To znamená, že nejvyšší vrstva družic SpaceX v provozní výšce 570 km by se mohla v budoucnu částečně překrývat s orbitami satelitů od Amazonu. To by představovalo potenciální riziko srážek. SpaceX se však s Amazonem dohodlo a zavázalo se, že satelity Starlink nikdy nebudou výše než 580 km nad zemí.

SpaceX tedy stížnost Amazonu považuje za vyřízenou a protestování Viasatu bere jako neopodstatněné. Nyní tedy žádá FCC o urychlené schválení úpravy licence pro Starlink, o kterou SpaceX zažádalo už na jaře. Jako další důvod pro co nejrychlejší vyřízení uvádí, že součástí této změny je povolení provozovat družice Starlinku na polárních orbitách (celkem 520 družic s inklinací 97,6°). A SpaceX prý má příležitost provést první z těchto polárních misí během prosince, což by urychlilo zprovoznění služby na území Aljašky.

Navržený nový způsob rozmístění 11 926 družic Starlink (Zdroj: SpaceX)

Tohle je poměrně zajímavá informace, protože SpaceX doposud vynášelo všechny družice Starlinku z Floridy na dráhy s inklinací 53°. Polární mise SpaceX v minulosti obvykle provádělo z Kalifornie, ale letos také přibyla možnost startovat na tyto orbity z Floridy, k čemuž poprvé došlo při misi SAOCOM 1B. Starty z Kalifornie jsou efektivnější z hlediska maximalizace nosnosti, ale SpaceX zde už nemá k dispozici mořskou přistávací plošinu, která je pro mise Starlink potřeba. Přichází sice v úvahu možnost, že SpaceX bude z Kalifornie vynášet třeba jen 30 družic najednou, což by mohlo umožnit přistání prvního stupně na pevninské plošině LZ-4, ale jako pravděpodobnější se jeví varianta, že SpaceX bude provádět polární mise pro Starlink z Floridy. V takovém případě by první stupeň přistával na mořské plošině umístěné západně od Baham.

Avšak i pokud FCC urychleně schválí úpravu licence pro Starlink, floridské rampy budou mít v prosinci dost napilno, takže je otázka, jestli se podaří start Starlinku vtěsnat do tohoto nabitého harmonogramu.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
24 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře