Starship SN16 možná absolvuje hypersonický let, orbitální start bude proveden s jiným prototypem Super Heavy

Na texaské základně Starbase pokračují přípravy na první orbitální start Starship a Super Heavy. Znamená to především výrobu prototypů a budování infrastruktury potřebné pro orbitální lety. Přesné plány testovacích letů se ale neustále mění. Aktuálně vyráběný prototyp Super Heavy nejspíš nakonec neodstartuje a poletí až ten příští. Zároveň je zvažován hypersonický let Starship SN16, který by mohl proběhnout ještě před prvním orbitálním startem. SpaceX zároveň připravuje desítky motorů Raptor, které budou potřeba pro orbitální misi.

V mém posledním článku o Starship jste se mohli dočíst, že prototypy SN15 a SN17 už nepoletí, jelikož ten první z nich bude vystaven a druhý skončil na šrotišti. Otazník však visel nad exemplářem SN16. Vypadalo to, že tento již dokončený prototyp nakonec nepoletí, protože SpaceX se plně zaměřilo na první orbitální start Starship SN20 a Super Heavy BN3. Od té doby ale zřejmě došlo k úpravě plánů. Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell sice aktuálně prohlásila, že firma stále cílí orbitální start Starship na červenec, ale to je extrémně nepravděpodobné vzhledem k tomu, co všechno je ještě potřeba dokončit a vyřídit, než může první Super Heavy odstartovat. Další zdržení pak představuje rozhodnutí provést první orbitální start s jiným prototypem Super Heavy. Podle Elona Muska je totiž aktuálně vyráběný prototyp Super Heavy sice skoro hotový, ale poté bude pouze otestován na zemi. Pro orbitální start bude nakonec použit až následující prototyp, který je zatím nejspíš jen v zárodku. V podstatě jde o návrat k dřívějšímu plánu, podle kterého měl být jeden vyrobený prototyp Super Heavy určen pouze pro pozemní testování a až ten další by odstartoval.

Kyslíková nádrž Super Heavy a hotová Starship SN16 v hale High Bay (Foto: RGV Aerial Photography)

Na červencový orbitální start tedy můžeme zapomenout, ale na druhou stranu tím vzniká prodleva, kterou SpaceX možná využije k provedení testovacího letu Starship SN16. Ta byla nedávno vyvezena z montážní haly pod širé nebe, což si mnozí právem vyložili jako znamení, že prototyp míří do důchodu. Elon Musk ale prohlásil, že SN16 možná bude využita pro „hypersonický testovací let“. To v překladu znamená, že by loď absolvovala suborbitální let, při kterém by dosáhla několikanásobku rychlosti zvuku. Oproti tomu předchozí lety prototypů Starship byly záměrně navrženy tak, aby při nich loď nevyletěla moc vysoko a nepřekročila přitom rychlost zvuku. Cílem těchto testů totiž bylo spíš nacvičení složitého přistávacího manévru než prověření odolnosti konstrukce vůči aerodynamickému namáhání. Pokud tedy Starship SN16 opravdu absolvuje hypersonický let (což rozhodně není jisté), lze očekávat, že by tentokrát letěla výrazně výše. Také je pravděpodobné, že by nabrala značnou horizontální rychlost, což by ji vzdálilo od místa startu a nejspíš by už nebyl možný návrat zpět kvůli přistání. Myslím tedy, že při takovém testu by Starship záměrně skončila někde v oceánu.

Starship SN16 během vývozu z High Bay (Foto: Cosmic Perspective)

Než se přesuneme dále, je potřeba si vyjasnit nový způsob značení prototypů, které SpaceX údajně zavedlo. Informoval o tom web NASA Spaceflight, který obvykle má spolehlivé informace díky zdrojům uvnitř SpaceX. Jednotlivé prototypy Super Heavy mají nově přízvisko „Booster“ následované číslem, přičemž aktuálně vyráběný exemplář, který se nachází v High Bay, má označení „Booster 3“ (zkráceně B3). Podobně bylo upraveno číslování lodí Starship – například prototyp SN20 je nově označován „Ship 20“ neboli S20.

Prototyp Starship S20 by se měl jako první vydat na oběžnou dráhu. Obsahuje tedy řadu úprav vylepšení oproti exempláři SN15/S15, který zatím jako poslední absolvoval testovací let. S20 už bude například vybavena mechanismem pro oddělení od rakety Super Heavy během letu a také by měla mít kompletní tepelný štít. K jeho podobě se mimochodem nedávno vyjádřil Elon Musk v reakci na povedené fanouškovské video návratu Starship do atmosféry. Podle Muska nebude tepelný štít na závětrné straně klapek, ale zato budou keramické destičky na některých částech trupu na závětrné straně, kam bude přetékat plazma od zadních klapek. Jak by to mohlo teoreticky vypadat, ukazují následující neoficiální rendery od stejného autora jako výše zmíněné video.

Šestiúhelníkové keramické destičky pro tepelný štít Starship se momentálně vyrábějí na Floridě, konkrétně v zařízeních SpaceX na Mysu Canaveral a také v Cocoa, kde byl dříve vyroben prototyp Starship Mk2. Na začátku června ale bylo do Starbase dovezeno zařízení označené „minipekárna“, což by mohlo znamenat, že SpaceX plánuje časem vyrábět keramické destičky také zde.

Výroba Starship S20 každopádně vesele pokračuje a v posledních týdnech byla spatřena například motorová sekce s úchyty pro vakuové Raptory, řídicí klapka nebo aerodynamická špička s destičkami tepelného štítu. U těch však zatím není jisté, jestli jsou opravdu určeny pro S20 nebo mají nějaký jiný účel.

Už neplatí původní plán, že Starship S20 bude vynesena na orbitu pomocí aktuálně vyráběného prototypu Super Heavy B3 (dříve označován Booster 2, BN2, BN3 nebo BN2/3). Jak jsem již zmínil výše, Elon Musk prozradil, že tento prototyp nakonec bude určen pouze pro pozemní testy na suborbitálním vypouštěcím stolu A a do vesmíru se nejspíš nepodívá. Lze očekávat, že B3 pouze absolvuje tlakové zkoušky a možná i nějaké statické zážehy s pár motory Raptor. Pro tyto účely byl na vypoštěcí stůl aktuálně nainstalován adaptér, který nejspíš zajistí kompatibilitu se Super Heavy B3.

Není jasné, proč došlo ke změně plánů ohledně orbitálního startu, ale spekuluje se, že to souvisí s tlakovými testy zmenšené nádrže BN2.1. Tato nádrž prošla během června dvěma tlakovými testy s kapalným dusíkem. Oba sice přečkala zdánlivě bez úhony, ale je možné, že zkoušky odhalily nějaké konstrukční nedostatky. A jelikož exemplář B3 má nejspíš stejnou konstrukci jako BN2.1, není vhodný pro orbitální start. Potřebné úpravy můžou být aplikovány až na příští prototyp (asi B4). Nic z toho však nebylo oficiálně potvrzeno. Nádrž BN2.1 byla na konci června odvezena z rampy zpět k montážnímu areálu.

Prototyp Super Heavy B4 zřejmě bude jako první vybaven ocelovými roštovými kormidly a také manévrovacími tryskami. Elon Musk před časem uvedl, že možná už při prvním orbitálním testu bude Super Heavy opatřena výkonnějšími tryskami, které spalují metan a kyslík. Raná verze těchto trysek byla dokonce nedávno spatřena ve Starbase na jednom z dílů pro některý z prototypů Super Heavy, ale Musk se k fotkám vyjádřil s tím, že tyto trysky jsou sice fajn, ale prozatím nejsou potřeba a představují tak zbytečnou komplikaci. Před testovacím orbitálním startem tedy mají být nahrazeny osvědčenými tryskami na stlačený dusík. Ty sice mají výrazně nižší výkon, ale jelikož minimálně první Super Heavy nejspíš přistane do oceánu, zatím není potřeba zvýšená přesnost manévrování, kterou mají metanové trysky umožnit. Tyto nové trysky už jsou mimochodem testovány na základně SpaceX v McGregoru, jak informoval portál NASA Spaceflight.

V McGregoru také pokračuje testování mnoha motorů Raptor potřebných pro první orbitální start Starship se Super Heavy. Při něm budou použity tři různé varianty motoru, které nyní mají nové oficiální zkratky. Loď Starship bude mít tři klasické atmosférické Raptory, které jsou kvůli přistání schopny naklánění a také výrazné regulace tahu. Až dvanáct těchto motorů pak najdeme také ve středu rakety Super Heavy. Tento typ motoru má označení Raptor Center (RC). Dále existuje varianta Raptoru, která je optimalizovaná pro fungování ve vakuu a poznáte ji podle výrazně větší trysky. Tento typ je označován RVac a najde uplatnění pouze na lodi Starship – každá bude vybavena třemi vakuovými motory.

První vyrobený motor RVac (vpravo) a srovnání velikosti s atmosférickou variantou RC (Foto: SpaceX)

Poslední variantou Raptoru je zjednodušený motor pro Super Heavy. Ten bude napevno přimontován k raketě, takže na rozdíl od varianty RC nebude schopen náklonu kvůli vektorizaci tahu. Stejně tak nebude schopen výrazného přiškrcování tahu. Díky tomu ale bude motor konstrukčně jednodušší, lehčí a zároveň bude schopen vyššího maximálního tahu o 25–50 %. Tato varianta se nazývá Raptor Boost nebo také R-Boost či RB. Každá raketa Super Heavy bude vybavena 20 takovými motory umístěnými po vnějším okraji. Budou využívány pouze při letu rakety vzhůru, nikoli při přistání.

Neoficiální vizualizace rakety Super Heavy s 28 motory Raptor (Autor: ErcXspace)

A jak pokračuje výroba a testování Raptorů pro orbitální start? Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell nedávno měla promoční projev na své alma mater Northwestern University. V předpřipraveném videu natočeném v továrně SpaceX byla v pozadí vidět obrazovka se schématy Super Heavy a Starship a odpočtem. Zřejmě znázorňuje průběh výroby motorů potřebných pro první orbitální test Starship. Již vyrobené motory byly vyznačené zeleně a ty zbývající bíle. Odpočet ukazoval 25 dnů, ale není jasné, kdy přesně bylo video natočeno. Každopádně to ukazuje, že výroba motorů pro orbitální test je v plném proudu a všechny potřebné motory by měly být odeslány z Hawthorne v řádu maximálně pár týdnů.

Raptory následně musí podstoupit testování v McGregoru. Zde byla nedávno otevřena dvě nová testovací stanoviště, což firmě umožňuje provádět více testovacích zážehů každý den. Aktuálně zde byl během testování vyfocen například již minimálně třetí vakuový Raptor a místní obyvatelka, která už dlouho informuje o zdejších testech, tvrdí, že před pár dny zde byl proveden také statický zážeh motoru typu R-Boost. Zatím to nebylo potvrzeno, nicméně by to nebylo překvapivé. Po dokončení testování jsou Raptory odeslány z McGregoru do Starbase. Nedávno tam byly dovezeny například motory RC72 „Philosoraptor“ a RC75 „Plaid Mode“.

Další novinkou pak je, že SpaceX zakoupilo pozemek poblíž Starbase, kde se nachází střelnice. Prý by tu mělo vzniknout zařízení pro opravování, repasování a testování motorů. Momentálně totiž všechny Raptory, které potřebují nějakou opravu nebo prověření po testovacím letu, musejí být odeslány ze Starbase do McGregoru a pak zase zpět. Tyto úkony tedy zřejmě časem převezme nové zařízení kousek od Starbase. Tím se odlehčí McGregoru a zároveň dojde ke značnému zrychlení a zjednodušení celého procesu z hlediska logistiky.

Mapa Boca Chica a okolí. Vpravo nahoře je Starbase a vlevo dole zakoupená střelnice Massey’s (Zdroj: Google Maps)

Souběžně s výrobou prototypů Starship, Super Heavy a pro ně potřebných motorů probíhají také přípravy orbitální rampy a další infrastruktury pro orbitální starty. Integrační věž roste jako z vody a brzy by měl být nainstalován už šestý segment z celkem osmi. Po dokončení bude věž mít 146 metrů a stane se tak nejvyšší stavbou v jižním Texasu.

Pokračuje také stavba orbitální rampy. Aktuálně byly instalovány příčné nosníky a brzy nejspíš bude nainstalován předpřipravený vypouštěcí stůl. A nesmíme zapomínat také na spoustu obřích nádrží, které budou na nové rampě skladovat vodu, metan, kyslík a dusík, což jsou všechno látky potřebné při provádění startů Starship. SpaceX si nádrže vyrábí svépomocí a některé už byly po dokončení nainstalovány na rampě, zatímco řada dalších je v různých stadiích příprav.

Jak vidíte, SpaceX pracuje na spoustě věcí na několika různých frontách a pokračuje rychlým tempem, ale už teď je jasné, že červencový termín orbitálního startu je nedosažitelný. A to se bavíme jen o technických překážkách. SpaceX zároveň potřebuje dořešit startovní licenci od Federální letecké správy, jejíž získání se může značně protáhnout v závislosti na tom, co zjistí prováděné environmentální studie. Osobně tedy doufám, že SpaceX využije těchto průtahů alespoň k provedení výše popsaného hypersonického testu Starship SN16. Nevím totiž jak vám, ale mně ty testovací lety Starship, které letos probíhaly každých pár týdnů, vážně chybí. 🙂




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
40 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Matěj Soukup

Taky mi ty testovací mise chybí.

Ricardo

Přesně. Buď se člověk radoval z úspěchu nebo alespoň byl pěkný ohňostroj. Teď je to nějaké nudné.

Alespoň že u orbitálního testu nám to vynahradí Elon dvojtým ohňostrojem SS + SH. Na to stojí si počkat 😀

PetrV

Bez věže a rampy není pokrok. Celá infrastruktura je složitá a drahá. Zároveň je to originál. SS sekají jako Baťa cvicky.
Co raketa Jan Hus a kosmodrom libavá?
Inspiruješ se od elona?

Ricardo

Mohly alespoň nechat SN16 letět (čti vybouchnout)

Raketa Jan Hus jde ještě líp než jsem čekal. Zatímco Muskovi všechno trvá 3x déle než původně předpokládá, tak práce na naší raketě jdou 4x rychleji než jsme předpokládali.

Teď jsme začali projektovat automatickou sondu tzv. projekt Malý bůh. Bude mít místo kol nohy a taky dvě mechanické ruky. Takže bude umět manipulovat s předměty, z dopravených kontejnerů sestavit stroje a budovy, vybudovat přístávací plochu atd. Taky uvažujeme že když použijeme výkonný laser na spečení prachu regolitu, stejný systém jako při 3D tisku z prachu Inconelu, tak bude možno vybudovat libovolně velké čedičo-sklovité struktury o poměrně slušné pevnosti. Takže než tam přistanou první češi, tak už budou veškeré budovy postaveny. Taky už máme vybranou posádku, pošleme tam babiše s komunistama, uděláme na raketu nadpis “Dotace z EU zdarma zde” a oni tam sami vlezou dobrovolně.

Ricardo

Ještě bych dodal, že díky dvěma “rukám” se nemůže stát že dojde k zaprášení solárních panelů. Prostě si je odmete. Díky dvěma “rukám” jako člověk se lze vyhnout drahému speciálnímu nářadí. Vrtací kladivo Narex v nouzi může posloužit jako zbraň proti konkurenčním roverům, jež je spolehlivě rozloží na prvočinitele. Nejsme naivní, boj o zdroje na Marsu bude klíčový a tvrdý. Uvažujeme o vyzbrojení nejlepšími 9mm pistolemi na světě: českými ČZ-75 SHADOW2.
.
.
Naprosto revoluční prvek je samoopravnost a kooperace více roverů. V přistávacím modulu bude sada náhradních dílů, které bude možno vyměnit a životnost roverů bude prakticky neomezená. Z tohoto důvodu to bude první Marsovský rover co bude umět kooperativní režim. Budou operovat ve skupinách po 4. V případě závady na jednom jej ostatní mohou opravit. Ale i pro ostatní činnosti je nutná kooperace – typicky dva drží nostník na obou stranách a 3. jej přivaří na místo.
.
.
A největší bomba je SAMOREPLIKACE první generace na Marsu. Sondy Malý bůh budou naprogramovány tak, aby dokázali postavit mini-výrobnu a rozjet výrobu sebe sama na Marsu. Ze Země dorazí automatická pec pro zpracování rudy na kovy, obráběcí 7-osé CNC, 3D tiskárna a pár drobností. Díky tomu bude možno rozjet výrobu náhradních dílů roverů přímo ze zdrojů Marsu. Cíl je vyrobit vše mechanické vyjma elektroniky.
.
.
Samozřejmě už pracujeme na samoreplikaci 2 generace, kdy výrobní linka dokáže replikovat sama sebe a tedy exponenciální růst robotické populace. Samozřejmě jsme se inspirovali přírodou, v tomto případě Covidem-19, který se v ideálním případě také šíří exponenciálně když má dostatek zdrojů.
.
.
3.generace bude umět i výrobu počítačových čipů, takže kolonie by měla dosáhnout plné autonomnosti. Nicméně tohle do roku 2022 se nestihne, to říkám na rovinu. Nejspíš pro rok 2024.

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Ricardo
Ricardo

4.generace bude mít pokročilou umělou inteligenci (tzv. projket CML – centrální mozek lidstva) a robotická kolonie na Marsu nabude vlastního vědomí. Bude se umět starat sama o sebe i bez zásahu člověka. Tenhle prvek bude klíčový pro vyslání flotily raket k Alfě Centauri a její kolonizaci.
.
.
Expedice na Alfu Centauri má název Expedice Adam 84

😀

Username

Centrální systém řízení je už dávno překonaný (spolehlivost, latence,…).

Ricardo

Tak jistě, proto někteří maji mozek mezi nohama nebo v kolenu. Centrální mozek se už nenosí 🙂

Jiří Hadač

Hezký a dost podrobný rozbor Petře, díky za něj. Za mě mi také chybí testovací mise a na můj vkus startuje i málo Falconů 😀

EvzenJ

Jsme zmlsani prvni polovinou roku, kdy temer kazdy tyden neco startovalo, ted mame abstak….

Jiří Hadač

Přesně tak, jako ano, v červnu startovaly 3x falcony, ale mě to prostě bez SS přijde málo 🙂

gendi

Jojo, a to měl původně někdy touhle dobou letět FH, taky odsunutý na později.

Proužek

Díky za souhrn aktuálních informací o Starship.
Otázka: Je pravda, že ty centrální Raptory na Boosteru (zatím v konstelaci 1+8, později snad v konstelaci 3+8) jsou vektorované jako jeden paket, to je všechny najednou?

TomG

Každý z těch prostředních motorů,by měl měnit vektor samostatně,podle potřeby.

Proužek

Ano, to jsem měl na mysli.
Jenom neumím rozklíčovat to “gimbal together”. Můžu to chápat tak, že každý motor se sice naklápí samostatně, ale synchronně (together) s ostatníma, což znamená dvanáct naklápěcích mechanismů, možná nějak mechanicky propojených, (proto je snad chce mít blíže u sebe), ale pořád dvanáct.
Nebo, (ale to strašně fantazíruji) že je těch dvanáct středových motorů ukotveno na jedné desce, která se s nima naklápí jako jeden celek (together)?
Nevíte, jak je tomu u Falconu a jeho Merlinů? Taky “gimbalujou together”?

Goodman

Můj soukromý odhad je, že nebudou ukotveny na jedné desce. Budou synchronní ve smyslu směru náklonu, ale nebou zastávat jednotný úhel.

Petr Šida

Naklápět jednu desku nejde, představte si, jak by ten mechanismus vypadal, potíže s přenosem sil, prostupy přívodu a i místem…

Každý motor se naklápí sám a synchronně s ostatními

Proužek

No právě. Proč potom Elon zdůrazňuje, že motory “gimbal together”, když vlastně ani jinak nemohou?

Proužek

Tak jsem konečně (pro zájemce) našel jednu zajímavou animaci z dílny Stanley creative, kde je pěkně vidět synchronní “spartakiádní sestava” tří Raptorů na téma “gimbal together”: https://www.youtube.com/watch?v=M4WFs4kF5RA
Díky za pozornost.

Goodman

Tak jsem zavolal Ilonoj Maskoj do těch amerik a zeptal se ho.
Ilon: k**va co mě budis? Ty český vemeno, to neznáš časový posun?
Goodman: nebuď fajnovka a řekni mi, jak to máš vymakany s těma tocivejma motorama či co.
Ilon: no bude s tím kvedlat manuálně Bezos. Prostě ho posadime mezi motorovou sekci a nádrž a von tam bude mít páku. No a já z odpalovací rampy na něj budu křičet z plných plic, jestli má kvedlat do leva nebo do prava.
Goodman: a není to nebezpečné?
Ilon: pro mě ne.
Gooodman: já myslel pro Bezose.
Ilon: vždyť ho už na Zemi nechtějí, tak žádná škoda.

EvzenJ

To Massey’s Gun Shop and Range je na hranici s Mexikem, aby Mexikani nepozadovali poplatky z nadmirneho hluku, jako to maji v Mc Gregoru kdyz je SX moc aktivni (napr. ze rusi sysle).
Jinak ted koukam, ze statovaci rampy jsou tak 3km od Mexicke hranice, nemusi neco koordinovat Sx s Mexickymi autoritami pri startu?

Petr Groh

Může souběžně probíhat stavba orbitální rampy a zároveň testy/starty prototypů na stolech A a B ?
Jak moc to spolu koliduje ?

Přijde mi to dost blízko u sebe…

Jestli musejí pokaždé odklízet stavební techniku, materiál a lidi, tak asi ty testy stopli. Je to zdržování prací.
Prioritou je rampa.

Což ?

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Petr Groh
Goodman

V tom případě bude SN16 představovat zdržení?

Vojtěch

Podle mě SN16 dostane příležitost pokud orbitální rampa připravena, ale SpaceX bude čekat na povolení ke startu (nebo bude řešit jiné problémy). Ale je to jenom můj tip 🙂

edit: tak to Petr napsal přede mnou 😀

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Vojtěch
Tristan

Pardon, ale “podle mě” není informace, již by šlo brát za bernou mincí.

Vojtěch

Ano, dobrý postřeh… Vítejte v diskuzi. Co víc k tomu mam říct??? 🙂

PetrV

Mě překvapuje ta změna názvů bn3, bn2, b2, b3 atd… trochu v tom mám hokej.
Pomalu se blíží hurikanová sezóna, tak snad orbitální let stihnou do jejího počátku.
Nemyslím, že by b2 poslali do šrotu bez letu.

Malky

Bohužel, změny názvů a nekonzistentní schémata, a z toho vyplývající hokej, to je pro SpaceX naprosto typické…

Jiří

Neustálé změny, rychlý vývoj, optimalizace, to je pro SpaceX naprosto typické. Bohudík.

Kamil

Ale že F9 1.2 block 5 je osmá verze Falconu, to nepochopí nikdo

Petr Šida

Skvělé shrnutí, díky Petře

PetrV

Netušíte, jak to básník myslel?
https://youtu.be/bVUNSidka4w

Dr.Valve

Pekný článok, zaujímavé, že aj Elon sleduje a možno sa čiastočne inšpiruje návrhmi rendermi a videami nadšencov na nete 🙂

Ales

Proc je nutne aby hypersonicky let SN 16 letel horizontalne? Naopak si myslim, ze by mohl probehnout vertikalne. Co tomu brani? Vyklizeni oblohy? To je potreba stejne at leti vertikalne nebo horizontalne. Mohou klidne nastoupat do 100 km (ci vyse?) a bude to porad proveditelne. Staci neprekrocit prvni kosmickou rychlost a vzdycky se jim to vrati. Staci jen mirne vychyleni smerem nad ocean z duvodu bezpecnosti.

Jedine co me napada proc neletet vzhuru je ze raketa nedosahne stejneho areodynamickeho namahani (tedy maxQ). A tudit nepodobbost se skutecnym letem.

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Ales
Adam Ř

Pokud nebude schopná přistát, tak je lepší jí hodit do oceánu než na svoje zázemí. Navíc, myslel bych, že raketa, která může kdykoliv vybuchnout, ve větší výšce působí riziko pro širší okolí. Zatímco u skoků do 8km stačilo vyklidit Boca Chica, tady by mohlo být potřeba řešit i třeba Brownswille (spekulace)

Ales

Otazka co chteji zkouset? Start? Pristani? S jakou metodikou a sberem dat se spokoji? Bude jim stacit telemetrie? Nebylo by lepsi udelat alespon malou smycku a pristat s tim? Pak lze provest detailni analyzu cehokoliv.

Zahul

nechápu důvod proč by SN16 nemohla přistát, světe div se, každá starship má PŘISTÁVACÍ NÁDRŽE, který maj dostatek paliva na přistání jak na zemi tak na marsu, nevidim sebemenší důvod, proč by ss nemohla letět kolmo vzhůru, lehce vykompenzovat rotaci země a přistát spátky na launch site… podle nějakejch odhadů dokáže ss klouzat horizontálně jeden metr na každý dva, který spadne, tudiž klouzavej dosah ve skydive módu bude velkej dost na to aby mířili kilák, dva od pobřeží a když všechno pujde hladce tak s tim přistanou.

A hlavně Elon někdy dávno komentoval styl testování heatshieldu tak že se vyletí hodně vysoko, a v apogeu se raketa namíří k zemi a zrychlí se zbytkem paliva z nádrží, aby byla vysoká entry velocity. Nevidim důvod proč takhle neotestovat hypersonic flight.

To tady nikdo nehraje kerbal, aby si svojí hypotézu před komentovánim vyzkoušel?